Nem is mindig ilyen egyértelmű, hogy messze van még vagy nem.
Néha elég egy telekről kivágódó, kicsit későn szirénát bekapcsoló mentő is az ilyen helyzet kialakulásához. És akkor ráadásul akkor emberünk szabályosan hajtott be, mert várhatóan átért volna... láttam már ilyet is.
Szóval az elviekben egyetértünk. Kérdés, hogy a gyakorlatban a bennragadt jármű vezetője érszreveszi-e hogy a forgalom iránya változott a kereszteződésben, és ha igen, mikor; és mennyire képes felmérni a járműve lényeges terelővonalhoz viszonyított helyzetét. Mondjuk úgy, hogy sok a lehetséges hibaforrás.
Mindenesetre tötyörgés esetén már rég látszódni kell, mire 1 beér a kereszteződésbe... Szóval, csatt esetén a kinek merre áll az orra és a sebességek igen lényegesek.
Elvileg az 1-nek elsőbbsége van, és a 4. nem kezdhet olyan mozgásba, amivel hirtelen sebesség- vagy irányváltásra kényszerítené 1-et. De ha 4. már rég ott van, akkor az 1-nek számítania kell rá.
Ha lendületből tötymörög gyökketővel tovább, az a nehéz ügy, de szerintem ez nem az a helyzet, ahol az elsőbbség kierőszakolásának lenne értelme bárki részéről...
Vajon védekezhet-e 3-as azzal hogy 4-es és 2-es elötte elindult? (természetesen 4-es elött több autó is van..) és hogy ebből kiindulva a jobbról érkezőnek ezt észlelnie kellett volna? Amúgy jogosan. Itt hozzátenném hogy a 4-es és 2-es lámpája előbb vált zöldre a balra nagy íves Maros utcába tehát ök is joggal feltételezik hogy nincs keresztező forgalom
ne érts félre a felesleges szörszáll hasogatásért, csupán a mögöttes "pszihológia " érdekel de ebben az esetben a terelővonal lenne szerintem is a mérvadó
Amúgy pont ezek miatt van fedélzeti kamerám, az elég objektív :)
A helyzet at, hogy baromira nem mindegy sem az, hogy pontosan hol van a 2-es, meg az sem, hogy mekkora járgány az 1-es, és végeredményben az, hogy mikortól lóg bele a 2-es az 1-es haladási sávjába. Nem egyszerű elbíráklni az afféle vitákat, hogy "de már benn voltam a haladási sávodban mire neked zöld lett a lámpa" "de nem voltál benn".
A sebesség megfelelő megválasztása azért kulcs az ilyen helyzetekben, mert az tudja garantálni, hogy ütközés ne legyen a határeseteknél.
Amúgy meg felfoghatjuk a lámpát úgy, hogy azt változtatja, a kereszteződésben épp melyik út és melyik terelővonalak a relevánsak. Így a már bent lévő jármű esetében lényegében elsőbbségadási kötelezettségről beszélhetünk pl. terelővonal átlépés kapcsán -- ott meg az a szabály, hogy hirtelen sebesség- vagy irányváltásra nem kényszerítheted a másikat.
Lámpás kereszteződésnél beragadt autónak elvileg nem kellene ott lennie, de ha úgy érkezel a kereszteződésbe, hogy már látod, akkor ő olyan akadály, amire az adott körülmények között számítani kell...
az alap tézisek megvoltak( akkor szabad behajtani , megfelelő sebesség....)
de az 50-50% gondoltam én is korrektebbnek, bár én ha beszorulnék nem érzem azt h én mehetnék mikor zöldre vált, hiszen én hibámból alakult ki a helyzet ugyebár :)
a praktikusság elvén ha úgy van mehetnék én de mivel nem foglalom be az 1 es haladási sávját úgy gondolom hogy ilyenkor lapítani "illene". Majd türelmesen kivárni az ő zöldjük végét.
Bár a mögöttem álló jármű biztos másképp látná a helyzetet.
Első körben a 9. § (7) bekezdése vonatkozik ide (akkor szabad behajtani a kereszteződésbe, ha váratóan el is tutod hagyni, szóval ha lehet, ne alakuljon ki ilyen helyzet.
Ha már kialakult, akkor a 26. § (4), sebesség megfelelő megválasztása, az olyan akadályok kapcsán, amelyekre az adott körülmények között számítani kell.
A közúti jelzési egyezmény kapcsán a tábla kihelyezhető kereszteződés után is, előtt is. A jelentése a további kereszteződésekre főűtvonalról letérésig vagy "elsőbbség vége" tábláig (a jelzéskép azonos a KRESZ főúvonal vége tábláig) mindkét esetben ugyanaz.
Én is hagy védjem már meg ÁsítóSárkány topiktársunkat. Bár sokat vitázunk/szócsatázunk, Ő itt az egyik legfelkészültebb, legdecensebb úriember. Semmiképp nem érzem helyénvalónak a "le-trógerezését". Valóban, néha jól esik rövidíteni, mert oly hosszúak tudnak lenni a magyar összetett szavak/ - kifejezések.
A főútvonal és a védett út nem rokon értelmű szavak. A főúthoz külön következmények is tartoznak. A 12 éves kor alatti kerékpározás nem oly fontos, de elsőbbséget is szabályoz. Nem kell számítanod arra, hogy rajta haladva elsőbbséget kellene adnod bárkinek is. Bárhogy is néz ki, útkereszteződésnek minősül, vagy sem, a csatlakozó út macisajt nélkül sem kap jobbkezes elsőbbséget.
