Keresés

Részletes keresés

StillStar Creative Commons License 2001.03.06 0 0 180
Keresgéltem a neten KS-172 ügyben és elég sok helyen emlegetik valóban 300-400km-rel. Viszont ez a hely: http://www.sci.fi/~fta/ruaf.htm azt mondja, hogy az egész még kísérleti stádiumban van, ez pedig: http://members.nbci.com/CenturianAB/infoweapons.htm azt állítja, hogy nem finanszírozták.

Az R-27 messzebre mászkáló verzióját is tényként emlegetik, de nem rendszeresítve...

Mi a manó az az UW? Angolul nem UV? Hogyan működik?

Előzmény: Cifu (178)
Cifu Creative Commons License 2001.03.06 0 0 179
>>Nukleáris robbanófejjel ellátott AA rakéta. Mindegy mennyivel megy mellé, az egész társaságot letakarítja az égből...

Hallotam róla, de az amiknak is volt ilyenjük, a légi inditásút "Genie"-nek hivták, kb. 20km volt a hatótávja. De földi inditású rakétát is csináltak nukleáris fejjel, "Bomarc" névvel, de mindkettő totális bukás volt.
És arról tudsz, hogy az R-60MK verzióban kimerült-urán "pálcikák" a repeszek? A sugárzása sem elhanyagolható, és a legérdekesebb: '93-'96 között a magyar légierő is rendszerben tartotta - majd lengyelországban gyorsan elpufogtatták őket :)

Előzmény: StillStar (177)
Cifu Creative Commons License 2001.03.06 0 0 178
>>Bár én többek között az ilyen szájtokra mondtam, hogy negyedelni kell az adatokat...

Jójó, csak néztem rendesen erre, mint boci a rozira :)

>>A hiperszónikus az nem 5+ Mach? Akkor mi az a 2..2,5M?

Ha jobban megnézed van egy olyan kérdőjel is, hogy a "Moskit" egy verziója lenne. A Moskit egy hajó-elleni rakéta, sebessége 2-2.5M, hatótávolság 160-300km (meg nem erősitett: 500km), nemtudom, hogy került ez elő, talán ez lehet az "inditójármű" [többlépcső rakétáról van szó, az első lépcső csak indit, és a második lépcső az igazi rakéta]?

Előzmény: StillStar (177)
StillStar Creative Commons License 2001.03.06 0 0 177
Na én beszéltem orosz akadémiát végzett hajózóval, ők ott teljes egészében tisztában voltak azzal, hogy a MIG-21 és 23 mire képes (képtelen) az AWACS és a védelmét ellátó F-15 század ellen. Bőszen számolgattak meg rajzoltak, de nem sok sikerrel. Tudod mi volt a "végső" Iván megoldás? Nukleáris robbanófejjel ellátott AA rakéta. Mindegy mennyivel megy mellé, az egész társaságot letakarítja az égből...

Úgy látszik egyre szofisztikáltabbak lesznek :))) Bár én többek között az ilyen szájtokra mondtam, hogy negyedelni kell az adatokat...

A hiperszónikus az nem 5+ Mach? Akkor mi az a 2..2,5M?

Előzmény: Cifu (175)
StillStar Creative Commons License 2001.03.06 0 0 176
Jó kérdés, én is megtaláltam, de nem tudok mit kezdeni vele. Az tény, hogy a '90-es évek elején mutogattak új rakétákat új hajtóművekkel, de azután csend lett. Hogy ennek a kudarc, a pénzhiány, vagy az újbóli bekeményítés az oka, nem tudni. Viszont egyre többet kísérleteznek mindkét oldalon a torlósugárhajtóművekkel (a kötőjelet tegye ki valaki). Elvileg az adhat hatótávolság-növekedést, csak nem hiszem el, hogy a túloldal nem másolja le kb. 5 másodpercen belül - akárki is érjen el vele jó eredményeket...

Alagút 2: mi csak a közlekedést akartuk javítani az FBI és az orosz nagykövetség között...

Előzmény: Cifu (174)
Cifu Creative Commons License 2001.03.06 0 0 175
Az aviation.ru-n találtam ezt:
-KS-172 - Hyper-sonic multi-stage heavy AAM. Ramjet main engine. Range 400km. Combined active radar + IR/UW guidance. Can hit scanning radars. fits S-37, Su-27, Su-30, Su-33, Su-37 (x1); Su-34, MiG-31 (x2); Tu-22M, Tu-95 (x6..12). version of Moskit?? Speed 2..2.5M?? Unified to a SAM?

vagyis egy hiper-szónikus rakéta, torlósugárhajtóművel, 400km-es hatótávval, Infravörös+ultraviola érzékelővel [lopakodj csak bátran:))] - de amitől hasraestem: a TU-95 6-12 darabot hordozhat!!!
Gondolj bele, hogy ötvenéves bombázó lelő 400km-ről egy század F-22-est :))))

Cifu Creative Commons License 2001.03.06 0 0 174
>>Alagút - Dirty Russian Propaganda! It is a new subway line...

:DDDD

R-37 [R-33S?]: A Mig-31M fő fegyvere lett volna - ám a gép prototipus szinten ragadt. Nincs megerősitve a rendszerbeállitása, de több próbainditása is volt. A lőtávra pontos adat nincs, de úgytudom főleg azért kellet új lokátort tervezni, mert egyszerre 6 célravezetést szerettek volna megoldani (az összes széria Mig-31 a "Zaslon"-nal egyszerre "csak" 4 célra képes "rávezetni" a rakétáit), én a 200km körüli értéket tartom reálisnak, mivel az orosz terminológia szerint kb. ennyi tartozik egy-egy Mig-31-es egységre [a 4 gépes Mig-31 egységek álltalában 800-900km-ert "fognak le" egyszerre]. Mivel a "sima" Mig-31-esek nem képesek igazán kiszolgálni az R-37-eseket, szerintem rendszerbeállitani nincs is értelme igazán.

Keresés közben találtam azonban pár érdekes adatott:
-R-77 [AA-12] :
tömeg: 175kg
harci fej: 21kg
Max. hatótáv: 50km
rendszerbeállitás: 1994 [?!?!]
-R-27aEM [AA-10E]:
hatótávolság: 170km? [!!!] ha ez igaz... :)

forrás: Aviation.ru

Előzmény: StillStar (173)
StillStar Creative Commons License 2001.03.06 0 0 173
Titkosítás :)))) - vagy nem, hanem fegyverkezési versenyt indítanak...

Alagút - Dirty Russian Propaganda! It is a new subway line...

Nem tudsz valamit az R-37-ről? Szerepel még R-33S jellel is, annak egy megnövelt hatótávolságú változata. Állítólag nincs rendszerben. A hatótávolsága érdekelne, mert a neten 150 és 400km között mindent találtam. A 150 kevésnek tűnik, mert állítólag új lokátort kellett fejleszteni hozzá (A Zaslon gond nélkül ellát 200km-re). A 400 meg szerintem hülyeség...

Előzmény: Cifu (171)
Cifu Creative Commons License 2001.03.06 0 0 172
>>Most védeni akarom a "nyugati" pilótákat...

Upsz, természetesen igy helyes:

Most nem védeni akarom a "nyugati" pilótákat...

Előzmény: Cifu (171)
Cifu Creative Commons License 2001.03.06 0 0 171
>>Lokátorok: Ivánékról is csak becslések vannak, de állítólag néhány csúnya, rossz nyugati vadász :))) "véletlenül" célt repült nekik a határon kívül és már 200km fölött meglátták őket. Ezt a nyugati vadászok állították, bár lehet, hogy kamu és csak a fegyverzet-fejlesztési büdzsét akarták megnövelni...

