Keresés

Részletes keresés

yaouank Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3505
T.Howard Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3504

A szocik aszonták, hogy jobboldali médiafölény van.Hát ez télleg úgy láccik.

 

T.Howard Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3502

Ezt akkor is odatehetted volna, márcsakhogy az ember tudja hova tegye...

Előzmény: toloba (3498)
toloba Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3499

"Csak azért, mert Magyarországot a jobboldali-konzervatív Fidesz párt elnöke, Orbán Viktor kormányozza, a kereszténydemokrata néppárti EP-frakció képviselői sorompóba lépnek egy olyan törvényért, amely egyáltalán nem használ a sajtó és a véleménynyilvánítás szabadságának. A törvény természetesen nem jelenti a Nyugat pusztulását. Viszont kitárja a kaput a cenzúra és a tudósításokba való politikai beavatkozás előtt - főleg azért, mert az újonnan létrehozott médiafelügyeleti hatóság csak a kormány híveiből áll. A törvényt ezért eltörölni kellene, nem pedig megvédeni"

 

 

 

És máris műxik az új törvény, a cenzúra....


 

A Reuters hírügynökség csütörtökön a magyar kormányfőt idézte, eszerint Orbán Viktor azt mondta: "Egyetértek vele, hogy ez egy rossz kezdés, ki szeretne hasonlót magának?", majd hozzátette, hogy nem tehet túl sok mindent a helyzettel. "Nem tudom megváltoztatni, együtt kell élnem vele”. Ezek a mondatok sem a Miniszterelnökségnek a konferenciáról később kiadott sajtóközleményében, sem az MTI tudósításában nem szerepeltek.

http://atv.hu/cikk/20110106_orban_elismerte_rosszul_indul_az_eu_elnokseg_a_magyaroknak?source=hirkereso

Előzmény: ketszerketto (3497)
toloba Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3498
Előzmény: T.Howard (3492)
ketszerketto Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3497
Előzmény: yaouank (3495)
yaouank Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3495
Előzmény: Törölt nick (3493)
yaouank Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3494

http://hirszerzo.hu/belfold/20110106_orban_elnokseg_mediatorveny

Tévedtem. Nem jött rá. Ez az alak javíthatatlanul hülye, pofozógép.

 

ya

Előzmény: yaouank (3465)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3493

Orbán mégis változtatna a médiatörvényen

Ha az Európai Unió úgy gondolja, hogy ez szükséges. Tovább »

forrás: Index.hu

 

 

Orbán megállította a dakota lovat,mától ezt kell mantrázni.

Előzmény: pancer1 (3435)
T.Howard Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3492

Toloba! Ki eza' Lapunk?

Előzmény: toloba (3491)
toloba Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3491
Médiatörvény: a kormány állításai és a valóság pontokba szedve


Az új magyar szabályozással kapcsolatos hitek és tévhitek, jogászi és szakértői vélemények

 

A kormány kedden jelentette be, hogy elkészült a médiatörvény angol nyelvű fordítása, amelyet továbbítottak a Budapesten működő külképviseleteknek, Magyarország külföldi nagykövetségeinek és az Európai Bizottságnak.

 

Martonyi János külügyminiszter azt nyilatkozta: a fordítástól azt várják, hogy lehűtse a kedélyeket, hiszen a szabályozás összhangban van az uniós irányelvekkel.

Szerdára azonban kiderült, hogy a kormány kihagyott jó néhány paragrafust a törvény angol fordításából. Az Európai Bizottságnak elküldött anyagból nem derül ki például, hogy elmaradhat a digitális átállás, illetve hogy az uniós elnökség ideje alatt az írott sajtót nem bírságolja a médiahatóság. Az anyagból hiányoznak az átmeneti rendelkezések és az a rész is, amely azt sorolja, milyen más jogszabályok módosulnak a törvénnyel. A médiatörvény angol nyelvre fordítását a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kezdeményezte, először a jogszabály lényegi részét fordíttatták le, a hiányzó paragrafusok fordítása folyamatban van – közölte a médiahatóság szerdán az MTI-vel. Az NMHH közleményében azt írja: az átmeneti, ideiglenes rendelkezéseket, illetve a hatályukat vesztő jogszabályokról szóló paragrafusokat nem fordíttatták le, mert ezek nem befolyásolják a médiatörvény megértését. A médiatörvény angol nyelvű fordítása mellé a kormány tizenegy oldalas összefoglaló anyagot is készített, amelynek „Az új magyar médiaszabályozással kapcsolatos hitek és tévhitek, európai példák” címet adták. A dokumentum pontokba szedve sorolja fel azokat a vádakat, amelyek a kormány szerint hamisak. Lapunk a kormányzati dokumentumról kikérte szakértők és médiajogászok véleményét.

