Keresés

Részletes keresés

k.novotny Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55280

Az hogy adott esetben a régi kazán még felújítható-e, vagy ha igen, akkor milyen technológia alkalmazásával,

illetve hogy az mennyibe kerül, az már egy másik kérdés...

 

Te szerinted hány éves kazánokról van szó:-))

 

 

Ha fel is lehetne újjitani egy egy kazánt, akkor pedig nem jelentéktelen a pénz kérdése sem  A Mátraházi Gyöngy kazánja 22 millába került. (kis mozdony)

 

Előzmény: k.fecó (55275)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55279

De mi a helyzet a 109, 242,  204,  7111  es gépekkel mert akkor azok is egyszer már selejtezve lettek és újra igaz ,korábban de forgalomba lettek helyezve . Igaz egy sem Brotános ja és még a 324 1564 = 324 540 is hivatalosan selejt lett.

 

Amikor ezeket felújították, se NKH se TÜV nem volt, csak egy MÁV-os kazánbiztos rájuk ütötte a bélyegzőt... De szigorúan a kazántörvény szelemében.

Ma már szelek vannak....

Előzmény: Mágus23 (55276)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55278

ÜDV! Nagyon kösz.

Előzmény: k.novotny (55274)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55277

Azért sokan az OT rendszámot a jogszabályok kijátszására használják...

 

A Lajta monitort tudod hogy ujították fel? sehogy!

 

Egy úszótest és semmi több!

 

Minden kamu rajta, kazánlemezből. Önerőből mozgásképtelen, mert nincs gépezete.

Előzmény: k.fecó (55275)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55276

ÜDV Antal ! Köszönöm értem !  De mi a helyzet a 109, 242,  204,  7111  es gépekkel mert akkor azok is egyszer már selejtezve lettek és újra igaz ,korábban de forgalomba lettek helyezve . Igaz egy sem Brotános ja és még a 324 1564 = 324 540 is hivatalosan selejt lett.

Előzmény: fantal (55270)
k.fecó Creative Commons License 2013.10.22 -1 0 55275

"Azért kíváncsi volnék, hogy akkor a németek a Messerschmitt Stiftung 109 G-jébe miért raktak modern műszereket...."

Ezt a németek tudnák megmondani...

 

Én a magyar viszonyokból a közlekedés más területéről próbálatam olyan példát hozni,

ahol a jogszabályi kereteken belül megvalósítható egy jármű restaurálása, működőképessé tétele.

 

Lehetne példát nézni a hajós területről, néhány éve felújították a lajtát,

vagy a közút területéről, ahol OT-s rendszámmal forgalomba helyezhetőek különböző felújított járművek,

-teherautók közül Csepel

-buszok közül az Ikarusz számos típusa

-motorok közül a Pannóniák

-autók közül szinte minden régi típus (a múltkor egy Zaporozsec-et láttam OT-s rendszámmal)

 

De természetesen arra is lehetne számos példát hozni, hogy ki mit miért nem újít fel...

 

Én arra próbáltam utalni, hogy nem tudom elképzelni, hogy jogszabály tiltaná meg

például egy Brotán-kazános gőzmozdony felújítását.

Az hogy adott esetben a régi kazán még felújítható-e, vagy ha igen, akkor milyen technológia alkalmazásával,

illetve hogy az mennyibe kerül, az már egy másik kérdés... 

 

Előzmény: fantal (55247)
k.novotny Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55274

Több ilyen minösitést kiadó cég van magyarországon. Az általam betett két kép illusztráció !!!

Előzmény: Mágus23 (55272)
k.novotny Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55273

Nem tudom, ennyire nem bonyolódtam bele sosem. Azt viszont tudom, hogy az átkosban bementél egy céghez, majd minden irodában Lenin kép csüngött a falon, ma ezek a TÜV, ISO stb tanusitványok

Előzmény: fantal (55271)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55272

ÜDV Károly ! Köszönöm az információt értem a dolgot .  Mivel Antal írta ,hogy a TÜV vizsgán átmenne ? egy régi Brotán kazán ,ezért arra következtettem ,hogy a TÜV Reinhland végzi a fővizsgás kazánok minősítését is . Az pedig ugye német cég ,magyarországi képviselettel .

Előzmény: k.novotny (55269)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55271

A parki kerti vasúti kisgőzös rajzait a magyar TÜV kiküldte Németországba  gondolom minden komolyabb minősítéssel ez történik. A "végbizonyítványt" a magyat TÜV adja ki, de a vizsgálat Némethonban történik.

