az ide behelyezett fotó egy Dmitrij Furmanov osztályú 302-es kabinost ábrázol, a Majakovszkij pedig Vlagyimir Iljics osztályú 301-es kabinoshajó (II. széria), az orrlemez hátranyúló peremének szögletessége vagy íveltsége és az ablakkiosztás azonnal lezongorázza a különbséget. Utazási irodák előszeretettel alkalmazzák azt a bevett megoldást, hogy hasonlónak tűnő hajók képeit szinonimaképp használják: ha egy másik hajóról találnak előnyösebb fotót, leradírozzák a nevét, s felteszik. A névtelen változaton szépen látszik a hablemezen a sietve klónozás jelensége. Nem nagyon mennek "élesben" feliratok, azonosítók nélkül, még a zord keleten sem. A vörös csillag náluk szabályos - ukrán hajók orrán természetesen már nincs.
Ja igen, ha már ukrán - orosz különbségek, most jutott eszembe: hosszú pihenő után újra üzemel a ZVEZDNYY nevű óbudai toló, viszont oldalán az ukránosabb hangzású ZVYOZDNY felirattal!
Igen, úgy látom, hogy 3-14 nap közötti utakat tesz meg, magyar pénztárcának elég olcsón. Mondjuk a képeket nézve nem is luxuskabinokat lehet kapni a legolcsóbb jegyekért. Érdekes, hogy van az oldalon olyan kép is, amin szerepel a hajó neve, meg az is, amit találtál egy másik oldalon, név nélkül.
A fickó idehányt, majd játszotta a hülyét. Erre te jössz ezzel az ócska ne személyeskedj sablonnal. Ráadásul egy naponta személyeskedő bulvárlap felületén. Gratulálok.
Ne küzdj, nem fog sikerülni a konkrét beszámolóhoz vezető link kinyerése. Aki onnan nem tudja maga kikeresni, az vagy olyan ostoba, hogy az adatokat úgy se értené, vagy olyan rosszindulatú, hogy nem is akarja, inkább anyázik, s még büszke is rá.
Én sem ismerem azt, aki írta. Sőt, gyanítom, tagtársaim, barátaim sem ismerik. Elszomorodását, megdöbbenését megértem.
A fórum színvonaláért elsősorban az oda írók felelnek. Ennek a fórumnak a történetében szerencsére kevés alkalommal kellett moderálni, amit egyébként - egy általam szintén ismeretlen - valaki tesz meg, vagy önszántából, ha erre jár és úgy gondolja, vagy bejelentés alapján.
Ez a fórum amúgy jó, sőt, a facebook előtti korszakban még jobb volt. Rengeteg információval, fényképpel, ismeretanyaggal. Sajnálom, hogy sokan átszoktak a facebookra, pedig ott kis idő után is nehéz visszafejteni, megtalálni az adott hozzászólást. Itt meg csökkent a színvonal.
Az itt hozzászóló tagtársaim (a Magyar Hajózásért Egyesületből) a balatoni hajózás témájában elsősorban a menetrend és a hajók selejtezése, főgépcseréje kapcsán szoktak véleményt, adott esetben kritikus véleményt nyilvánítani. Ezen vélemények mindig a hagyományőrző szemszögéből születnek, szívükön viselik a balatoni hajózás ügyét, sokszor annak alapján is, hogy a hozzászóló "gyakorlott utas", értve ezalatt, hogy a vitaképességig pontosan tisztában vannak forgalmi adatokkal, lehetőségekkel, jogos utas-igényekkel és egyebekkel.
Önnek nyilván tengernyi dolga van, de néha talán érdemes volna a jóakaratú "gyakorlott utasokkal" (akik nem egy esetben pl. a Dunán időnként hajóznak is, akik tettek már szert szakmai ismeretekre) véleményt cserélni. Önnek, vagy egy munkatársának.
Egyébként Egyesületünk többször vett már részt BAHART-os rendezvényen, legtöbbször a szakszervezeti napon, bográcsot is állítva. Köszönjük az összes eddigi meghívást és ezután is szívesen megyünk a balatoni kollégákhoz.
A női rokonok, s általában a nők tisztelete körünkben nem képezi vita tárgyát.
Ami meg azt illeti, hogy rengeteg munkából mi látszik egy képernyő mögül, nos arról nekem is van fogalmam, mint vállalkozással foglalkozónak, úgy vélem, értem, amit mond.
Örülök, hogy láthattuk itt ezen a fórumon, akkor is, ha ennek kiváltó oka igazán elmaradhatott volna.
Ilyen mélységben nem követem a fórumot, most azonban a sajtószemlében az alábbiakat kellett olvasnom, szó szerint másolom ide:
"Szerintem Kollár úr (BAHART vezér) hamarább menne bele abba, hogy egy nőrokonát meghágja egy idegen, mint hogy a balatoni hajózás valós adatai nyilvánosságra kerüljenek. - ; - 2017 Magyarország uidi1491372 *trizs77 [T:1] - forum.index.hu (10.17) "
Nem tudom, ki írta, ahogy azt sem, hogy ki felel ennek a fórumnak a színvonaláért, de nem gondolom, hogy a fentiek elfogadhatóak, ahogy azt sem, hogy viccesek lennének... Én inkább szégyenletesnek és szánalmasnak mondanám.
Ilyen hozzászólásokat olvasva mindig elszomorodok, mert bármilyen furcsa is, sok munkatársam teljes elkötelezettséggel és legjobb tudása szerint azért dolgozik, hogy jobbá tegyük a balatoni hajózást... és ez néha sokkal nehezebb, mint ahogy az egy képernyő mögül tűnik... Annak örülök, hogy a környezetünk jelentősebb része azért látja, hogy egy-két évtized után valami elindult.
Abban a reményben, hogy a nőrokonainkat kölcsönösen tiszteletben tartjuk, őszintén üdvözlök mindenkit, akinek - hozzánk hasonlóan - szívügye a balatoni hajózás jobbá tétele.
Minden jót kívánok, tisztelettel: Kollár József, BAHART
Szeretném jelezni, hogy - egyes téves véleményekkel ellentétben - ez a topic és a Magyar Hajózásért Egyesület messze nem fedi egymást, azaz itt kommentelőknek csak egy része, sőt, kisebb része tagja az egyesületnek. Nem emlékszem olyanra, hogy tagtársunk sértően, bántóan szólt volna hozzá valamely témához.
A BAHART adatai teljes mértékben nyilvánosak és korrektek, ahogy az egy köztulajdonú gazdasági társaság esetében alapvető. Nincs mit szégyellnünk rajtuk, azt gondolom.
Viszont azt is gondolom, hogy egy ilyen fórum esetében is vannak alapvető emberi és erkölcsi normák, amelyet véleményem szerint ez a komment messzemenően átlépett.
Ha végiggondolja, talán megérti, hogy miért kellene szégyenkeznie a sorai miatt.
Az egykori Boglárka-féle Szemes körüli járatoknak igen érdekes az evolúciója.
Anno szinte csak az Akali átkelő ment arrafelé,most meg Boglárra vagy Tihany fele járnak.(Persze anno a Boglár is ment hasonlókat).
Az meg megint érdekes hogy a 2009-ig kb.50 főig kényelmes hajóval kiadott(már így se gazdaságos)járat ma egy 220 fős hajóval van kiszolgálva.
Ebből is látszik,hogy elcseszték mikor a Boglárt eladták.(persze a vb-nél is)
Amúgy is az a Lelle-Szemesi rész szerintem egyfajta választóvonal a BH keleti és nyugati szolgáltatási területei közt.Idén annyi a pozitívum hogy újra van disco Szemesen(gondolom a 303-nak köszönhető)
Sem a balatoni hajózás személyszállítási üzletágának, sem a BKK/BKV -nak nem kellene célja legyen a nyereséges műkődés.
Ha nyereséges lenne, már mindkét helyen a "maszekok" is járnának menetrendet...
BHRT oldalon biztos van kevéssé frekventált járat, de azért nem kéne mindent visszavágni, egyes vonalakon alig van már hajó, miközben 15 éve ugyanott napi 2-3 járat is járt...
Oszd el a két számot, kijön hogy 219 Ft-ért visznek egy utast átlagáron számolva.
Szerintem ennek fuss neki még egyszer. A BKK hajóin simán lehet kétszer (vagy többször) annyi bérletes, mint vonaljegyes, és akkor máris nem elég egy osztás...
2007 körül hajóztam rengeteget, akkor volt még Földvár-Badacsony és Lelle-Keszthely járat is például... utóbbi ráadásul Helkával! Ott volt Boglárka Szemes-Akali közt (na az tényleg nem volt egy nyereséges járat, viszont a leghangulatosabb az egész Balcsin!) , meg a kis vízibuszok járatok. És az igazi fénykorról: 400-asokról, Belóról már le is maradtam. De így is érzem a romlást sajna :/
Önkormányzat lennék, én se emelnék tőkét. Ez a tőke az elmúlt évek eredményei alapján 10-15 év alatt térül meg. Az osztalék alapján meg 50 éves a megtérülés.