 

1. A dokumentum szerint hamis vád, hogy a törvény kiterjed az internetes tartalmak jelentős részére, például a blogokra. Cáfolják azt is, hogy a médiatörvény „béklyóba zárja a nyomtatott és az internetes sajtót, azokat ugyanazon elvek mentén szabályozza, mint a televíziókat és a rádiókat”.

A lapunk által megkérdezett jogász szerint nem egyértelmű a médiatörvény 203. paragrafusa 60. pontjának, a sajtótermék fogalmának meghatározása. Ezért ebbe a meghatározásba bele lehet érteni a blogot is, mint olyan tartalmakat közlő terméket, amelyért annak közlője személyes felelősséget visel. A gyakorlatban pedig alig vagy egyáltalán nem lehet megkülönböztetni a hírportálokat a blogoktól. Ráadásul, ha egy blogon hirdetés jelenik meg, akkor abban a pillanatban gazdasági szolgáltatásnak minősülhet, amelyet sajtótermékként regisztráltatni kell. A médiajogász szerint azért nem lehet ugyanazon elvek szerint szabályozni az elektronikus médiát és a nyomtatott, illetve internetes sajtót, mert a televíziók és a rádiók „korlátozottan rendelkezésre álló erőforrásokkal” bírnak, meghatározott számú frekvenciát lehet kiosztani köztük, ezért lehet az államnak szabályozó szerepe. A nyomtatott sajtó és az internet viszont „korlátlan”, így az államnak nincs mit szabályoznia.

2. Nem igaz, hogy a szabályozás korlátozza a politikai nyilvánosságot, a demokratikus közvélemény kialakulását. Az állam nem kívánja, s nem is tudná ellenőrizni a véleményeket, a törvény egy passzusa sem alkalmas arra, hogy a politikai véleménynyilvánítás akadálya legyen, és ellehetetlenítse a demokratikus közvéleményt. A hatóság valamenynyi döntését felülvizsgálhatja a független bíróság, a politikai befolyásolás lehetősége így eleve kizárt.

A törvény a teljes médiára vonatkozóan, homályosan megfogalmazott tartalmi szabályokat ír elő, így alkalmas arra, hogy az újságírókat és a szerkesztőket jogbizonytalanságban tartsa és a rizikósabb témákat kerülő magatartásra, tehát öncenzúrára késztesse. A médiaalkotmány 17. paragrafusának 2. bekezdése például gyakorlatilag megtiltja olyan hírek közlését, amelyek alkalmasak lehetnek személyek, nemzetek, közösségek, bármely kisebbség vagy többség, egyház vagy vallási csoport nyílt vagy burkolt megsértésére. A jogász ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a törvény lehetőséget ad bárkinek, hogy szubjektív sértettséget érezve eljárást kezdeményezzen a médiumokkal szemben, gyakorlatilag nem lehet olyan tényt közölni, amelyet valaki valamilyen egyéni szempontból, okból ne tartana sértőnek. Ez a törvény egyik legkirívóbb gumiszabálya, hangsúlyozta a szakértő, amely szerinte „felhívás a keringőre”, az állandó feljelentésekre.


3. Nincs szó a vélemények ellenőrzéséről, a kormány szája íze szerint értelmezett „médiaegyensúlyról”. A „médiaalkotmányban” és a médiatörvényben felbukkanó kiegyensúlyozottsági szabály 1996 óta létezik a jogrendben, s kizárólag az elektronikus médiára vonatkozik, az írott sajtóra nem.

