Huh... ez oké, 95%-ig fogtam (bár nem nekem salt), csak aztat nem értem, miben különbözik ez a kopogásérzékelő pl. a 93-as 1.2-es 45 lóerős (nem, nem turbós) Hopel Horzsa kopogásérzékelőjétől? Vagy az a bizonyos 5% hiányzik ahhoz, hogy magam válaszoljak a kérdésre? ájmkonfjúzd...
A helyzet a következő. Van egy autónk, ami mondjuk legyen turbós. Az egyszerűség kedvéért legyen egy 1981-es SAAB 900as (mondjuk egy bordó, aminek tök szép elöl a lökhárítója :) ). Ennek a gépnek a motorkompresszió-viszonya 7,2:1, ami igazán nem magas, és 98-as benzint szeret inni, ami viszont igazán magas.
(Lássunk egy képet, ami azt mutatja, hogy hogyan néz ki normális esetben SAABunkban (illetve Páter SAABjában :)) az égés:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n])
Ha ennél alacsonyabb lenne az oktánszám, (nálunk ez a ROL, ami aegy elméleti szám, az izooktán-százalékot hivatott mutatni, és a valóságban a kompressziótűrést mutatja), vagy magasabb a sűrítési viszony (pl hosszabb hajtórúd), akkor az égés kopogna, azaz már akkor robban a benzin-levegő keverék, amikor még nem kéne, mert pl. nyitva van a szelep (igencsak abszurd eset :) ), vagy még tart fölfelé a dugattyú, ami már gyakoribb, és kellően rossz is, mert hatásfok és élettartam-csökkenést okoz, amellett, hogy kellemetlen hallgatni :)
Ilyenkor ugyanis ez történik:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] (le merem kopogni :) )
A szemfüles rajzoló érzékeltette is a romboló hatást sok szép kis vonalkával, ami a dugattyú problémáit mutatja, de szerintem ez a kép hatásosabb :) :
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] (Bár az eredetije más probléma okán vált ilyen némileg legyengültté, azért illusztrációnak jó :) )
Jajderossz helyzet, ilyenkor mit is lehet tenni, tette fel a kérdést az egykori SAAB-mérnök, majd gondolt egyet, és felszerelt a 900-as mocijára egy ilyen kopogásérzékelőt, egy ilyent:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] Nagyon jó, van már kopogásérzékelőnk, nézzük meg milyen jelet is ad.
Mert ugye két lehetőség van, az egyik amikor az égés kopog, a másig meg amikor nem.
A kopogáskor egy ilyet látnánk, ha mi lennénk az oszcilloszkóp :)
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] ha meg nem kopog, akkor ilyen:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] A felső, majomhányászöld csík jelképezi a hengerben a nyomást. Ez jó esetben szépen felkúszik, majd lekúszik, ilyenkor az alsó két csík, a megfelelően szűrt nyomásjel (kék), és a kopogásérzékelő jele (sárga) szép rezzenéstelen (legalábbis a kopogáshoz képest :) )
Nagyon jó, már van kopogásérzékelőnk, csak még nem nagyon van olyan ketyerénk, ami ezt feldolgozná.
De. :)
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] Ő az, az elekronikus vezértlő egység (Electrical Controlling Unit), aminek a feladata egyenlőre kimerül a jelekre való rácsodálkozásban.
A kép egyébként csalóka, ez nem egy szép nyáklap, rajta sok kedves bizgentyűvel
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] (íme az aktfotó :) )
Szóval ő egy olyan dolog, ami értékeli a jeleket. Értékeljünk mi is :) . Felmerül a kérdés, hogy mitől kopácsol ez a dolog. Nyilván attól, hogy LenkeyBaliazAndrássyn módjára hajtjuk a verdát. :) Ilyenkor pedig menteni a menthetőt: elvenni a töltőnyomást.
A valóságban azért ez nem ilyen egyszerű. Svédké ugyanis úgy alkották meg a dolgot, hogy nem veszik el a töltőnyomást, ha kopog, hanem nemveszik el, ha nem kopog :) ami matematikai logikailag ugyazt jelenti, de szerintük ez így jobb. :)
Azonban ne siessünk így előre, lássuk, hogy ez a ECU (ami azóta se lett Euro :) ) honnan nyeri a bennfentes információkat:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] Mint látszik, kap egy megfelelő kopogásjelet a kopogásérzékelőtől, egy nyomásjelet, meg egy fordulatszámjelet, és ennek kapcsán dirigálja magát az APC (merugye azért Automatic Performance Control) szelepet.
