....SZóval a lényeg az hogy a szimmeringeknek -úgymond- oda-vissza kell tömíteni....
Ez így tkp igaz is, ellenben a főtengely szimeringeket rugóval a forgattyúsház felé kell betenni! Még akkor is, ha mondjuk a kuplung felőli oldalon ott van a hajtómű olaj! Miért is? Mert szívás ütemben a depresszió (nem dekompresszió!) valóban kialakul a forgattyúsházban, de a "süríteni való" a gázosítón és a szívócsövön keresztül áramlik be, ahol lényegesen kisebb az ellenállás, mint a szimeringen keresztül. Márpedig mint tudjuk, akár folyékony, akár gáznemű anyagról beszélünk, őkegyelmességük mindíg a kisebb ellenállás irányában óhajtanak közlekedni! A szimeringnek az elősürítési nyomást kell bent tartani a forgattyúsházban!!!
Az,hogy ,,annó" 15 évvel ezelöttöt jelent.Az,hogy ,,utcai"pont alacsony fordulatot feltételez.És igaz Tóni bá meglátása,mert szerelőm vagy három hétig ülepítette meleg helyen a fáradtolajat,hogy a nehéz részecskék leülepedjenek.Ügyességéről annyit,hogy jelenleg Frao.ban szerel.Legújabb modernizálódott olajtrükkje,hogy a diesel autóját a leengedett váltóolajjal eteti azthiszem 1/3-ad arányban.Amúgy nem laikusként etetett ,,hülyeségeivel" mert a belsőégésű motorokból annó /1982/egy orsz.tanulm.versenyen második lettem.Az egész story egyébként csak az ,,ilyen is van" kategóriának volt szánva.Egyébiránt rosszabb időkben nem volt mindegy,hogy havi 4oookm motorozásnál mennyiért öntünk még olajat abba a drága 2ooliter benzinbe amit elfüstöltünk.Akkor néha bizony én is elkövettem e szörnyű......képzeljétek a döbbent arcokat...mikor az átlátszó benzincsövemen valami fekete lé folyt a karbiba!Csak ,,néha"...
Most építem újjá a Puch Maxi-mat, elméletileg ez egy gyári, bontatlan blokk volt, gyári, zöld steyr szimmeringekkel. Igenám, de a két főtengely szimmering eltérően volt berakva, az nyilvánvaló, hogy az egyik csapágyat a keverék keni, ennek a külső oldalán volt a szimmering de úgy, mintha kívülről kellene tömítenie, kifelé volt a rugója, a nyitott fele, a másikat a hajtóműolaj keni, ennek belső oldalán volt a szimmering, a forgattyútér felől a nyitott (rugós) oldala.
Mi okuk volt a másik szimmeringet fordítva tenni? Az elősűrítés miatt a nyomás a forgattyúházban van, innen kell tömíteni kifelé...
Jól beszélsz! Én pl. betartom a gyár által megállapított szervízintervallumot, ami 30.000 km-es csereperiódust ír elő, ennyit bőven ki kell bírnia egy modern olajnak és egy modern motornak. Aki ennél hamarabb cserél olajat, az tényleg a péntárca és a környezet ellensége, tökéletesen értelmetlen dolog, kivéve persze a régi és extrém körülmények között használt motorokat.
A motornak műszakilag nem árt, természetesen, de árt a pénztárcádnak, a környezetnek és felesleges.
Ha az olaj megfeketedik, az elsősorban nem attól van, hogy krakkolódott és átalakult a szén valamelyik módosulatává, hanem mert a detergens, diszpergens adalékai a kormot és egyéb szennyeződést lebegtetik, ami pedig az olajszűrő szűréshatára felett van az felakad a szűrőben. Ami pedig átmegy, az nem árt.
Én mértem használt olajokat, a szín és a kenőképesség között nem lehet összefüggést találni, de még az egyszerű Oilcheck műszer, ami a dielektromos együtthatót méri (az olaj szennyeződése, fém tartalma, kopadékok megváltoztatják a dielektromos együtthatót, ami utal az olaj elhasználódására) sem mutatott semmi összefüggést a szín és a dielektromos állandó között. Magyarul, színből nem igazán lehet az olaj állapotát megítélni, maximum esztétikáját.
Az olaj elhasználódása (pl. savasodása a rövid úton használt autók esetén) pedig semmilyen színezést nem visz az olajba, de a kémiai korrózió miatt sokkal problémásabb, mint a megfeketedett, de még kellően bázikus, megfelelő viszkozitású olaj. stb.
Nem akarok vitatkozni ezeken, ráadásul off topik is itt, meggyőzni pedig senkit nem akarok arról, hogy csinálja máshogy, ahogy eddig tette és bevált, ráadásul így érzi magát nyugodtabbnak. Globálisan nézve a dolgot a túl gyakori olajcsere nem kedvező, motorikus oldalról nem ártalmas, de normál üzemi körülményeket feltételezve felesleges.
