KORZO Mérnök Úr kérésének eleget téve - SAAB vásárlásom története:
Mindig is tetszettek a SAAB-ok. Ezt a környezetem soha nem értette. Én sem. Egyszer egy parkolóban tüzetesen megbámultam egy jó húsz év körüli példányt (nem tudom a tipust, 900-nál kisebb volt) a barátom furcsán nézett rám., kérdezte mi tetszik EBBEN, nem tudtam. Még a nyolcvanas évek elején érkezett a lakótelepi parkolónkba egy svéd rsz-ú SAAB, és olyan gyorsulást produkált, amit a Lada, Wartburg, stb. korszakban - akkoriban volt azért már BMW, Merci, stb... is elég - egy autótól hihetetlennek tűnt. Azt hiszem akkor zártam tudat alatt a szívembe.
Hmm.. "tudat alatt a szívembe" - kéretik a kommentárokat mellőzni:))
Szóval:
1) Akkoriban már egy-két éve autó nélkül voltam, de nagyon kellett egy a munkához, meg különben is szerettem volna már venni valamit.
3) Mivel sok pénzt nem akartam költeni rá ("új kocsi nix", Suzuki pláne!) gondoltam veszek egy Sierrát, ki is mentem a piacra.
4) Volt ott sok szar Sierra, lehangolódottan járkáltam
5) Megláttam!!!!!!!!!! Zöld SAAB 900. A sok szar között állt arisztokratikusan, elegánsan, úgy láttam dicsfény veszi körül.
6) Látásom beszűkült, arcomra valószínüleg idétlen mosoly költözött... (A fent említett barátom csak annyit mondott: "Na ne csináld már!" majd "Látom nem keresünk tovább...")
7) Kb. kétszer annyi volt, mint a Sierrák - mint amit szántam autóvételre, tehát erős kétségek lettek úrrá rajtam.
8) Beültem, a kétségek szeretefoszlotak. Éreztem, hogy ez más, mint amikben eddig ültem, és tudtam, hogy meg fogom venni. (lehet, hogy az eladó is látta már rajtam:(( )
9) Erőtlenül próbáltam alkudni, kis sikerrel.
10) Megvettem
Jól tettem.
Néhány hónapi használat után, miután a legzavaróbb hibákat kijavíttattam - mint kiderült, eléggé elhanyagolták szegényt - tudtam már, hogy ameddig nincs pénzem egy Aston Martinra, addig valószínüleg nem fogok más autót venni.
KORZO! Elég ömlengős voltam?:))
BAAS! Te nem tudnál fél millát költeni az autódra? Én biztos tudnék. Mármint a tiedre.
De nem fogok, bármilyen ajándékot szántál is nekem!!!!!!:))))))))))))))))))))
1. Volt pénzem
2. De nem túl sok (új kocsi nix, max szuzi)
3. nem vagyok gyakorlott pilóta, biztonságos kocsi kellett, így szuzi kilőve. Maradtak a saabok (900), opel vectrák, volvók (460-480).
4.Rátaláltam a topicokra+autós újságokra, figyeltem, kérdeztem, melyik lenne a legjobb "befektetés".
5. Aztán -szinte átmenet nélkül- elkezdtem már csak a SAABra koncentrálni, éreztem, ez lesz az igazi. A trader.hu-n találtam rá. Tudtam, hogy nem eszik keveset, kicsit macerás a szervíz, de ahogy megláttam, egyből megfogott. Egyedi autó, erős, biztonságos. Talán legjobban az alakja fogott meg.
Mostanában mindig rácsodálkozom valamire a kocsi belsejében. Pld. az első ajtó belső kialakítása: alkartámasz. Vagy ugyanez hátul még több hellyel. A hátsó ülés feletti tető kiöblösítése, hogy ne verd hozzá a fejed bakkanón.
Ezek a dolgok (is) sokat jelentenek nekem.
A motor. A léxűrő kicserélése óta kapcsolatunk újabb szakaszba érkezett...
Ma megint túrázom vele. Eger a cél.
vp
amire én tudnék költeni:
fékek, gumik, felnik, fényezés. kb. 300e Ft
Említettem az S40 vs. 93 rövid összehasonlító tesztet, ide is tartozik, íme:
Amivel tapasztalataim vannak: egy majdnem full extrás 1.6-os S40 és egy viggen.