A jogász szerint a kiegyensúlyozottsági szabályok kapcsán valójában alig hangzottak el lényegi kritikák, mert ezen követelmények betartása továbbra is az elektronikus médiára vonatkozik. Az azonban sérelmezhető, hogy az írott sajtóra is vonatkozik a törvény 13. paragrafusának első bekezdése, amely előírja: „A médiatartalom-szolgáltatók összességének feladata a hiteles, gyors, pontos tájékoztatás a helyi, az országos és az európai közélet ügyeiről, valamint a Magyar Köztársaság polgárai és a magyar nemzet tagjai számára jelentőséggel bíró eseményekről”. Ennek az általános és szubjektíven értelmezhető törvényi cikkelynek a betartása a médiahatóság részéről mostantól konkrétan ellenőrizhető és szankcionálható, akár a kiszabható bírság legmagasabb összegével is. A jogász arra hívta fel a figyelmet, hogy hasonló megfogalmazás szerepelt a korábbi sajtótörvényben is, jelentős különbség azonban, hogy ahhoz hatósági jogkör és szankció nem kapcsolódott.


4. A kormányzati anyag rögzíti azt is, hogy a közerkölcs vagy egyes személyhez fűződő jogok megsértése miatt nem szankcionálhatók az egyes médiumok. Ez kizárólag konkrét jogsértés, például a gyermekvédelmi szabályok megsértése miatt képzelhető el.

Közvetlenül közerkölcs vagy egyes személyhez fűződő jogok megsértése miatt valóban nem szankcionálhatók a médiumok, de a jogász szerint a tartalomra vonatkozó szankcionálható előírások annyira homályosak, hogy a konkrét esetben való értelmezésükhöz szükséges lesz visszanyúlni a törvény általános, elvi rendelkezéseihez. Ilyen rendelkezések azok, amelyek a közerkölcs védelmét szolgálják. A személyhez fűződő jogok között elhelyezkedő magánélethez fűződő jogok megsértése esetén a hatóság szankcionálhat, akár a sértett akaratától függetlenül is, hiszen a hatóság jogosult hivatalból eljárni ilyen esetben is.

 

5. Nem igaz, hogy „a médiatanácsban csak fideszesek ülnek”. A tanácsot a parlament választja kétharmados aránynyal, a Ház tagjai döntésükben nem befolyásolhatók, a médiatanács tagjai feladataik ellátása során nem utasíthatóak, nem hívhatóak vissza, minden tekintetben függetlenek. Európában nem ritka, hogy e garanciákhoz képest jóval kevésbé biztosított a hatóság kormányzattól való függetlensége, számos országban a kormányzat, az államelnök vagy egy miniszter választja a tagokat.

Orbán Viktor miniszterelnök nevezte ki kilenc évre Szalai Annamáriát, a Fidesz egykori tagját és parlamenti képviselőjét a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnökének, ő egyben a Médiatanács elnöke is. A tanács négy tagját pedig – Auer János, Kollarik Tamás, Koltay András, Vass Ágnes – a Fidesz jelölte és a kormánypárti többség szavazta meg. A médiajogász szerint valóban van arra európai példa, hogy a mindenkori kormánypártoknak beleszólásuk van a médiumokat ellenőrző testületekbe delegált személyek kiválasztásába, de a magyar média-ellenőrzési hatóság ellenőrzési és szankcionálási jogköre egész Európában példátlan, ez pedig többpárti vagy még annál is szélesebb, politikai és társadalmi ellenőrzést tenne szükségessé.


6. Nem igaz, hogy a médiatanács tetszése szerint rendeletet alkothat, amellyel szabályozhatja a médiumok működését. A tanács ugyanis nem alkothat rendeletet, kizárólag a médiahatóság elnöke teheti ezt meg, de ő is csak a különféle hírközlési hatósági díjak megállapítására.

A kritikák jelentős része ezt nem is kifogásolta. A probléma éppen az, hogy olyan törvényt fogadtak el, amely a hatóság kénye-kedvére bízza, hogy melyek a jogsértő magatartások. A homályosan megfogalmazott gumiparagrafusokat ugyanis a hatóság fogja a saját gyakorlata során tartalommal megtölteni, ez kvázi jogalkotói jogkör, ami még nem is lenne feltétlenül kifogásolható, ha ez a tevékenység nem az egyik legalapvetőbb alkotmányos alapjog, a szabad véleménynyilvánítási jog, a sajtószabadság érvényesülését érintené.


7. Cáfolják azt az állítást, amely szerint az analóg médiaszolgáltatások frekvenciapályázatain a médiatanács kedve szerint dönthet a nyertesről, vagy akár el is kerülheti a döntést. A pályázati eljárás szabályai ugyanis aprólékosan meghatározottak, a hatóság bármely döntése bíróság előtt felülvizsgálható. Csak bizonyos, jól körülhatárolt esetben lehet pályáztatás nélkül frekvenciahasználati jogosultságot biztosítani.