Előzmény: k.novotny (55269)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55270

Nem.

 

A 424,247-est sosem vonták ki a forgalomból, mai napig a MÁV nyilvántartásában szerepel, így azok az előírások alapján, amik az üzembe helyezésekor voltak érvényesek, a kevés még gőzösös vizsgával rendelkező kazánbiztos egyike - aki már egy "reaktivált" kazánbiztos  - felügyelte a felújítást.

 

Pl. a  328-as üzembe helyezése viszont a jármű teljes új típus engedélyezését igényelné, hiszen a gép már 42 éve selejtezve lett, és Brotán kazán már ezóta nincs üzemben, tehát újra kéne engedélyeztetni.

 

A kazánbiztos az NKH felé adja le a dokumentumokat, és onnét van a"stalluma" is a kazánvizsgálatra, megbízó a Káefté.

 

 

Előzmény: Mágus23 (55265)
k.novotny Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55269

Egész máshol kalandozol ebben a TÜV témában:-)))

 

 

  • TÜV minősítés: a nemzetközi szinten is vezető, legelismertebb, független német minőségellenőrző intézet végzi. A TÜV minősítés a legmagasabb minőséget és a független vizsgálatot jelenti. A minősítő cég tapasztalata és felszereltsége garantálja az ellenőrzés és minősítés legmagasabb színvonalát.
  • CE tanúsítvány: egy olyan megfelelőségi eljárás eredménye, amelynek használata azt igazolja, hogy az adott termékek paramétereit összehasonlították az EU szabályozási rendszerében a megfelelő termékek piaci forgalomba hozatalára vonatkozó harmonizált jogszabályok előírásaival. Ezeknek az előírásoknak a termék megfelel.
  • ISO minősítés: A minőségirányítási rendszerekkel szemben támasztott követelményeket a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) az ISO 9000-es szabványsorozat által rögzítette, melyet a világon működő szabványügyi szervezetek nagy része meghonosított. Az ISO minősítést 2005-ben vezettük be.

 

 

 

 

A magyarországi dolgokat a magyar TÜV végzi, tehát nem fognak Németországból idejönni

Előzmény: Mágus23 (55265)
manhattani Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55268

>Váci gőzmozdony sétáltatás

 

Ez a vándorló gőzös! :-)

Először elvándorolt a néhai Mechwart udvarába, ott néha sípolgatott is egyet-egyet.

Aztán elvándorolt Vácra, az állomásépület mellé. Most meg tovább vándorol...

Előzmény: Mwin (55255)
manhattani Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55267

>Csak neked:-)))

 

Kösz! A Tornadóról kezdtünk beszélgetni, ez meg itt a 4472-es Flying Scotsman :-)

Előzmény: k.novotny (55244)
k.fecó Creative Commons License 2013.10.22 -1 0 55266

"Hozzátok Kecsóra a rossz turbókat, s adjuk vissza működő képesen !!"

 

Köszönöm a felajánlást a magam és a fórumtársak nevében, azonban

mivel én nem vagyok sem a Nosztalgia Kft, sem a Vasúttörténeti park alkalmazottja,

így nincsenek a birtokomban a rossz turbók, és azt sem tudom megmondani, hogy kinél lehetnek...

 

Talán Fantal topiktárs tud ezzel kapcsolatosan valamit szervezni,

habár ha jól gondolom Ő a Vasúttörténeti park csónakjában evezik.

A Nosztalgia Kft-től pedig nem tudom, hogy bárki szokta-e ezt a fórumot látogatni???  

Előzmény: K.O. Lompos (55239)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55265

ÜDV Antal !  Ezek szerint a most fővizsgáztatott 424 247 es gépnek is át kellett menni a TÜV vizsgán ha igen akkor ezt kellően dokumentálni is kellett . A dokumentációban nyílván szerepeltek a kötelező előírások ,amelyek alapján a TÜV vizsgára a gépet fel kellett készíteni . Kérdezném hogy ezt hol lehet esetleg ezt tanulmányozni.

 

2. Ezek szerint arra következtetek ,hogy a kazánbiztost a TÜV rendelte ki  akkor ez most egy korábbi már a MÁV os szakemberek közül volt valaki , ami igen célszerű lenne, vagy egy esetleg németországból importált személy aki sosem látott 424 es pláne pakurás kazánt . Elnézést a gondolatsorért ,de ha az ember valamit próbál itt tisztán értelmezni és esetleg megtudni akkor végül már nem csak az derül ki hogy semmi nem igaz ,hanem eljut egy pillanat alatt németországba és kiderül ,hogy magyarországon nem is lehet kazánt engedélyeztetni üzemeltetésre. Mindegy nem tudom mi van ,de igazán nem is érdekes ,mert csak egy érdeklődő civil vagyok és a szakmai dogokhoz meg semmi közöm hivatalosan.