Még sok dolgot hozzá tudnék fűzni, de ez itt nem fórum arra.
Az én gépjárművem szervíz időintervalluma 20000 km.
Én viszont félidőben,tehát 10000 km.-enként olajat cserélek benne.
Valószínüleg feleslegesen,de én valahogy így vagyok nyugodt,márcsak a turbó miatt is,amiről tudjuk ugye hogy sokat forog és kényes jószág (meg drága is).
Így aztán az én olajpálcámon sosincs fekete olaj,max. sötétbarna.
A kérdésem az,hogy ha még a gyártó által meghatározott futásteljesítmény elött kap friss olajat a motorom,akkor azzal mit ártok neki?!
egy tudatlan autószerelő,akitől most falnak mentél
....ami pedig az autószerelők hozzáértését illeti, nagyon rossz tapasztalataim vannak ezzel kapcsolatban. Sokszor foglalkozom képzett autószerelőkkel, oktatásokat, modell bemutatókat tartok nekik és ha bizonyos dolgokra rákérdezek, akkor a többség nem tudja az okát, azért csinálja, mert így látta a mestertől, kikísérletezte és bejött vagy egyszerűen hallott róla valakitől.
Én a magam részéről falnak megyek az olyan hozzáállástól (ha már olajtéma), hogy 15.000 km az olajcsereperiódus, de cseréld le 8-10e km-nél, mert nem árt az neki... és akkor jön az áltudományos hablaty, hogy az olaj a motor lelke, meg hosszú távon meghálája, meg olcsóbb, mint a motorfelújítás.
Még a mai marketing-vezérelt világunkban is műszaki okuk van a gyártóknak a hosszú periódust engedélyezni és még így is beépítenek biztonsági tartalékot, ráadásul az emberek többsége jobb olajat tesz az autójába, mint az indokolt lenne, stb. Nem akarom hosszúlére engedni, de az egyszerű user úgy néz az autószerelőre, hogy az az Isten, az ügyeletes mindenttudok, valójában meg gyakorlottan cserél hengerfej tömítést és az elméleti alapjai itt ki is merülnek.
Örülök a kérdésnek, mert ez hozzám tartozik! (Mondaná KoltaiRobi) :-{)))
Akkor vegyük elő még eccer a sebváltó működését!
Amikor gázt adsz, a három kuplung pofa nekifeszül az indító dobnak, ami a bordásszíjon keresztül forgásba hozza a vezérlő dobot. A váltó a belső áttételen keresztül visszahajt a kimenő tengelyre, amin a vezérlő pofák vannak. Tehát forog a vezérlő dob, forog a kimenő tengely, DE NEM AZONOS FORDULATSZÁMMAL!!! Amikor a kerék fordulatszám megnövekedik úgy 15-20 km/ó körülire, a vezérlő pofák a centrifugális erő hatására nekifeszülnek a vezérlő dobnak, tehát AZONOS FORDULATSZÁM JÖN LÉTRE, azaz bekapcsolódi a második fokozat. A belső áttétel különböző fordulatszáma közötti különbséget a szabadonfutó hivatott kiegyenlíteni.
Namármost akár egy szoros "O" gyűrű, akár a szabadonfutó nem megfelelő működése zavarba hozza a váltót, és nincs második fokozat!!! Már eccer írtam neked, hogy az "O" gyűrűnél azt az állapotot kell elérni, hogy tömítsen, de ne szoruljon!!!
Nem tudom milyen szabadonfutót raktál a mociba, de ha már a rozsda miatt csiszolgatni kellett a tengelyét, a magam részéről csak negatív jelzőkkel tudom illetni! Én nem tettem volna!!! Minden esetre mielőtt szétborítanád a blokkot a szabadonfutó ellenőrzésére, próbálj olyan "O" gyűrűt találni, ami az előbb említett elvárásnak tökéletesen megfelel! CSERÉLD LE AZ OLAJAT A MEGFELELŐ HAJTÓMŰ OLAJRA!!! Ennek a fontosságát is már párszor megbeszéltük!!!
Más: Tegnap tettem egy próbát a megbürütykölt Jikovval, már csak a próba van hátra. Még az is lehet, hogy jó lesz! Amíg viszont nem próbálom ki, nem írom le, hogy milyen - viszonylag egyszerű - megoldást találtam. De ha beválik, lehülyézem magam, amiért hamarabb nem jöttem rá! :-(((
Na,erre kíváncsi vagyok,hogy mit mond Tóni bácsi. Szerintem ez van annyira konkrét jelenség,hogy ő vágni fogja rá a megoldást. Ami viszont biztos,hogy nem jó,az az olaj,mert gyári előírás szerint SAE 80W kell a hajtóműbe (a 207-essel ellentétben).