A médiajogász szerint a pályáztatás nélküli frekvenciaosztás lehetősége önmagában is visszaélésre adhat lehetőséget.


8. Hamis vád, hogy a „médiaalkotmány” korlátozza az újságírók azon jogát, hogy informátoraik kilétét titokban tartsák.

A jogszabály azt tartalmazza, hívta fel a figyelmet a jogász, hogy kivételesen indokolt esetben az újságíró kötelezhető az informátor kiadására. A jogszabály azonban nem határozza meg, hogy mi számít kivételesen indokolt esetnek. A jogszabály arra is lehetőséget ad, hogy ne csak a bíróság, hanem a hatóság is kötelezze informátora kiadására az újságírót. Mostantól a hatóság belátásán múlik, mi minősül kivételes esetnek.


9. A csúsztatások közé sorolják, hogy a törvény által létrehozott média- és hírközlési biztos tetszése szerint „zaklathatja” az egyes médiumokat, valamint azt is, hogy a médiahatóság és a médiatanács hatalma példa nélküli lenne Európában.

A törvény szerint a médiaés hírközlési biztos nem jogsértések, hanem érdeksérelmek esetében járhat el. Ez pedig jogállami körülmények között értelmezhetetlen, hiszen minden olyan magatartás szabad, amit nem tilt jogszabály. Ráadásul a médiabiztosnak példátlan mértékű iratbetekintési, iratbekérési joga van, sőt kezdeményezésére a hatóság milliós bírságokat is kiszabhat.

 

10. A regisztrációs kötelezettség nem korlátozza a sajtószabadságot, a közszolgálati médiumok egységesítése, a központosított hírszolgáltatás pedig nem számolja fel a sokszínű közmédiát. A négy közmédium önállósága, függetlensége megmarad, de a működésük, gazdálkodásuk jelentősen racionalizált lesz.

A jogász szerint a regisztrációs kötelezettség jogbizonytalanságot idéz elő, mert a hírportálok és a blogok fogalma nehezen különböztethető meg. A közszolgálati médiumok egységesítése során létrehozott központosított hírszolgáltatás pedig felszámolja a sokszínű közmédiát, mert a televíziók és a rádió egy helyről kapják a híreket, nem lesz lehetőségük önálló, saját vagy a központitól eltérő információk feldolgozására, közlésére.


11. Kitérnek arra is, hogy a médiaszolgáltatók, sajtótermékek kiadói üzleti titkainak védelmére a törvény garanciális szabályokat tartalmaz.

A törvény által lehetővé válik, hogy a hatóság eljárása során üzleti titkokat megismerjen, sőt az is, hogy az egyik eljárás során megismert üzleti titkokat egy másik eljárásban felhasználjon, mondta a jogász. Azt pedig különösen kifogásolhatónak tartja, hogy a törvényben az sincs meghatározva, hogy mi az a kivételes eset, amikor ezeket az üzleti titkokat kérheti. A hatósági eljárásokkal kapcsolatban jogorvoslati fórumként eljáró közigazgatási bíróságok pedig általában eljárásjogi hibákat keresnek, és nem fogják vizsgálni és meghatározni azt, hogy milyen kivételes esetben kell kiadni az üzleti titkokat.

 

12. A törvényben foglalt bírságok összegének maximuma nem példa nélküli Európában, a maximum-bírságösszeg alkalmazása pedig csak többszörös, súlyos, szándékos, a bíróság által is megállapított jogsértés esetén lehetséges.

A jogász tudomása szerint Európában az írott sajtóra – a reklámcélú tartalom kivételével – nem lehet hatósági bírságot kiróni. A bíróságnak nincs jóváhagyási joga, így nem felel meg a valóságnak az az állítás, hogy a maximális összeget csak a bíróság által megállapított jogsértés esetén kell megfizetni. A bíróság ugyanis csak akkor kerül döntési helyzetbe, ha a megbírságolt személy felülvizsgálatot kér a határozat ellen. Itt sem automatikus a bírság megfi zetésének halasztása, azt kifejezetten engedélyeznie kell a bíróságnak. A törvény ráadásul homályosan határozza meg, hogy mi minősül ismételt jogsértésnek.

