Hát persze, pont olyan... Akár csak a hajókikötők, meg az azokra, azokba meg a melléjük ráépült/beépült vitorláskikötők, a tömérdek kalózvitorlás, a hyperjetek, újgazdagék magányachtjai, stb. stb.
Lehet ezt szépíteni, addig örülj míg csak utas vagy a Belón.
Az a lényeg, hogy ki a bérlő, vagy az, hogy bérli?
Múltkor láttam egy kisvideót, adriai kisgéphajóbérléssel is foglalkozik a tag, évek óta csinálja. Ő mondta, hogy kb 65-70%-os kihaszáltsággal lehet maximum számolni hajónként a szezonban. De az már egy elég jónak mondható szezonnak számít. Ebből kiindulva, ha most 26%-os a tiszai flotta kihasználtsága, akkor duplázni kell és akkor már elég jó számokban lesznek ők is...
2éve volt az elég nagymértékű algavirágzás? Akkoriban elég sok menetrendi személyhajót leállítottak, mert ugyanazok működtetik a teherhajókat, vontatókat, kotrókat, akik a személyhajókon is a személyzetet képezik.
Mikor tavasszal megindul a menetrendi utasszállítás, sorban állnak le a munkálatok, majd ősszel, mikor áll le a menetrend, kezdik megint a kotrást, kőszórást, cölöpverést.
Csak ugye "szabadabb" a munkarend, nem a teljes állomány dolgozik mindig, vannak pihenőnapok, szabadságok.
Galambóctól a Duna folyásához mérten inkább hegymeneti irányban, Belgrád felé keress strandhelyet, lefelé már nem nagyon van lehetőség. Veliko Gradiste és Zatonje között egy elég nagy üdülőövezet van, ott szerintem fürdeni is lehetne.
Talán valahol Donji Milanovac környékén még lehet völgynek haladva. Sok helyen van lehetőség megállni autóval leselkedni, akár piknikezni is az út mentén a szorosban, de fürdésre alkalmas helyet nem nagyon láttam arrafelé... Amit Atis57 olvtárs ír ellenszenvet, én nem tapasztaltam. Az erőműhöz szerb oldalon nem jutsz oda csak határátlépőként, a parkolóban ha megállsz, már jön is a bakter elküldeni.
Amint azt a topictársak megírták van 2 komp, az Újmoldova-Galambóc nekem kimaradt, nem is nagyon figyeltem, de a Ram-Stara Palanka komppal majdnem átkeltünk júniusban. Napi 3x vagy 4x megy, 3-4 órás közökkel, szóval, ha lekésed, akkor várhatsz a majdnem semmi közepén a következőre... Mi 15 percet késtünk csak :D
(bocsi, hogy ilyen későn írok csak erre, valamiért nem enged minden alkalommal belépni a fórum, mint pl. most is... )
Olyan olvtársat keresek aki bejáratos a Siófoki hajójavítóba. Az ott kiállított Kelén gőzgépről kéne pár részletfotó (anno, engedéllyel voltam bent, még a filmes korszakban, de van olyan részlet amiről nem készült kép). Szeretnék leporolni egy több mint 20 éves projectet :-D .
A Beloiannisz feltámadása egy nem várt, de annál keményebb fejezete lesz a balatoni hajózás történetének. Szerintem a cégnél nagyítóval kellene keresni olyan SZAKembert aki ezt a projektet, elképzelést támogatja. Vszínű leszóltak a fehér házból, hogy a Beló feltámad, visszajön, üzemeltetitek és pont.
Te felszállnál szívesen egy olyan, 400 fős névleges befogadóképességű hajóra amelyre már felszállt 310 fő 24 kerékpárral, 3 babakocsival, 2 kerekesszékkel, 6 bőrönddel, 5 kutyával meg 4 suppal? Nyilván nem, mert le sem tudnál ülni, vagy ha igen, akkor satupadban éreznéd magad mert két nyugdíjas izzadt teste között kuporognál, arról nem beszélve, hogy a vízre rá se látnál, büfébe, wc-re meg esélyed se lenne elmenni 30 perces út alatt a tömeg miatt. Na ezért kell a Fonyód-Badacsony útvonalon bővíteni. Kapacitást bővíteni.
Balatoni hajósok több rétű munkát végeznek. Hajók felújítása, fekete flotta, sólyatéri munka, stb. Van olyan hajós más szakmánya is van a hajózáson kívül és téli időszakba műhelyben tevékeny keddik. Igen éves munkaidő kerettbe dolgoznak. Ezért nem nagyon van után pótlás mivel sokszor napi 12 -14 őrá munka szabadnap nélkül. Kivéve egy két hajós dinasztia.
Egyik ismerős egy kicsi vagy közepes cég (kb. 100 munkavállaló) felső vezetői közé tartozik.
Magyarul a No.1 utáni második sorba.
A főnök azzal lepte meg a három helyettesét, hogy jutalmul mind a hármuk családjának befizetett 1-1 hét kishajokázást- amiről épp itt most szó van - a Bodrogon.
Ok.
Ismerős megköszönte a főnöknek a nagylelkű ajándékot és megjegyezte neki : Ugye tudod, hogy én szegilongi vagyok ?
>... ez a soha meg nem terulo beruhazas. Es mindez a te meg az en adóforintjaimbol.
Butaság ez ügyben az adóforintokat emlegetni, ráadásul így nem is igaz, mert benne vannak ebben a cégek, kis- és nagy vállalkozások adóforintjai is.
Mint ahogy benne vannak az adóforintok a vasúti közlekedésben, egy kevés a buszosban is, és ezek kellenek az ország egészséges működéséhez, még ha nem is hozzák vissza a rájuk költött pénzt.
A BHRT-nál annyiban árnyalt a kép, hogy a kikötők és a komp valóban fejőstehén, s ebből van fenntartva a személyhajó üzletág is.
A mederkotró flotta, hogy mennyiben BHRT és milyen az eredménye, arról elképzelésem sincs.
Persze, ha valaki elkezdi feszegetni, hogy nov 1 és márc 31 között mit csinál a sétahajós tiszti állomány és mire kap bért, vagy mik azok a tevékenységek, amire bért kap, az is egy érdekes válasz lenne....
Mindezt úgy, hogy szerintem lenne helye, feladata a hajóknak a Balatonon a jég kivételével...
S valahogy ezek a régi hajók egy évszázada még dolgoztak is, amíg a jég be nem állt...
Peldaul arra is kivancsi lennek, h miert ket nagy hajo kellett, annyi plusz utas (mert, gondolom, a regi katamaranokat nem akarjak kidobni) sose lesz a Fonyod-Badacsony illetve a Siofok-Fured-Tihany uton, ahova szanjak. Eleve mar a Lelle-Badacsonyon is luxus katamarant jaratni. Par ennel kisebb hajoval, ami lehetove tenne tobb (regi-)uj utvonalon a hajozast, valoszinu az utazokozonseg jobban jart volna. En speciel ennek a 2+2 hajo/komp uzleti szamitasara lennek nagyon kivancsi.
Valoszinu, nem veletlenul titkoljak. De szamoljunk egy kicsit. Ha a sajtoban megadott szamokkal, hetkoznap is hetvegi arakkal szamolsz, konstans 100% kihasznaltsaggal, akkor durvan 600 millio bevetel jon ki evente. Ha ez mind nyereseg volna, a befektetett kb. 5 milliard is 8 ev alatt jonne vissza. De mivel vannak ugye uzemeltetesi koltsegek, meg nem 100, hanem kb. 25% a kihasznaltsag, ez a soha meg nem terulo beruhazas. Es mindez a te meg az en adforintjaimbol.