Fogalmam sincs,csak kérdezem,hogy ha a szabadonfutó megcsúszik,ill. nem zár,akkor milyen hibajelenséget produkál a gépezet?
Sziasztok!
Előre is bocs a regényért!
Most már leírom, mert magamtól nem tudok rájönni…
Szóval mióta felújítottam a blokkomat azóta van ez a dolog.
Egyesben szépen indul a gép és első váltásnál semi gond nélkül veszi a kettest, majd később másodikra-harmadikra meg olyan mintha nem tudna létrejönni a fordulatszámkülömbség és kidobja ugyan egyesből, de nem vált át másodikba cask pörög-pörög a moci ha húzom neki és amikor kissé ugye esik a sebesség mert nem váltott fel akkor visszacsap egyesbe és megint kigyorsít amíg el nem éri a váltási állapotot és megint cask nem akarja a kettest. Ezzel szórakozom már egy ideje és arra jöttem rá, hogy ha óvatosan gyorsítok ki akkor szinte fokozat nélkül megy át kettesbe de nagyon gyengén és ha hirtelen odarántom a gázt visszabassza megint és csak pörög-pörög.
A kettes fokozat pofái nem olajosak, soxor pucoltam már emiatt, de első indulás után megint produkálja a hibát. Amikor óvatjával húzom neki induláskor és megvan a felváltás kettőbe és egy idő után el is kezd húzni akkor már stabil a kettesem, de addig nem nagyon akarja bevenni. Szóval ha már gurulok vele 25-30-cal akkor mát stabilan kettőben van és többszöri intenzív gázra kisebb megugrással reagál, vagyis jó a kapcsolata a pofáknak a dobbal. Annyit kell tudni, hogy egy mm-rel kisebb belsőjű O-gyűrűt tettem a vezérműbe, ugyanis ottt engedte az oilt kissé, mert kicseréltem a szabadonfutó tengelyét és amit beleraktam az meg lett csiszolgatva, mert ette kicsit a rozsda. Szóval a tengely lecsökkent, kisebb külső átmérője miatt a gyári O-gyűrű nem tömített rendesen és ezért cseréltem ki nagyobbra. Lehet a nagyobb O-gyűrű okozza a váltás gondot? Meg tudja fogni annyira a mechanikát, hogy szarakodjon nekem a kettesbe váltással?
A vezérlő dobban kicseréltem épp a szimeringet, hátha, de semi eredmény….
Most már első indulásra sem vált fel cask ha szépen lassan húzatom neki, de van úgy, hogy akkor sem. Olyan mintha a hátsó keték nem forogna eleget az egyes fokozat áttételének sebességétől, vagy mintha nem lenne meg az átváltáshoz szükséges fordszám külömbség a csőtengelynél. Lehetséges ez? Mert most kellene a moci nagyon, de így emelkedőn amikor lassul kettőben és visszavált egyesebe hát utána parton semmiképpen nem tudom elérni, hogy visszaváltson kettőbe. Lejtmenetben nem okoz neki gondot váltani. Vagy lehet az, hogy a csiszolt tengely átmérőcsökkenése miatt a rajta futó mechanizmus nem tud rendesen funkcionálni a blokkban, mert tú sok lett a játéka sugárirányban? Szereztem egy másik tengelyt, de amíg nem tudom biztosan, hogy egy csere segít nem mennék bele a blokkbontós dologba.
Szóval ki mit gondol?
Ezen kívül semi baja a mocinak, szépen üzemel, indul elsőre és még tart a bejáratása is.
1:20 keverékkel használom és sima motorolaj van a hajtóműben, mert nem volt kéznél semi egyéb (10W-40).
Ui.: előfordul, hogy sikerül neki elsőre átváltani kettőbe és stabil is marad, de nem tudom ezt mitől tudja néha…
Üdv.:
kettőtizes
sziasztok! segítségre lenne szükségem, ugyanis szétkaptunk egy babettát (207) ami nagyon rossz állapotban volt, a blokk már rendben van de most a váz, tank, stb.. festésén lenne a sor... kromofággal alig akar lejönni a gyári festés, pedig helyenként tiszta rozsda a váz... elkezdtem festékégetővel (ilyen mini gázperzselő) felhólyagosítani-megfeketíteni a festéket, így könnyebben lejön... szabad ilyet csinálnom vagy ezzel kárt teszek valamiben? segítségeteket előre is köszönöm!
