Azt is fenntartom továbbá,hogy egy speciálisan versenycélokra kifejlesztett kenőanyag nem feltétlenül felel meg automatikusan a babettákba is.(de még a robogó olajok sem)
A speciálisan versenycélra fejlesztett kenőolajok nincsenek kiskereskedelmi forgalomban, mégcsak marketing elnevezésük sincs. Főleg gokartosok használnak ilyeneket, olyan elnevezéssel, hogy pl. Castrol 5842.
A kereskedelmi forgalomban kapható csúcs olajok - hiába a hangzatos elnevezés - azért nem verseny olajok, szélesebb rétegnek készülnek.
Egyébként őszintén mondom, hogy örülök, ha tudunk érveket ütköztetni, esetleg vitázni dolgokon, de meggyőzni nem akarok senkit.
Én magam részéről nem szeretem azokat a régi beidegződéseket, amit sok pl. autószerelő vall, hogy "azzal nem ártunk, ha a Ladában 5000-enként cserélünk olajat", mert ma már ez nem hozzáállás, nem csak a pénztárcánknak ártunk, hanem a környezetnek is. Ugyanígy nem szeretem a használjunk dús keveréket, mert szeretjük a motort, ez a környezet szennyezésen és pénzpazarláson túl még műszakilag is ellenjavallt.
Kicsit kínosan érzem magam, mert elbeszélünk egymás mellett.
Beidéztél úgy mondataimat, hogy nincs szövegkörnyezet. "Nincs Isten" írja a Biblia is, de előtte ott van, hogy "Bolond ki hiszi..."
A gyorsforgású motoroknak valóban más kenési igényei vannak, ez nyilvánvaló, azonban amely kenőolaj kielégíti ezeket az igényeket azok a kisebb fordulatú, kisebb égési hőmérsékletű motorok igényeit is kielégíti, én ezt mondtam. Tehát a Babetta is megfelelően üzemel egy észterszintetikus olajjal, de mivel ezeknek az olajoknak az általános kenési tulajdonságaik ( termikus stabilitás, mechanikus stabilitás, (pl. nyirási ellenállás), kémiai stabilitás, koromképződés, égési maradvány-képződés) nagyságrendekkel jobbak, mint a 35 évvel ezelőtti kenőolajok, ezért ezeket lehetséges hígabbara keverni, így is sok szempontból előnyösebb lesz a motor kenése. A talán egyetlen hátrány a költség.
Alapvetően nem változtak a motorok 35 év alatt kenési igényeket tekintve. Nagyobb követelményeket támasztanak az olajjal szemben, de az alap kenési igények (dugattyú-hengerfal kenése a legfontosabb) nem változtak. Az új olajok viszont nem hasonlíthatók a 35 évvel ezelőtti olajokhoz.
Az égés lefolyása, időbeni elnyúlása, intenzitása, végnyomás és csúcshőmérséklet valóban teljesen más egy mai gépnél, de ami itt megfelel, az megfelel a Babettában is, gondolj bele: egy 13.000-et forgó enduro versenymotor néha egy egy erdei speciálon alapjárat közelében is megy akár órákat is, ilyenkor is ken az az olaj, ami csúcsfordulaton.
Van egy Puch MV50 S mopedem. Ez 1954-es, gyárilag 1:20-as keveréket írtak elő neki, az akkori olajokból. Én 1:40-re keverem, jelenleg is Motorex Cross Power szintetikus olaj van benne, legutóbb szüleimhez robogtam el vele, 25 km-es táv, végig 40-45 km/h-val mentem, alig füstöl, kipufogó nem lucskos az olajtól, a motor szépen jár. Semmi nem utal arra, hogy bármely üzemállapotban elégtelen kenéssel üzemelne. Télen leveszem a hengert, lefényképezem az árulkodó részleteket, a dugattyúszoknyát, hengerfalat, de tudom mit fogok látni....
"SOHA NEM VOLT BENNE SEMMIFÉLE PROLONG, MEG MINDENFÉLE CSODASZER, CSAK RENDES MOTOROLAJ, AMI JÁR NEKI."
Itt van az eb elhantolva!!! A népbutító reklámok azoknak valók, akiknek pénzük van, és bedőlnek az ilyen prolong féle "varázslatoknak"
Vagy 15-20 évvel ezelőtt már piacra dobtak ilyen hasonló "csodaszert", (nem jut eszembe hirtelen a neve) sokan bedőltek annak is. Egy-két év alatt betakarta a feledés jótékony félhomálya. Volt ismerősöm aki kipróbálta, az ég-világon semmilyen változást nem okozott a motor működéséban. De jó drága volt az biztos.