Kezdjük a külsővel: a volvo autó-formájú, megvannak az őseitől örökölt klasszikus arányai, ezért rajzol minden ovis volvot (nálam is így kezdődött :-). Ráadásul szerintem nagyon szép autó, valahogy minden stimmel rajta. Alufelnikkel, hátsó spoilerrel és feketében pedig gyönyörű, én meg szeretek hazabeszélni :-)
A Saab ezzel szemben saab-formájú. 88-ban ismertem meg közelebbről a saabokat, már akkoriban (kakasos nyalóka a kertésznaci zsebében) nagyon tetszett az egyediségük. Fél Finnországot bejártuk egy már akkoriban is régi 99-essel és egy akkor új 900-assal. A vectra padlólemezére épített 900-as/93-as szerintem már vesztett a varázsából, de még mindig egyedinek mondható, mind a külsőt, mind pedig a belsőt illetőleg. Kívülről a 93 a mai általános ízlés számára inkább a sportos kategóriát képviseli, az S40 pedig az eleganciát. A viggen pedig kifejezetten dögös kívülről, a gyári optikai tuning még nem otromba, minden klappol.
Üljünk be a kocsiba: A volvonak harmonikus műszerfala van, már ami az egységességét illeti. A középkonzol szinte lefolyik a sebességváltón át a hátsó szemetesig. Ergonómiában és logikus elrendezésben nincs hiba, az info center melletti kis lyuk nagyon jó pl. a kapunyitó vagy kisebb telefon számára, de nekem nem tetszenek az ilyen szabadon hagyott helyek, olyan érzésem van, hogy a dizájnerek nem tudták mivel betömni. A választott anyagok nagyon jók, a középkonzol fabetétjéről látszik, hogy műanyag, a bőr/fa kombinációjú kormány viszont nagyon szép. Az ülések nagyon jók, a hagyományos volvos állítás (kis kart fel-le mozgatva az ülés eleje és hátulja emelhető-süllyeszthető) nekem nem jön be, nehézkesnek tartom, de tény, hogy jól be lehet vele lőni az ideális pozíciót. Az ablakemelő kapcsolói a facelift előtti válozatokon (99-es modellévig) elég szar helyen vannak, a két ülés között. Szerencsére jutott a vezető-oldali ajtóra is egy, de mind a 4-nek ott lenne a helye, erre később a gyárban is rájöttek. A kapcsolók hibátlanul működnek 90e km után is, semmi kopás, kilazulás ilyesmi nem tapasztalható. Egyedül a bőrüléseken látszódnak apróbb ráncok, de nagyobb ernyedés nincs, most már bátran állíthatom, hogy ezek kimagasló minőségű bőrülések, ennyi km után más modelleknél hihetetlenül leharcolt tud lenni a marha.
A saabnak saabos műszerfala van. A külsőhöz hasonlóan bennt is teljesen más hangulat fogad mint a volvoban. Itt csak a műszerfal fenti ívelt része egységes, a digit. klíma, ülésfűtés és a dohányos dolgok már alatta külön egységként szerepelnek. Ez első blikkre nekem nem tetszett, mármint ez a diszharmónia, de ma már nagyon kellemesnek tartom, jó ránézni. A műanyagok itt is jó minőségűek, a műszerfal borítása puha, sokkal simább mint a volvoban, de nagyon szép! A viggenben nem fa van, hanem vmi fémutánzatszerűség, kinek tecc, kinek nem. Nekem tecc, de nem ájulok el tőle (amitől igen: rózsafa-gyökér borítás egy Jag-ban). Az ablakemelő kapcsolók sajnos itt is a két ülés közé kerültek, de érdekesebben, fel-le húzogatva működnek. Az ülések még jobbak mint a volvoban, hihetetlenül jól formázottak, nagyon jó az oldaltartásuk. Az elektromos ülésállítás nagyon jópofa játék, egy gáz van csak vele: a viggenbe 3 ajtós lévén hátra baromi nehéz beszálni, mert az elektr. ülés nem csúszik előzékenyen előre. Így a kevésbé akrobatikus alkatúaknak kézzel szoktam az ülést előrehúzni, ami nem egy gyors dolog... 15e km után persze még minden új állapotában pompázik. Ami nem tetszik benne az a sok vak-kapcsoló, amit itthon nem is tudunk betölteni extrákkal. Persze lehet, hogy a svédeknél az állófútésnek is kell kapcsoló-hely, vagy pl. a kabrió tető-kapcsolójának is, de ebben nincs ilyen, csak vakdugó. Az se tetszik, hogy a jobb oldali ajtó első szegletében ott van a jobb-kormányos verziókba szánt tükörállító gomb helye. A másik: a kézifékkar. Mindkét autóban gagyi pl. egy 95-ös vectrához képest. A vectrában markáns formájú (olyan mint egy kézifék), bőrszoknyával, jó anyagból. A volvoban tök műanyag az egész, de még a kulisszát sem takarja semmi, műanyagból van minden. A saabban csak egy fokkal jobb a helyzet, két kefe között mozog a kar, gáz... A kormány szerintem szebb is és jobb is, mint a volvoban, kétrfajta bőrborítással és a rádió-vezérlő gombokkal. A Hifi mindkét autóban a gyári csúcsváltozat. Mivel mindkét márkának fontos piaca az USA, tehát az európai konkurenseket verik minden viszonylatban. HA lehet különbséget tenni, akkor a Saabnak nagyobb teljesítményű, de egyszerűbb hifije van. A fedélzeti számítógép sokkal hangsúlyosabb helyen van a saabban, igaz a rádió kijelzőjét is magában foglalja. A Saabé nem tudja a pillanatnyi fogyasztást (ellentétben a volvoval), viszont tud olyan érdekes dolgokat, mint pl. az előre tárolt úthoz szükséges idő kiszámítása az átlagseb. alapján stb.
