Keresés

Részletes keresés

jee_c Creative Commons License 2023.09.18 0 0 55630

Nem mellékesen a második fokozat visszatér, és a lábaira száll le (függőlegesen) - ilyen se volt még soha. A Starship ilyen lesz, ha lassan elkészül.

Előzmény: Diótörő (55628)
jee_c Creative Commons License 2023.09.18 0 0 55629

Van pár újdonság.

A hajtómű elrendezés az egyik. Ez egy aerospike hajtómű. A hajtómű fúvókái körben helyezkednek el a hajó gombölyű hasa körül.

 

A transpirációs, hűtés olyan, hogy a hőpajzson (itt a hajó alja, ami körül a hajtómáűvek vannak) vannak kis lyukak, amiken keresztül megfelelő mennyiségű üzemanyagot szivárogtatnak ki, ami ott elpárolog, és ezáltal hőt von el, és egyben egy vékony páraréteggel is védi a nagy hőtől a hőpajzsot.

Ilyet még nem használtak soha (ha jól tudom), izgalmas lesz megnézni, hogy mit tud, hogy működik a gyakorlatban.

 

 

Előzmény: Diótörő (55628)
Diótörő Creative Commons License 2023.09.18 0 0 55628

Mi a forradalmi ebben a cuccban? Jó, a második fokozat is visszatér, de mi még.

Ezt a verejtékezős hűtést meg amúgy sem értem.Köszi ha leírod röviden.

Előzmény: jee_c (55627)
jee_c Creative Commons License 2023.09.18 0 0 55627

Én nagyon bírom a Stoke Space-t, drukkolok nekik.

Brutál tempóban fejlesztenek, megjegyzem.

Kiderülhet, h ők lesznek a SpaceX igazi riválisai (és a Rocket Labnek).

Előzmény: divaoni01 (55626)
divaoni01 Creative Commons License 2023.09.18 0 0 55626

Na, igen. És ugye a SS-t volt SpaceX illetve Blue Origin alkalmazottak hozták létre...

Előzmény: jee_c (55625)
jee_c Creative Commons License 2023.09.18 0 0 55625

Még a Starshipnél volt erről szó, a "verejtékezős" hűtő technológiáról, de aztán elvetették, mert kijött, h nincs rá szükség.

Előzmény: divaoni01 (55624)
divaoni01 Creative Commons License 2023.09.18 0 0 55624

"Additionally, the center bleed acts as a heat shield during re-entry, eliminating the need for brittle ceramic tiles that have required detailed inspections and lengthy refurbishments on other space vehicles.."

 

Nekem ez e legizgalmasabb vetülete a Stoke Space eddigi pályafutásának.

Előzmény: jee_c (55623)
jee_c Creative Commons License 2023.09.18 0 0 55623

Ez volt a legelső ugrás teszt. És a történelemben ez volt az első olyan repülés és leszállás (VTVL), amiben csak (differenciális) tolóerőszabályozással kormányoztak.

Előzmény: Warlimont (55622)
Warlimont Creative Commons License 2023.09.18 0 0 55622

Van meg tesztelnivalo rajta, a földetereskor kisse visszapattan, ha ez egy magasabb, azaz instabilabb szerkezet lett volna, akkor tuti felborul ettöl.

 

Előzmény: jee_c (55621)
jee_c Creative Commons License 2023.09.18 0 0 55621
jee_c Creative Commons License 2023.09.16 0 0 55620

Azóta jött az FAAtől egy levél, amiben felvetik a lehetőségét egy új Environment(al?) Assesment vizsgálatnak.. na az nem lenne jó hír.

 

Páran azt gondolják, h ez csak egy védjük le magunkat előre akció, és nem lesz tényleges vizsgálat belőle, de benne van a pakliban, h komoly csúszás lehet a Boca Chicai tesztrepülésekkel. 

Láttam olyan véleményt is, h Elon rálépett a demokraták tyúkszemére, és így vágnak vissza.

Előzmény: Warlimont (55619)
Warlimont Creative Commons License 2023.09.15 0 0 55619

Friss, Reuters hir: 

.

"We're working well with them and have been in good discussions. Teams are working together and I think we're optimistic [about issuing a license] sometime next month," the FAA's acting administrator, Polly Trottenberg, told reporters on the sidelines of a conference on Wednesday (Sept. 13)"

Előzmény: Warlimont (55616)
jee_c Creative Commons License 2023.09.15 0 0 55618

Azért volt már F9, ami 16-szor repült már. Igazából több is: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_first-stage_boosters

 

Az SLS túl drága, ez sajnálatos tény. Hogy a politikai hátszél meddig hajtja előre, hogy hány indítást fog megérni az egy nagy kérdés még. Egyelőre jó, hogy van, mert összességében nagy motiváció az Artemis program az űrkutatás és az űrtech számára. Persze azért lehet azon agyalni, hogy igazából össze lehetne hozni az Artemis programot az SLS-ek nélkül is.