A cukorhegyi-féle káoszban akadtam rá. Valami autós érdeklődésű helyen volt, mert sem a város, sem a hajó nem érdekelte őket, csak a kompon levő járműveket értékelték.
Az anyahajókra tippelek. (Bár a tengeralattjárók lehet, hogy stabilabbak viharban. :-D De igazából fogalmam sincs, hogy a víz ALATT mennyire érezni azt, hogy odafenn marha nagy vihar van... :-) )
Hurrikánban (tájfunban, ciklonban) nincs jó hajó. Csak szerencsés. A méret nem számít. De ezzel nem várnák meg egy komolyabb vihart a Földközi tengeren sem. Mondjuk én fura vagyok, mindig próbáltam elkerülni a rossz időt.
Nem azt, hogy a motorja, tehát a főgépei annyit tudnak.
Én nem keresek rá, mert nem akarják nekem adni, sőt tájára sem hívnak. Ha pedig mennék, szerintem elhajtanának a kikütő környékéről is, ahol ennek a helye van.
A hajó 13'560 tonnás. A motorja 40'000 lóerős. Szerintem kibírja a hurrikánt is. Amúgy meg a vihar jelenet jut az eszembe a "Wall street farkasa" filmből. :-))
Kíváncsi lennék, hogy egy ilyen yachton a medence vizével mit csinálnak, ha épp jön egy ilyen Irma nevű hurrikán és nem volt elég idejük arrébb vonulni.
Megkésve bár, de akkor a kétségek eloszlatása miatt egy kis infó:
- A piros Tátra daru biz létezik és köszöni szépen szeret dolgozni, tehát nem "fotosop" :-)
- A jeges VIII kormánylapát javításon esett át, és a Tátra húzta vissza a kormánylapátot a fészkébe felülről.
- A Zbroray sajna már csak egy üres teknő. Ki lett teljesen pakolva. Nem akadt rá vevő, felújítani már nem volt érdemes. A tulajdonos nem akarta szétvágatni, mivel annál többet ér. Így infóim szerint a felnövekvő hajós nemzedék kezdő hajója lesz............egy játszótéren :-). Mennyivel szebb és nemesebb tett, mint szétvágatni. És valahol még tovább él a hajó.
Hasonló volt a helyzet a Csehszlovákiát jelölő CS betűvel is.
A C -t lekenték az S mellé meg pingáltak egy K-t , hogy SK legyen belőle. Szerencsére akkorra lejátszódott a botrányos betűválasztás a nemzetközi autójelzés táblához, így a hajóknál rögtön eltalálták, hogy a K betű lesz jó az S mellé.
Az autóknál ugyanis előre kinyomtattak jópár SQ betűjelű matricát, táblát stb. és árusítani kezdték. Ekkor rájöttek, hogy az nem jó, következett az SO-val ugyanez. Erre is azt mondták, hogy ez sem jó. Kitalálták, legyen SLO. Legyártották ezt is, árusítani kezdték szintén. Kiderült, hogy Szlovéniáé. No akkor valaki még 9 óra előtt rájött, hogy az SK jó lesz minden tekintetben. Hogy nem terjesztették Nobel -díjra, ma sem értem miért... A csehek meg csak röhögtek sutyiban a sok hülyén, pláne , aki elment mindig táblát venni....
Én imádok a fotókkal babrálni, gyártottam már olyan értelmetlen montázst, amitől simán megrémülnék, ha évekkel később egy hirtelen mozdulattal valaki nagyban kinyomtatva a szemem elé rakná, de nem tudom elképzelni azt az álmatlan éjszakát, aminek az lenne a végeredménye, hogy két kisólyázott jégtörő közé berakjak egy daruskocsit. Ha legalább egy fájdalmas váci szóviccet kéne vele elmagyarázni... de még azt sem! :D
Összefoglalva: szakmai véleményem szerint az inkriminált kép nem montázs.
Ok. akkor amint heteken keresztül láttam hogy ott dolgozik akkor azt felejtsem el? a képen lehet vitatkozni az arányokon,de a daru a hajójavító tulajdona,és így nagyon is elképzelhető hogy ott dolgozik.
Nem tudom miért olyan hihetetlen,hogy nem fotó-trükk a piros Tatra mindennapi szolgálat közben,ezen kívül még egy daru van ott egy szintén korosodó de nyugati típus nagyobb terhelhetőséggel.
Ha sikerül feltenni (a támogatások csak ebben az esetben kerülnek elköltésre), akkor az avatás 2018. májusának vége felé lesz, és lesz rá szervezett utazás.
A jövő hónap elején természetesen utalok erre a célra. Most ez a keret kimerült az LVG támogatásában. Viszont a táblaavatón szeretnék részt venni. Természetesen a költségek térítésével. Ha nem lesz szervezett utazás, akkor egyénileg is elmegyek, de a pontos programidőpontra majd szükségem lesz. Ha szervezett utazás lesz, netán hajóval, akkor jelentkezem.
A Duna egykori "zuhatagi" szakaszán, Orsova és Ómoldova között mindig jelentős volt a magyarok, Magyarország szerepe. Erre emlékezteti a Dunán közlekedőket a Baross tábla Alibégnél és erre emlékeztette őket a Széchenyi tábla a Kazán-szorosban a 973,3 fkm-nél. Ez utóbbi - valószínűleg megrongálva - a Vaskapu I. erőmű, duzzasztó, hajózsilip megépülte után mélyen a víz alá került.
Elérhető közelségbe került annak lehetősége, hogy még az idén felállítsuk a Széchenyi emléktáblára emlékeztető másolatot az eredeti szöveggel.
Az engedélyek megszerzésében sok segítséget kaptunk orsovai magyaroktól és a magyar külszolgálattól.
A táblaállításhoz az eddig kapott és ígért támogatásokon még további források szükségesek. Kérjük a hajózás, a Duna barátait, Széchenyi tisztelőit, hogy segítség e jelentős emlékünk újraállítását!
A támogatók pontos elszámolást kapnak a felhasználásról. Támogató vállalkozásoknak adóalap csökkentő igazolást adunk.
A támogatásokat a Magyar Hajózásért Egyesület 16200151-00065346 számú bankszámlájára kérjük utalni, a közleménybe a "Széchenyi tábla" szöveget kérjük írni.
(Az Egyesület 2003. végén alakult, éves beszámolói a birosag.huoldalon megtekinthetők. Az Egyesület közhasznú jogállású. Honlapjaink a hajocsavar.hu és a hajoregiszter.hu helyen tekinthetők meg.)
A MAREK , jegesek , ZBORAY , ANDALGÓ . . . Nem tudja valaki , hogy elkelt a Zboray és megjavították a fenekét és a hajtást úgy került ismét vízre ? Örömteli , hogy az Andalgón is ügyködnek végre. Lehet , hogy neki új gazdája van ? Szöszy ?
Kollégám ék két napja voltak Puerto Rico van. Következőre Grand Bahamas és Miami lenne, de kihagyják. Húznak Newportnak ahogy a csövön kifér. Csak az a baj, hogy ez a hurrikán meg tudja rendezni a keleti partot is. :( De a legrosszabb esetben elérhet Európát is.
1962. október 26-án a székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyárat, amely korábban repülőgépeket és azok alkatrészeit gyártotta, beolvasztották az Ikarusba, miközben a tárgyalóasztalok mellett elfogadták az Ikarus történetének legfontosabb megállapodását, mely szerint a szocialista munkamegosztás keretében Magyarországra jutott a 11 és 16,5 méteres autóbuszok gyártása. A KGST határozata értelmében már évi 8000 darab autóbusz exportjára nyílt keret, amely óriási számnak számított az addigi teljesítményhez hasonlítva.
Tehát gyártották, de nem Székesfehérváron. Meglehet, kissé összekeverted az adatokat.
Üdv.Ikarusz 55 sorozat gyártása 1954-ben kezdődött, és 1973-ig gyártották. A váz szerkezete alaminium boritást kapott. KERESSETEK MÁR RÁ A GYÁR TÖRTÉNETÉRE
A vizibusz megnevezés úgy ragadt ezekre a hajókra hogy a váci hajógyár főtervezője korábban Fehérváron volt az Ikarusz gyárban tervező.
----------
Az elmélet hibás.
Mert amikor a vízibuszok készültek, az 1960-as évek legelején, Székesfehérváron még nem volt IKARUS gyár.
Összekeverted az éveket.
Ott akkor ÁMG gyár volt (Általános Mechanikai Gépgyár) mely elsősorban katonai teherautókra bódékat gyártott, + vasútállomási targoncát + sok minden mást.
Gyártottak autóbuszt, ÁMG-407, Csepel teherautó fődarabokra, az úgynevezett "bányászbuszt".
Tény, hogy a Dunán annyi hajó van, köztük nagyok, és kényelmesek, hogy a vízibuszok leginkább az "árukkal" tudnak labdába rúgni. Elmehet 80 fő Vácra kényelmes konferenciahajóval is, csak éppen sokszoros áron lesz... De hát így is van ez rendjén, repülőben is van fapados, az utas / megrendelő meg dönthet.
