Keresés

Részletes keresés

negyesi_pal Creative Commons License 2014.03.18 0 0 296

Már láttam levéltárban "országos jármű" iratokat, szóval bátran.

 

Az Opel fejlődéstörténetét valóban nem a Fortepan révén kell megismerni, ám a márkanév-típus kiosztást az egységes rendszer fenntarthatósága miatt eröltetem. Persze, mondhatjuk, hogy a képen egy Volga van, de a GAZ M21, 24 között elég nagy a különbség. És a rendszer rugalmasságára bizonyíték a Lada 1200 - nem javítottam VAZ 2101-re :)

 

Előzmény: Wrecker-Wrecker (295)
Wrecker-Wrecker Creative Commons License 2014.03.17 0 0 295

Én a következő rendszert használom:

 

Szekér: Csak teherszállításra használják.

Fogat: Személyek szállítására használják.

Hintó. A fogat puccosabb, nagyobb változata.

Lovaskocsi: Már modernebb, gumiabronccsal felszeret "szekér"

Szán: Téli, csúszótalpas kialkítás

Országos jármű: Katonai használatban lévő szekerek. (Ezt még nem mertem létrehozni mint címkét)

 

 

 

 

Előzmény: napocza (291)
incitatus Creative Commons License 2014.03.17 0 0 294

tiborpapa válaszolt. Csak annyit hozzá, hogy a fogat, mint olvasható, gyűjtőfogalom, ahol lehet, egy lépcsővel lejjebb is megyünk, jelezve a vontató állatot: ló, szarvasmarha, szamár, ill. a járművet: lovaskocsi, szekér, hintó és annak válfajai, bár ez utóbbi nem túl egyszerű.

Előzmény: napocza (291)
incitatus Creative Commons License 2014.03.17 0 0 293

Nem nagyon mentem előre ezzel a beírásoddal, ezért inkább ismételgetem, csiszolgatom a saját álláspontomat. A Fortepan elsősorban fényképeket "árul". A felismerést segítendő adunk a képekről infókat, hol, mi látszik rajta. Ha engem kérdeznél, hogy az infók adásában meddig kell elmenni, hát én erősen a laikus szint felé hajlok. Azt gondolom, hogy az Opel fejlődéstörténetét nem innen kell tudni összeállítani, de ha valaki keres illusztrációt hozzá, akkor a márkanév, típus és az év alapján találhat (pl. Opel Kadet, a megfelelő évnél), aztán majd a saját szaktudása révén szelektál. Minél részletesebb a leírás a laikus nyelvezetnél, vagyis minél szakmaibb, annál jobban nehezedik tőle a fortepan információs rendszere. Ez persze csak az én véleményem, ezért szólok, ha lehet pl a mozdony érdekében a szakmailag tán korrektebb sorozat ellenében stb.

Előzmény: napocza (290)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.17 0 0 292

fogat, fogatolás

 

(és a használata után mosson fogat :)

Előzmény: napocza (291)
napocza Creative Commons License 2014.03.17 0 0 291

Ezt a fogatot nem értettem eddig teljesen. Hogy defináljuk ezt a fortepanon? Minden szállító jármű, ami elé éppen be van fogva egy állat?

Előzmény: incitatus (281)
napocza Creative Commons License 2014.03.17 0 0 290

Sztem a fortepan után érdeklődhetnek a teljesen laikusok, akik mondjuk szép piros kocsikat akarnak látni és az egy téma után érdeklődők (de még nem szakkönyvírók) is, akik mondjuk az Opel autók fejlődéstörténetére kiváncsiak.
Sokszor folyamatos az átmenet a teljesen laikus és a teljesen szakmai megnevezés között és ha megnevezünk valamit, akkor a döntés kihívhatja a valamelyik irányba húzók kritikáját.
(Vajon ha sakkbábukat kellene megcímezni, akkor parasztnak vagy gyalognak hívnánk?)
Pl. az olyan kifejezések, hogy 'Trabant-kombi' vagy '1200-es Zsiguli' túl laikusok, a másik oldal meg mondhatja, hogy ez egy korai sorozat Moszkvics 403, még vízszintes hűtőráccsal, fehér és felül szögletes hátsó index-szel. 

Kérdés, hol az ésszerű kompromisszum határa.