Ez a valóságban azt jelenti, hogy ha kap kráftot a szelep, (ami így néz ki:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] ) akkor a nyitás és zárás közönt 12 herzcel oszcillál (másodpercenként 12-szer :) )
Ez az alaphelyzet. Az érdekes rész akkor jön, amikor 0,4 bár fölé megy a töltőnyomás. Innentől kezdve megváltozik a nyitott időhossz-csukott időhossz aránya, persze a 12 Hz függvényében, merthogy ennyivel dorombol a drága. :)
Egy kicsit időzzünk el ezzel az APC szolenoiddal is, mert jópofa alkatrész :)
A kimenetei (3 van neki :) ) így néznek ki:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] Ezek így néznek ki bekötve:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] Így néz ki a rendszer, ha nem kap áramot a szelep.
Ilyenkor a turbó szívóoldaláról a szelep kikapcsolási véghelyzetében a turbó töltési oldalának nyomása átkerül egy membránhoz, ami kapcsol és így a kipufogógáz a kipufogóoldalon megkerüli a lapátokat.
Azaz önszabályoz.
Töltésesetben így néz ki a dolog:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
Ígértem, hogy rövid leszek, ezért csak annyit még, hogy így néz ki maga a hAPCi szelep (amiről neveztek is el a Mátrában települést :))
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] Helyileg az autó orrában székel, de csak azért, mert ott van a motor :) Azon belül pedig legelöl, mert arra szív a rencer (pedig semerre se szív, mert egy SAAB a tökéletesség szobra :) )
Ez pedig maga a kopogásérzékelő szenzor feje.
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] Illetve csak a képe :))
Mi van? :)
Az egy évnél öregebb adatbázisomat nem kunszt fikázni mostani adatbázissal... :)
Méghogy az új aero, meg a viggen lökhárító...
A 2001-es Aeróról viszonylag kevés szaladgált 2000ben, irgumburgum :)
Méghogy tévedek...
Annak idején volt kiállítva 2? 3? éve Viggen (is) valami autókiálltáson. Szerintem bőrös volt a kézifékkarja, amire azért emlékszem ennyire, mert az SLK kézifékkar fröccsöntött műanyag bóvliszargagyi fusírozmányának sorjája beleállt a kezembe, tehát elég jó kontrasztot adott a dolognak :)
(Azé az a padlólemez és az alváz dolog szívenszúrt. Majd megmondom a tanároknak, hogy ilyen hülyének néznek :) )
Páter:
Nekem is csinálta néha, de nem kell vele foglalkozni, ha nem melegszik tú, márpedig nem melegszik túl. Termosztát van benne, próbáld meg, hogy kiveszed, így nyáron nincs is rá szükség :-)) (komolyan)
Ha szeretrnél még egy felnit, akkor szerzek neked.
A víz forralással ne foglalkozz, tudok inkább egy eladó autót. :o))
Komolyra forditva. Termosztát ellenörzés - ha egyáltalán benne van - , légtelenítés.
Nekem is nyomja egy kicsit a vizet, néha utána kell tölteni. Amióta légtelenítettem azóta sokkal jobb a hűtése. A ventillátort direkt feszültségre kötöttem igy az autó megállása után is hűt ha kell. Ez is sokat számít szerintem. Nekem mindig bugyogott megállás után.
Az örsgyüli Valami diszkrét örsgyülit csináljunk. Lehetőleg vérengzés nélkül. Tehát ne legyen nyárson sült ökör.
Örsgyülésröl,
(most linuxos Operával dolgozom, ami nem szereti a hosszú ü-t és ö-t)
Szóval. Ha megfelel szerény hajlékom kertje, akkor lehet ott gyülés. Az idöpontról még egyeztetek életem párjával.
mm-s felni,
Tudjátok szeretem az extrém dolgokat, úgyhogy ha van valakinek felesleges mm-s felnije és nem tud vele mit kezdeni nálam elfér. (Én voltam az aki a talin elzsákmányolt 3 db-ot :o).
Üdv
pater,
a SAAB gyüjtö
PS.: Van valakinek ötlete a következö jelenségre:
Ha meghajtom a turbost, akkor elkezdi a kiegyenlítö tartálynál kinyomni a vizet. Ha viszont leveszem a sapkát (nem a fejemröl) a vízszint lemegy kb. 1/3-ra.
