Visi!
Végre egy kedvenc kérdésem.
:)
(most csak röviden, majd kedden jó hosszan is kifejtem... :) de 1x úgyis fönn lesz az egész, eddig összegyűjtött összes duma a klubhonlapon... :) )
(bájdövéj, évforduló van: 51 éve, és 1 napja, hogy a SAAB 92-est elkezdték sorozatban gyártani :) )
GL,GLs, GLi, C, i, S, SE... :)
GL: eredeti jelentése Grand Luxe, még a 99-asektől, és még régebbről származik, az alapfelszereltséget jelenti, ami pedig azt, hogy (persze piactól függően) szervókormány, asztbesztbentes fékbetétek, önjavító lökhárítók, halogén izzók, fényszzóró mosó-törlő, hátsó ködlámpa,(ez utóbbi nem minden piacra ment) hátsó gyerekzár, dönthető hátsó ülések, pollenszűrő, hátsóablakfűtés, vezetőülésfűtés, térképolvasó lámpa, gyújtáskulcsmegvilágítás.... kihagytam volkna valamit? Egykarbis, és 4ajtós az 1980 Genfében bemutatástól ezt a nevet viseli.
Csak négyfokozatú váltóval.
2 litykós, 100 lovat tud 5200on, 162Nm-t 3000-n, nem készült belőle katalizás. (1 forrásom szerint azonban 85-től 86ig, bizonyos piacra volt 1karbis, katalizás, asziszem ez dajcsland. )
(egyébként 88tól csak katalizás mocik kaphatóak.)
GLs: 2 karbis, már magasabb felszereltségű, 108 lovat tud 5200on, és 164 nyújtón métert 3300on.
Ebből nem készült katalizás.
A GLen felül nem sok pluszt tud, 5 fokozatú a váltója, rendelhető autómata, meg napfénytető, meg van belőle páratlan számú ajtós is. 84ben leálltak a gyártásával. Asziszem ilyet rohaszt N. úr is a Dob utcában.
GLi: 110-115-118 lovat tudó autók. Azért ez nagy fór pluszban. :) felszereltségben is, ehhez már gázos legéscsillapítókat adnak, meg alacsonprofilú abroncsokat (lágprofildäck, hogy okuljatok :) ) de még csak sima velúr kápritot, mint a GL(s) hez. Rendelhető autómata váltó, meg napfénytető, meg légkondi is.
Speckót tud a dolog, hogy amelyik GLi-n az i egy nagy I, (GLI) az katalizás :) A katalizás az csak 110 lovat tud, a katalizálatlan 115 lovával szemben (de persze, ez is piactól függ, pl az amcsik naggyon finnyásak, ott még a 140 lovas 2.1 16V is csak 136 lovat tud, meg Svájcbban is, meg még pár heléyen, egyébként 140-et. Jó, mi? :) )
Ja! azért ne örüljetek korán, mert ennek az angyali állapotnak 1984-ben, a 9000es +jelenésével vége. Minján mondom, de addig is:
EMS/GLe: 110, 115, 118 lovat produkáló erőforrásokkal felszerelt autók. Befecskendezősek.
Naggyon fullosak ám, sok olyant tudnak, amit a turbó nagytestvér is. Pl. az alapból autómatát. (A GLe/GLE megint utal a katalizára.) Luxusvelúr kárpit, színezett üvegek, elöl motoros aBlack, központizár, az utasülést is fűtik, még a délebbi változatokon is.
(Bájdövéj: Axának is ilyenje van, a kutyákat utólag szerelte bele :) )
Még egy ravaszság, amit az EMS tud (és az XMS nem háháhá. Fáratt vagyok :) ) az pedig a szabadonfutó. Ez a kétütemű örökség eredetileg a kétüteműeknél a kényszerolajozós miatt a motorféküzemmódban kenézhiányos jhelyzeten hivatott segíteni, hogy így is kapjon kráftstoffot a motor. Ezt kipróbálták a benzinesekben is. (hogy mér? jó kérdés. De a jó választ még egyenlőre nem tudom :) )
Noéesaztán a Turbók.
Ez olyan rohatt hosszú, hogy nem is kezdek bele, csak 1-2 infót róluk.
Felszereltségben a GLE szintjét tudják, pluszban még sok minden, pl. spojlerek, felnik, elektrotükrök (bozonyos piacokon ezzt mátr az GLE is tudja). És pláne a turbó+, extracomaggal, mibe naptető bőrkááprit, elsőülésháttámláján zsebek, specc felnik járnak.