A márka(gyártó)-típus-altípus standardal részben az a gond, hogy részben más volt a márka/gyár jelentősége nyugaton, mint keleten és az akkor meggyökeresedett kifejezések hatnak élő megnevezésekként ma is. De még keleten is volt különbség, mert mondjuk a Skoda vagy az Ikarus követte a régi (és nyugati) mintát, de pl. a szocialista lengyel kocsiknál a nagyközönség csak a típust ismerte, a gyárat nem. Vajon hányan tudták ki gyártotta Warszawát, a Nysát, a Polonézt, a Zsukot? Csak most jövünk rá sokan, amikor hasonló standarddal próbánánk ezeket is megnevezni, mint az autótípusok túlnyomó többségét.

Előzmény: incitatus (275)
negyesi_pal Creative Commons License 2014.03.17 0 0 289

s lőn. 

Előzmény: Törölt nick (287)
napocza Creative Commons License 2014.03.17 0 0 288

Ahol nehéz külsőre megkülönböztetni valamit, mint a 375 és 376-os mozdonyokat és mindkettő fontos, akkor lehet összevont címkéket alkalmazni, mint a Skoda1100/1200 esetében.

Előzmény: Törölt nick (271)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.16 0 0 287

kivételre ítéltettek:54931 németh gyártmány
52958 Caproni-márka

Törölt nick Creative Commons License 2014.03.16 0 0 286

1. erre vannak a gyártmányok, csak sokan nem írják oda

 

4. alávetem magam a többség akaratának

Előzmény: negyesi_pal (279)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.16 0 0 285

Szerintem a lófogatú csúszótalpas inkább szán, mint szánkó, nem sok van belőlük.

Előzmény: Törölt nick (284)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.16 0 0 284

Az 53767, 778 és 836 azért fogatlan, mert "nem veszi be". :(

Előzmény: negyesi_pal (283)
negyesi_pal Creative Commons License 2014.03.16 0 0 283

Minden egyes javasolt cimkét átnézek, ahol kell szakértői segítséget kérek. Így is lehetnek hibák, ez a topik többek között arra szolgál, hogy szóljatok ha ilyet láttok.

Előzmény: Törölt nick (282)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.16 0 0 282

Per pill. 121 fogatot látok, az első hatvanat razziáztam, pótoltam egyes hiányokat.

Előzmény: pancserzoli (280)
incitatus Creative Commons License 2014.03.16 0 0 281

Ezeket a lovas alkalmatosságokat egyszer már átfésültem, ezek azóta keletkeztek. Sok fals meghatározás volt (pl hintóra írt szekér stb), jó, ha jelezzük a fellelt hibákat. A fogat egyébként több helyen szerepel, de ez egy gyűjtőfogalom, ahol lehet, pontosítunk is: lovaskocsi, szekér, hintó stb.

Előzmény: pancserzoli (280)
pancserzoli Creative Commons License 2014.03.16 0 0 280

Nem mélyültem el a cimkézés kérdéseiben, de kérdezném, hogy ha megadok egy cimkét, az magától (vagy szerkesztői segítséggel) átalakul-e.

 

Nekem egy kedvencem van, a "fogat". Tetszett, ahogy kialakult a konszenzus ezzel kapcsolatban. Ezeket beírtam a mostani füleki képekre tegnapelőtt - mára átalakultak lovaskocsira.

 

Igenám, de vicces lett, hogy 53929 cimkéi "szamár, lovaskocsi"

 

És pl. 54019-en egy szekér látszik ló nélkül "lovaskocsi" cimkével.

 

Kérjük vissza a "fogatot"! :))

 

 

negyesi_pal Creative Commons License 2014.03.16 0 0 279

1,Alapvetően most még magyar képeket gyűjt az oldal, de már van kínai, lengyel stb sorozat és TM elgondolása alapján ez a trend folytatódni fog. Ettől függetlenül, ha valaki a szovjet autóipar remekeire akar keresni, akkor most már megteheti

 

2, Elismerem, hogy az általam kitalált hierarchia nem működik minden közlekedési eszköz, háztartási gép esetén. Szóval ha 424-es mozdony, akkor legyen az :)

 

3, A keresőben jelennek meg a szinonímák. És ez egy lehetőség, nem kötelező szinonímákat megadni

 

4, A kép részleteként megjelenő járműről néhány hozzászólással lejjebb értekeztem egy kisméretű Szabolcs ábrázolás kapcsán

 

 

Előzmény: Törölt nick (271)
incitatus Creative Commons License 2014.03.16 0 0 278

Erre mondhatnám, hogy határeset, de az előtérben van, egyetlen autó a képen, szerintem inkább igen, mint nem. Én amúgy is annak a híve vagyok, inkább legyen több címke, mint kevesebb, nem kér enni. A lényeg, hogy a legfontosabbak is ott legyenek.