De igen,de igen kedves tribologus: VERETES F@SZSÁG szándékosan használni négyütemű motorolajat 2T-be! Kényszerhelyzetben elmegy néha,de nem keveredik rendesen a benzinben,ráadásul kokszosodik bitangul tőle az égéstér,a dugattyútető, és a gyűrűk/hornyok! Meg füstöl mint az állat. Ja,és ne mondd,hogy amikor a babettát tervezték,akkor "bármilyen olaj"-ra tervezték,mert 1.semmiféle különleges anyagokkal,és semmilyen extra gyártástechnologiával nem vértezték fel a babetta motorgyártást annak érdekében,hogy bármilyen mostoha körülmények közt,bármivel elmenjen (hahaha) 2.a 70-es években már réges-rég elkülönültek egymástól a 4T és a 2T motorolajok,még a KGST tagállamokban is! (tehát nem az 50-60-as évek hőskorszakáról beszélek)
Énse akarok erre az olajozás témára rászállni, de azért azt meg kell mondani, hogy egy laikusnak is több esze kéne hogy legyen, minthogy fáradtolajat öntsön a tankba, ezen spóroljon. Egy igazi jó régi fáradtolaj koromfekete szinte!!!! Ki az a seggfej aki azt beleönti egy babettába??? És az isten fönnt az égben mértnem az ő főtengelyét szorítja meg, mér az enyémet??? :D
Az meg, hogy ezt egy autószerelő mondta.... erre csak azt tudom mondani, hogy megígérem hogy fáradtolajat öntök a babetta tankjába, ha ő előtte leereszti a kocsijában a fékolajat, és úgy autókázik el ide hozzám. Ja, és a kézifék bowdenjét is vágja el! Ugyanakkara baromság mind a kettő!
Még a zolajozáshoz egy kis,-ha már olaj, akkor stilszeűen - adalék, hogy ugyi, a 4t motorolaj még véletlenől sem önkeveredő, és ezt egy autóreszelőnek illene tudni. Az, hogy 40 éve nem volt csak mdc olaj, ami dettó nem önkeveredő, az csak egy dolog. A jut is marad is elvet követve kellett ezért régen 1/20-as keverékkel járni, a mai olajokkal, egy p20-as is vidáman elmegy 1/40-es keverékkel, pedig az egy igen macerás, érzékeny jószág. Összefoglalva, bár nem akartam rugózni ezen a témán, hozzáértő ember, meggondolhatná miket mond egy laikusnak, aki, mivel szerinte szakértő mondta elhiszi.
Ha azt mondja az az autószerelőként emlegetett valaki, hogy sima 4T motorolajat kever a benzinbe, bizonyára egyikőnk sem horkan fel! Már én is leírtam, hogy a Csepelemet anno a '60-as évek elején én az akkor hozzáférhető motorolajjal használtam, mert nem volt 2T olaj.
De fáradtolajat a Babettába???? :-(((
Remélem nem tőlem kell megtudnod, hogy a fáradtolaj akár apró fémforgácsot is tartalmaz(hat), de egyéb szennyeződésen, oxidáción nyilván átment. Amikor a 4T motorban elérte a csereperiódust, csak a garázs beton aljzatának felkenésére alkalmas!!! Tribológia ide, tribológia oda! Én kitartok a "baromság", mint a legjellemzőbb meghatározás mellett az említett esetre.
Hozzátartotzik az olaj témához az is, hogy régen még nem voltak külön 2T olajok, ekkor motorolajat javasoltak a gyártók a benzinhez keverni, ahogy SAE30-as olajat javasoltak mindehova, a lánc kenésétől kezdve a fémszűrő szitájára...
Ma már a régi adalékolatlan alapolajokat továbbfejlesztették és az olaj elsődleges funkciójának megfelelően adalékolják, valamint kifejlesztettek speciális anyagokat, mint extra tapadós légszűrőolaj vagy lánckenő olaj...
A 2T olajok jónéhány olyan adalékkal egészültek ki, ami a keveredést, a fémhez való tapadást javítja, így a mai olajok kenőképessége nem hasonlítható össze a benzinhez kevert motorolajéval, mégha az a legmagasabb teljesítményszintű motorolaj is.
Amikor a Babetta és társai (Komar, Simson SR1 és SR2 stb.) motorokat tervezték, akkor a szocialista piac miatt sem gondolhattak a legjobb kenőanyagra, az egész motort úgy tervezték, hogy valami ócska, adalékolatlan olajjal is elmenjen azonnali megragadás nélkül. Ezért ha most ilyet teszünk bele, akkor is elkattog egy darabig, azonban nyilvánvaló, hogy egy jobb, megfelelően kevert olajjal a kopás kisebb, a nagyobb terhelést jobban bírja.
Így a olajkeverős beszólás azért nem akkora b*romság, azonban az indoklás (rövid életű az olaj, mert úgyis hamar elég) semmiképpen nem állja meg a helyét. Ezen a mezsgyén továbbhaladva akkor minél nagyobb fordulatú a motor annál rosszabb olaj elegendő bele, hiszen annál hamarabb elég, mert a munkaütem lefolyása gyorsabb. Ez nyilvánvalóan téves következtetés.