Most védeni akarom a "nyugati" pilótákat, deha forditva történne, az oroszok minimum 50 évre titkositanák az egészet :)

>>Amúgy meg helyben vagyunk, egál a helyzet és két rendesen felfegyverzett bagázs közül az nyer, aki többet tud a másikról (pozíció, a másik rendszereinek zavarása).

Jaja, mit szólsz ehez az orosz nagykövetség alá ásott alagúthoz? Ezek nem pihennek, annyi szent - ez csak azért idegesit, mert ez végülis egy "csendesebb" hidegháború...
Mindenki információt gyűjt - aztán vagy maga használja fel, vagy eladja...

Előzmény: StillStar (170)
StillStar Creative Commons License 2001.03.06 0 0 170
Lokátorok: Ivánékról is csak becslések vannak, de állítólag néhány csúnya, rossz nyugati vadász :))) "véletlenül" célt repült nekik a határon kívül és már 200km fölött meglátták őket. Ezt a nyugati vadászok állították, bár lehet, hogy kamu és csak a fegyverzet-fejlesztési büdzsét akarták megnövelni...

Amúgy meg helyben vagyunk, egál a helyzet és két rendesen felfegyverzett bagázs közül az nyer, aki többet tud a másikról (pozíció, a másik rendszereinek zavarása).

Előzmény: Cifu (168)
Cifu Creative Commons License 2001.03.06 0 0 169
StillStar:
>>A gépeik állapotából gondolom a karbantartás része nem az ukránok erőssége...

Jogos, ott a pont.

>>Frontlégierő alatt mit értetek?

A frontlégierő csúnya nyugati szó az orosz légierő frontvonalbéli részére :) Bevalom fogalmam sincs, hogy melyik orosz légierőhöz tartoznak a "lekapott" gépek :))

>>Csak ha nincs rajta függesztmény. Pl. a Vörös-tenger felett lelőtt Airbus esetében is egy iráni F-14-gyel keverték össze a lokátor-keresztmetszet miatt (khmmmm-khmmmm, hivatalos verzió). Egy felfegyverzett és póttartályokkal repülő szerkezetnek nagyobb a radarvisszhangja, mint egy utasszállítónak. Egy másik oldala a kérdésnek az új technológiák megjelenése (AESA)...

Itt egy kicsi oldalmozdulathoz folyamodnék, ugyanis sem az amik, sem a ruszkik nem igyekeznek részleteket megadni a repülőgépradarok adatait. Ugyanakkor a svédek sokkal informálisabbak :)
Egy 747-est kb. 400km-ről lát meg a JAS-39 Gripen lokátora, egy Mig-29-est pótartályal és 6 légiharc rakétával a svéd légierő gépei kb. 100-160 km-ről észlelnek. Az AESA ill. esetleges orosz megfelelői viszont tényleg más lapra tartoznak.

>>Az aktív radaros rakétákkal az a gond, hogy a cél tud róla ezért zavarni is próbálja őket. Az AA-10 (aktív radar és IR változat is) és az AA-12 is rendelkezik inerciális navigációs rendszerrel. Képes a táv nagyrészét úgy megtenni, hogy gyakorlatilag nem tudsz róla, csak a végén korrigál. (Nagy távolságról nézve a cél egy viszonylag szűk kúpban marad, akár mit is csinál)

Hmmm... Az AIM-120A is a röppálya nagyobb hányadát inerciális vezérlés alatt teszi meg, akárcsak a Phoenix. A rakéták rövidtávú felfedezését infravörös érzékelőkkel valósitják meg. Az AA-10-hez viszont mindenképp kell a "megvilágitó" radar, tehát ilyen téren hátrányban van ez a módszer.

-DAttis:
>>Szóval itt nem csak a Légieröt kellene rendberakni....

Bizony, bizony, lényeges pont, csakhát a teljes technológiai csere elvinné az ország teljes költségvetését, jónéhány évre...

>>De ha nem adnak lóvét a leendö légieröre (az állam), akkor azt a pénzt adják az egészségügynek, mert tragikus ami ott van. (Hét végén jártam a Bp-i Szent János kórházban, mert tesómat egy kisebb baleset érte. Hát szörnyü ahogy kinéz az a kórház, pedig az még a jobbik kórházak közé tartozik).
Szóval az állambácsik eldönthetnék, hogy mire van pénz és mire nincs, melyik a fontosabb, ha nem tudnak dönteni a vadászgépröl.

Sajnos jártam olyan kórházba, ahol a műtő (!) faláról potyog a vakolat - de nincs pénz megcsinálni... Ebben csak az fájt, hogy aznap pedig este a hiradóban azt látom, hogy a sportminiszterünk szerint esélyel lehetne Olimpiát (!!!) rendezni magyarországon (biztos a Happy End szervezné azt is), utána meg látom, hogy az államtitkárkák milyen iszonyatos pénzeket ölnek a Fradiba - nem annyira szürkén, mint inkább feketén...

>>2. Saját légtér védelme.
Viszont erre a MiG 29 kirepülési ideéig (kb 2011-ig) megfelelö Legalább is szerintem.

Feles érzelmek - egyfelől igen, valóban megfelelő lenne rá, de 20 Mig-29 (mert ugya reálisan 7-8-al számolhatunk) se lenne képes egy komolyabb támadást visszatartani, de ráadásként a NATO álltal ide küldendő modernebb gépekkel egyáltalán nem lenne képes együttműködni - vagyis teljesen a NATO-ra lennénk utalva...

>>Amikor Romániának és Szerbiának is van saját, közös fejlesztésü harcigépe (Orao vagy micsoda)

Jajj... Az Orao (YuRom) nagyon gyenge képességű gép, kis túlzással egy L-39-es is többet tud nála... Van harci értéke, tehát számolni kell vele - de kétségbeesni azért nem kell tőle :)))

>>Tehát amior a MiG 29-es végleg "nyugdíjba megy", nem-e kell az F16-os mellé még legalább 20 darab másik gép. Ami esetleg lehetne könnyü harcigép a cseh L-159, ami végül is NATO kompatibilis.

Én támogatnám és logikus lépésnek tartanák egy ilyen lépést, csakhát ez egyfelől pénz kérdés (bár az L-159 az egyik legjobb ár/értékű harci gép a világon - szerintem), másfelől politika...
-Fact.: a cseh PR-esek is beindultak, a mostani AERO magazin belső oldalán egész oldalas L-139 és L-159 reklám található. Azért a cseheknek volt annyi eszük, hogy legalább nem egy napilapban reklámoztatják magukat.

-Zulu74:
>>Szerény nyomott véleményem szerint elmentünk abba a nagyon is nem ide vágó irányba, hogy az "oroszokhoz" kell, hogy mérjük magunkat.

Pardon, én a részemről egy ilyet nem mondtam, és szerintem nem is várható ilyen - az ilyesmi aligha menne egyik pillanatról a másikra, tehát lenne bőven idő a felkészülésre.

>>Erre valóban nagyon jó, és megbízható géptípus kell, ugyanis egy lebuggyant légierő akár ne is legyen ( a jelen állapotában inkább szomorú, mint elrettentő).