A vízibuszok (tehát a váci 301, 301x sorozatú alu hajók) egyrészt nagyon kellenének azokra a hazai vizekre, ahol a kis merülés, a fordulékonyság, és a könnyű szállíthatóság szempont. Ezért is vannak tele a cseh tározók ezekkel a hajócskákkal, de sajnos itthon még lennének lehetőségek...
A Balaton meg azért speciális, mert ugye van (volt...) régen sok kisforgalmú járat, amit gazdaságosan meg lehetett oldani ezekkel a hajókkal.
Arra viszont soha, semmilyen reális terv* nem született, hogy mi járja ezen járatokat, ha már a vízibuszok olyan korszerűtlenek. Mert az nem megoldás, hogy 180 fős hajók (ld pl fent) járjanak 90-400 fős hajók helyett végig, csak azért, mert az üzemeltetői oldalnak - nyilvánvaló előnyei mellett - megtetszett ez a verzió.
Ez az utasok leszarása. Amit csak állami cég tehet meg, mert úgysem a piacról él.
Aztán úgy alakult, hogy két legyet lehet ütni egy csapásra: meg lehet szüntetni a kisforgalmú, macerás járatokat, és selejtezni lehet az elöregedett hajókat, "racionalizálva" (...) ezzel a hajóparkot...
* ez volt az egyetlen, általam ismert vízibusz pótló terv, de ezt nem minősíteném reálisnak:
Rendben. Nosztalgiázzunk inkább a hajókról. Valóban szép és jó hajók készültek,nagy hiba volt felszámolni a hajógyártást. A Modelleket 1:20-léptékben készitem őket saját célra. Rádióval lehet irányitani,minden manővert meg csinálnak,néha szoktam kiállitásra vinni őket. Amig tudom csinálom őket. Üdvözlettel erno
A hajógyárak MAGYAR HAJÓ ÉS DARUGYÁR néven üzemeltek ,semmi közük nem volt a siófoki hajó javitóhoz és a balatoni hajózáshoz.Füredi-gyáregységnél tanultam és dolgoztam,de nem akarok vitatkozni.
A Váci Dunai Hajógyár főkonstruktőre Hankóczy (Benacsek) Jenő volt, aki korábban a Balatoni Hajózási RT Balatonfüredi Hajóépítő Üzemének volt a vezérigazgatója. Az ő irányítása alatt tervezte a vízibuszt egy fiatal hajómérnök, Fekecs Gábor, aki korábban még írt is ide. Később, Hankóczy után ő lett a hajógyár főkonstruktőre.
A vízibusz az eredeti felépítménye (konkrétan a panoráma-ablakok miatt) lett vízibusz, az pedig Guti Lajosnak köszönhető, aki az Uhri Testvérek Autókarosszéria- és Járműgyárában dolgozott korábban. Ezeket a panoráma üvegeket ugyanaz az üzem állította elő mint az Ikarusok panorámaablakait, de nyilván nem ugyan az a sablon alapján. Ezen kívül még a Csepel motorok voltak közösek a buszokkal (kisebb módosítással), más nemigen.
OFF. Nem tudtam, hogy a faros Ikarus is alumíniumból volt, nekem ez egészen új.
A vizibusz megnevezés úgy ragadt ezekre a hajókra hogy a váci hajógyár főtervezője korábban Fehérváron volt az Ikarusz gyárban tervező. Ezek a hajók aluminiumből készültek hasonlóan mint az Ikarus faros buszok,és sok szerkezeti elemét a hajókhoz is felhasználták. Ezek a hajók még nem lettek át épitve.Nagyon sok változatban készültek Vácon. üdv erno
Az hogy a teljesen zárt kivitelű utastér nem annyira praktikus a mai kor igényei és a magyar éghajlati viszonyok között azt aláírom.
---------------
Máshogy gondolom.
Pár éve meghívtak egy cég jubileumára Vácra.
Jó ötletnek tartották, hogy Budapestről Vácra vízibusszal viszik fel a kb. 80 főt.
Nem volt jó ötlet.
Fogalmam sincs milyen típusú vízibusszal mentünk.
Ez fontos leírni, mert nem értek hozzá.
De.
Az előtérben, elöl, zárt térben, két oldalt olyan ablakok voltak, melyek függőlegesen oszthatók, elhúzhatók.
Mivel de. 10,30-kor indultunk, nyáron, fullasztó meleg volt elöl.
Sajnos a hajó személyzete nem szellőztetett.
Beültünk.
A csapat nagyobb része hátra ment a nyitott részbe és nekiállt sörözni.
Ok.
Elöl pedig egy ifjú, szép sorban kinyitogatta az elhúzható ablakokat.
Nem teljesen.
Csak úgy 5-5 cm-re húzta el, ablakonként.
Ok.
A hajó nekilódult.
Félelmetes sebességgel hasítottunk felfelé, hajósul hegymenetben, lehetett talán 15 km/h is ?
Istentelenül hosszú az út egy ilyen hajóval még Vácig is.
De!
Amiért beírtam.
A csapat azon kicsi része aki nem sörözött, és az a másik kicsi része (hölgyek) akik az első sör után otthagyták a hátsó nyitott részt mert nyári ruhácskáikban is fáztak nyáron, délben a Dunán, beült előre.
Ők egymás után kérték meg az ablakfelelős ifjút, hogy még azt az 5 cm nyitott ablakrést is szüntesse meg, magyarul csukja be az ablakokat mert túl nagy a huzat.
15 km/h -s száguldásnál.
Vagy mehettünk akár 20 km%h-val is ?
Tehát ha elöl zárt egy utastér de az ablakok legalább félig kinyithatók, elhúzhatók, eltolhatók, akkor magyar éghajlati viszonyok között, haladás közben a légkondi nem biztos, hogy szükséges.
Üdv.A Révfülöp nem is hasonlit a Zánkára 3011-es tipusu hajó, közép motoros és nyitott hátsó utasterü.Nem szeretnék vitatkozni de más egy alkalommal kirándulni egy hajón vagy üzembehelyezni, javitani.Jó pár hajó épitésében részt vettem,nyugdijasként is magyar gyártásű hajók modelljeit készitem.erno
Az hogy a teljesen zárt kivitelű utastér nem annyira praktikus a mai kor igényei és a magyar éghajlati viszonyok között azt aláírom. Azt is, hogy a Balatonon tetőteresített példányok hátsó utastere a túl kicsi ablakokkal kissé bunkerszerűre sikerült és emiatt akár nyomasztó is lehet, ezt is elfogadom.
Azt viszont hogy eleve nem lehet belőlük kilátni azt kevéssé értem.
Azt persze kétségtelen, hogy olyan "szuperpanorámás" ablakok nincsenek mint pl. a Moszkváriumon vagy a ROHAM-on. Ezeket valóban közlekedési eszköznek tervezték, és akkoriban a többi hajón sem voltak nagyobb ablakok. Kisebb-nagyobb átalakításokkal sokkal komfortosabbakká lehet őket tenni, és a legtöbb helyen meg is tették. A hátul nyitott példányok meg még csak nem is zártak, abszolút szellősek és nem nyomasztóak.
Egyébként az úszó akváriumok kimondottan divatosak manapság (pl a Balatonon), amihez most nyithatatlan ragasztott ablak dukál, és amihez vagy van elegendő kapacitású szellőztetés vagy nincs (ld még: vasút).
Merthogy maga is az, 3015-ös típus. :-) De szerintem ezt ne is magyarázzuk el Gigának, emlékeim szerint volt neki alkalma közelről megtekintenie épp négy éve, egy remekbe szabott kiránduláson.
Vizibuszokban a gépház a hajó közepén helyezkedett el.Zánka motorjai a hajó farában vannak
A Zánka csak külsőre hasonlit a vizibuszokra. Vizibuszokban a gépház a hajó közepén helyezkedett el.Zánka motorjai a hajó farában vannak ,Z-kihajtású Volvó-penta hajtóművek. Ez a hajó állami vezetők repi hajója volt a balatonon majd balatoni úttörő városnak ajándékozták.
Igazából csak jókor voltam jó helyen fotózni.:-) A Csegével jártunk Csongrádon menetrendiben, amikor a Sikló I. azon a szombaton különjáratozott.
A hajóról mindössze annyit tudok, hogy amikor Szegeden állomásozott, akkor 1996-ban egy rövid ideig hétfőtől péntekig menetrend szerint közlekedett Kanizsára, az akkor még létező Jugoszláviába. Légpárnás, erős, baromi sokat fogyaszt, orosz gyártmány. Ennyi az infóm róla. A Mahart Passnave akkori szegedi kirendeltségvezetője tudna róla többet mondani, ha mélyebben érdekel a dolog, akkor tudok segíteni, hogy elérd.
Amúgy a regiszteren szereplő kép egész pontosan 1996. június 15.-én készült.