Előzmény: fantal (55261)
Felek Ferenc Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55264

A MÁVAG 135/ jellegű gőzmozdonyai meg talán mégse műtanrendőri próbázhattak a MÁV Alföldi Kisvasúton, lévén az 760mm-es, a mozdonyok meg 750 mm. Vagy ez nem kizáró ok?

Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55263

ÜDV Károly ! Nagyon köszönöm a választ.

Előzmény: k.novotny (55259)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55262

ÜDV Antal ! Pont az a kérdés ,hogy lehetne e esetleg egy Brotán kazánt ma engedélyeztetni üzemeltetésre . Ha igen akkor milyen feltételekkel  milyen műszaki követelmények kielégítésével.  Az ,hogy egy kazán régi technológia szerint készűlt akkor ez nem kizáró ok arra nézve ,hogy az működhessen . A kérdés a kazán műszaki állapota . A kazán típusa és rendszere abból a szempontból nem döntő hogy műszakilag alkalmas e működtetésre biztonságosan . Természetesen mindent egy alapos vizsgálatnak kell megelőzni bármilyen mozdonyt is akarnának egyszer majd esetleg üzemeltetni . Konkrétan nincs arról tudomásom ,hogy a 328 as al bárkinek is tervei lennének ,inkább itt a kérdés csak olyan formán merűlt fel ,hogy ha van egy típus ami Brotán akkor azok a gépek  ne legyenek örök működésképtelenségre ítélve .

 

 A múzeális szempontokra meg senkinek nincs joga hivatkozni ,mert a 242 es géppel való bánás ezt teljesen felűlírta és bizonyította azt hogy az a MÚZEÁLIS EREDETISÉG  nagyon nem érdekes .

A 242 es ről még csak annyit Legalább illő lett volna az eredetiséget megközelíteni ,széntüzelés . stb ,de ezt most ne is részletezzük mert nincs értelme .

Előzmény: fantal (55261)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55261

Nem a vízcsöves kazán tilalmáról van szó hanem ezek nincsenek szabályozva, mert ezek kivesztek a Brotános mozdonyok selejtezésével. Gondolj bele, utoljára Fialovits gyártatott Brotán-kazánt, az megelőzően 1920 előtt épültek ilyen mozdonyok. Ezután vissza is tértek a réz síktűzszekrényhez, aztán meg az acél síktűzszekrényre. Egy a MÁV-nál háborús szükséghelyzetben nagyszámban alkalmazott, aztán pénzhiány miatt ki nem cserélt kazánt akarnátok a mai viszonyok között engedélyeztetni-üzemeltetni. Megérné-e?

 

Ma a TÜV Rheinland ad ki minőségi tanúsítványokat kazánokra, a parki új kisgőzös gyártásakor jóhogy nem a gyártó DNS mintáját is bekérte a TÜV.... Átmenne ez a Brotán kazán egy TÜV vizsgán?

Előzmény: Mágus23 (55258)
Felek Ferenc Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55260

Izé... na... aöööööö... szóval.... AEGV 8 esetleg 1947 előtt hol-kinél?

Előzmény: k.novotny (55259)
k.novotny Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55259

Nincs nekem ilyenről semmiféle információm. Egyet tudok, mégpedig azt, hogy ezt a törvényt jó párszor módositották már 1978 óta. Hogy mi szerepel ezekben a modósitásokban azt nem tudom, feltételezem, hogy halad a korral

 

Amúgy nekem a telkemen lévő boileremhez nem nagyon kell ezt tanulmányoznom, hiszen max. annyit tudok tenni, hogy ha bedöglik, javitattom, vagy cserélem, ez esetben pedig a gyártó dolgai ezeknek a feltételeknek teljesitése.

Előzmény: Mágus23 (55258)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55258

ÜDV Károly ! Nos ezt az anyagot töltöttem le és tanulmányozom folyamatosan. Ebben nincs szó a vízcsöves kazánok tilalmáról . Van e esetleg olyan forrásod ami a vízcsöves kazánok dolgaira ad spec útmutatást . Ha tudsz ilyet kérlek tedd közzé nagy segítség volna . Előre is kösz. 

Előzmény: k.novotny (55257)
k.novotny Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55257

Szia!