A kedvencem az volt, amikor az újságiróknak akarták bizonygatni, hogy mennyire felkészült a magyar légierő, na, és a két riadókészültségi Mig-29-esből az egyiknek nég kigurulnia sem sikerült, arról nem is beszélve, mennyire lehet elrettentő a maradék egy Mig-29 4 azaz négy darab R-60M rövidtávú légiharc rakétával...

>>Ugyanakkor a DAttis véleményével még sokan egyetértenek, hogy felesleges az egész, inkább "kórházak,iskolák.. fa fű virág PEACE!" és hasonló süketelés megy...

Szerintem DAttis sem a "fa,fű, virág, PEACE" tipushoz tartozik, csak [helyesen] arra következtettet, hogy ha a kormánynak esetleg van egy kis szabad pénze, azt ne a Fradiba, meg a Happy End KFT-be tömje, hanem valami hasznos dolgra költse...

>>Ugyanakkor látom hogy zajlik az Oroszok módszeres lejáratása minden "fronton" (Zámolyi ügy). Nem vagyok túlzottan orosz barát (legyenek a szerbek a barátaik:), de azt le kell szögeznem, hogy nem feltétlenül Rossz, ami orosz, és nem feltétlenül jó az amerikai..

Azt senki se mondta, hogy rossz az, amit az oroszok alkottak, csakhát ugyebár megfelelő háttér nélkül nincs az a gép, ami sokáig üzemelne... :)

Cifu Creative Commons License 2001.03.06 0 0 168
StillStar:
>>A gépeik állapotából gondolom a karbantartás része nem az ukránok erőssége...

Jogos, ott a pont.

>>Frontlégierő alatt mit értetek?

A frontlégierő csúnya nyugati szó az orosz légierő frontvonalbéli részére :) Bevalom fogalmam sincs, hogy melyik orosz légierőhöz tartoznak a "lekapott" gépek :))

>>Csak ha nincs rajta függesztmény. Pl. a Vörös-tenger felett lelőtt Airbus esetében is egy iráni F-14-gyel keverték össze a lokátor-keresztmetszet miatt (khmmmm-khmmmm, hivatalos verzió). Egy felfegyverzett és póttartályokkal repülő szerkezetnek nagyobb a radarvisszhangja, mint egy utasszállítónak. Egy másik oldala a kérdésnek az új technológiák megjelenése (AESA)...

Itt egy kicsi oldalmozdulathoz folyamodnék, ugyanis sem az amik, sem a ruszkik nem igyekeznek részleteket megadni a repülőgépradarok adatait. Ugyanakkor a svédek sokkal informálisabbak :)
Egy 747-est kb. 400km-ről lát meg a JAS-39 Gripen lokátora, egy Mig-29-est pótartályal és 6 légiharc rakétával a svéd légierő gépei kb. 100-160 km-ről észlelnek. Az AESA ill. esetleges orosz megfelelői viszont tényleg más lapra tartoznak.

>>Az aktív radaros rakétákkal az a gond, hogy a cél tud róla ezért zavarni is próbálja őket. Az AA-10 (aktív radar és IR változat is) és az AA-12 is rendelkezik inerciális navigációs rendszerrel. Képes a táv nagyrészét úgy megtenni, hogy gyakorlatilag nem tudsz róla, csak a végén korrigál. (Nagy távolságról nézve a cél egy viszonylag szűk kúpban marad, akár mit is csinál)

Hmmm... Az AIM-120A is a röppálya nagyobb hányadát inerciális vezérlés alatt teszi meg, akárcsak a Phoenix. A rakéták rövidtávú felfedezése infra

zulu74 Creative Commons License 2001.03.06 0 0 167
Kedves TI!

Szerény nyomott véleményem szerint elmentünk abba a nagyon is nem ide vágó irányba, hogy az "oroszokhoz" kell, hogy mérjük magunkat.
Szerintem ez egy badarság..
Kifejtettem már egyszer, ha Ők komolyan gondolnák, akkor mi valóban mindegy hogy mivel szálunk fel ellenük... ez tény... erre vannak az "ütköző államok" hogy feltartsák egy pár napíg (erre már csak a földrajzi távolságok miatt is képesek, önmagukban)az "ellenséget".

A magyar hadi gépezet is igen sovány feltartó erőt fejtett ki a II. VH ban, de azért bele telt egy kis időbe, még az oroszok átvegődtek rajtunk, és addíg sem tudták a Németeket aprítani a saját hazájukban.

Ez most sincs másként...
Ami miatt a Magyar Légierő fejleszt, az tulajdonképpen nem is annyira a fenyegetettség, hanem sokkal inkább az "elettentés"!!
Erre valóban nagyon jó, és megbízható géptípus kell, ugyanis egy lebuggyant légierő akár ne is legyen ( a jelen állapotában inkább szomorú, mint elrettentő).
Ugyanakkor a DAttis véleményével még sokan egyetértenek, hogy felesleges az egész, inkább "kórházak,iskolák.. fa fű virág PEACE!" és hasonló süketelés megy...
Ez nem ilyen egyszerű, mert nem elég virágot ültetni minden határra, bízva abban hogy a többiek nem tapossák majd le, hanem az Ősközösség óta meg is kell azt védelmezni!!!!
NEM HISZEM UGYANAKKOR, hogy a MIG-29 önmagában nem képes hatékonyan ellátni a Magyar légtér 93 000 négyzetkilométerét megfelelő védelemmel, mert amennyi "éles" feladat edíg felmerült, azt még mindig sikerült megoldani.. ha nem is NATO kompatibilis módon.

Az alkatrész ellátáss című érvvel nem nagyon tudok mit kezdeni, mert sajnos abban van némi igazság.. de olyan nincs, hogy valamit nem lehet megoldani..

Ugyanakkor látom hogy zajlik az Oroszok módszeres lejáratása minden "fronton" (Zámolyi ügy). Nem vagyok túlzottan orosz barát (legyenek a szerbek a barátaik:), de azt le kell szögeznem, hogy nem feltétlenül Rossz, ami orosz, és nem feltétlenül jó az amerikai..

Ezen érdemes elgondolkodni

Tisztelettel
Én!

Előzmény: DAttis (165)
DAttis Creative Commons License 2001.03.06 0 0 166
Igazság szerint két kérdésem lenne?

Mire kell nekünk az új vadászgép azon kivül, hogy modernizáljuk a légieröt.

1. Résztvenni NATO feladatokban adott esetben nem csak hadgyakorlatban, hanem mondjuk egy esetleges konfliktusban.
Bár én nem hinném, hogy magyar pilcsit odaküldenének, mondjuk Irakba, ha esetleg kellene újabb beavatkozás, oda mennének a nagyobb NATO tag pilóták, élen az amcsikkal.

2. Saját légtér védelme.
Viszont erre a MiG 29 kirepülési ideéig (kb 2011-ig) megfelelö Legalább is szerintem.

A nagy kérdés az, ha a 29-est végleg ki kell vonni, akkor az esetleg már itt lévö 24 db F16-os elegendö lesz-e mindkét feladatra. Egyáltalán elég-e a 24 repülögép, amikor egy Romániának, és Szerbiának is legalább 3szor annyi repülögépe van, ha nem több.
Szóval, hol lesz itt az egyensúly.
Amikor Romániának és Szerbiának is van saját, közös fejlesztésü harcigépe (Orao vagy micsoda)

Tehát amior a MiG 29-es végleg "nyugdíjba megy", nem-e kell az F16-os mellé még legalább 20 darab másik gép. Ami esetleg lehetne könnyü harcigép a cseh L-159, ami végül is NATO kompatibilis.