 

T.Howard Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3490

Én a Fidesz baloldali politikáját...

Előzmény: Pater Altenberg (3489)
Pater Altenberg Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3489

Most minek is örülsz  orbánosan hamiskás mosollyal?

Előzmény: T.Howard (3488)
T.Howard Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3488
Pater Altenberg Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3487

Ha van nagybetűs, jelképes Hülye - azt róla mintázzák.

Előzmény: Der Beste (3486)
Der Beste Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3486

Szíjjártó hülyébb, mint 4 éve.

Előzmény: Törölt nick (3467)
Pater Altenberg Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3485

Bravo, Kis0rbán! Simogatni kell a dacos buksiját!

Előzmény: Törölt nick (3471)
upi2000 Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3484

Itthon a sok kis Bástyaelvtársat már le se sz---k, így aztán marad a nemzetközi hadszíntér. A fidesz meg volt elég hüjje ahhoz, hogy a kezükbe nyomjon egy nagyadag muníciót:)))

Előzmény: Törölt nick (3481)
armadillo Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3482

másvallású vagyok:)

Előzmény: Törölt nick (3480)
armadillo Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3479

itthon.

A kinti meg innen kapja a muníciót.

Előzmény: Törölt nick (3478)
armadillo Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3476

:-)

Előzmény: upi2000 (3475)
upi2000 Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3475

Uppsz, nem figyeltem, kinek válaszolok.

Bocs, nem akarom magam ráderőltetni...

Előzmény: upi2000 (3474)
upi2000 Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3474

Annyit értek el vele, hogy mostantól még ha véletlenül jót lépnének, azt is gyanakodva nézik majd mindenhol.

Nem örülök én ennek, de ebben teljesen igazad van. Egy ilyen módon kinevezett hatóság mégolyhelyes döntésének is feszt neki fognak esni, és ez senkinek nem lesz jó:(((

 

Arról nem is beszélve, hogy a kialakult helyzetben aligha lehet értelmesen vitázni arról, hogy ténylegesen mi a hibája a törvénynek. Merthogy van hibája, az azért nem kérdés...

Előzmény: Törölt nick (3471)
armadillo Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3473

igazi sajtó? Hagyd má' a maszlagokat. Már csak szekértáborok vannak és vicsorgás.

Előzmény: Törölt nick (3471)
armadillo Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3472

A helyzet válozatlan, mert hogy ez most is így van. Egészen addig, amíg az Eu nem talál fogást rajta, nem fognak hozzányúlni. 

Viszont nagylelkűen biztosította a patás őket; hogy lehet szó róla, ha tényleg van vmi. 

 

Most náluk a labda. És itthon lehet örömtüzeket gyújtani.

 

 

Előzmény: Törölt nick (3467)
upi2000 Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3469

Csak épp nem nagyon fogja, mert az könnyen az öntökönszúrás minősített esetévé válhat.

Pl. a franciák nem biztos hogy örülnének annak, ha a jövőben nem a kormányfő nevezhetné ki a köztévé vezetőjét. Vagy a német Bundesnetzagentur vezetőjét majd eztán egy sokpárti kuratóriumnak kell kinevezni az éppen regnáló miniszter helyett? Esetleg az olaszoknál tapasztalható politika és média összefonódást is megpiszkálják sajtószabadság-ügyben?

Nopersze, biztos így :))))

Előzmény: wiki-lék (3449)
Pater Altenberg Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3468

Sok volt: az összesre!

:DDDDDD

Előzmény: armadillo (3466)
armadillo Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3466

milyen pofonra gondolsz (két erőltetett vicsorgás közben:)?

Előzmény: Pater Altenberg (3462)
yaouank Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3465

"Az Európai Unió tagja vagyunk, és vannak játékszabályok"

Néhány hónap és pár pofon után azért csak rájött. Kicsit ugyan lassan, de ugyebár nem lesz  minden politikusból államférfi is.

 

ya

 

Előzmény: wiki-lék (3449)
uhuru1 Creative Commons License 2011.01.06 0 0 3464

Nem most kezdem. Már rég befejeztem. De ha most kezdeném, akkor sem lenne más a véleményem. Pedig Amerikában is van köztévé, és a maga nemében elég sikeres is.

Előzmény: yaouank (3461)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!