Üdv! A hajoregiszter.hu-n úgy vettem észre, Te tudod, mi az a vizsugárhajtású siklóhajó (Lucs, Sikló). A neten magyarul sehol nem találtam bővebb leírást arről a típusról, fajtáról. (Már hogy egyáltalán mi az a siklóhajó...) Tudnál esetleg segíteni? Előre is köszönöm!
Tévedtem, valóban ennek a hajónak nincs magyar vonatkozása. Azt hittem, hogy az ALEKSANDRIÁból épült át, de találtam olyan képet, ahol a kettő együtt áll, így biztos hogy két külön hajó.
Azért a testben vannak hasonlóságok... Bár a horgony a másik oldalon van.
Amikor a 90-es évek közepe táján behajóztuk a Tisza és a Bodrog minden Passnave által lefedett szakaszát, akkor kizárólag vízibuszok üzemeltek, és a Csege kivételével a többi zárt volt. Egyetlen hely volt, az utastér bejárati ajtaja, ahonnan élvezhető volt az út, itt töltöttem az utak nagy részét. Ezek szimpla közlekedési eszközök, amelyeknek az egyetlen célja a helyváltoztatás, élvezeti értékük majdnem nulla.
Mondjuk a belinkelt flottatárs felépítménye ás utasterei vastagon rámutatnak arra, hogy a hazai vizeken a vízibuszok utastér kihasználtsága mennyire szarul van megoldva (Lásd: Zánka).
Épp a nyár végén mentem rajta és döbbentem rá arra, hogy az utastere HASZNÁLHATATLAN, ÉLVEZHETETLEN bármilyen utazásra. És ez az összes vízibuszra (kivéve a két nagyot) fennáll.
Nyáron az ember megdöglik egy akváriumban, télen (vagy csapadékosabb időben) csak annyi, hogy még ki se lát belőle.
Elviselhetetlenül nyomasztó.
S pont ez az az ok, amiért nem tudom megérteni sokatok nosztalgiáját eziránt a hajócsalád iránt.
Gyerekkoromban is egy elcseszett dolognak éreztem és annak érzem ma is.
A Karintiában levő Ferlachban van egy nagy közlekedési múzeum, a Historama. Főleg a szárazföldi közlekedést mutatja be, de minimális mértékben vizi és légi jármű is látható. Pl. ez a gőzbárka. Ellégé a sarokba van szorítva, így nehezen fényképezhető.
Sajnos a hölgyet nem, csak a sapkajelvényt.:-) Amúgy sajnos hamarosan meg kell kezdenem az éves fizetés nélküli szabadságomat, úgyhogy mehetek behajtani a sört még a monstre vágányzár előtt.:-)
Szívesen lehúznál a dunai hadihajós tiszt hölggyel egy kéthetes kitelepülést a dunára mert figyelmeztetést kaptatok, hogy az újzélandi ejtőernyős lovas hadosztály a Dunán készül támadásra Szerbia ellen ?
(úgy válaszolj, hogy a asszonynak nem mondjuk el mit írtál)
Természetesen szigorúan szakmai, dunai hajós szakmai választ várunk Tőled...............:-))))
Hmm .... azért autó nélkül, pl. biciklivel, azért elég combos kerülő Cigándól Dombrádra átmenni a hídon. Ha pedig még aznap vissza is akarsz menni, odavissza lazán összegurigázol ott vagy 20 kilométert.
Parasztbringával, esetleg esőben, hidegben azért ez már nem annyira jó mulatság, mintha otthon, fotelből vizsgáljuk a dolgot.
Amennyiben valaki ismeri Kiss Attila uszályost - egykori F.O.K.A gépein dolgozik - kérem írjon, vagy ha Te olvasod Attila jelentkezz a batkizoltan@gmail.com e-mail címen.
Nem rossz! Jó lenne, ha egy ilyen, vagy hasonló programmal kiszerkesztené valaki, legalább 2d-ben a Várfalvi könyv vonalábrái alapján az ott található hajókat, vagy legalább azokat, melyekről nincs fotónk! Szívesen feltenném őket a Reg.-re!
Nekem a Kelén átalakítása a végső csepp a pohárban. Reménykedtem, hogy az egyetlen megmaradt nosztalgiahajó legalább megmarad a régebbi idők emlékére, de Bahart-nál semmi sem szent. Eddig se hajóztam az utóbbi 5-6 évben, de ezek után pláne nem fogok Bahart-os hajóra ülni és senkinek nem is ajánlom a továbbiakban sem.
Emlékszem ám én amikor a Keszthellyel óriási viharban szegény megboldogult G járatban úgy ment be a kapitány Szemesre, ahogy senki más, tökéletesen. 2010 főszezon utáni 2. nap volt, tomboló viharral. lehet, a Héviz volt.
Mielőtt messzemenő találgatásokba mentek, ma szolgáltam a Lellén először! Ebbe a hajóban a 600 lóerő úgy dolgozik, hogy az irányváltó áttétel1:3 a többi 1:4,5-nez képest. Szóval egy őserő! Így el @rtam. Engem is meglepett, hogy ennyire! Amúgy se előttem se mögöttem nincs elég víz, ezért kell veretni. Igy sokkal gyorsabb!
Más:annak viszont örülök,hogy idén-hacsak nem kapnak ajánlatot valamelyikre-nem állítanak meg végleg vizibuszt./Forrás:Bahart/
Még tavasszal olyasmi terveket lehetett hallani,hogy a Helkán a zárt teret olyanra alakítják mint amilyen a Keléné.(ennek is örülök)
Katamaránnak idén se állnak neki?Mert erről nagy csönd van.A BH vezér a Balatoni nyárban azt mondta,önerőből ennyire futotta,akkor folytatódik a modernizálás,ha lehívhatják a 4,9mrd-ot.
már régebben nézegetem, hogy a szemesi kikötőből történő elinduláskor ez a kötéllel megfogott tolatva orr kifordítás mennyire "ügyes találmány" egy orrsugár nélküli hajón.
Most délelőtt a Lelle motorosnak alig oldalszélben sikerült a kötelet elszakítania majd gyakorlatilag az összes gerendát egyenként végighúzva nagy nehezen elfordulnia a parttól.
Mi van akkor ha tényleg van egy kicsit erősebb oldalszél?
Átment Füredre, mostantól a szezonvégig ott szolgál, már nem kell oda a nagyobb Kelén, vége a szezonnak, már 20-án jelentősen csökken a nyaralók száma.
Ha már átkelők: nem akarok zöldséget beszélni, de végiggondoltam a CSIKÓVÁR-ból kifejlesztett SZILAS-nak a meghosszabbított utasterű BENTA-kivitelét. Szerintem a CSIKÓVÁR testhossza vagy rövidebb mint 14,3 m, vagy a SZILAS után épülteké hosszabb. Erre a feltevésre egy láda sört felrakok, mert a kettesből kiszélesített egyes ajtó utáni 3 ablak előtti 2 ablak + egy fél ablak előrefelé hosszú ráhagyással a horgonycsörlőre pont egy teljes oldalablakkal rövidebb mint a régi hármas ajtó utáni 3 ablak előtti 3 ablak + egy negyed ablak a horgonycsörlőre rövid ráhagyással azzal együtt, hogy hátul a fedélzeten több a hely.
Ha FOKA-s volt! Balatonfüreden egy pár darabot építettek nekik is. A felépítményük nagyobb.
Olyan, mintha ez nekik készült volna. Kopik az eszem. Már azt sem tudom, hogy a mieinken bal oldalon hány ajtó volt. Talán kettő? A folyosó és a gépház?
93-ból homályosak a balatoni emlékeim, csak annyi maradt meg, hogy nagyjából órát lehetett igazítani a hajókhoz, konkrétan a menetrendi hajók miatt nem volt a családban senkinél karóra, még este sem. Megszokott volt, hogy a széplaki délelőtti gondtalan fürdőzésből akkor indulunk föl a jóebédhez, amikor az a seggre ült baromi ronda okkersárga vasaló Tihany felől teljes testével elfedi azt a helyre kis Hunyadi-kinézetű valamit.
A 94-es menetrendet egy szép napon lapról lapra be fogom szkennelni, de most már tényleg. Csak valaki néhány órára vigye el kávézni a főnökömet egy tetszetős távoli településre. ;]
"annyira nem jött be a Kisdunai esztergomi járat, Vácról több utas volt, lehet hogy visszakerül jövőre a Nagydunára..."
Nem csoda, mvel a dolgonak nem volt semmilyen marketingje. A környékbeli ismerősök mit sem tudnak a dologról. Ők még ott tartanak, hogy a Kiságban megszűnt a menetrendi hajózás. Az instabil (értsd: évente/szezononként változó) menetrend a legjobb eszköz az utasszám csökkentéséhez. Ebben egy időben a MÁV volt verhetetlen.