Egyszóban én röhejnek tartom, hogy 24 db géppel akarják megvédeni a 93 ezer négyzetkilométer légteret és akkor a körölöttünk lévö országok 3szor annyi gépet birtokolnak (Ukrajna annál is többet), és akkor a legközelebbi NATO tagország még nem is szomszédos.

Vagy arra számítanak, hogy veszély esetén Avianóból illetve Németország beli támaszpontról sec-perc itt lesznek a gépek?

DAttis Creative Commons License 2001.03.05 0 0 165
Sziasztok !

Ezzel a gépvásárlással kapcsosan már nem tudom mi a helyzet hol tart az ügy. Egy valami aggaszt.

Itt vagyunk mint NATO tag szigetként Európa eme felén, olyan népekkel körülvéve, mint Szerbia, Románia, Szlovákia, Ukrajna. Nem éppen barátságosak velünk.

Szerbia eléggé instabil, és mint szláv nemzet csókosai lehetnek az oroszoknak, Szlovákia szintén húzódhat Oroszország felé.
Ha ne adj Isten valami konfliktus kitör arra dél felé, és történnek olyan dolgok, hogy esetleg átrepülnek jugó gépek, esetleg 1-2 rakéta, mi meg odavonulunk a déli határra ezt provokációnak veszik jugók, és hívják a nagy szláv testvért.
Akkor szophatjuk, bármilyen is a légierönk, mert az orosz légierö "pillanatok alatt" lenyomná a magyar gépeket, még azt a 24 db F16-ost is, ha mondjuk 150 MiG-gel jönnének. Mi csak pisloghatnánk.
Nem beszélve arról, ahogy az egész Honvédség kinéz, T72-es tankjaival, személyi állománnyal.

Jó ez túlzás ez a vízió, de Oroszországtól tartanék, mivel politikailag az se egészen stabil.
Ha meg világméretü konfliktus van, tök mindegy milyen légierönk lesz, mert az atomfegyver úgy is mindent eltöröl.

Szóval itt nem csak a Légieröt kellene rendberakni....

De ha nem adnak lóvét a leendö légieröre (az állam), akkor azt a pénzt adják az egészségügynek, mert tragikus ami ott van. (Hét végén jártam a Bp-i Szent János kórházban, mert tesómat egy kisebb baleset érte. Hát szörnyü ahogy kinéz az a kórház, pedig az még a jobbik kórházak közé tartozik).
Szóval az állambácsik eldönthetnék, hogy mire van pénz és mire nincs, melyik a fontosabb, ha nem tudnak dönteni a vadászgépröl.

StillStar Creative Commons License 2001.03.04 0 0 164
>>>
amikor ukrajnától az USAF megvett egy rakatott...
<<<

:))) Ha akarod, keresek neked linkeket az ukrán légierő gépeiről. Képesek voltak úgy elmenni bemutatóra, hogy a gép nem vízszintesen állt a betonon - a főfutó rugóstagjaiban eltért a nyomás a jobb- és a baloldalon. Mint minden eszközt a rakétákat is száraz hűvös helyen tárolják :) és időnként karbantartják. A doksi aminek a linkjét feltettem korábbn tartalmaz ilyen rovatot az USAF-ban is. A gépeik állapotából gondolom a karbantartás része nem az ukránok erőssége...

>>>
mivel a frontlégierő tenger fölött "elkapott" gépein
<<<

Frontlégierő alatt mit értetek? A volt SzU-ban volt PVO (Honi Légvédelem), meg VVSz (Légierő) mint haderőnem és a szárazföldi csapatoknak valamint a haditengerészetnek saját repülőcsapatai - ez fegyvernem. Az nem tudom, hogy a rakétahordozó repülőgépek kihez tartoztak, gondolom VVSz, vagy a hadászati rakétacspatokhoz. Melyik szokott a tenger fölött mászkálni? Én a PVO és a VVSz gépeiről hallottam...

>>>
A 250km-re való ellátás ugyan hivatalosan nem lehetettlen, de egy kb. 10.000 méteren repülő vadászgépet reálisan mindkét oldalon kb. 60-100km-ről képesek csak "meglátni" (és ez még nem a befogást jelenti!).
<<<

Csak ha nincs rajta függesztmény. Pl. a Vörös-tenger felett lelőtt Airbus esetében is egy iráni F-14-gyel keverték össze a lokátor-keresztmetszet miatt (khmmmm-khmmmm, hivatalos verzió). Egy felfegyverzett és póttartályokkal repülő szerkezetnek nagyobb a radarvisszhangja, mint egy utasszállítónak. Egy másik oldala a kérdésnek az új technológiák megjelenése (AESA)...

Az aktív radaros rakétákkal az a gond, hogy a cél tud róla ezért zavarni is próbálja őket. Az AA-10 (aktív radar és IR változat is) és az AA-12 is rendelkezik inerciális navigációs rendszerrel. Képes a táv nagyrészét úgy megtenni, hogy gyakorlatilag nem tudsz róla, csak a végén korrigál. (Nagy távolságról nézve a cél egy viszonylag szűk kúpban marad, akár mit is csinál)

Előzmény: Cifu (163)
Cifu Creative Commons License 2001.03.02 0 0 163
StillStar: Csak kiegészités képen, hogy én miket olvastam/hallotam (jórészt ez is i-netes forrásból)

-Su-33: Jogos, ott a pont...

-Su-30: A vicc az egészben, hogy az MKI verziókban eredetileg a tolóerővektor-hajtóműveket rakták volna - csakhoz a Su-27-es sárkányába azok nem használhatóak...

-S-37: Valóban repülő labor, de a Suhoy gyár szerette volna a teljesen harcképes verziót is kiadni, főleg a technikai újdonságokra nagyon bukó arabok részére. A Harci verzió kétsikban (függöleges és vizszintes) kitérithető toloerővektor-szabályzóval, digitális "glass-cocpittal", a fő lokátor mellet egy-egy oldallokátorral (!!) és 11+ tartópillonnal, 40+ tonnás felszálósúly mellet. A tervek igen nagyratöröek voltak, ám a pénz nagy úr, igy az S-37 alig néhány felszállás után hangárba került - amit nagyon sajnálok, az egyik legmegkapóbb vadászgép lett volna szerintem...

-Su-34: Az másik nagy kedvenc! Tényleg megreformálhatta volna a hosszútávú bevetéseket... Emlékeztetőtül: az F-117A-k, amikor az USA-ból az Olaszba repültek a szerb válság miatt, a Spanyolok megtagadták, hogy újratöltésre leszáljanak náluk a gépek... Igy a szerencsétlen pilótáknak mintegy 14 órát kellet kiseggelniük... Háátttt... El lehet képzelni...

