A jelenlegi árakat kell megnézni és összehasonlítani, mert csak azokat ismerjük. Az útfelújítások táblázatban bruttó árak vannak, míg az általam mutatott esztergomi M100-as esetében netto 10,7 milliárd a kilométerköltség. Tehát teljesen fals az összehasonlításod.
Szerintem még a NIF szavait is félreértelmezed, bár ők valóban valami ilyesmit próbálnak prezentálni.
Amúgy elég kemény érdekellentétek vannak az M0NY körül, és az OTrT. eléggé magasra teszi a lécet a tervezéssel kapcsolatban, egyelőre nyomát nem látom annak, hogy a léc közelébe sikerülne ugorni.
A csomópontok megléte, nem léte, terveinek részletei szerény véleményem szerint önmagukban kemény menetnek ígérkeznek a környezetvédelmi engedélyezési eljárásban, akkor is, ha amúgy minden kritikus szakasz alagútban menne.
Nekem a 2040-es becslés M0NY-ra emiatt nem tűnik légbőlkapottnak addig, amíg nincs jogerős környezetvédelmi engedély, addig meg nem csodálkoznék egy szépen elhúzódó bírósági eljáráson.
Ami egy nagy kérdés, hogy menetközben az M0NY hatástanulmány közben esetleges részteljesítés után pontosan milyen szerződésmódosítás történhetett, ami milyen kihatással van az egész projektre, nyomvonalra. Ez egyelőre tudtommal nem publikus, és ennek híján az eredeti közbeszerzési kiírásra alapozni eléggé vakmerő szerintem.
Nem gondolom, hogy félreérthető voltam: Átlagos gyorsforgalmi utak kivitelezésére
jelenleg 5 milliárd /km jó megközelítő számítás.
M100 és az M2 növeli az átlagot de az M49, M34, M44, M4 csökkentheti.
Az útfelújítások árdrágulása 2 táblázatban jól követhetők:
A Magyar Közút 2021. évről még nem számolt be, ezért átnéztem a Megyei Önkormányzatok tájékoztatásait,
sajnos csak 4 megyében találtam 2021-re vonatkozó adatokat.
De ezek között is óriási különbségek vannak:
Hajdú-Biharban 133,5 millió Ft/km (2021)
Bács-Kiskun 193,1 Millió Ft/km (2021)
Komárom-Esztergom: 226,5 Millió Ft/ km költséggel tervezik a 2022-es felújításokat.
Az adathalmazból kiderül az is, hogy a 2016-2020 évek átlagköltsége 100-106 millió Ft/km volt (de 2020-ban már 123 MFt/km)
Szerintem 200 millió/km-rel már nem is tanácsos tervezni a következő 5 évben. (talán 250 Mft/km)
Így összehasonlítva: 1 km gyorsforgalmi út 5 milliárd Ft = 20 km útfelújítás x 250 Millió Ft.
Átlagszorzó 20, tehát 1200 km gyorsforgalmi út költségéből megvalósítható 24 000 km fő- és mellékút felújítása (mert a többi már megújult az elmúlt években.)
Ez jobb és gyorsabban realizálható üzlet ezeken a száguldó árakon.
Persze ha így kell, ami 2029-ben lesz kész, azt 2026-ban kezdik-M0É
Az M0 nyugat akár február 07-e megszerzett környezetvédelmivel, azon a nyomvonalon engedélyes kiviteli tervvel rendelkezhet 2025-re. - lehetséges az északkal egy időben a megépítése!
Az M10-nek nincs prioritása és ha nem veszti el a környezetvédelmi engedélyét 2024-ig, akkoriban kezdődhet a tervezése és 2028 táján lehet engedélyes kivitelije.. Az Egomi hídtól függően fogják megépíteni, ami 2030-ra kész lehet. Így az M10, 2030 előtt nem lehetséges.
Mindez választás utáni téma lesz, bárki is nyeri azt! EU forrásokról szól, amit addigra fel kell szabadítsanak Brüsszelből, a Macroni időszak lejártával. - részemről ennyi.
Amúgy igen az a tét, hogy bezárt M0 és M100 mellett 3 kis településnek kel-e egyáltalán M10..de a Duna híd EU forrásossá teheti és akkor az is meglesz. - alig 15 ezer embert kiszolgálva.
Mindenképpen a társadalmi igények okán utolsó az M10!
M10 2030-körül kezdődően.. - ha a szerintemet némi szövegértéssel kívánod megállapítani. De bízd inkább rám.
Az M10 nem csak az M100-al, vagy az M0 északkal egy időben épülhet meg emellett, sőt azok sem feltétlen csak egymás után. Van ám EU forrás is némelyik úthoz kevesebb alaptőke igénnyel, mint egy harmadik saját zsebből.
Az ovis realitásodnak viszont semmi adat alapja.
A hitvita meg engem nem érdekel. Idén az M0 nyugat lesz téma és kapja meg a környezetvédelmit, ami az M10-en két éven belül lejár. - ez is elhangzott Pilisvörösön és Szántó mellett Csabán is ott a tiltakozás két éve folyamatosan !