A Ladánk 22 éves volt amikor eladtuk (a karosszéria állapota miatt), és 140-et még ment. (Gyárilag 1600-as volt.)
SOHA NEM VOLT BENNE SEMMIFÉLE PROLONG, MEG MINDENFÉLE CSODASZER, CSAK RENDES MOTOROLAJ, AMI JÁR NEKI.
Szerintem ha ma újonnan megvesz az ember egy átlagos kocsit, az se prolonggal, se anélkül sehol nem lesz 22 évesen.
És aki beleönti ezt a prolongot a vadiúj kocsijába, mert a tévéshopban azt mondták hogy az a jó, az szerintem meg is érdemli ha valami szétcsesződik neki a kocsijában.
Miko?, attól szerintem két héten keresztül 40 fokos lázzal fogsz az ágyban feküdni. :D
"Kicsit tévedsz abban, hogy a kenési igényei eltérnek a 5000 körüli és a 10000 körüli fordulatú gépeknek."
Távol álljon tőlem,hogy megsértselek,de még a laikus is tudja,hogy nem mindegy,hogy milyen motorban milyen olajat használunk.
Továbbra is fenntartom azt,hogy egy 10000-es fordulatszámú versenymotor egészen más teljesítményszintű olajat igényel,mint egy 4800-at forgó kis moped motor.
Ahogy azt is fenntartom,hogy egy 14:1 kompressziójú motorban másként zajlanak le az égési folyamatok,teljesen más intenzitással és nagyobb hőfokon,mint egy 6,5:1
kompressziójú babetta motorban. Éppen ezért teljesen más teljesítményszintű olajat igényel az egyik,mint a másik.
Azt is fenntartom továbbá,hogy egy speciálisan versenycélokra kifejlesztett kenőanyag nem feltétlenül felel meg automatikusan a babettákba is.(de még a robogó olajok sem)
"Tudtok mai motort amit 1:50-nél dúsabbra kell karburálni?"
Mi nem "mai motor"-ról beszélünk itt,hanem kereken 35 éves bronz csapszegperselyes konstrukcióról.
"Viszont van példa részterhelésen az automata (adagolós) olajzásúak esetében, hogy 1: 200-at kever...és ez megfelelő, gyári beállítás."
Van olyan,viszont az sem a fentebb említett Csehszlovák gyártmányú moped...
Két részre kell bontani a dolgot. Ezek nem csodaszerek, pláne nem új szerek. Ezeket az adalékokat a II. Világháborúban is használták, elsősorban olyan járműveknél, repülöknék, ahol olajhiányos kenési állapotok léphetnek fel, pl. zuhanórepülők, vagy kirobbantott karterű autók, tankok....ezekkel az adalékokkal a motor vissza tudott menni a telephelyre, aztán tettek, ami tenni kellett vagy kidobták vagy felújítoták.
Tehát a szer hatékony, működőképes, nem kitalálmány.
Viszont nekünk nem erre kell, hanem élettartam növelésre és akkor már kicsit komplex a feladat. Én a 2T adalékokkal és olajokkal nem foglalkoztam, leginkább a 4T motorok kenéséhez lövök valamit, fogalmam sincs, hogy hatásmechanizmusát tekintve a kétüteműeknél hogy fejti ki hatását, hatékonyan célba juttatható-e és van-e értelme de a 4T motorolajok komplex adalékrendszerébe nem javasolnám, mert több hátránya és bizonytalansága van a használat során, mint kimutatható előnye.
Én azt mondom: jó olaj, megfelelő karburálás és okos használat. Semmi más nem kell.
Ha most ezt nem iróniával írtad, akkor köszönöm szépen.
Egyébként a 2T kenése egy külön szakma, a megfelelő kenőolaj megalkotása egy nehéz feladat, pláne napjainkban, amikor a környezetvédelem nagy fontosságú még a versenypályákon is.