-AA-10/R27: Jelenleg ez a standard légiharc fegyvere az Su-27 és -3x gépeknek, infravörös és fél-aktiv radar rávezetésű verziói vannak, ez utóbbinál a gép radarjának meg kell "világitania" a célpontott, ami bizony igencsak hátrányos helyzetett teremthet... Tudtommal az MKI és az MKK tipusok fő légi fegyverzetét is ez a tipus jelenti. Megbizhatóság területén akadnak vele gondok, amikor ukrajnától az USAF megvett egy rakatott, mert azok mindenképp szabadulni akartak tőle (és az amik nem akarták, hogy rossz kezebe kerüljenek), az amik igencsak rácsodálkoztak, hogy a 80-as évek végén gyártott rakéták hadrafoghatósága alig 5% volt!!!
-AA-12/R-77: Alias "Amraamszkij", az AMRAAM másolata (állitólag az US Marines egy örnagya 20.000 dollárért adta el az AIM-120A rakéta kézikönyvét az oroszoknak). A fő gond, hogy az oroszok nem tudtak olyan kicsi és hatékony radart és elektronikát gyáértani hozzá. Ugyan én is olvastam, hogy orosz források szerint '94-ben hadrendbe lettek állitva, de valószinüleg csak nagyon kis mennyiségben, mivel a frontlégierő tenger fölött "elkapott" gépein még egyet sem láttak (álltalában R-27/AA-10-sekkel voltak felszerelve)
-AA-9/R-33: Ezt a rakétát a Mig-31 részére tervezték, az AA-6-os utódja, az AIM-54 Phoenix ellenpárja. Ugyan a kiálitásokon soxor kitették a Su-27/3x-ek mellé, nem valószinű, hogy hordozni és célravezetni is képes lenne.

A gond az, hogy ezek alapján az orosz hadiipar még nem képes nagy mennyiségben egy viszonylag könnyű (az R-33 majd' egy tonna!) aktivradar-rávezetésű "fire-and-forget" rakétát gyártani.

A 250km-re való ellátás ugyan hivatalosan nem lehetettlen, de egy kb. 10.000 méteren repülő vadászgépet reálisan mindkét oldalon kb. 60-100km-ről képesek csak "meglátni" (és ez még nem a befogást jelenti!).

Az mindenesetre tény, hogy az oroszok titoktartás terén még mindig vezető hatalmat képviselnek - ugyanakkor nagyotmondásban is (pl. Mig-MAPO 1.42 (ha jól emlékszem ez volt a tipusa annak a majdnem-gépnek, amire egy időben nagyon büszkék voltak:))).

"..van alternativa.."

Ez tény, csaképp a magyar politikusok a zsebüket nézik elsősorban (megaztán jön a választás is, kellenek a jópontok...)...

StillStar Creative Commons License 2001.03.02 0 0 162
Elnézést, hogy belepofátlankodom a vitátokba, de nézelődtem a neten az ügyben és úgy érzem néhány adat pontosításra szorul (aki nem szeret sokat olvasni, PgDn):

SzU-33: a SzU-27 anyahajóra telepített változata - gyakorlatilag az összes az egyetlen anyahajójukon van, ez nem lehet több kéttucatnál.

SzU-35: a SzU-27 lényegesen modernizált változata (lokátor, hajtómű + tolóerővektorszabályozás, "ál-kacsa" stabilizátor a szárny előtt, fegyverrendszerek, kezelőszervek, műszerezettség) az első repülő, aminek a szériaváltozata normál terheléssel képes átlépni a hangsebességet ... függőlegesen emelkedve. Talán ha egy tucat van belőle, néhány éves info, hogy csapatokhoz még nem került ki, de a berepülések és a fegyverzet tesztjei folynak - ez azóta változhatott.

SzU-37: SzU-27M2 további fejlesztések: manőverezőképesség, fegyverrendszerek, további racionalizálások a kabinban. Ha a netes források jók, egyetlen létezik belőle 711 oldalszámmal.

S-37: "repülő laboratórium", gyakorlatilag tesztsárkány az előrenyilazott szárny viselkedésének vizsgálatára, valamint új hajtóművek és a tolóerővektor-szabályzó mechanika tesztelésére.

SzU-30: nagyjából egy alacsony költséggel modernizált kétüléses SzU-27, az oroszok ezt adják el exportra és licensz gyártásra MKI (India) és MKK (Kína) jelzéssel.

Létezik még
SzU-34 (eredetileg 32FN) egymás melletti ülésekkel, belső bombatérrel (konyhával, WC-vel ez komoly!), elvileg ezt kívánják a jövőben a SzU-24 helyett használni. Igen kellemetlen meglepetéseket lenne képes okozni az őt támadó vadászoknak, mert rendelkezik a SzU-27 jó repülési tulajdonságaival és fegyverzetével, de ebből is egy kézen megszámolható mennyi épült.

"Ökörszabályként" a páros számmal jelölt gépeknek általában a harci változata is kétüléses, a páratlanok lelövésekor meg csak egy hajózót veszít a légierő...

Fegyverzet: az általatok emlegetett
R-27 (Nato: AA-10 Alamo) 1988-90 óta rendszerben van, de ha jól tudom ez nem ekvivalens az AMRAAM-mal. Rengeteg altípusa létezik, közöttük olyan is, ami az út 60+ százalékát képes inerciális navigációs rendszerrel megtenni, magyarul aztsem tudod, hogy jön. Az AMRAAM megfelelője a
R-77 (AA-12) és találtam rá utalást, hogy 1994 óta rendszerben van. Ezeknek mindenféle altípusai léteznek a legkülönfélébb hajtóművekkel és rávezetéssel, de ha tényleg messzire kell lőni, arra 1982 óta ott van az
R-33 (AA-9), ezt olyan 120-160km-ről lehet indítani. Kísérleteztek olyan verziójával, amit először elindítasz a feltételezett ellenség irányába és csak utána kell neki célt keresned. Ez jól jön, ha a másikon AMRAAM van, merthogy az egyik M bötű (amelyik mögött az R van) a "medium range" (általában 70km+) rövidítése, míg a minimum 120km ezen kívül esik (nagy mókusok megpróbálhatják kitalálni melyik oldalról). Amire ti gondoltok az a ALRAAM, de olyan a túloldalon nincs rendszerben.

A túloldalon hasonló hatótávolságú rakéta rendszerben kizárólag a Phoenix (AIM-54), de ennek méretei és egyéb okok miatt egy F-14 kell a hordozásához. Aki már látott ilyet, abban esetleg felmerülhet az ötlet - vegyünk ilyen rakétákat az F-16-osaink hordozására... :)))

Ivánék a rakétáikat a Közel-Keleten elszenvedett fiaskók után elvégzett elemzések után kezdték el fejleszteni. Nem hülyék, és a "majd-én-a-földről-megmondom-mit-csináljon-a-hülye-hajózó" doktrína sem igaz ebben a felállásban a VSz felbomlása óta. Rengeteget tanultak az afgán és a csecsen konfliktusokból ahol idegen terület fölött kellet repülni, azaz földi segítség nélkül. Jól orrba is rugdosták őket - gondolom ennek is következménye a nagyobb önállóságot biztosító fedélzeti rendszerek fejlesztése (datalink a _gépek_ között, tehát nem a földi irányításra koncentrálnak). Az általam felsorolt rakétákról általában elmondhatjuk, hogy másnak nincs, vagy nincs belőlül _elegendő_ ahhoz, hogy csak úgy lölöldözzenek velük. Az orosz hajózók pedig keveset repülhetnek, tehát hiába kapnak/kaphatnának jó képzést, az alkalmazásnál lennének gondjaik.

Lokátorok: na itt óriási a szórás és kevés a forrás, inkább csak annyit, hogy a modern lokátorok mindkét oldalon 250km-nél _messzebre_ látnak. Nyugati források megegyeznek abban, hogy az oroszok a SzU felbomlása után intenzív rakéta- és lokátorfejlesztési programokba kezdtek mivel rengeteg haditechnika került NATO kézbe és gyakorlatilag a 90-es évek közepe előtt fejlesztett típusoknak esélyük sincs befogni/eltalálni a célt az azóta kifejlesztett NATO zavarórendszerek miatt. Az azóta fejlesztett orosz rendszereket _nem_ ismerjük _eléggé_, közös jellemzőjük a nyugati elektronika, vagy azzal megegyező saját fejlesztés felhasználása. Még mielőtt bárki röhögni kezd, most már lehet az oroszokhoz gyártástechnológiát exportálni és természetesen ők élnek is a lehetőséggel.