Megszoktuk a macisajtozást. Mindenki tudja, miről van szó (mint amikor zebrázunk a gyalogos-átkelőhelyezés helyett), és segít elkerülni a szóismétléseket (plusz rövidebb is).
Ha az alárendelt útról felkanyarodsz a főútra, a lenti képen nincs kitáblázva, hogy az ott egy főút. Nem tudhatod. Az nem látszik a képről, hogy van-e valami jelzése az alárendelt út felől és az hogyan történik.
A főút nem szűnik meg, nincs főútvonal vége tábla. A sáv pedig nem kanyarodik (ha szarkasztikus akarnék lenni, akkor azt mondanám, hogy az autó kanyarodik), hanem ott, ahol a megállás helyét jelző vonal van, véget ér.
Az pedig, hogy hol helyezték el a táblát, teljesen lényegtelen. Mi van, ha a magyar táblázás szerint mész egy kétszer kétsávos úton, aminek a belső sávja balra kanyarodó sáv lesz a tábla utáni kereszteződésnél. Ott is azt gondolja valaki, hogy ő továbbra is főútvonalon halad? Vagy ha nincs is kanyarodó sáv, akkor is azt gondolja, hogy ő elhaladt a tábla mellett, akkor már mindig főútvonalon fog haladni?
És még egyszer a makarskai kereszteződésről: mind az utak vonalvezetése, mind a felfestések, mind a táblázás elég egyértelműen tudatja mégy egy Forrest Gump értelmi képességeivel rendelkező járművezető részére is, hogy melyik az egyenes irány, és melyik a kanyarodó. Aki ezt nem veszi figyelembe, annak vagy az intelligenciája túl alacsony, vagy az egója túl nagy ahhoz, hogy járművet vezethessen. És még egy gondolat: gondolom, a balra (Makarska felé) kanyarodók, gondolom, megadják az elsőbbséget a Split felől érkező, és egyenesen továbbhaladók számára, mert ha nem így lenne, akkor sok baleset lenne ebben a kereszteződésben, így a forgalmi rendet már rég átalakították volna. Viszont, ha az egyenesen haladónak megadja az elsőbbséget, akkor nem gondolhatja azt, hogy ő a főútvonalon halad tovább. Ebből is az jön le nekem, hogy a helyzet egyértelmű, csak az adott autósod volt tahó, vagy jött olyan helyről, ahol mások a kanyarodási szabályok (ha van olyan, ahol a balra kanyarodónak van elsőbbsége a kis ívben jobbra kanyarodóval szemben, hogy ne ragadjon keresztben az úton).
Az utóbbi időben figyelem, és itthon is láttam a kereszteződésben (pont előtte) kihelyezett Főútvonal táblát. Igen ám, de csak olyanban, ahol nem volt lekanyarodó sáv. Lehet, hogy ezt a problémát valakik már előttünk átgondolták.
Szerintük ez mindaddig nem fontos, amíg nem érsz el egy kereszteződéshez. Szerintem meg addig is fontos. Pl., hogy mivel közlekedhetsz ott egyáltalán, stb.
Ráadásul, ahogyan a szlovák írja, rászoktatják őket, hogy a kereszteződésbe berongyolva, ( mintegy reciprok elsőbbségadás kötelező táblára ránézve) megállapítják, hogy mehetnek nyugodtan. De legalább ők megmutatják hogy ezt kikre (melyik sávra) értik...
"Sign B,3, „PRIORITY ROAD”, shall be used to notify users of a road that, at intersections of that road with other roads, the drivers of vehicles moving along or coming from such other roads are required to give way to vehicles moving along that road. This sign may be set up at the beginning of the road and repeated after each intersection; it may also be set up before or at the intersection. Where sign B,3 has been set up on a road, sign B,4, „END OF PRIORITY”, shall be placed at the approach to the point where the road ceases to have priority over other roads. Sign B,4 may be repeated one or more times in advance of the point where the priority ends; the sign or signs set up in advance of that point shall then bear an additional panel H,1 of Annex 1, section H.
A törvény által kihirdetett magyar fordításban: "7. A B,3 „ELSŐBBSÉGGEL RENDELKEZŐ ÚT” jelzőtáblát arra kell alkalmazni, hogy az út használóinak jelezzék, hogy az említett útnak másik úttal való kereszteződésénél a másik úton közlekedő vagy a másik útról érkező járművek vezetői kötelesek elsőbbséget adni az ezen az úton közlekedő járművek részére. Ezt a jelzőtáblát el szabad helyezni az út kezdeténél, és meg szabad ismételni minden útkereszteződés után; el szabad azt helyezni az útkereszteződés előtt vagy az útkereszteződésnél is. Ha a B,3 jelzőtáblát az úton elhelyezték, a B,4 „AZ ELSŐBBSÉG VÉGE” jelzőtáblát el kell helyezni annak a pontnak a közelében, ahol az útnak a többi úttal szembeni elsőbbsége megszűnik. A B,4 jelzőtáblát egy vagy több alkalommal meg szabad ismételni az előtt a pont előtt, ahol az elsőbbség megszűnik; az említett pont előtt elhelyezett jelzőtáblát vagy jelzőtáblákat el kell látni az 1. Melléklet H fejezetében leírt H,1 kiegészítő táblával."
A Közúti Jelzési Egyezmény szerint az Elsőbbséggel rendelkező út (Priority Road) táblát (aminek a táblaképe azonos a KRESZ főútvonal táblájával, tehát szinonímák) a kereszteződések előtt vagy után is el szabad helyezni. A tábla jelentése minden esetben ugyanaz.