Ha örvendetesen bővül a menetrend, azt érdemes lenne intenzívebben propagálni. A Dunakanyarban mindenhol ingyenesen hozzáférhető Duna-Part című programajánló júliusi száma (az augusztusit éppen nem találom) pl. csak közepes méretű reklámot tartalmaz "Gyorshajó a Nagy-Dunaágban" szlogennel, valamint "Zenés-vacsorás esti sétahajózás" figyelemfelkeltéssel. A hirdetés a konkrét információkért a Passnave honlapra, vagy egy telefonszámhoz utal. MIvel ez a kiadvány nagyon sokakhoz eljut, szerintem megérte volna egy egész oldalas hirdetés a menetrend feltűntetésével. Az "utas t.i. lusta utánanézni a neten a dolognak" - de inkább arról lehet szó, hogy amikor éppen átüti az ingerküszöbét a hirdetés, éppen nincsen módja utánajárni a részletes információknak; mire meg lenne, már elfelejtette, vagy éppen más foglalkoztatja. Így aztán elmarad, hogy a jegypénztárnál szavazzon a járat megtartása mellett.
Szóval egy ilyen jó dolognak, mint a hajózás, intenzívebben - de attól még ízlésesen - kellene nyomulnia. Tudomásul kell venni, hogy eredmények csak lassan mutatkoznak meg, míg a negatív hatások (járatok megszűntetése, egy-járat kimaradása - ld. a múlt heti vitát a topcon) következményei sokkal gyorsabban. Sokkal nehezebb a fejekben elhinteni, hogy "újra van járat a Kis-Dunán", mint ahogy elterjedt "Nahát! Még a járatot is megszűntették a Kis-Dunán!"
A LELLE még 94-ben is bement este Siófokra, én legalábbis két hétig masszívan láttam a 17:50-es érkezéskor. Nálam a 94-es főszezon - amit láttam belőle - Siófokról Füred/Tihany felé így nézett ki:
Én meg pont a másik hajóra gondolok. Azt írja a cikk, Óbudán épült, a DGT-nél, a bójarakó vontató Újpesten a Ganznál. Másrészt, a cikk személyszállítót említ, ennek is jobban megfelel. Arról nem beszélve, hogy Mohács város foglalkozik az üggyel, ahová inkább az ízig-vérig mohácsi átkelőhajó köthető, mint egy ismeretlen bójarakó, aminek valószínűleg csak a neve volt Mohács.
A Regiszter szerint két MOHÁCS nevű hajó épült 1926-ban, az egyik 27 LE-s, a másik 100 LE-s főgéppel rendelkezett, melyik felelhet meg ennek a 75 LE effektív teljesítményű MOHÁCS-nak?
Nem, a Siófok-Füred-Tihany az a Beloton és 2 katamarán volt. A Belo volt a 9 órás E hajó a Füred a 10 órás D hajó a Siófok a 8-as és 11-es C. A Badacsony az Fonyód-Badacsony volt.
Az lenne fontos, hogy aki Siófokról megy Tihanyba (elég sok ilyen van...), annak ne kelljen mindig Füred felé menni, oda vissza számítva 60-70 perc kitérőt elvesztegetve az életéből.
A Szent M járhatna csak Siófok - Füred között, a füredi séta meg Tihanyban mindig megállna (úgyis az esetek 90%-ában az apátság azaz a kikötő környékére megy), így egyben a Füred - Tihany átkelő is lenne, és akkor felszabadul egy hajó, ami napi 3 közvetlen kört mehetne Siófok Tihany közt.
A cégnek költségmegtakarítás is lenne, és a jelentősen csökkenő menetidő miatt több utast is hozna.
Kelén, Helka simán mehetne vonali járatba. Helka sokáig járt is Lelle Badacsony közt. Ha nem bérelték ki Badacsonyban, akkor Keszthelyig is eljutott.
Csongor és Tünde lehet hogy kicsik lennének vonali járatra. Bár be lehetne futtatni velük valami kis forgalmú járatot, direkt meghirdetve hogy 90 éves hajó megy rajta. Milyen király lenne mondjuk Tündével a Szemes-Akali-Tihany járat, naponta! Vagy Fenyves-Szigliget-Badacsony Csongorral...
2004-ig 3 nagyhajós járat volt a keleti háromszögben, ami való igaz, hogy kicsit nagylelkű volt.
2005-ben már csak két katamarán járt keleten, aztán a Szent M. érkezése után a Siófok egy darabig Tihany-FÖldvár közt közlekedett, de az már akkor túlzás volt, tekintettel arra, hogy pár évvel azelőtt még egy 90-150 fős vízibusz is elbírt az L járattal.
aki meg sétázni akar(nem tart sehova csak hajózna)az megmenjen föl a katamaránra,leviszi Tihanyig,20 perc múlva visszahozza,pont.Ezt minden átkelőnél rendszeresíthetné a Bahart.
Na ja, pl. 10.00 kor elindul az E1 Füredről Tihanyba, ahonnan indul is vissza 10 perc múlva, miközben ott lohol a nyakában a séta, annyi különbséggel, hogy az nem áll meg Tihanyban...
Én is jó 10 éve vagyok így,de e fórum régi hozzászólásaiból például tudom hogy milyen lehetett akkoriban.Sajnos nem nagyon látták be,hogy nem lehet ugyanazon hajótipússal 150 ill.400 személyes hajókat is kiváltani.
Ehh, én 2006-ban kezdtem el foglalkozni a balatoni hajókkal, így a 400-as, és Beloiannisz éra kimaradt, a Miklós és oroszok korszakába "születtem bele" :( Illetve akkor még volt jópár vízibusz, na meg BOGLÁR-ka, a kedvenc Szemes-Akali járaton :)
2007 körül kb napi szinten járkáltam a siófoki kikötőbe fotózni, nézelődni. Összebarátkoztam a hajót üzemeltetőkkel, egyszer egy kisebb forgalmú napon el is vittek egy körre ingyen... :)
Egyszer még régebben megszivattam a Vanyolaiék utasszervező kalózát,azzal hogy mikor láttam hogy le akar szólítani,hátrakiáltottam a semmibe hogy "ja,ja".Gyorsan váltott,elrebegte németül a promenadenfahrtot,mire közöltem hogy nem értek semmit:-)
Amúgy ők se sokkal izgalmasabbak,de tényleg elmennek az Öregkikötőig.
Én is voltam rajta 10 perc után igen lehangoló az a 6-8 km/h val tötyögés,a Tihanyi kikötőig se megyünk el.
Akkor ezek szerint nem véletlenül ajánlják magukat azzal a Vanyolaiék a kikötőben, hogy sokkal szebb az útvonal, mert egészen Tihany partjaiig elmennek...
Én is voltam rajta 10 perc után igen lehangoló az a 6-8 km/h val tötyögés,a Tihanyi kikötőig se megyünk el.
Általában herótom van ezektől a sétáktól,noha tudom,ez tartja fönn a mai nosztalgiaflottát,meg minden maszekolót is.Sokkal jobb lenne a nosztalgiákat menetrendbe küldeni(Pl.L,esetleg A járatra szerintem mehetne a Kelén meg a Csobánka)aki meg sétázni akar(nem tart sehova csak hajózna)az megmenjen föl a katamaránra,leviszi Tihanyig,20 perc múlva visszahozza,pont.Ezt minden átkelőnél rendszeresíthetné a Bahart.És így mondjuk nosztalgiákkal lehetne helyettesíteni akár a nyugati vizibuszokat is.(Helka Keszthelyről menne mindig Budacsonyba,napközben meg akár fizetős "múzeumhajóként"is mehetne ott...
Azokat a kisforgalmú vonaljáratokat,amiket a vizibuszok kiadtak,a vizibuszok eltűnésével kb.egy időben megszüntették.Maradtak azok,amiket régen 400-asok,ma oroszok+Szigliget csinál.12-13éve mikor Szántód Kenesére került,naponta mentesítette a Siófoki tartalék.Késöbb lecsökkent az utasszám,ma már elfogadható ott a Szántód.Ellenben a ruszki tipúst nem lehet bevetni mondjuk a Szent Miklós járatán.Főszezon első hétvégéjén a Miklós átúszott Révfülöpnél,a NER helyettesítette.Annyian voltak rajta,mint a Pajtáson az emlékezetes felvételeken.
Ahogy a Szigliget megvétele előtt nem sokkal a Kláráról is szó volt,fel is mérték az állapotát,aztán megállapították,hogy ezt pár 10 millából ki lehetne hozni. Inkább vettek egy félkész teknőt,befejezéssel együtt közel 400hoz.Ugyanígy a Belót is meg lehetett volna csinálni,arra a posztra amit a Szigliget betölt,feleennyiből.A Bahart háza táján gazdasági összefüggéseket keresni szerintem nem érdemes.
Valamiért az az érzésem,hogy az "orosz megszállás"még nem ért véget...