Az oroszokat a melldöngetés (el akarnak adni - a cigány esete a saját lovával :))), a nyugati elemzőket (helyesen) általában a hűvös távolságtartás jellemzi, de nem írják le, vagy becsülik alá az ellenfelet. A médiában és sokszor a neten is megjelenő statisztikák és nyilatkozatok _politikai_ és _propaganda_ jelentőséggel bírnak, de nem feltétlenül igazak. Gondoljunk csak az Irakban az első napokban szétlőtt _német_ és _francia_ gumitankokra. Aki emlékszik az akkori jelentésekre tudja miről beszélek. Tehát óvatosan...

Tekintettel arra, hogy a 80-as évektől kezdve MO-n nem volt igazi fejlesztés a honvédségben, csak züllesztés, ezekről a fegyverekről és fegyverrendszerekről keveset tudunk. Segíti még ezt, hogy mostanság nem illik az orosz technikáról jót mondani. Szerencsénkre a környékünkön nem rendelkezik velük senki, ezért számítani sem kell rájuk. Ha egyszer valóban BVR légiharcra kerülne a sor az oroszok és a NATO között, mindkét oldalról nagyon sok hajózó végezné hősi halottként.

Szóval Oroszország külön kategória, nem akarjuk őket megtámadni... Technológia eladása: kizárólag pénz kérdése. Megkockáztatom, hogy a _teljes_ gyártástechnológiáért és jogokért érdemes lenne akár 160+ mrd HUF-nágelt is kiadni, mert hosszútávra megoldaná a problémáinkat és ha a szomszédokét is javítjuk, a pénz egy része visszajön. Ennyit biztosan nem ajánlottunk fel. Ha szétnéztek a neten angolul rengeteg olyan utalást találtok, amikor az oroszok az USA-val együtt különféle projectekbe kezdtek "kényes" technológia terén (dobjátok ki az egyértelmű propaganda-anyagokat, de még így is orosz rakéták repültek célt az USA flottájának, a TU-144-t telenyomták aerodinamikai érzékelőkkel és műszerekkel, a Szuhojok jártak az USA-ban, stb...) Egy másik példa a SzU-27 (-35?) ajánlat az ausztráloknak (le akarták cserélni az öregedő gépeiket - zömmel F111 és F18 régi változatait repülik, az ausztrál internetező repülésbolondok nem kis kritikájától kisérve). Tehát a szembenállás addig tart, amig valaki el nem kezd lobogtatni egy nagyobb összegű csekket. A legjobbat nem kaphatjuk meg, de szerintem az elrettentéshez elegendő fegyverzetnél mi ne akarjunk többet és jobbat. Arra viszont okosan költsünk - akármit is választunk a végén. Ezért kívántam a MIG-29 védelmére kelni - _van_ alternatíva, akármi is folyik a propaganda-gépből.

Forrás: bocs, de az egész internet. Próbálj meg beírni keresőkbe kulcsszavakat és olvass. Negyedeld :))) az orosz források adatai és bánj óvatosan a nyugatiakkal. A gyári szájtok ott is szeretik döngetni a mellüket. Ha gondoljátok nyissunk egy új topikot, ahol kizárólag a különféle rendszerek gyári és más forrás által is _megerősített_ adatait hordanánk össze az elért sikerek körülményeinek elemzésével _együtt_, azaz "ez szar ez meg jó" párttagsági alapon nem kerülne bele.

Előzmény: Cifu (160)
WaseK Creative Commons License 2001.03.02 0 0 161
Csak az idézetet egésziteném ki, mert biztos van aki nem ismeri és van vége is:)

"Tábornok:-Ha magyarország nem áll ellen, 48 óra alatt elfoglaljuk, ha ellenál 24 óra alatt..
-Ez hogy lehetséges?
Tábornok:-Elmaradnak az üdvözlô beszédek."

Igy teljes, ha jól emléksze igy hirtelen:)
Bocs az OFF miatt

Előzmény: Cifu (160)
Cifu Creative Commons License 2001.03.02 0 0 160
"Szerinted a van olyan dolog amiből a zsidóknak nincs raktáron egy pár darab JÓPÉNZÉRT?? "

Bizony, van. A Mig-ek alkatrészeinek a többsége ilyen. Lentebb már többször utaltam arra, hogy a magyar karbantartók nem azért kannibalizálták a saját Mig-jeik egy részét, mert nem volt rá pénz, hanem mert még az ELŐRE, dollárban kifizettet alkatrészek is több hónapos késésekkel jöttek meg, és egyszerüen nem volt más alkatrészforrás... Az Izraeli átalakitás főleg az elektronikát érinti, ha jól tudom, a hajtóművekhez és kormány- és irányitó berendezésekhez hozzá sem érnek. A DASA ügye más kérdés, ők szerződtek a Mig-MAPO-val, de eddig ugye egy alkalom se volt, hogy az oroszoknak teljesiteni kellene a kötelezetségeiknek. Az eddigi tapasztalatok szerint az oroszoknak sincs igazi raktárkészletük az alkatrészeből. A fizetésről annyit, hogy mint már soxor el lett mondva, az oroszoknak a magyarok már jóideje _dollárban_ és előre kell fizetnie, szó sincs itt ingyenességről - az oroszok hozzáállása finoman szólva tehát nem megfelelő.

"..hogy miért nem vettünk licencet a gyártásukra..."

Mert az oroszok nem adják, még indiának és kinának is olyan komolyan kell ezért tejelnie, hogycsak na - ráadásul az oroszok politikai okból adják el a licencet ezen országoknak, NATO-tagországnak nem fogja soha eladni, ez tuti.

".. és HOPPÁ, mire észbe kapunk már is fel vannak töltve a csapatok a legmodernebb vadászgépekkel és ahol elő tudnak állítani egy toloerővektoros Szu-33 (nem tudom már követni a számozásukat, de asszem az az..) -ast, ott csak pénz és idő kérdése hogy mikor készül el 100 db..."

Ja, csak épp ezt az oroszok aligha fogják megcsinálni, egyfeleől nincs rá pénzük, és anyagilag nagyban függenek a nyugati hatalmaktól (bevalják-e, vagy sem). Másfelől nézd meg mi történt itthon pl. a Diósgyőri acélművel, na az oroszoknál ez fokozottan igy van. Kizártnak tartom, hogy rövid időn belül képesek legyenek nemhogy 100, de akárcsak tiz modern vadászgépet csinálni. Ez pedig nem lebecsülés - az oroszok jóideje csupán a nukleáris erejükre támaszkodnak, az ellen pedig jelenleg nincs ellenszer, se Mig, se Gripen. Ja, és a Gripen-t ne ird csak le, ezzel az erővel ugyanis nyiltan visszakáéérdeznénk, hogy mit csinálna a Su-33-as ugyan egy Gripen ellen? Az "Amraamszkij" ugyanis csak tervezőasztalig jutott el. Az AA-10-esek pedig nem vetekedhetnének az AMRAAM-al. Az oroszok végleg lemaradtak a haditechnikában, nem mondom, hogy rossz gép a az Su-33, mert nem az, de a gyár már 5 éve próbálja kihozni az S-37 "Berkut"-ot, ami tényleg jó gép lehetne, csak nincs rá pénz... Ez van...