Előzmény: Törölt nick (277)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.15 0 0 277

Illetékes az, aki hozzászól

53341 Ehhez hasonlóakra gondoltam. Láttam már olyan, hogy kb. egy hátsó lámpa és a fél csomagtartó volt felcímkézve pontos típusjelzéssel

Előzmény: incitatus (275)
vadász2 Creative Commons License 2014.03.15 0 0 276

A Volga helyett a GAZ engem is zavar (csak ennél a márkánál/gyárnévnél találkoztam ezzel az ellentmondással), de én is alkalmazkodom.

Előzmény: incitatus (275)
incitatus Creative Commons License 2014.03.15 0 0 275

Nem én vagyok az illetékes, de szeretek belepofázni.

Ha egy autó csak harmadáig látszik, de jól felismerhet és jelentős eleme a képnek, akkor miért ne lehetne címke?

Ha egy autó látszik, de kicsi, attól még lehet címkézésre érdemes. Ilyenek a(z egykor) népszerű típusok, amik után vélhetően mások is érdeklődnek, majd eldönti a keresést indító, hogy kell-e neki, de lehet érdekesebb szituáció, pl. Hollandiában helyi rendszámú Wartburg, Skoda, sőt ezek látható rendszám nélkül is érdekesek lehetnek ott.

(Az autók címkézését én túl sokrétűnek és tán túl szakmainak tartom, pl. zavar, hogy nem Volgát írunk, ha nem GAZ akármit, de igyekszem alkalmazkodni, legtöbb helyen meg beírom az "automobil" címkét, remélve, hogy erre, mint hívószóra megjelennek a szakfejtők, és pontosítanak-kiegészítenek) 

 

Előzmény: Törölt nick (273)
incitatus Creative Commons License 2014.03.15 0 0 274

"A "424-es sorozat" olvastán nem fog az ember a fejére csapni, hogy jaha ez egy vonat. Ezért jó elé a MÁV"

 

Ezért javasoltam a köznyelvszerűbb "424-es mozdony" változatot, itt nem kell fejre csapni, adódik a tartalom. A MÁV szerintem nem gyártó (ebben tévedhetek), de legalábbis nem minden mozdony gyártója, így keveset tesz hozzá a megértéshez.

Törölt nick Creative Commons License 2014.03.15 0 0 273

Köszi :-)

 

53014 az "automata" címkét véletlen tettem bele

 

Filozófiai kérdések című rovatunkat olvashatják:

a. Ha egy autó csak harmadáig látszódik a képen, akkor miért kell címkének berakni?

b. Ha egy autó teljesen látszódik a képen, de elég kicsi, nem hangsúlyos téma, akkor minek kell címkének?

c. Ha valaki veszi a fáradtságot és felcímkézi típussal együtt az autót, akkor miért nem rakja ki a gyártó címkéjét, a gyártó ország címkéjét és az közlekedési eszköz címkéjét?

Törölt nick Creative Commons License 2014.03.15 0 0 272
Előzmény: Törölt nick (271)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.15 0 0 271

1. Alapvetően magyarországi képeket gyűjt az oldal, ha idetéved valaki, és itt keresi valaki az angol Fordokat, akkor lesz türelme végig nézni az összeset szerintem. Vagy egy címkekereső használati útmutatót írhatna valaki hogy több címkére tudjon egyszerre keresni az ember. Én pl. nem tudom, hogy kell, se a noinfosokra nem tudok keresni.

 

2. A gyár alatt mit értesz? A régi sorozatokat akár 6-7 üzemben is készítették. A gőzösöknél nem a legjobb ötlet a világháborúk miatt a cégjel, pl. itt egy 31834 SHS-es 375-ös gép. Amúgy ki tudja megkülönböztetni a 375 és 376-os sorozatokat?

 

3. Szinonímaként mire gondolsz? Címkeként megjelenik vagy csak a keresőben ad találatot? Ehhez ki kéne gyűjteni az összes ismert becenevet (Nurmi, Bumbardó, Hruscsov-dízel usw.), valamint elég sok sorozatnak nem volt beceneve.

Előzmény: negyesi_pal (270)
negyesi_pal Creative Commons License 2014.03.15 0 0 270

1, Az autóknál a gyártó országra azért volt szükség, mert mi van, ha valaki német autókra akar keresni? Vagy ha valakit csak a brit Fordok érdekelnek (ami évtizedekig más típusokat gyártott, mint az amerikai vagy a német Ford)?