 

Habár futólag olvastam át, de nem találtam olyat benne, hogy tiltva lenne a szegecselt kazán gyártása. Természetesen ez 1978-as rendelet, amelyet biztosan jó párszor modósitottak

 

 

http://web.axelero.hu/czampea/kbsz.htm

 

 

Ha igy végig nyálazza ezt a rövidke dolgot, szerintem mint egyéni barkácsoló rögtön elmegy a kedve a kazángyártásától, sőt.......

Előzmény: Szilis (55251)
gumidani Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55256

Micsoda kapcsolatai vannak Uraságodnak....

Előzmény: Mwin (55255)
Mwin Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55255
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55254

ÜDV ! Nagyon köszönöm!  Most kezdtem majdnem ugyanezt írni .tehát akkor ehez a hozzászólásodhoz engedd meg ,hogy csatlakozzam.

Előzmény: Szilis (55251)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55253

ÜDV! Nagyon jól fogalmaztál és igazad van . A Brotán kazánokról csak annyit, jelenleg 2 napja azon munkálkodom (2 napos intenzív keresés a neten ) ,hogy megtaláljam azt azt az előírást  ,ami konkrétan tiltja és megfelelő szakmai alapon alátámaztja azt a tényt ,hogy vízcsöves kazán miért nem üzemelhet . Eddig ilyet nem találtam.  A 242 es  az nem más mint egy agyrém amit azzal a géppel műveltek ,úgy hogy egypéldányos darab .Eredetiség nos arra  fordítottak a legkevesebbet.

Előzmény: Csa80 (55250)
Szilis Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55252

1. pontban fedvény: ...felújítás során a kazánnak nem...

Előzmény: Szilis (55251)
Szilis Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55251

Bááár, tudod, ezt már tárgyaltuk itt többször, szóval azért a csapos itt is közbeszólna:

 

  1. Tessék megmutatni nekem azt a hatályos (jog)szabályt, rendeletet, törvényt, bármilyen írásos bármit, ami alapján nem lehet Brotán kazánt felújítani, üzemben tartani. A Brotán kazánok általában szegecseltek, de tessék nekem rámutatni, hogy mi tiltja azt,  hogy felújítás a kazánnak a részeit nem lehet hegesztett formában javítani (tehát mondjuk a Brotán előfej, a talpkoszorú kötése az állókazánnal megmarad szegecseltnek, de a hosszkazánt teljesen hegesztett szerkezetűre újítom fel pl.).
  2. Mivel ilyen szabály nincs (különösen olyan, ami általános érvényű lenne, hiszen gépészet technikailag/mérnökileg nem lehet olyan érvrendszert felállítani, hogy muzeális/üzemképes helyreállítás és üzemeltetési viszonyok között miért is ne használhatnád a Brotán kazános mozdonyodat, hiszen azt a mérnököt, aki ilyet le mer(ne) írni, azt szakmailag széttépik és falhoz állítják, egyébként jogosan, akkor főszabály szerint a kazánbiztos felelőssége a Brotán kazános mozdony kazánjának üzembehelyezhetősége.
  3. Mivel a kazánbiztos kezét "megkötő" jogszabályokat a közelmúltban kitárgyaltuk, ezért mindenki számára világos lehet, hogy a kazánbiztos saját szakmai felkészültsége, tudása, és bevállalóssága az egyetlen fokmércéje egy (Brotán)kazán beüzemeltethetőségének.
  4. A Brotán kazán vastűzszekrényes kazánnak minősül, tehát ez rendben van a jelenlegi "felfogás" szerint. A réztűzszekrényes kazánok üzembentarthatóságáról vagy annak tiltásáról szóló hatályos (jog)szabályt, rendeletet, törvényt, bármilyen írásos bármit is szívesen látnék.
  5. Az, hogy a Brotán kazán felújítása/üzembentartása némileg bonyolultabb, és nem értenek már hozzá? Kérem, ez pénzkérdés és oktatás kérdése. De szeretném én látni azt a múzeumigazgató/noszi főnököt stb., ha én kipengetném mondjuk a lottóötösömből az 50 mFt a 328-as Brotán-kazánjának felújítására, és csak arra, mire elhabogná, hogy azt kérem nem lehet ,ezért meg azért, na abból kellemetlen ügy fakadna, akár az állásába is kerülne, mert az illető "halljakend" legfeljebb ennyit válaszolhatna: "Rendben van, Szilis úr, de ha ragaszkodik a brotános 328-ashoz, akkor az nem 50 mFt lesz, hanem 70 mFt".
Előzmény: fantal (55248)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!