"A MiG -ek sokkal kevesebb kiskaput hagynának, ha felújítanánk őket, és repültetnénk!"

Jaj... Hányszor kell még elismételni, hogy ehez megfelelő háttér kellene, amit egyenlőre nem lehet biztositani. Nem aggájoskodnék, ha biztositani látnám a magyar gépek szerviz, fegyver és kiszolgálási hátterét, de erre még esélyt sem látok...

"Nem nagyon akarom hogy mi JÓ MAGYAR szokás szerint mindenbe bele üssük az orrunkat, mert II. VH is elég balul ütött ki: ugyan konkréten nem kérték de mi „lerohantunk” mindenkit akit csak lehetett, a Don kanyarnál védtük a szövetségeseinket, aztán ott is pusztultunk, mig a szövetségeseink szépen kihátráltak… "

Jajjj... Fogadjunk, hogy valami MIÉP-es történelemkönyvet olvastál... A Don kanyarban csak magunkat kellet volna védeni, de ez nem sikerült (nemkis mértékben épp a gyenge minőségű fegyverek és felszerelés miatt), a németek nem menekültek sehova, ők is odavesztek...
Hogy mindenkinek nekiestünk??? Egyes egyedül a felvidéki bevonulásról tudok, de ott éppenségel a Román és a német érdekek ellen tettünk. Egészen '42-ig el tudtuk kerülni azt, hogy belépjünk a II. VH-ba, '42-ben pedig a nácik kényszeritettek bele minket (talán hallotál erről a kis idézetről, amit egy német tábornok mondott: "...ha magyarország nem áll ellen, 48 óra alatt elfoglaljuk, ha ellenál 24 óra alatt.." (az idézetg nem pontos, de a tartalom igen :)). Épp a magyarokra nem jellemző, hogy kb. a '30-as évek óta bárki ellen is készülödtek volna, csak túlélni szerettünk volna...

Előzmény: zulu74 (157)
Y3K Creative Commons License 2001.03.02 0 0 159
OFF:

Kedves zulu74,

"Pont ezen a ponton b**k el az amerikaiak is az összes háborút Vietnám óta hogy LEBECSÜLIK az ellenfelet."

Szep is lenne ha a dolgok olyan egyszeruek lennenek a vilagban ahogy Te azt elkepzeled. :)Vietnam tul hosszu sztori de egy biztos, senki nem volt lebecsulve.

(Kulonben a lebecsulesrol van szo akkor nyugodtan emlegetheted a nemeteket a II vh.-ban amikor "lebecsultek" az oroszokat, (no meg az amerikaikat) vagy pedig az oroszokat Afganisztanban akik kisse "lebecsultek" a helyieket....)

Előzmény: zulu74 (157)
Big-B Creative Commons License 2001.03.02 0 0 158
Cifu: igazad van
Előzmény: Cifu (134)
zulu74 Creative Commons License 2001.03.02 0 0 157
Kedves Cifu!

Köszönöm megtisztelő válaszodat, mely újabb reagálásra késztet!
1./ Ha Izraelről beszélünk, meg kell említeni, hogy ők bizony több igen jó kis programot találtak ki míg ek korszerűsítésére, a NATO szövetséges Németekről nem is beszélve. Szerinted a van olyan dolog amiből a zsidóknak (nem faji megkülönböztetés: a zsidók magukat is így hívják .. én sem sértődöm meg ha „lemagyaroznak”) nincs raktáron egy pár darab JÓPÉNZÉRT??
A Németek is igen sikeresen üzemeltetik a gépeiket, és jó pár alkatrészt már a DASA gyárt, ha jól tudom.
Szóval lenne honnan beszerezni a cuccokat, csak hát ugye mi többnyire INGYEN szeretnénk, az államadósság fejében, meg a bánatom tudja milyen bartelban, az meg ugye a sor végén van, mert előbb a fizető vendégek isznak!!

Ez így van mindenhol, mi is azért nem kereskedünk velük annyit mint régen, mert nincs VALUTA a zsebükben.
Ez tehát elég izé érv, hogy nincs hozzájuk alkatrész..

Már azt sem nagyon értettem, hogy miért nem vettünk licencet a gyártásukra, fele annyiért tudnánk üzemeltetni a gépeinket, mert szabad kapacitás a gyártásra itt van bőven, és a minőség sem mindegy! Kb 10 éve állnak rendszerben a gépeink, és ezt még senki nem lépte meg, helyette alkudozunk velük minden csavarért!

2./ Az Orosz Frontrepülőkről:
Pont ezen a ponton b**k el az amerikaiak is az összes háborút Vietnám óta hogy LEBECSÜLIK az ellenfelet.

Egy háború nem úgy kezdődik, hogy a mai állapotukban egyszer csak támadnak .. arra komoly előkészületek vannak, gépgyártás ezerrel, még a kenyérgyárban is repülő-alkaltrészeket gyártanak.. és HOPPÁ, mire észbe kapunk már is fel vannak töltve a csapatok a legmodernebb vadászgépekkel és ahol elő tudnak állítani egy toloerővektoros Szu-33 (nem tudom már követni a számozásukat, de asszem az az..) -ast, ott csak pénz és idő kérdése hogy mikor készül el 100 db.

Márpedig a „hadiállpotban ugye a gazdaság is erre áll át! (Lásd II. VH német gazdaság)
Szóval AKKOR, és csak akkor mondom azt hogy jobb ha mi a 24 db F-16 osunkat szépen lezsírozzuk és eltesszük a betonfedezékek alá, mert ugy leszednek minket hogy még fel sem ocsudunk és már egy kupac romhalmaz a NATO kompatíbilis Hungarian Air Force…

A Grippent még nem alkalmazták harc helyzetben, de akkor is bemondja az unalmast a Fláj -Báj –Vájör, akkor a Svédek biztosan észbe kapnak és egy új szoftvert nyomnak majd ki, de azt már a hajózóink nem érik meg!

3./F-16 Block akárhány vs. Szu-33
Hmm, hát nem egy kategória.. szóval nem kel nagyon vitázkedni itt nekünk, elég ha a légterünket meg tudjuk védelmezni a mi kis éhes szomszédainktól békeállapotban

Megjegyzem, ha megkezdődne az „anyázás” valamelyik országgal, akkor mi is biztosan belenyúlnánk mélyen a buxába és inkább a védelemre költenénk mint az újjáépítésre .. de ez remélem még odébb lesz.

Én itt élek a Szerb Horvát hármas határtól 5 Km-re, és szeretném biztonságban tudni, amit ide építek, mert nekem csak ez az egy életem van .. másik már nem valószínű hogy lesz. tehát csak drukkolni tudok hogy legyen Magyar Légierő, ami képes lesz megvédeni, de momentán nem nagyon akarom, hogy ez egy olyan üzlet legyen amiben valakik lenyúlják a felét, majd a többin meg vesznek valami leturkált vackot, mondván, hogy „ Erre futotta”
A MiG -ek sokkal kevesebb kiskaput hagynának, ha felújítanánk őket, és repültetnénk!