Nekünk is megvolt, ráadásul előző nap még a 4. mosthohatestvér, a minden idők legkínosabb nevű balatoni hajója is ott volt. Még soha nem utaztam ezzel a tipussal, tegnap a SZÁNTÓD vendégszeretetét élveztük Almádiból Tihanyba és vissza. Mint vizibusz fan sajnálom, hogy drasztikusan csökkent a számuk a Balatonon, de ez a tipus sokkal alkalmasabb és nagyobb ezekre az utakra:
Tavasszal és ősszel kimondottan ideálisak,akkor jól jön a zárt részük.De csak ezért nem kellettek volna...Inkább gyártottak volna Balatonra alkalmasabb hajókat,urambocsá'megcsinálták volna a 400-asokat.És az a sanda gyanúm,hogy a bizonyos 4,9 mrd egy része is ilyenekre megy majd el,miközben magasról leszarják,hogy mondjuk Máriára a két(kb.még 10 évig üzemelő)303-ason kívül semmi se tud majd bemenni?
Még mindig nem tudom,idén fog e megállni vizibusz.Sajnos egy minimális Badacsony körüli átszervezéssel simán nélkülözhetnék.
A regiszter téved, a hajó hivatalos neve N.R. Amúgy végtelenül sótlan egyenhajók, amik ráadásul többségében olyan utasoknak valók, akik hermetikusan el akarják zárni magukat víztől, széltől, napfénytől, stb.
Természetesen én is úgy tartom helyesnek, ha a felelős (hajó)vezető dönt az indulásról, vagy nem indulásról. De valóban nem árt azt utólag értékelni. Nem azért, mert utólag az irodában jobban lehet tudni, hanem azért, hogy korlátot állítsanak az esetleg magánérdekek alapján hozott döntések elé.
"Csak nem biztos, hogy a szakember megfelelően tudja kommunikálni az utas felé azt, hogy miért nem indul."
Ezzel a mondatoddal mélységesen egyetértek. Általánosságban, mindenféle szolgáltatási körben. A szükséges mértékű és a valóságnak megfelelő tartalmú tájékoztatás nagy segítség lenne a hátrányos helyzetbe került ügyfélnek, hiszen a helyes információk birtokában tudna dönteni a saját ügye jobbítása érdekében. Valamint sok panasznak is elejét venné.
Amúgy ha már a közlekedési ágak (nem létező, de állandóan ígérgetett) összehangolását tekintve ember legyen a talpán, aki mondjuk egy Keneséről induló hajó tihanyi érkezését megmondja ezekből az egylapos kiadványokból...
Az egykori betüjelzéseket hivatott helyettesíteni,állítólag sok utas így jobban érti.
Szerintem inkább hagyni kéne ezeket a színeket és akkor nem lenne félreértés...Különben meg nem értem miért nem maradtak meg a betűk.A hajósok úgy is azt mondják,hogy "H"járat,nem"világosbarna piros csillaggal"...
egyszerüen föl kène írni egymás alá a városokat melléjük felsorolni az indulásokat.
Aki érti az meg nézze az összetett táblát,rajta a betükkel.
Egyelőre jó lenne egy normális menetrendet látni mert ami kinn van a hajó állomásokon az már túl bonyolult.
Vagy 4 féle hajó logó jelölés de a jelmagyarázatból nem tűnik ki hogy pl Füredről Siófokra az utolsó hajó fehér jelölése mit takar? Még a hajó állomáson sem sikerült megfejteni senkivel....
Így van. Értesítse a MÁV-ot, illetve ilyen esetben ha van mód akkor Szabadbattyánban alljon meg a gyors hogy át lehessen szállni a Déli (vagy északi) part felé.
Tény, hogy sokkal jobb lenne ha a nyári időszakban lenne legalább Füred - Siófok között egy BZ-s inga 2 óránként reggel 8-tól éjfélig.
A Szántód - Tihany kompjárat nem az Ötv. alapján végzett közszolgáltatás?
Ha már nagyon precízek akarunk lenni, akkor nem minden hajózási tevékenység közforgalmú, még a BHRT esetében sem, sok egyéb hajóról nem is beszélve. Nem hiszem, hogy az arcképesemmel felengednének mondjuk a Sióra jégtörés közben.:-)
"nem hiszem, hogy a maradás melletti döntés a hajóvezető hangulatától függene"
Én sem.
A "hangulat" kifejezés itt a döntés szubjektív elemeit foglalta magába. A szubjektív elembe nem értendőek bele a hajó nautikai paraméterei és az időjárás, de nyilván beleértendőek a hajóvezető személyes képességei, rutinja, stb. Ez valóban az ő felelőssége, senki nem vitatja. Az állítás az, hogy mindezen túl is vannak a döntésnek olyan elemei, amelyek tényleg csak a hangulatával, vagy ha úgy tetszik, a saját komfortjával magyarázhatóak.
És talán még ez sem lenne baj, ha a dolgot megfelelően komunikálnák. De nem; és némely hozzászólásból azt vélem kiolvasni, hogy a hozzászólók szerint ez így is van jól.
Az utas meg pancser; tök hülye, hogy nem tudja a menetrendből az apróbetűs részt; különben is: azt se tudja, mit akar; stb.
Szerintetek ezekből a megfogalmazáskból nem olvasható ki a "rakomány"* iránti megvetés?
És vajon ez csak most ütközik ki, vagy esetleg a helyszínen is érzékelhető?
Szerintem igen, és erre a topic közönsége sok példát tudna felsorolni.
*Egy egykor aktív topictársunkat invitálták hajóvezetőnek egy kabinosra. Előtte mindig teherhajón dolgozott. Nem vállalta, mert "nem szeretem, ha visszapofázik a rakomány".
Aki viszont a személyhajózásban dolgozik, az kénytelen a rakomány szempontjait is figyelembe venni.
Szeretnék megosztani pár linket,a Balatoni Nyár c.műsor azon adásait,melyekben a "Legendás hajók" rovat szerepelt.E rovatban mindig 1-1 hajót mutattak be pár percben.Sajnos csak a teljes adásokat lehet linkelni,így odaírtam hanyadik perxtől jönnek a hajók.Ahava semmit se írtam ott 12-13.perctől van.a linkek alatt a bemutatott hajók nevei.
Ez biztos is, de pl. lehet úgy is csinálni, hogy a BHRT forgalmi felelőse látja az időjárás és elkezd felkészülni arra, hogy esetleg nem indulnak a járatok. Értesíti a MÁV-ot, esetleg a Volánt is. Nem mondom, hogy ettől lesz plusz egy busz, vagy vonat, nem is elvárás, de legalább a többi szolgáltató tud a problémáról. Az, hogy az ő hozzáállásuk mi lesz, már más kérdés. Utasítja a kikötőket, hogy miként kommunikálják az utas felé a dolgot, esetleg az érintett hajóvezetőket is.
Lehet az utas nem lesz előrébb, de tájékoztatják és ettől picit jobb lesz a közérzete. Persze még mindig lesznek hőbörgők és élhetetlenek, akik elvesznek, de ha a többségnek legalább adnak egy információt, már más lesz az a bizonyos szájíz.
Kissé revideálom az álláspontomat: a hadihajó bal oldala kapott, elvileg így ő tűnik útjogosnak, de hát ha látta, hogy jön a tanker, miért nem tért? Biztos jobban maőverezhető hajó, mint egy tanker...
Este háromnegyed nyolckor/hétkor, Magyarországon, helyközi közlekedésben ha 100 fő ott marad a pusztában, sehonnan sem fog elő állni 100 ülőhely egy másik közlekedési alágazattól, hogy jöttem pótolni.
Na ilyenkor kellene az, hogy ne guglizni kelljen, hanem kiáll valaki az utas elé és ezt elmondja. Badacsonyban erre akár ember is lehet. Ha meg a hajó olyan helyen ragad, ahol nincs, akkor a hajóvezetőnek kellene.
Továbbá ha mondjuk lemarad 100 fő, az nem fog felférni arra az egy szem buszra. Ami A BHRT szempontjából Vis Maior, az is, de a mégoly belátó utas szájában is keserű szájíz marad, mert a buszra sem fér fel, a vonat sem úgy jár.
Nem a "lavórkapitány" döntéséhez való jogát kérdőjelezte meg. Hanem azt, hogy miként van ez elkommunikálva. Nekem nem kell elmondani, hogy milyen meghozni egy ilyen döntést és látatlanba egyetértek a hajóvezetővel, mert tévedj inkább a biztonság rovására.
Nem vicces, de én a USA keleti parti vizein tapasztaltam, hogy X kötelék 60 mérföldre a kijelölt gyakorlati zónájától akarta eladni nekem, hogy rossz helyen vagyok. Valahogy nem erősségük a navigáció.
"érdekes lenne a helyzet akkor, ha a járatelmaradás idejére csak készenléti bért fizetne a cég a teljes munkabér helyett. Meggyőződésem, hogy még hurrikánban is mennének a hajók"
És ezzel ara próbálnák rászorítani az emberek és a dologi értékért felelős embert, hogy egy fontos biztonsági kérdésről anyagi alapon döntsön. Ugye te is belátod, hogy nem ez a megoldás? Ezt a döntést nem szabad senki kezéből kivenni, sem megkérdőjelezni. Hogy egy- egy ilyen eset után miként működik a BHRT. belső eljárása, az ms tészta.