Mindkettőtöknek köszönöm, köszönjük a motorok kenési követelményeiről, azok befolyásoló tényezőiről, valamint a megfelelő kenőanyagok kiválasztásának fontosságáról írt disszertációitokat! Én spec ezideig csak annyit tudtam, mivel foglalkozik a tribológia. Soha nem merültem bele mélyebben, pedig illett volna.... :(((
Azt hiszem mindnyájan tanultunk ismét fontos dolgokat. :))))
A helyzet az, hogy van némi közöm a tribológiához, mégha nem is a 2T olajozás a szakterületem azért tudok róla egyet-s-mást, még papírom is van róla. ;-)
Senkit sem biztatok eltérni attól, amit egyrészt a gépkönyv (35 éve) írt, másrészt pedig bejött neki ezidáig.
Kicsit tévedsz abban, hogy a kenési igényei eltérnek a 5000 körüli és a 10000 körüli fordulatú gépeknek. Abban tér csak el, hogy nagyobb mechanikai terhelés stabilabb (mind termikusan, mind mechanikusan) kenőfilmet igényel. Amikor a 2T kenésről beszélünk, akkor nem csak a dugattyú-hengerfal kenéséről beszélünk, hanem a forgattyúsmechanizmus kenéséről is, annak pedig az égés sebességéhez, hőfokához és az égési végnyomáshoz csak áttételesen van köze.
A korszerű kenőolajok fémhez való tapadása nem csak kémiai pólusosságukkal, hanem kemiszorpciót fokozó adalékukkal és molekulaszerkezetükkel is biztosított (Lásd: Castrol Magnatech marketing elnevezést). Ez az alfája és omegája is egyben a megfelelő kenőfilm képzésnek...akár hatásrsúrlódási (motor indítása) helyzetben.
Ezek az olajok nem égnek magasabb hőfokon, illetve pontosabban úgy fogalmaznék, hogy a Babettában és a komárban is megvan az a hőfok, ami elegendő arra, hogy a normális arányban adagolt kenőolaj elégjen és ne a kipufogóba folyjon, vagy a forgattyúházba gyűljön össze.
Tudnék erről sokkal többet is írni, de ez nem fórum arra.
Viszont megemlíteném, - mert ugye szívünkön viseljülk a gépeink sorsát - , hogy a kenéssel, a kenés minőségével nagyon összefügg a megfelelő karburálás, a szegényre karburált motor jobban melegszik és kenése több szempontból is elégtelen lehet, továbbá a sokat emlegetett égési hőfokot pedig az előgyújtás értéke befolyásolja erősen, amiről hajlamosak vagyunk megfeledkezni.
Összefoglalva: én továbbra is kb. 1:50-be kevert professzionális 2T olajokat használok, de nem biztatok senki hogy példámat kövesse. Én azonban szakmailag megalapozottnak érzem.
Tudtok mai motort amit 1:50-nél dúsabbra kell karburálni? Pedig a fordszám tartomány elég széles a piacon, a 4500-tól 150000 simán terjed.
Viszont van példa részterhelésen az automata (adagolós) olajzásúak esetében, hogy 1: 200-at kever...és ez megfelelő, gyári beállítás.
Az OMW árul ojan olajat, ami kifejezetten régi típusú kétütemű motorokhoz való, s ez az olaj sokkal keveredőképesebb mint a hagyományos motorolaj, legalábbis ez van ráírva, így nyilván jobban el lehet adni. :D Én ezt használtam amíg működött a moci, s semmi gond nem volt vele. Én nem ülnék teljesen nyugodt lelkiismerettel a motoron még 1:40-es keverékkel sem. Ha 1:33-ast írtak elő neki, annak oka van. Nincs az a pénz, hogy 1:50-eset tegyek bele. Ha nincs pénzem olajra akkor nem mocizok. :D
Kínos dolog amikor a lendkerék egy milimétert sem forog semerre, én már csak tudom.... :(:(:(
Nekem se jutna eszembe.Ami jár a motornak,az jár. Emlékszem még a 80-as évek elején járt nálam egy olyan Wartburg,aminek a tulaja 1:150-es keverékkel járt,mert szerinte jó minőségű olajjal ennyi tuti elég,sőt még szegényebbel is fog majd menni. Hát odáig nem jutott el. Amikor a beállt motor hengerfejét levettem,akkor elkerekedett szemmel konstatáltam,hogy az egyik hengerben a hajtókar tűgörgői a dugattyútetőbe voltak beolvadva,beverődve. Szerintem nem kísérletezett tovább a keverékaránnyal! :-))
Ha valakinek alkatrész gondja van akkor szóljon nekem én meg rákérdezek a megfelelő helyen - ahol bőséges a választék egyenlőre. Persze használt cuccok...