Előzmény: Diótörő (55617)
Diótörő Creative Commons License 2023.09.15 0 0 55617

Felszerelték az első hajtóművet a vadonatúj SLS rakettára, ami nem más, mint egy régi shuttle hajtómű, ami persze már több mint tíz éve nem repül, miközben az egyik cucc már 15-ször megjárta a világűrt. Ennyiszer még az F9-esek sem repültek, főleg ennyi spájzolás után.

Na csak fog működni, csak nehogy az Ares példáját kövesse és menjen a levesbe, mert túl drága.

Warlimont Creative Commons License 2023.09.15 0 0 55616

Jó kérdés, mert a lista jellemzően azt irja, hogy "improve", tehát javitandó, de nem ad támpontot arra, hogy kicsit javitani kell de amúgy most se rossz, vagy komoly fejlesztésre szorul. Az igy nevesitett tételek leirása amúgy akár lehet fontos is.

Amit másik szóval (redesing) irnak, ott viszont az érződik, hogy nemcsak a meglévőt továbbfejleszteni kell, hanem újratervezni, tehát itt alapvetőbb lehet a probléma a hálózati architerktúra, és a repülési elektronika megbizhatósága körül?

.

De ez csak a szavakon lovaglás, azután meglátjuk, ill azt is, hogy ez időben mennyi lesz!

Előzmény: ShaReRe (55614)
atherton_ Creative Commons License 2023.09.15 0 0 55615

egy űrrepülőgépes dokumentumfilmben mondták hogy szinte sose volt olyan start, amikor ne lett volna hibalistájuk az aktuális problémákról.. mégis indítottak ha nem volt köztük kritikus (sőt, sajnos akkor is, mikor az volt)

 

ez egy fél- vagy inkább negyedkész teszt jármű, fejlesztői cucc. nem kellene abszurd igényeket elvárni, de a minimumot az igen (pl. ha kontrollálhatatlanná válik, üzembiztosan robbanjon)

 

elon tweetjéből nekem az jön le, hogy a maradék 6 tétel későbbi indításokra vonatkozik. tehát elvileg csak az engedélyekre várunk, bár én nem követem annyira szorosan a fejleményeket.

Előzmény: Warlimont (55612)
ShaReRe Creative Commons License 2023.09.15 0 0 55614

...vagy vannak olyan pontok, amik eleve szenvedhetnek késést és nem befolyásolják a teszt indításokat?

Előzmény: Warlimont (55613)
Warlimont Creative Commons License 2023.09.15 0 0 55613

"Egyébként nagoyn úgy néz ki, hogy ezt a listát a SpaceX rakta össze, a témával fogallkozók mind ezt mondják."

.

Ebben erősen biztos voltam én is, mert ilyen műszaki részletességgel és mélységgel teendőlistát nem tud külső "revizor" összerakni, vagy csak évek alatt, akármilyen képzett mérnököket is küldenek ki, ha az addig nem ismerte a rendszert az utolsó csavaralátétig.

Ennek tükrében viszont furcsa, hogy egy félkész lista birtokában nekifutottak egy inditási dátumnak. Azt hitték, nekik mindent szabad, és ha a fele már megvan, az már kettesre elég, átmentek a vizsgán, lehet inditani?? :) :)

 

 

Előzmény: jee_c (55610)
Warlimont Creative Commons License 2023.09.15 0 0 55612

A listát az FAA és maga a SpaceX twittere igy konferálja fel:

"Congrats to SpaceX for completing & documented the 57 items required by the FAA for Flight 2 of Starship!"

.

Ebből nekem úgy tűnik, hogy ez a lista a Flight2-höz van összeállitva, és required, azaz szükséges hozzá. Azaz ha ezt nézem, azt gondolom, a future action lehet a jövő, de addig nincs inditás.

A future amúgy egy rugalmas dolog, mert ha megoldják jövő hétre, akkor közeljövő, ha meg fél évig kell ülni a maradék pontokon és tesztelni, akkor az megint más, szóval nekem a kérdés inkább az, hogy a future időben mit jelent majd itt.

Előzmény: jee_c (55610)
jee_c Creative Commons License 2023.09.14 0 0 55611

Két friss hír:

Stoke space static fire:

https://twitter.com/stoke_space/status/1702316301157622260

 

Rocket Lab Neutron (üa) tartály test:

https://twitter.com/RocketLab/status/1702061579259502667

 

jee_c Creative Commons License 2023.09.14 0 0 55610

Most az a kérdés, hogy ez a "future action" pontosan mit is jelent.