Indítsuk el az autókat: innentől nincs értelme tovább az összehasonlításnak, annyira más jellem a két autó, többek között a 125LE különbségnek köszönhetően is. Azért van amit össze lehet mérni: a váltó a saabban klasszisokkal jobb mint a volvoban. A futómű mindkét autóban szuper, a viggen természetesen keményebb sportosabb. A fékek a volvoban nagyon jók, a viggen fékeire pedig elég ránézni.
Apróságok: a volvo addig kattogtatja a kattogóját és villantja a villantóját amíg be nem csatolom a biztonsági övet. Az utas nem érdkeli. A Saab 6 másodpercig diszkéreten kongat, aztán csak a figyelmeztető lámpa világít. Érdekessége, hogy érzékelő van az utasülésben, figyelmezteti az anyóst is.
Esőben, ha az első ablaktörlő működik, akkor hátramenetben a Saab bekapcsolja a hátsó ablaktörlőket is. Ezenkvül a 93 a mosás után pár másodperccel töröl még egyet, hogy eltakarítsa a lefolyt mosószert. Hab a tortán, hogy a Saabban állítható a szakaszos ablaktörlő törlési intervalluma.
A tempomatot a volvoban logikusabb kezelni, amúgy ugyanazt tudja a Saab is, csak komplikáltabban. Később rájöttem, hogy így viszont a Saabét egyújjas kesztyűben is lehet kezelni, arra ügyeltek ugyanis, hogy minden gomb egyértelmű legyen, lehetőleg kerüljék a kétállású kapcsolók alkalmazását.
A volvoban a lámpamosó beltöröl a motorház-fedélbe, ez a dizájn oltárán feláldozott praktikum.
A saabban túl gyenge a határ a reflektor bekapcsolása és egy-egy villantás között, sokszor egy-egy villantás után úgy marad a távfény.
A kormány a volvoban csak fel-le, a saabban csak ki-be állítható.
A biztonsági öv 'B' oszlopbéli felfüggesztésének kialakítása miatt a saabban az öv minden kihúzáskor horzsolja a 'B' oszlop burkolatát. Azért ez gáz...
Mindkét autóban van hátul is olvasólámpa, a volvoban az ajtók felett, a saabban a tetőburkolatban. A tetőburkolat viszont a kapcsolók, lámpaák, riasztü érzékelője miatt olyan érzetet kelt, hogy könnyen be tudnám újjal nyomni, szal nemtom, olyan izé...
A saabban gyárilag integrál ultrahang-érzékelő és mobil-telefon mikrofon van, volvoban egyik sem.
A volvoban a két ülés között szemetes-fiók és kólásdoboz tartó van, a saabban csak hátrébb van egy fedeles fiók.
Állítható kartámasz csak a volvoban található.
Síalagút csak a saabban.
Automatikusan az abalakokat csak le lehet ereszteni, a volvoban ráadásul csak a bal elsőt. (egy opelben ez már régóta felfelé is megoldott, ugyanúgy akadályérzékelővel és 'programozhatósággal' /be lehet állítani, hogy automatizált legyen-e a felhúzás)
.
.
.
Nagyon sokáig tudnám még folytatni, de nincs értelme. Annyira más a két autó, amennyire csak lehet. A Saab rí ki jobban a kategória-társak közül, tehát ez osztja meg jobban a közvéleményt, a volvo jobban belesimul a tömegbe, több embernek is tetszik, ez tény.
Győztes még az objektíven megítélehtő tulajdonságok pontozása esetén sem hirdethető, mindkettőben vannak bosszantó és ötletes dolgok is.