Ez a javítási könyvben megadott adat. Meg kell valljam, nem tudom mennyi az alsó határ, amikor még működnie kell. Az ellenállás csökkenés akkor jön létre, ha a tekercsben valahol menetzárlat keletkezik. Márpedig, ha nem a teljes menethossz vesz részt az indukcióban, a feszültség csökken. Ha lesz időm, holnap megmérem, hogy pl. az én tekercsemnek mennyi az ellenállása.
Gyújtótekercsnél a 220 Ohm mennyire tuti? Mert a régi tekercsen 189, a boltban vett gyárival pedig 174. Vill.szer. szerint ez nem jelentős, de szikra még sincs. De visszacsinálom , és eladó a Babetta!
No,no...csak óvatosan a keverékolaj témával!! Nyílvánvaló,hogy az Arol 2T-nél ma már csak jobb olajok vannak. De piszkosul nem mindegy melyiket használjuk. Szerinted a 4800-at max. forgó babetta motor ugyanolyan igényeket támaszt a motort és a főtengelycsapágyakat kenő olajjal szemben,mint pl. egy 8000-10000-et simán kiforgó robogó motorja? Nyílván nem. A robogó motorok,vagy az általad is említett 10000-et forgó verseny motorok sokkal magasabb követelményeket támasztanak a motorolajjal szemben mind mechanikai tűrőképességet illetőleg,mind pedig a hőterhelhetőséget illetőleg. Ezek a motorok lényegesen magasabb üzemi hőfokon dolgoznak,mint a kis babetták motorjai,éppen ezért a motorolajuk úgy van adalékolva,hogy magasabb hőfokon égjenek el. Mert ugye,a kétütemű motorolajnak -miután ellátta a kenési feladatait- a munkaütem során elégve távoznia kell a kipufogón. Abban az esetben,ha ilyen "szuper" olajat keversz a babetta benzinéhez,mondván,hogy ami a versenymotornak jó,az egy babettának is csak jó lehet, hát tévedsz. Miután a babetta motorjában az égési folyamatok másképp zajlanak le mint egy versenymotorban,az égési hőfok is alacsonyabb. Így aztán a robogó vagy a "racing" olaj nagy része egyszerűen nem ég el a munkaütem során. Ilyenkor mi lesz vele? A motor szépen beleköpködi a kipufogóba,aztán lehet csodálkozni,hogy undorító fekete trutyi folyik orrán-száján a kipufogónak. Ennél már csak akkor teszel rosszabbat vele,ha mintegy "megoldás"-ként csökkented az olaj arányát a benzinben,mert igaz ugyan hogy így kevesebb elégetlen olaj kerül a kipufogóba,de ezzel a motor kenésére is kevés jut. Ez pedig közepes/hosszabb távon visszaköszön a motor élettartamát illetően. Az 1:33-as gyári keverékarányt (207-es) illik betartani. Persze korszerű,szintetikus,de BELEVALÓ olajjal, és nem fullracingTalmácsiezthasználja olajjal.
Ezt jó tudni, hogy nem is a "hivatalos" karbival használtam a motort!
Annak idején én is szemezgettem a dellorto karbival, csak azt nagyon nem vágom, hogy azon sikerülne-e belőnöm rendesen a benzinszintet. Hátha teljesen más mint a JIKOV, 10 rugóm meg nincs kísérletezgetésre....
Vettem még annak idején a JIKOVhoz egy vadiúj úszót, de inkább nem mondok róla véleményt, nem akarok most káromkodni itt. Úgyhogy lehet hogy veszek én is egy ilyen dellorto-t, mert a múltkor amikor belőttem a benzinszintet, akkor már nem füstölt a motor, nem ömlött a kipuffból az olaj, minden jó volt, de ha lyukas az úszó, akkor azzal nem tudok mit csinálni, egyszerűen nem érdemes külön úszót venni, annyira pontatlan a mérete, hogy fennakad az úszóházban, stb.
Szerintetek ha a megszorult főtengelyű motorblokkomat elviszem a táborihoz, KÖRÜLBELÜL mennyiért csinálja meg? Én nem merem szétkapni a blokkot, de sajnálom ott porosodni hagyni a másik babszimat, kéne azzal is valamit kezdeni.