Ez volt az első utam a Sión és még pont 15 kellene a vonalvizsgához, úgyhogy kérdéseitekre inkább a szakirodalomból vett idézettel válaszolok:
A csatorna három szakaszra osztható:
Siófok - Kapós torkolat: csak időszakosan, a balatoni vízeresztés időszaka alatt hajózható. Szélessége: 18-20 m, vízmélysége: 1,8-2,6 m. hajó forgalma nincs a Balatonfüredi Hajógyár termelésének megszűnése miatt.
Kapós torkolat — Szekszárdi a mellékvízfolyások vízhozamától függően vízeresztés nélkül is megfelelő mélységű és tartósságú vízi út alakul ki, de a hajózás ezen a szakaszon is alapvetően a balatoni vízeresztéstől függ.
Szekszárd - Duna közötti szakasz: állandóan hajózható, IV. kategóriájú szakasz. A torkolati mű - Duna közötti szabad folyású szakaszon a Duna visszaduzzasztó hatása biztosít kedvező hajóútméreteket.
A Sió mértékadó hídjának számít a szabad űrszelvénymagassága miatt a sióagárdi közúti híd (23,3 fkm), amely a csatorna legalacsonyabb hídja. Hasonló okból figyelmet érdemel a pálfai (66,1 fkm), a simontomyai (73,1 fkm), és a mezőkomáromi vasúti híd (98,2 fkm) is. Ezeknél a hidaknál áthajózás előtt a szabad űrszelvény pillanatnyi magasságának az ellenőrzése helyszíni méréssel elengedhetetlen.
Tudtommal a hajózás előtti napon a kollégák motorcsónakkal végigmentek a szakaszon és mind a meder állapotát, mind az űrszelvény magasságokat ellenőrizték. A hajózás egyébként Szekszárd fölött, csak előre bejelentett módon, hajózási program keretében lehetséges.
Az új tulaj nagyon örült neki, nagy vizibusz rajongó nem véletlen döntött ismét a típus mellett. A már meglévőhöz hasonlóan lesz átalakítva, ami nagyjából megtartja a hajó formáját, legalább is az általam talált képet szerint. Viszont jobban igazodik a mai igényekhez.
Van egy másik verzió is a tavon, ez nem annyira hasonló típushoz, de azért így is elég jól látszik honnan származik.
1998-99-ben a Balatonon volt a NEPTUN is, az összesen 15.
Nehéz pontos számot mondani, a 301-esek nagy része járt a Dunán is, és a dunaiak közül is sok megfordult a Balatonon, talán pont az ALMÁDI volt közülük az egyetlen amelyik végig a Balatonon szolgált.
Én még azt kérdezem mellé, hogy hány problémás híd van, aminek a megemelésével könnyebb lenne a hajózás? A szekszárdi vasútiról halottam/olvastam, ha jól emlékszem, hogy az a legalacsonyabb.
Van a Sión a vizállásnak (mélységnek) egy optimuma? Amikor már elég magas ahhoz, hogy nagyobb merülésű hajók is mehessenek, de nem túl magas, hogy a hidak alatt még átférjenek (akár némi visszabontással)? Nem lehet túl széles ez a tartomány.
Ha valaki ennyire a szívére vette a viccet, sajnálom, de mindannyian tudjuk, hogy nem lesz belőle kiskanál, hanem folytatja az Ohridi-tavon, és ott is a „mi kutyánk kölyke marad”, a videó leírásában is szerepel. Bár gondolom, további plasztikai sebészeti beavatkozáson megy majd keresztül és ez által sokkal kevésbé fog majd korábbi önnön magára hasonlítani, és így élvezeti értéke is erősen lecsökken majd. Egyébként magam is vízibusz fan vagyok, a képeslap gyűjteményemből kb. 100 db. kizárólag vízibuszos témájú. Ezzel együtt a véleményem a következő (de nem kötelező velem egyetérteni!): tetszik, vagy nem, de ezek felett a hajók felett bizony eljárt az idő, a miérteket most külön nem részletezve, de egyet kell értenem a Bahart-tal, hogy cseréjükön gondolkoznak. Mivel az összes biztosan nem fog és nem maradhat a balatoni hajózás kötelékében, ezért egyet kellene kiválasztani és azt besoroltatni a nosztalgia flottába. Én mindenképpen az ARÁCS-ot választanám, tekintettel arra, hogy az még az eredeti formájában maradt meg, és „trópusi” kivitele miatt nyitott fedélzettel is rendelkezik. Szerintem a kriptahangulat és a nagy nekibúsulás helyett, ha egy reális és elérhető cél van kitűzve, azért lehet és kell is dolgozni, harcolni, de mindezt kellő tisztelettel, és megfelelő kommunikációval egybekötve. Ha ebben a szellemben lobbiznátok a Bahart-nál, talán vevők lennének az ötletre, s végül megmenekülhetne, s a tavon maradhatna a magyar hajógyártás egyik relikviája.
Akkor ezek szerint a tavaly meghirdetett Kantavár-út elmaradt, vagy azért a dunai szakasz megvolt?
Igazából főleg a Dráva miatt vérzett a szívem, hogy nem tudtunk rá befizetni munkahelyi elfoglaltság miatt, de így azért annyira már nem vagyok bánatos, a Duna azon része már megvolt, és amúgy is elérhetőbb.
Remélem nem oda, ahova az orra mutat az első képen, mert akkor neki harangoznak, bár ha a harangja már nálad van, akkor talán mégsem, vagy mégis?!...-:)