Mert jelentheti azt is, hogy

"tudunk róla, hogy a jövőben ezt valamikor orvoslini kell, de az IFT-2 (3?) esetében még elvagyunk nélküle is".

 

Egyébként nagoyn úgy néz ki, hogy ezt a listát a SpaceX rakta össze, a témával fogallkozók mind ezt mondják.

Előzmény: Warlimont (55609)
Warlimont Creative Commons License 2023.09.14 0 0 55609

"Ezt a listát alapból a SpaceX állította össze, az FAA-vel közösen dolgozva (az FAA számára)."

.

.

Ezen gondolkoztam, hogy ezt a listat ki allitotta össze? Mert rendkivul mely muszaki ismeretek kellenek hozza erröl a konkret rendszerröl, hogy ilyen szinten ismerjek a korrigalando hianyossagait. Viszont akarhogy jött letre a lista, az FAA most ezeket a pontokat szamonkeri.

Igy ha a SpaceX maga rakta össze a listat, minimum a muszaki pontjait, es olyan pontokat is beleirt, amiröl tudta, hogy future action, es több idöt igenyel, akkor miert terveztek be egy olyan korai inditasi idöpontot, ami igy a sajat listajuk miatt hiusul meg?   (remelem, ertitek a logikat a kerdesben...)

Előzmény: jee_c (55608)
jee_c Creative Commons License 2023.09.14 0 0 55608

Ezt a listát alapból a SpaceX állította össze, az FAA-vel közösen dolgozva (az FAA számára).

Az elemek javításánaka folyamatába is bevonta az FAA-t.

Persze ettől még kell rá a pecsét, valóban.

 

És persze legutoljára volt még 6 elem a listán, ami még nem volt a SpaceX szerint sem kipipálva.

Azóta hallottam, hogy a "Network architecture modification." kapcsán csináltak valamit (redundáns parancshálózatot hoztak létre), szóval, lehet, hogy ez a hat elem már kevesebb.

 

Az FAA nem a környezetvédelmi hatóság, de ezt tudod te is. Az FAA-nek az engedély kiadásához gondolom kell a környezetvédelem rábólintása is a repülésre. Erre gondoltál?

Előzmény: Platon (55607)
Platon Creative Commons License 2023.09.14 0 0 55607

Na várj.

 

Majd akkor lesz kijavítva ha a kormányügynökség elfogadja azt amit a SpaceX javításként akar eladni.


Ugye láttuk már párszor a jövőben, hogy ami a SpaceX szerint fix az nem biztos hogy a valóságban is az. Szóval várjuk meg amíg az környezetvédelmi hatóság mondja ezt.

Előzmény: jee_c (55606)
jee_c Creative Commons License 2023.09.14 0 0 55606

És azok, akik 57-et már ki is javítottak a 63-ból, a SpaceX Boca Chicai csipet csapat:

https://twitter.com/SpaceX/status/1702016457834643813

Warlimont Creative Commons License 2023.09.14 0 0 55605
Platon Creative Commons License 2023.09.13 -1 1 55604

Az LM-10 igazából egy módosított LM5, több motorral és Delta IV Heavy stílusban két boosterrel. 

 

Egyszerű, kipróbált konstrukció, minden részeleme használatban van ma is. Nem számítok csúszásra ezen a téren.

 

 

Előzmény: divaoni01 (55603)
divaoni01 Creative Commons License 2023.09.13 0 0 55603

Az szép. Persze a nagy rakéta, meg jó néhány részfeladat fejlesztés még hátravan, de valóban nem állnak ezekkel rosszabbul jelenleg mint a USA.   

Előzmény: Platon (55602)
Platon Creative Commons License 2023.09.12 -1 0 55602
Előzmény: divaoni01 (55599)
Platon Creative Commons License 2023.09.12 -1 0 55601

 a NASA-nak egyedul van a holdraszallas minden elemehez elesben bizonyitott, muködö megoldasa. Lunar lander, urruha, minden

 

Az a baj hogy nincs neki. Volt de már nincs.

 

A tervek megvannak, de a megvalósítási, technológiai leírások már hiányosak, és régen nem gyártja senki az alkatrészeket, megszűnt a beszállítói lánc stb.

 

Olcsóbb gyorsabb és egyszerűbb újakat tervezni.

 

Itt egy kis video arról hogy pl. a Saturn V F1 motorjából miért nem lehet újakat gyártani. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=ovD0aLdRUs0

 

 

Előzmény: Warlimont (55594)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!