 

2, Mozdony ügyben. Kvázi gyárra a jövő miatt lenne szükség. A "424 sorozat" mindenféle előtag nélkül a később jövőket össze fogja zavarni. Olyanok, mint a tornác, a fáskamra - ezek egyértelmű cimkék. A "424-es sorozat" olvastán nem fog az ember a fejére csapni, hogy jaha ez egy vonat. Ezért jó elé a MÁV

 

3, Becenevek. Egy cimkéhez fel lehet venni szinonímákat. Tehát ha megvannak a típusok oda szinonímaként fel lehet venni a NOHAB-t, a Szergej-t és társait - és ezek is megjelennek a keresés során találatként

 

Köszönöm

Wrecker-Wrecker Creative Commons License 2014.03.14 0 0 269

Az én véleményem a mozdonyokkal kapcsolatban:

 

Az nagyközönség leginkább mint "gőzmozdony"-t ismeri a füstokádó, gőzölő mozdonyokat.

 

Ha viszont szakmai megnevezéseket is használunk akkor a szakirányú kereséseket is segítenénk. Egyel több címkét jelentene a képek alatt.

Ha típus megnevezést akarunk akkor a " 424 sorozat" címkét javaslom, MÁV címke már úgy is van. Szakirányban így fogják keresni.

Ez a három címke teljesen lefedi a sima és szakirányú keresést is.

 

A nevekkel kapcsolatban csak a sima becenév használatát javaslom: Nohab, Szergej, Szili stb.... Nem kell túlbonyolítani.

Előzmény: incitatus (268)
incitatus Creative Commons License 2014.03.14 0 0 268

Szerintem nem szakmai megnevezéseket kell használnunk, hanem a nagyközönség által ismert, számukra érthető, egyszerű megnevezéseket, amik nem mondanak ellent a szakmaiságnak. MÁV 424 sorozat helyett 424-es mozdonyt javaslok, hisz azt látjuk a képen, az, hogy sorozat, annyit jelez, hogy általánosítható a háromjegyű szám, az meg, hogy MÁV, itt érdektelen.

Általában azt gondolom, hogy a megfejtések, infók, címkék a nagyközönségnek szóljanak. Szoktam mondani, ez nem bédeker és nem szakkatalógus, a felismerhetőségig kell azonosítanunk, minden további részlet megtalálható az interneten, ha valakit érdekel, fő, hogy legyen miből elindulni.

Előzmény: napocza (267)
napocza Creative Commons License 2014.03.14 0 0 267

A vonat/vasút/vagon/mozdony kérdés érintheti még a villamosokat is.

Ezek némileg különböznek az autó/busz/troli/repülő halmaztól, ahol jellegzetes a főcsoport (márka, brand) - típus - altípus struktúra. (Ehhez korábbi fortepan gyakorlatal harmonizálva Pali javasolta még a gyártó ország megnevezését, úgy látszik ez is fontos az ezzel foglalkozóknak).

A hajók megint egy másik csoport.

Szerintem egyelőre kezdjük a mozdonyokkal, azok hasonlítanak legjobban az autó csoportra.
Itt a típusoknak gyakran van világos egyedi megnevezése, és például saját wikipedia oldala. Nyilván a szakpublikációkban előforduló, de stabilizálódott megnevezéseket kellene használni a józan ész szemszögének szűrője után. És nyilván a wiki nem végső etalon, mert sok tévedés lehet ott is, csak nem biztos, hogy nekünk lesz időnk eljutni a mozdonyok Déryjéhez vagy Felkaijához (ha van ilyen).

Ezek pl máris élő címkék:
MÁV 424 sorozat     és van ilyen wiki oldal pl., hogy http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_424_sorozat
vagy
MÁV 375 sorozat    és    http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_375_sorozat

Egyszer fel lett vetve, vajon a mozdonyok/vagonok esetén segít-e a rajtuk lévő szám az azonosításban, mint az autóknál a rendszám vagy a repülőknél a lajstromjel. Ha jól emlékszem az derült ki, itt nincs egységes nyilvántartás, pláne átfogó-rendszerező monográfia. Vannak egyéni guruk, akik sokat tudnak, esetleg hozzájuk lehet fordulni.
Persze lehet, hogy rosszzul emlékszem, és a helyzet is változhatott.

 

Előzmény: incitatus (265)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!