Légkondi tudtommal csak amcsiban jár difóltban a géphez, ihol rendelni kellett, még a CD be is.
Turbó: 145 ló, 235 Nm,
83 tavaszától 16 szelep turbó, 160 ló,
közteshűtővel 175/5300, beleépítve a T16Sbe.
Nnna.
CD: ritka madár, 20 centivel hosszabb hátsó lábtér, a 9000es megjelenésével kihal, turbós, de még hátsó motorosalakot, olvasólámpát, függönyt, lábtartót is ad.
4 ajtós persze.
(közben 83ban frankfurtban bemutatják a gyönyházszínű állólámpás convertiblét. Megegyeztünk Axával, hogy egyszer a 300 darabból egyetegyet elrablunk, ugyanis a helyzet az, hogy naggyon khirrául figyel a kisautó.Nomeg ritka de nagyon, ritkább pl. mint a Ce, de erre még visszatérünk. (Ruby és Carlsson kiadások kaliberén van :) )
Nnna.
84 őszétől ezek a jelek eltűnnek, helyettük jön a
900 (ez a karbis,) 900i (ez a be fecskés) 900T (+ pl. karbi) és a T16.
Ezekből mindent lehet 3,4,5ajtóshoz, 900i akár 2 ajtóshoz is illik.
Ritka madár a T8/2ajtós. és egy 8szelepes turbó, de közteshűtővel, 155 lóval zúz. :)
Nna. 86tól van a konvertible, ez a T16mocis, és a 2 ajtós ból lett összedobva báj dö Valmetban, úgy írják, hogy Uusikaupunkki, és úgy ejtik, hogy Nystad :) (azért akkoris jobb az Igló és a Spisskánováves esete :))
Egyébként 89 szeptemberétől mexűn a 2ajtós, gondolom mind kellett a nagyonnépszerű kabrióhoz :), ami ekkpor már 10.000nél jár. (és nekem 1 sincs, bár én akkoris 3ajtósat kérek :) )
Ja,kihagytam az Aerót, amit amcsiban SPGnek, szpesölperformanci gruppnak hívnak, :) 84 óta köszöni, létezik, ez az autó a T16S motorját kapja, az autót meg Rijswand, neki is ilyen kistraktorja van.
86 őszétől átszabják a nózikat, innetnpl jön a Thomcsika-féle ájerodinamikus vonulat (ez egyesek szerint a közelgő recenzió jele :) )
88tól a 900S borzolja a jelzéseket megérteni vágyók idegeit, ez LPT-t azaz alacsonnyomású vastüdőt tud, és 16 szelepes (de figyelem! csak 1985 köbcentis.)
Aztán 1990től kihalnak a nyolcszelepesek, de helyettük jön a T16S "Aeró" convertible, meg az ominózus 2.1 16V, ami soha nem kapott turbót.
Az alapmoci meg a 16 szelepes turbó, turbó nélküli kivitele lett, 126 fős ménessel.
Na, és akkor a 900OG utolsó rúgása, hogy 92-b3n új neveket kap (illetve rencerezik a neveket) a 2.0 injektoros, a 2.0 turbó, a 2.0 S és a 2.1 S, ami hiába S, nem LPT :)
Volt még a CE, ami a commemorative editiont jelenti, fullos, kéziváltós, csak fekete, háromajtós, és belül bronz színű bőrrel.
325 (v 375?) darab készült.
Ritka madár, a küszöbön a sorszám olvasható.
Nnna, mi volt még?
Ja, az SE.
Ez csak az Ng tudja, a legjobban felszerelt kivitel. (persze piaconként ez meg főleg eltér, mert amíg a kaliforniai kivitelbe már az S kiviteltől jár pl a légkondi, addig a nagybritonék még az Se hez is csak felárért kapják, mert az angolok szerint, ami felesleges ketyere, az csak leromolhat. :) jó, mi? )
nna. A Ng felszereltségei (ááá, itt csak 4 évről volt szó :) ) 2.0i, S, SE, 2.5/V6 (ez is egy SE, de megkapta (érstd: ráerőszakolták) a zoppel véhatosát) az i a fulll fapad, csak lápatörlője, meg ilyesmije van, az SE meg fullos. De kb. 400 táján már ezt leírtam. Leírjam még egyszer? :)
Nna.
Össszeszedem a gondolataimat, addig ezeket elküldöm.