A BHRT-nek be kell állnia a hajóvezetői, kapitányai mögé, ha egy ilyen döntést meghoztak. A járatkimaradást professzionálisan kommunikálni az utas felé és kezet- lábat törni, hogy a parton rekedt utast valamilyen módon céljához juttassa. (Mondjuk a járatokat a volán- és vasúti menetrendhez igazítani). Ha jól értem ez hiányzik.
A kimaradt járat ügyét pedig később megvizsgálhatja. Én Zoltikával ellentétben nem hiszem, hogy a maradás melletti döntés a hajóvezető hangulatától függene. Csak nem biztos, hogy a szakember megfelelően tudja kommunikálni az utas felé azt, hogy miért nem indul.
Bár a mai kor ifjának, az okostelefonok korában ez már nem komoly kihívás, de nekem és hasonló öregeknek az, mert, a memóriából kell jó megoldást találni.
Mik a premisszák ?
- adva van egy mérges feleség. Ok.
- adva van két fáradt, nyűgös gyerek. Ok.
- tudjuk, hogy egy óra múlva lemegy a nap. Ok.
- a hálószobától, ami most Balatonföldváron vala 97 kilométerre vagyunk. OK.
A feladat megoldása előtt egy következtetésre már juthatunk.
A két gyermek szülei, a kalandvágyók törzséből származnak ha két gyerekkel napnyugta előtt, autó nélkül, 97 km-re vannak ágyuktól.
1./ Ma a napnyugta 19,45-kor van.
Ok.
2./ A feladat szerint a vállalkozó szülők egy órával vannak napnyugta előtt.
Ok.
3./ Akkor tehát 18,45 van a kérdés feltevésekor.
Ok.
4./ Badacsony vasútállomás előtti buszmegállóból (a hajóállomástól is csak 3 perc gyalog) indul egy autóbusz 18,52-kor Keszthelyre.
Azzal utazzanak el, ha a hajót lemondták.
19,25-re érnek vele Keszthely autóbusz állomásra ami ugyanaz mint Keszthely vasútállomás.
5./ Keszthely vasútállomásról 19,57-kor indul vonat Balatonföldvárra, ahová 20,41-kor érkezik meg.
Ok.
6./ A teljes út Badacsonytól Balatonföldvárig 18,52-től 20,41-ig = 111 percig tartott.
Ok.
Egy átszállással, Keszthelyen kb. 30 perces gyermek pisiltetős tartalék idővel.
7./ Nem tudom, hogy a Badacsony-Balatonföldvár hajójárat megteszi e két kikötő között az utat 111 perc alatt, mert nyilván, útközben, még kiköt itt-ott ?
Nem tisztem védeni a BHRT-ot, de tény, ami tény az online kasszák kora óta rajta kell lenni annak az AP kódnak a blokkon. Persze ettől még lehetne a kettő a~la parallel, azaz van egy blokk, meg egy szép jegy.
Dunán, Tiszán hogy csinálják? Főleg a budapesti látványosság-turiszt hajókon?
Tudom, részletkérdés, de kegyetlenül igénytelen az új balatoni hajójegy. Az rendben van hogy gépi, meg hőpapír, de ne a leggagyibb változatot, lécci... hanem jó lenne valami egyedi logós papír... ez így olyan mint egy tescos blokk... pedig az ilyeneket sokan elteszik - eltennék emlékbe.
Igazándiból az a gond, ha családdal gyerekkel átmész mondjuk Földvárról Badacsonyba kirándulni. Közben megjön a vihar és ott állsz hisztis anyával meg két nyafogós kölyökkel a hajó állomáson és közlik higy vihar miatt ma már nem járnak a hajók. (még ha menettérti jegyed van akkor sem)
Na akkor hogyan tovább?? A nap 1 óra múlva lemegy, eső szakad, hajó nem megy... Próbálkozol a MÁV-val. A felszámolás miatt vagy elmész Fehérvárig onna vissza a 30-ason Földvárig, vagy bevállalod a két átszállást Tapolcán meg Keszthelyen (feltéve ha este 9 körül van arra még vonat)
Szóval ha nincs hajó mit tegyen az utas, hogy jut vissza? Ilyenkor pl jó lenne ha egy Katamarán végigmenne úgy hogy az északi parton mondjuk Szigligettől Révfülöpig minden megallóban összeszedné az utasokat és átvinné mondjuk Boglárra, onnan mar volna vonat. De otthagyni családostul mindenkit a túlparton nagyon nem EU konform
Egyáltaá nem hülye itt senki! Csak állj itt mellettem egész nap a tegnapi hönbölgőben. A nap végére neked se lesz vicces, föleg ha az egytonnás kormányszék is kiszakad a helyéről. De a járat meg volt tartva, csak az esti buli maradt el, ami nem közszolgáltatás. Én vagyok itt az egyetlen hülye aki felveszi. De biztos más is felvenné, ha én azt bírálnám, hogy az irodában hogyan hintázik a székén
Szerinted a rajtad kívül mindenki hülye? Idegesítő lehet így élni.
Itt szakik is megírták, hogy a viharok többségében nem a hajó képességei, hanem az utaskényelmi szempontok miatt maradnak a kikötőben. Akkor hogyan jön ide a katasztrófa és áldozataik?
személy szerint herótom van attól, amikor a vasúton bemondják, hogy késik a vonat.
Esetleg hozzáteszik, hogy forgalmi okok miatt.
Sose mondják be, hogy baleset, felsővezeték szakadás, kamion keresztben, kilyukadt a vonat kereke, tök mindegy.
Túl egyszerű lenne, ha a miértet hozzátennék, de ez egy kézi vezérlésű rendszerben lehetetlen.
Ezért van herótom a vasúttól, és minden olyan közszolgáltatótól, aki azt hiszi, hogy elég az, hogy ők most nem tudnak teljesíteni. A csudába is, vállalják fel, hogy ők a töketlenek, vagy objektív okok miatt van probléma.
De a jelek szerint a balatoni hajózás sem jobb.
Egyébként ha a kimaradt járat kapcsán beküldenék az utasokat érvényes jeggyel az első kocsmába egy bánat fröccsre, senki nem venné zokon, legfeljebb másnap reggelig iszogatna (már a saját kontójára). De ehhez kéne némi marketinges fantázia.
De mióta a Balaton mellett élek, le kell vonjam a tapasztalatot, hogy az itt lévő településeken két dolog biztos:
1) A gyüttment ne legyen okos, mert majd azt ők tudják (persze azt is szarul, de inkább semmit sem, csak kiokosítani mindenkit...)
2) Önálló gondolatnak helye nincs, mert az nem mutat jól.
Azért tart a balatoni szezon 52 hétből 10 héten keresztül.
Az tény, hogy a balatoni hajózás nem közforgalom. De az utas fizet az igénybe vett szolgáltatásért és ezért joggal vannak elvárásai. Például a korrekt tájékoztatásra vonatkozólag. Persze lehet az ügyfelet lenézni, pancsernak nevezni, meg akárminek, de ennek csak az lesz a következménye, hogy az így megsértett többet nem lesz ügyfél. A szolgáltató nem tesz szívességet a fizető ügyfelének, hanem belőle él. Ezt érdemes jól észbe vésni és ott tartani.
Az időjárási viszonyok miatt kimaradt járatokra vonatkozóan érdekes lenne a helyzet akkor, ha a járatelmaradás idejére csak készenléti bért fizetne a cég a teljes munkabér helyett. Meggyőződésem, hogy még hurrikánban is mennének a hajók.
Régi vasutas élményem. Egymás közelében dolgoztak pályafenntartási dolgozók, akik a környéken laktak, valamint hídépítők, akik az ország másik végéből ingáztak. Az esős időben nem lehet a szabadban normálisan dolgozni. Kicsi eső esetén a pályások leálltak, a hidászok pedig bőszen tovább dolgoztak. Ugyanabban az esőben. Mert az utóbbiaknak a kimaradt időt pénteken kellett bepótolni, ami miatt később indulhattak haza.
Nincs itt személyeskedés, hisz Te is a hajóvezető hangulatáról írsz! Nem hangulat kérdése. Ma reggel egy vonat 140 percet késett a. Bemondta a hangosbemondó. Tök jó a kommunikáció. Mindenkit lehet szídni, de érdemben senkihez nem jut el a dolog. Igaz a vonat jönni fog valamikor. Így a hajójárat sem marad el, hiszen másnap jóidőben elindul. Csak a hajóvezető morcos..... Aznap nem tud hazamenni, mert az időjárás miatt azon sz oldalon maradt, amelyiken Te...
Senki nem állította, hogy a balatoni hajóknak bármilyen viharban menniük kellene, ha már egyszer az van írva a menetrendben.
A kapitány személyes felelősségét és döntési jogkörét sem vitattam.
Két dologgal van probléma.
1.
A járatelmaradás feltételei teljesen önkényesek. Nem a hajók manőverképességén múlik a dolog (az védhető lenne), hanem nagyon sokszor a hajóvezető hangulatán. A topic közönsége igen hosszan tudná sorolni az eseteket több évre visszamenően, amikor az időjárás legfeljebb ü r ü g y lehetett a járat elmaradásához.
