Teljesen megszokott volt a hátsó kéményes gőzösöknél, mert a kéménydöntést akadályozta volna a középtengelybe helyezett lobogó, ezért eltolták oldalra. Ld. pl. első MHE gőzhajós naptár KALOCSA-:)
A Csikós regiszter szerint Óbudán 1914-től 1917 végéig a hadsereg számára 116 vontató egység készült, mindegyik 2 csavarral. Ezek voltak az első Vazalowszky Diamont terv szerinti állítható propellerek.
Véleményem szerint a fotó az egyik ilyen egységet ábrázolja.
1917-ben 6 db Albatros típusú motorcsónak is készült a hadsereg vagy a tengerészet számára.
Szerinetm azonban azok nem az Albatrosz, hanem a 116 db Vazalowsky motorcsónak típus néhány darabját ábrázolják, tekintve, hogy számozásuk jóval 6 fölötti.
Előtte hivatalos volt a Rákosi címer. Illetve 56. okt 23-nov 4 között Kossuth címert használtak. A Szemes sorszáma a regiszterben 5. Az 1.2,3 Tihany... 1956-os. Nagyon nem húzták a címer cserét, mert Kádár féle címer annyiban békülés, hogy a Rkosit eltörölte.
Én láttam 1957 tanévi azaz március-juniusi iskolai fotót Kossuth címerrel is.
Azt latom, persze nem oldalrol van a kep, igy torzit a perspektica, de a kemenyhez kapcsolodo 4 rudbol ketto a hajo kozelebbi vege felol van, egy meg nekunk bal oldalon. Bar soha mem lattam kemenydontest. Feltetelezem hatra dontottek es a ket kozeli fele mert a kemenyen keresztul nem lehet atvezetni dontott allapotban a rudazatot.
a rudazatokhoz viszonyitva felemk dol a kemeny, es a kurtok a hid fele mezneK. Most telefonon nezem, jgy keves kepet latram a vontato gozosokrol, de a szellozo kurtok mindegyiken elore fele allnaK. A nipperek elhelyezkedeseben sincs tapasztalatom, de mintha ott sokkal tobb elrendezes lenne mint a csavaros vontatokon. Szakertok es oreg hajosok?
És egy kis magyarázkodás: azért szerepelt 1956 mint építési év, mert Várfalvynál így szerepel. Felteszem a nálam jobban hozzáértők kiderítették, hogy Várfalvy tévedett, és 1957 a helyes évszám. Nos ezt három helyen kell javítani a regiszterben: a gyári adatlapon építés éve mezőnél, a hajótörténetben az első üzembehelyezésnél, ugye ez a kettő akár el is térhet, ill. opcionálisan az ismert tulajdonosok soron. Ebből csak egyet javított a szerkesztő, ebből adódott a zavar.
A 130285-ös fortepan képen kocsikáztatnak egy hajót. A vontatójármű itt nem érdekes. legfeljebb annyira, hogy nagyon a műlt század eleji kinézetű. Bár ezt a hajó alatti járgány kerekei is sejtetik.Ki, mit szól ehhez a hajóhoz?
Az a Rákosi-címeres lobogó furcsán nem a tengelyében van a hajónak. A főárbócot nem látom. A gőzösöknek hátul is szokott lenni egy a vezérpálcára emlékeztető valamilyük, kis piros koronggal a tetején. Na azt sem látom.