Szeretni mindkettőt lehet, csak másért :-)
kasztni rendbeszed+lökhárító rendbeszed+fényezések -kb 120 eFt
Kormányszervó felujítás -nemtom kb 30e
Féfelujítás +tárcsa +betét - 50e
Legéscsillapító garn - 100e Valaki emlegetett állítható KONIt, a forrás tényleg érdekelne
üvegfóliázás 30e (nem sötétre, hanem hővédőre)
nem utolsó sorban TURBO16 moci váltóval valahogy... pl egy kicsit lehervadtat felujítanék, meg kiegyensúlyoznék... vagy az enyémet átépíteném...
továbbá nem tettem le a 16"-os kerékről sem.
meg aztán kéne két jó hangszóró hátra -kb 40e
meg egy erősítő még 40-50e
.
.
.
KorZo, aki KÖNNYEN ráköltene 500 000 eFt-t az EGYETLENÉRE
Ki miért választotta a SAABot. Mi az ami megfokta benne első látásra/próbára. (nosza ömlengjünk egy kicsit)
Különösen te Blekk. Te miért, amikor még fizikai kapcsolatod se volt. (vagy tévedek?)
És hogy elkezdjem: Első a tágas szellős hely elől -magyarul kényelmesen elfértem- (persze a forma is, de nem vagyok olyan akinek csak a forma számít lásd.: TT), azután amikor kinyitogattam, és minden úgy volt megoldva ahogy azt az én gépész aggyal elképzeltem. Egyszerű masszív szerkezetek, de nem az olcsóságra törekedve. Semmi olyan igazi marketingmenedzseri behatást nem láttam amitől a falra mászok. Szeretem ha a formát a cél határozza meg (és saját "elképzelései" vannak) És végül mentem vele egy kört.... de ezt az érzést ismeritek :-)))))))
KorZo, aki most azt számolgatja, hogy kéne vagy fél millát rákölteni az AUTOra (egyenlőre csak ötlet van, pénz nincs. De majd...)
Áhá, lebuktál ecsém! A műszerfal vonalvezetése szemernyit sem változott, max. a rajta található ketyerék elrendezése. Az meg mán nem vonal, hanem poligon által határolt terület!
Azt meg nem hiszem el. Mármint a műszerfalra vonatkozólag. Egyetlen típusváltozat kedvéért áttervezett műszerfal-vonalvezetést ritkán lát a történelem...
Hát lássuk csak.
A CE csak fekete, 3 ajtós volt, belül barna bőrrel (tan) és kéziváltóval, és 185 lovas motorral. A RE pedig rubinszínű volt, és belül szürke.
Ennyi :)
A sima turbótól eltérnek a 185 lovas motor, a kormány és a műszerfal vezetésben is, de itt meg is állnak.
Ez is elég, nem? :)
Most lehet, hogy megint nem emlékszem egy korábban publikált észosztásodra, de lehet, hogy csak azt várod, hogy májhízlaló sziporkát vágj le információadásnak álcázva: szal miben tér el a mezei 900-astól a commemorativ változat? Ha a ruby editiont is megmondod, akkor egy óráig nem gondolok semmi mocskos dologra! :-)
Múltkor, ha már így felmerültek a commemorativek, itt két kép:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] Voalá, egy Commemorative Edition SAAB 900 Turbo
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] És egy Ruby Edition. Ez utóbbi még az előbbinél is ritkább, mert az tömegautó (325 darab :) )
1, Lamborgíííni
2, A lambót azt nem!
Az F50 hullhat, de a többi ferárit nem adom!
(öregem, ez a fórum baja, béármi amit mondok vagy teszek, felhaszánlható ellenem... Szóval Száb rulla forevör! :) )
vp:
Az nem lehet nyócvan1es,mert Aeronak köll lennie igyanis '84 tő csinálták oszt még katyalizátornak sem köllene benne fityegnie és akkor gyühet csak kifelé belőle a 175HP (nem HitPoint).
t'hom:
New age???
korzo:
Ajánlom figyelmedbe a Homasitában kapható élvédőket ala exLenkeyb SAAB.Ma vettem én is.
Igy máskor elkerülhetjük az összeütközést.
Akár veszek is neked,csak mégeccer ne bombázd le a kocsim oldalát lécci,lécci,lécci......
A termék neve Knock-Out (adhesive door protector)... Találó nem????
Zöldubi:
Van számodra egy ajándékom....
lp:
Neked is...
Csak semmi kiváncsiság...
Megkapjátok a következő örsgyűlésen.
Feltéve ha jöttök :DDD
Különben marad még 1 évig a kanapém mögött....:D