A Keleti-főcsatorna II. osztályú víziút, azaz papíron 57*7,5*1,6 m méretű, max. 500 t hordképességű hajóval járható a 0-44,7 kilométerek között (Tiszalök és Balmazújváros között), bár nem tudom, hogy a tiszavasvári zsilipnél hogyan lehet átjutni.
A legkisebb hídmagasságot nem tudom, az lehet elég szűk.
A valóságban nyilván feliszapolódott és a növényzet beszűkítette.
"A Keleti-főcsatorna egy 98 km hosszú csatorna Tiszalök (Tisza) és Bakonszeg (Berettyó) között. A Tiszántúlvízgazdálkodását segítő csatornarendszer fontos része, a csatornában szállított vizet többek között mezőgazdasági területek öntözésére, halgazdaságok fenntartására, lakossági és ipari igények kiszolgálására, valamint a Körös-mente vízhiányának pótlására használják. Eredetileg hajózási funkciót is szántak neki, azonban a csatornán végül nem épült meg a hajózást kiszolgáló műtárgyak egy része....."
A nyaralóhajózás megvalósításához szükséges feladatok ellátására 4,66 milliárd forintot kap az állami tulajdonú Mahart Magyar Hajózási Zrt. 2017 és 2019 között a Magyar Közlöny szerdai számában megjelent kormányhatározat szerint.
Idén is kapnak segítséget
A dokumentum értelmében a kormány elindítja egy új turisztikai termék, a magyarországi nyaralóhajózás alapjainak és hátterének megteremtésével kapcsolatos programot.
A megvalósításhoz szükséges feladatok ellátására és a Felső-Tisza-vidék kishajóforgalmát segítő fejlesztések megvalósítására a Mahartot jelölték ki. A program előkészítéséhez, a műszaki tervezéshez és a közbeszerzések megkezdéséhez, hatástanulmányok elkészítéséhez és az engedélyezési eljárások elindításához az idén 100 millió forintot kap a társaság.
A program jövő évi indításához - kikötői infrastruktúra fejlesztéséhez, vízi útvonalak kijelöléséhez, tíz hajó vásárlásához, képzések lebonyolításához, hajózási információs rendszer kiépítéséhez, illetve a későbbi új útvonalak előkészítéséhez - a 2018-as központi költségvetésből 2,79 milliárd forintot biztosítanak az állami tulajdonú vállalatnak.
A Keletit is bevonják
A Keleti-főcsatorna bevonása - új útvonalak kialakítása, kikötők létesítése, hajópark bővítése tíz hajóval - érdekében 2019-ben 1,77 milliárd forintot kap a Mahart a kormányhatározat szerint. A szükséges jogszabály-módosítások előkészítéséről a nemzeti fejlesztési miniszter és a belügyminiszter gondoskodik.
Mekkora hajóval lehet végig hajózni a Keleti Főcsatornát ?
Természetesen eltekintek itt a rendőröket, vagy az orvosokat, vagy a taxisokat, vagy bármely más társadalmi csoportot sértő alantas általánosításoktól.
Nézd, az, hogy a politikusok "lopnak", az nyilvánvaló. (Valójában nem lopás amit művelnek, hanem jellemzően sikkasztás és hűtlen kezelés.) Ehhez nem kell vádaskodni - vádaskodnak ők eleget egymásra - elég átolvasni a közbeszerzési értesítőket, a tárca- és ágazati közlönyeket, értesítőket, majd elővenni egy számológépet, és körülnézni a szabadpiacon. Ezzel együtt kell élni, mert sokat nem lehet tenni ellene, a mostani kurzus pedig még csak különösebben titkot sem csinál belőle, pont azért, mert azt tehetnek, amit csak akarnak.
Viszont ha már hajós topikon vagyunk, akkor szvsz természetes, ha itt a hajózási utak és a hajózási infrastruktúra fejlesztését kívánjuk, nem pedig mondjuk stadionépítést. A Drukkerkocsmában valszeg meg azt preferálják a tiszai hajózás helyett.