Az olajban nincs víz, a motor nem melegszik.
Halihó!
Egy év után újra elolvastam. Ez alkalmat ad kijavítani a saabok nagy tudorát BlackStart :-)
Szóval:
-alvázról az önhordó karosszériák esetén nem beszélhetünk, amiről ige, az a padlólemez. Ott viszont az 'A' Vectra és a Calibra totál megegyezik, nincs különbség. A padlólemez még a futóművet sem határolja be, hiszen ezen a padlólemezen vannak merev hátsó tengelyes (mint az NG900-ason is) ill. független hátsó felfüggesztésüek is (mint pl. vectra/calibra 4x4). A padlólemezről ismételten csak annyit, hogy nem mehet a biztonság rovására, hiszen a 9000-es és a croma/thema/164 között van a biztonság terén némi különbség...
-a 2000-es modellévben már 230LE/350nm volt a motor két fő paramétere, amit írtál az az első 99-es modell.
-a mostani aero egy az egyben megkapta a viggen lökhárítóit.
-a viggenben sajnos nincs bőrborítás a kézifékkaron :-(
-a műszerfal pedig nem karbonbetétet, hanem valami spéci kalapácslakkal bevont burkolatot kapott (többszáz hozzászólásos csmegét lásd erről a volvo topikban :-)))
Amiben nem Te, hanem mások tévedtek:
-a 95-ös aero-nak eddig mindig a viggennel egyező motorja volt, semmi tupírozásról nincs szó. A swipnet-en olvastam, hogya facelift utáni aero már 250LE-s lesz :-)
-a 95-ös tudtommal 4 ajtós, a 9000-esnek volt 5 ajtós változata.
lore
ps: btw igazad van abban, hogy egyre jobban veszti a márka az egyediségét, ez piaci verseny és a globalizáció átka. Mindenesetre a saab a konkurensekhez képest még ma is egyedi márkának nevezhető. Szvsz.
Hétvégén hosszabb útra megyek, megnézem, a léxűrőcsere mennyire segíti a fogyasztást.
A Ti madaraitok is egy kicsit összevissza mutatják a benyómennyiséget? Számomra nagyon furcsa. Egyszer éppen 30 alatt, utána nem sokkal kicsivel 15 felett. Asszem csurig tankolom (tényleg, HÁNY LITERES A TANK???) mielőtt elindulok, aztán megpróbálom kiismerni a mutatót.
Tegnap voltam a Popovics úrnál és szörnyű dolgot láttam. :o) Szerencse hogy volt nálam fényképezô Itt megtekinthetô A képen az új szerelô és az egyedül maradt kutyus is látható.
Mostanában volt szó a miliméteres felnirôl az alábbi fotón megtekinthetô hogy is néz ki az valójában. Nehogy rásózzanak valakire egy ilyet. Jobb helyen ingyen osztogatják.
Komolyabb felni vásárlás esetén érdemes ellátogatni a saab900 oldal adok veszek fórumába ahol hamarosan egy kiválló felnit fognak kínálni potom 250ezer forintért. Igaz nagyon jó gumival.
Az ôrsgyűléssel kapcsolatban tényleg a Páter hozzászólását várjuk.
Van 1 erdekes hirem! A hetvegen egy oldmobil kiallitason hallottam, hogy a 25 evesnel oregebb kocsikra kedvezmenyesen lehet kotelezo biztositast kotni ha valamilyen autos szervezetnek, klubbnak a tagja vagy.
Bar engem meg nem erint ez sajnos, de ha jol tudom az Colonianal lehet ezt igenyelni, es toredeke a normalis bonus malus rendszerbelinek a dija.
Tényleg! A Klub alapszabályzatából nem derül ki, hogy az elnökségi tagok közül ki az alelnök és ki a titkár. Nem mintha nem tudnék aludni válasz nélkül, csak azt szeretném tudni, hogy az előbb jól cimeztem-e meg a hozzászólásomat? Ugye BAAS a titkár?
evribodri:
Az örsgyűléssel kapcsolatban.
A napokban beszéltem Axaval és igencsak érik az az örsgyűlés...Volt ötletem is ezzel kapcsolatban csak meg kellett kérdeznem az illetékest.
Megkérdeztem.
Ő neki is tetszett.
Ez a valaki Páter volt.
Az elképzelt részletkbe megkérném,hogy
ő avassa bele a T.társaságot.
Ha ő is úgy gondolja....