2.
A járatelmaradások kommunikációja, illetve illetve a kommunikáció hiánya.
Személyes túlparton-maradási élményemben is az igazán bosszantó a kommunikáció, és a pancser utasok lekezlése volt. Lehet üzeltszabályzatot idézgetni; bizonygatni, hogy a Balatono hajózó utas nem számít, mert az úgyis 2 másodperc alat megváltoztatja a véleményét (trizs77, 124056). De talán érzékelitek, hogy ez a szemlélet nem sok jót ígér a balatoni hajózásnak.
Amúgy láttátok a Csak semmi pánik című filmet? Ott mondta a pilóta hogy tudod, hogy cigarettával is dolgoznak, mégis elfogadtad! Pancser! Majd a pilóta is elfogdta, pancser. Van aki nem fogadta el és nem ment. De könnyű mondani bármit. A partról pláne.
Elnézést érte, akit megbántottam, az dolgozza fel!
Azért az utolsó szóért kár volt. Mert amúgy a hsz értelmes is.
Azért ugye vágod, hogy a topiktárs az utas szemszögéből írta meg, amit megírt? Felteszem a BHRT kommunikáció kációja ilyen járatkimaradás esetén is kritikán aluli.
Idén már olvastam pár kimaradásról,nem tudom miért,de szerintem mostanában óvatosabbak.
Én is voltam nagy viharban A5-járaton pár éve asszem az Akalival,2 óra 10 perc volt az út Balatonfüredig,mivel folyton kanyarogtunk hogy szemből vagy hátulról jöjjön hullám.Így úgy emlékszem azon kívül hogy egymásnak adták a budikilincset semmi se volt.
De abban egyetérthetünk,hogy ha van kimaradás,az inkább utasok miatt van.A hajók mindent bírnak.
Ja hát ez a mentesítés így elég gáz,ha nem indulnak el.
Egy járatkimaradás egy elég hosszas dillemmázás vége. Hogy egy katamarán hajóvezetője hogyan hozza meg a döntéseit az utolsó ezredmásodpercben, az egy ezredmásodpercben vége. Persze ha nem bravúros, azt itt megírjátok két oldal hozzászolásban, és elfelejtitek. A hajóvezető meg jár több évig kivizsgálásra, aztán kihozzák, hogy nem kellett volna elindulni és ez gondatlan veszélyetetés. Persze ezt nem mondod a szomszédodnak, csak azt hogy álltál a parton és nem mént a hajó. Pedíg nem is fújt annyira, csak meglátott a kapitány és nem akart átvinni..... Vedd tudomásul, ez egy nehezen meghozott döntés! És olvasd el a menetrenden az apróbetűs részt, ami nem is apróbetűs! Pancser....
Mentem már nagyon nagy viharban a Balatonon menetrendi járatban, és nem rókázott senki; és láttam már sok-sok kimaradó járatot sokkal kisebb viharban is.
Én maradtam már a túlparton nem különösebben nagy viharban, amikor a személyzetnek nem volt már kedve 3-4 utas miatt este hajókázni. Megírtam annakidején a topicon.
Nincsen mentesítés.
Ottmaradsz.
Illetve persze hogy nem maradsz ott, mert majd megoldod valahogy.
Aztán az egységsugarú utas elgondolkodik azon, mikor ül legközelebb hajóra.
na gondolom látod a különbséget...Bár e két katamaránból csak az egyiket ismerem,de sejtem hogy a másik miben más...
Hiába a Balatoniak más szellemiségben,más szempontok szerint készültek.Szerintem ahogy megmaradtak a "szocreál"építészet remekei,úgy a vízen hasonlók ezek a hajók is.
Nem nagyon divat a leállás viharban,bár mostanában párszor megesett.
A balatonon legnagyobb előforduló viharban is állná minden hajó a sarat,de az utasok telerókáznának mindent:-)Ezért vagy megváltoztatják az útvonalat(ne oldalról jöjjön hullám)vagy lemondják a járatot.
A katamarán se olyan jó viharban,a panelházszerű felépítménybe simán belekap a szél.
Ilyen esetre példa a 2006augusztus 20-ai vihar,akkor az utolsó fonyódra érkező hajót(Badi)közvetlen a moló előtt 180 fokban megfordította a szél,a kapitány bravúros technikával farral bekormányozta a hajót a mólón belülre,ahol kezelhető lett a helyzet.
Nem tudom mi van ilyenkor ha ott ragadsz,de szerintem kell lenni mentesítőnek.
Van valami szabály, hogy mekkora szélben, viharban kell leallitani a menetrendi hajókat? Gondolom a katamaránokat nem zavarja még a 120 km-es szél sem, de a kisebbek veszélyesebbek lehetnek.
Olyankor mi van ha átmész a szemközti oldalra és ottragadsz? Vihar után sincs mentesítő hajó vagy olyankor hogy jutsz vissza a kiindulási állomásra?
Előző témához: Ausztriában katamaránoztam, és az ment mint az állat. Ez itt nálunk miért nem tud gyorsabban?
Nem a Balaton a 40km/h korlát oka, hanem az a szabály, mely szerint e felett számít gyorsjáratú hajónak a HSZ betűje szerint, és néhány egyéb kötelem adódna ebből.
Kiegészítés:A Füred azért gyorsabb mint testvérei,mert más a test formája.A katamarikat leszámítva a legtöbb hajó tudna gyorsabban menni,mint a menetrendben írva vagyon,de a Balaton adottságai ezt nem teszik lehetővé.(Az oroszok és a Miklós tengeren partközelben 40-nel is menne,de nem 3-4-5 méter mély víz felszínén...
Néha engem is bosszant ez a tempó(főleg ha késik a hajó,de nem hoz be semmit)de minden bizonnyal jobb ez így.
Nem tudja valaki, hogy a Balatoni hajók direkt mennek ilyen iszonyat lassúan vagy ez a végsebességük? Mentem azzal a kis motoros hajóval elvileg 65km/h val tud menni (tehát Siófok - Füred táv olyan 12 perc lehet) de a kapitány azt mondta hogy valami ok miatt egyik hajóval sem használhatják ki a teljes sebességet így kb. 35-40-el mennek, mert megbüntethetik őket.
Másik irányban sima hajóval mentem 1:15 menetidő 12km/h val. Ezeket a normál hajókat meg a katamaránokat nem lehet begyorsítani legalább olyan 25km/h ra?
A Helló világ - Budapesttől Bécsig a Dunán c. 3 részes rövid ismeretterjesztő sorozatban egy komplett magyar hajóvontával zsilipelnek együtt a motorcsónakok, illetve, mivel 1993-ban vették fel az anyagot, egy rakás ma már nem létező dunai hajó bukkan fel a vágóképeken. Aki teheti, digitalizálja, én most kimaradok a jóból. :( Műsorszórás: ma kora délután, holnap délután, vasárnap délután, illetve jövő hétvége, m3. Ha jól sejtem, az lesz az ismétlés, mert ma már Bécsig eljutottak.
Mérettől függ, ill. az "alapanyag" szennyezettségétől. 30-50 liter/h teljesítmény, tengervízből kb.1000 EURO a berendezés ára. Mérete kb.500*500*1000 mm. 24 V-os, vitorlásokba ajánlják. Ha több info kell keress meg.
Érdeklődöm a hajókon használatos tengervíz-sótalanító berendezésekről. Milyen drágán dolgoznak ezek a szerkezetek? Mekkora készülék, mennyi vizet sótalanít naponta? Az általuk előállított víz minősége hogyan viszonyul mondjuk a budapesti csapvízhez?
Biztos, hogy le tudna jönni, rengeteg önjáró jár le a Dunára a Rajnáról 135*11,4 mérettel. A dunai nagy Arosák nem tudnának csak átmenni a csatornára a szélességük miatt.
Tegnap énis csak rávágtam gyorsan az egymondatos választ kérdésedre, viszont most alá is támasztanám:
a binnenschifferforum.de oldalon keresgéltem az adatok után. Mindkét hajó esetében szinte ugyanazon helyekről vannak fent fényképek, ahol látták őket a fórumozók. Ez arra enged következtetni, hogy ha egy ugyanazon a kikötőben/helyen/folyón meg tudnak jelenni, akkor a FLORA is el tudna jönni a Dunára ha a SILVA menetrend szerint jár.
Járnak az A, T, K, S, N2-N3 járatokon, valamint tartalékként az előbbieken kívül nagyjából bárhol előfordulhatnak. Szigliget a Balatonboglár-Siófok (H) járaton közlekedik.
Akkor helyesbitek:ők egy északi tengeri nép.(:-))) 16 éve voltam Osloban tanulni.Akkoriban a béke szigete volt.Meglepődtem mert az egyik muzeumban kerek perec ki volt irva hogy a sámi kissebbsėg rokonságban van a magyarokkal.Ezt akkorig amikor is 48 éves voltam sose hallottam.Szabadidőmben mindig a kikötőben lógtam.