Van itt rendesen kavarás és némi tárgyi tévedés is. De mindegy. Meggyőzni nem akarlak - az nem az én stílusom - csak információ jelleggel osztottam meg Vitézy szavait, hogy 20 év múlva is legyen mire emlékezni, amikor még mindig az M0 Nyugatot tervezik. :)
Az M0 nyugat pedig 2034 eredetileg,de lehet utoléri az M0 északot, amit senki nem akart megépíteni a tenderen foglaltak szerint és eredménytelen lett a pályázata. Arról a pilisvörösvári találkozón a 2026-29 építési dátum hangzott el.
Vitézy hülye és köze nincs az agglomerációhoz, ahol az ellenkezője hangzott el. Nála még a területrendezési Tv. 4/1 mellékletében sem létezik.
Informálatlan
Maradjunk a NIF kijelentésénél, mint forrás:
..a prioritás az M0 nyugaton van, tehát lehet, hogy csak a teljes gyűrű elkészülte után lesz lehetőség az M10 megvalósítására. Nem tekintik az M0 alternatívájának az M0 nyugat – M10 – M100 – M1 „gyűrűt”.
1-2 : Én nem érzek olyan nagy anomáliát a számításban, hiszen az M100-as kilométerköltsége bizony ennyi: "a nyertes ajánlattevő cégek 32,3 kilométer autóutat építhetnek meg nettó 345 milliárd forintból, azaz kilométerenként nettó 10,7 milliárdból." https://alfahir.hu/2021/11/29/m100_autout_utepites_rekord_nunkovics_tibor_schanda_tamas Az elkövetkezendő építési költségek várhatóan még ezt az összeget is túl fogják szárnyalni, gondoljunk csak az M2-es autópálya hosszú alagutas és völgyhidas paramétereire.
3: A közutak felújításánál pedig nem a burkolt négyzetmétereket kell összevetni az autópályákkal, hanem a beruházási összegeket, a költségeket, hiszen az autópálya építéseknél a tetemes földmunka dobja meg az árat, illetve a drága műtárgyak. Tehát valóban igaz, hogy 500 kilométer autópálya árából az ország összes közútját fel lehetne újítani, akár még szélesíteni is, sőt sok helyen még elkerülők építése is beleférne ebbe az összegbe.
A 2021. év zárásaként és kitekintve a 2022. esztendőre észrevételezem, hogy eléggé nagy hullámokat keltett az M100, különösen az 1100 milliárd Ft-os megszorítással egyidőben.
Gondoljunk bele: a megkötött kiviteli szerződés után történt a más területeket fájdalmasan érintő elvonás.
Mivel ez a téma kitöltötte a "fórumkapacitást", ezért nem is írtam hozzá véleményt, ehelyett
olvastam az SSC-n kibontakozó gyorsforgalmi építés vs. 2x1 sávok felújítása ürügyén terebélyesedő vitát.
Pedig csak józanul, higgadtan bele kell gondolni és könnyen belátható. 500 km gyorsforgalmi árából, kb. 5000 milliárd forintból 30 ezer kilométer közutat lehetne felújítani, itt-ott még elkerülő utak is épülhetnének. Ha ezt választanánk az elkövetkező 5-6 évben, akkor maradna a jelenlegi 1876 km gyorsforgalmi és cserébe olyan kiváló útjaink lennének mindenhol, mint Ausztriában.
Ha tényleg higgadtan belegondolunk, akkor ebben az állításban számítási anomália van:
1. Nagyvonalúan 10 milliárd Ft/km fajlagosan a gyorsforgalmi út! Azért itt még nem jár az átlag túlárazás...:(((
2. A jövőbeli inflációval is kalkulálva 5 milliárd/km-rel számítva "csak" 2500 milliárd Ft az 500 km 2x2 sáv költsége. (18 m szélesség átlagosan= 9 000 000 m2)
3. A 30000 km (150 000 000 m2) közútból levonandó az elmúlt években felújított mennyiség, (kb. 3000 km, azaz 15 000 000 m2)
4. Mert a mellékutak szélessége nem haladja meg az 5 métert (átlagosan). kalkulált felújítandó: 135 000 000 m2
Ez egy elvi vita eldöntendő kérdésének tűnik, de sajnos nincs ilyen döntési helyzet. Magyarországon van egy útépítési kapacitás. 500 km autópálya építés leállítása esetén
hatvanszor hosszabb útfelújítást vizionálni ugyanolyan aszfaltkeverő, aszfalt terítő, egyéb útépítő gépállomány mellett badarság.
Mivel az eredeti felvetésben eltúlzott számok voltak, így nem valid a HATVANSZOR hosszabb útfelújítás sem, mintegy 15xa felújítandó útfelület.
De almát a körtével ne is hasonlítsunk. Számos részletkérdés miatt nem szabad a zöldmezős építést a felújításokkal összevetni.
Találtam konkrét adatokat a felújítások költségeire,