Baromira elegem van már a felelőtlen vádaskodásból, miszerint az épp hatalmon levők kizárólag a lopással foglalkoznak. Lehet, hogy azzal is, de azért időnként csinálnak egyebet is.
Nem kell nyilvánosan beismerni, de gondoljon mindenki arra, hogy a saját munkavégzése kapcsán milyen jogtalan előnyökre tett szert! Elég, ha csak az jelentkezik, aki még teljesen ártatlan. Bár, azok minden bizonnyal még írástudatlanok.
De tételezzük fel, hogy az adott döntéshozó(k)nak tényleg az az egyetlen céljuk, hogy minél többet ellopjanak a költségvetésből. Ehhez minek kellene szükségtelen beruházásokat kezdeményezni? Elméletileg bármelyik beruházásból lehet lopni. Persze vannak olyan kiadások, amelyek indokoltsága nehezebben ellenőrizhető. (pl. a tanácsadásért fizetett pénzek)
Lehet szaladgálni a moderátorhoz, hogy politizálok!
Milliárdokba kerülne, csak el tudnának belőle lopni néhány százmilliót, és a beruházásokra lehetne uniós pénzt kapni. A Mészáros biztosan ért a vízlépcső és kikötő építéshez is, a hajóépítéshez meg pláne. Persze pár év alatt összedőlne a dolog, mert az üzemeltetés már más kérdés.
Fene tudja. Amikor még volt némi menetrendi forgalom, volt alkalmam bejárni a Tisza (és a Bodrog) hajójáratokkal lefedett részét. Szegeden volt az Óbuda m/s, Szolnokon a Szentes m/s, Tiszacsegén a Csege m/s, és Tokajon a Hegyalja m/s. Értékelhető utazási élményt egyedül a Csege nyújtott, ahol a hátsó fedélzet félig nyitott volt. Tiszacsegétől Kisköréig mentünk, majdnem telt ház volt, és eléggé hűvös idő, mégis az utasok nagy része hátul szorongott, ahol lehetett élvezni a folyót. A többi hajóval szerencsénk volt, mert jó idő volt, mindegyiken az ajtóban álltam szinte végig, mert csak ott lehetett élvezni az utat. A vízibuszok elsősorban közlekedési eszközök, a semminél jobbak, de turisztikai célra nem igazán alkalmasak.
Írtam is, hogy ez kellene, hogy legyen az első lépés.
Ha te azt tudnád, hogy hány ilyen koncepciót dolgoztak már ki?
Hány konferencián, megbeszélésen, bejáráson vettem már részt?
Sok évvel ezelőtt a Tisza parti községek még össze is fogtak, hogy hajóállomásokat, kikötésre alkalmas stégeket raknak ki.
Akkor egy pár résztvevő faluvezető megorrolt rém a kérdéseimért.
Ki üzemelteti, ki vizsgáztatja, tartja karban, telelteti...stb?
Most valaki újra lenyúlható pénzt lát benne. Számomra a végeredmény borítékolva.
A vízlépcső szitokszó! Nagyon nagy munka a Tisza hajózhatóvá tétele. Csak a kapcsolt infrastruktúrára gondoljatok. Mikor térülne ez meg? Lapos marad tőle a politikus zseb.
Én tavaly voltam ott, és tudtam enni. Évekig nem állt meg ott a hajó, de pár éve újra megáll, fel lett újítva a kikötő környezete, és az épület is. Még a Némethné adta át.
De megáll, és jövőre is megáll. A 70-es vonal nyári menetrendjében (március-október) naponta néhány szobi zónázó, és hétvégén az összes szobi mentesítő megáll ott. A menetrend is jelzi egy fekete pöttyel. Még a vonatszám is más, amikor megáll (nyár), és amikor nem (tél).