4./NATO kompatibilitás
nem mi lennénk az elsők akik nem NATO kompatibilis gépekkel repülnek a NATO égisze alatt, a lényeg az hogy kit tekintünk szövetségesnek és kit nem, vagyis hogy a célok közösek legyenek.
Nem nagyon akarom hogy mi JÓ MAGYAR szokás szerint mindenbe bele üssük az orrunkat, mert II. VH is elég balul ütött ki: ugyan konkréten nem kérték de mi „lerohantunk” mindenkit akit csak lehetett, a Don kanyarnál védtük a szövetségeseinket, aztán ott is pusztultunk, mig a szövetségeseink szépen kihátráltak…

Tudom azok nem az amerikaiak voltak..
(mert ők Koreában, és Vietnámban hagyták ott a szövetségeseiket vadul.. …hehe)

Előzmény: Cifu (154)
Cifu Creative Commons License 2001.03.02 0 0 156
A Mig-31 már bizony 20 éve van rendszerben, egész pontosan 1977-ben repült először, és 1981-ben állt szolgálatban, vagyis nagyon is igazad volt. :)
Előzmény: BadGe (155)
BadGe Creative Commons License 2001.03.01 0 0 155
Bocs, off topic egy picit.

Ugye mig-31 már viszonylag régóta létezik? Ha jól tudom ez a mig-25 utódja, elfogó vadász. Úgy értem jóvla 2M felett. Egy haverom lelkendezett mostanában, hogy jééé megjelent a mig-31-es is, én meg hülyének éreztem magam, meg annak is néztek amikor azt mondtam, hogy igen-igen de szerintem ez már legalább 5, hanem 10 éves dolog???

Nem volt igazam?

Ge.

Cifu Creative Commons License 2001.03.01 0 0 154
Hmmmmmmm....

Félre ne érts, de én, mint a "nyugat orientált" nézetű topic hozzászóló válaszolnék pár felvetésedre:

"...figyelmen kívül hagyják a mai MAGYAR realitást."

Aham... Senki nem irt olyat, hogy nyugati csúcstechnikát ide, de hamar... DE hamár valamit csinálunk, akkor azt végre egyszer rendesen kéne megcsinálni.... Vagy tévedek?

"...[Migekhez] lehetne alkatrészt szerezni a gépekhez még akár Izraelből is..."

Nálam hozzáértő ember szerint alig van a Mig-ekhez alkatrész, az oroszok nagyon kaotikusan szállitanak (többnyire hónapos késéssel, DOLLÁRÉRT!), és akinek van migje, az szembesül is ezzel - megoldás csak az lenne, ha az alkatrészeket, gépegységeket helyben készitenék (tehát lizing-gyártás), vagyis Lizingben gyártanák, lentebb már irtam, hogy ez az egyetlen mód, amely mellet szerintem lenne értelme Mig-eket üzelmeltettni. Megbocsás, de ezt az izraeli utalást nem értem, orosz hajtóművet, vagy hidraulikaszivattyút honnan szereznének az izraeliek???

"A magyar hajózó állománytól nem vagyok eldőlve de az tény, hogy ilyen kevés repült órával is igen kemény ellenfél tud lennei az ide ruccanó Ami. F-14, F-16-os pilótáknak (250 repült órával évente)"

Bizony, kegyetlen jó hajozó és kiszolgáló személyzet lenne a magyar, HA a hülye politikusok és pártkatonák nem tennének nekik folyton keresztbe...

"Az sem feltétlen hátrány, hogy nem teljesen NATO kompatibilis, mert ugye senki sem akarja "zsákban" viszont látni a pilótákat, egy sikertlen (ilyen volt majdnem az összes idáig) NATO akció után."

Tudod a NATO tagság feltételez egy NATO kompatibilis hadsereget is - legalábbis elméletben...

"Az USA a szövetségesünk, ha meg az Oroszok jönnek nekünk, akkor tök mindegy hogy mi van a légierőnkben, mert a Front Légierő Su-27 Su-33 gépei még az előtt letakarítják az F-16 osainkat, hogy elérnék a megfelelő magasságot... "

A Front légierő alig rendelkezik bevethető Su-27-essel, Su-33-assal meg egyálltalán nem, tehát pár F-16 Block-50, vagy Gripen igencsak komoly fejfájás lehet nekik... :)

"Itt azonban még az életben nem döntött a józan ész. "

Ez sajnos TÉNY.... (tud valaki arról, hogy ez megváltozna esetleg a közeljövőben? tényleg érdekelne...)

Előzmény: zulu74 (152)
WaseK Creative Commons License 2001.03.01 0 0 153
Rengeteg oldalról meg lehet közeliteni a témát, abban azonban igazad van, hogy a döntés nem a mi kezünkben van.Nem akarok most cáfolgatni a feltételezéseidet, mert csak feltételezések, és az életben valahogy minden másképpen alakulna.
De a tény tény marad.A fejesek nagyon kényelmesen nagyot szakitanak az egészen miközben évekig rágódnak rajta.
Előzmény: zulu74 (152)
zulu74 Creative Commons License 2001.03.01 0 0 152
Nem nagyon hiszem, hogy ezt a csontot le lehetne rágni, mert sajna nem a mi szánkban van, de egy biztos:
Amikor egy ilyen horderejű döntés történik, az szélesebb körű egyeztetést igényelne annál, minthogy valakinek a dolgozószobályában, "kabinet" ülésen eldöntik a kérdést.
Kicsit sajnálom, hogy sokan ebben a topikban olyan "nyuagat orientált" politikai nézeteket vallanak, amik figyelmen kívül hagyják a mai MAGYAR realitást.
Gondolok itt arra, hogy a MiG-ek már itt vannak, ezeket a gépeket csak egy kicsit ki kellene "hegyezni" a NATO együttműködésre, és a légtér védelmét profi módon ellátnák, akár eddig, a fenmaradó összegból (amit az amiknak lapátolunk most át éppen) lehetne alkatrészt szerezni a gépekhez még akár Izraelből is, és lehetne jó sokat repülni, hogy legaláb egy őrjártat mindíg legyen fent, és szerintem ezt az elkövetkező tíz évben minden nap meg lehetne csinálni ha most nem nyomjuk el a pénzt a "szövetségeseink zsebébe.
A magyar hajózó állománytól nem vagyok eldőlve de az tény, hogy ilyen kevés repült órával is igen kemény ellenfél tud lennei az ide ruccanó Ami. F-14, F-16-os pilótáknak (250 repült órával évente)
Bele kellene gondolni, ha 100-150 órát repülhetnének akkor mire lennének képesek..
Az sem feltétlen hátrány, hogy nem teljesen NATO kompatibilis, mert ugye senki sem akarja "zsákban" viszont látni a pilótákat, egy sikertlen (ilyen volt majdnem az összes idáig) NATO akció után.
Az sem szükséges hogy ide jöjjenek minket megvédeni, elég ha nem "kreálnak" folyton valami NATO vs Balkáni kisállam konfliktust, de ha már idehozza nekünk a háborút a szomszédba az a legkevesebb hogy meg is véd.
Egyébként a fenti feltételekkel ( ha ez a pénz nem kerül az Amerikai "érdekeltségekhez" hanem a repülőcsaptok fejlesztésére és üzemeltetésére.. akkor képes is lenne bármely környező!!!!! ország légierejével felvenni a versenyt.
Nekünk nem arra kell készülni hogy egy Hi-Tech hadsereg jön ide és letarolja a MiG-eket, hanem arra hogy itt a szomszédból ruccannak át a pilóták (akik ugyanazokat a MiGeket repülik, és ugyanott, ha nem egy évfolyamon végeztek a milyeinkkel.)
>> Én láttam már MiG-29 vs. MiG21 (általánosan repült típus a környező országokban) légiharc bemutatót.. (Kecskemét 1998 asszem! Kositzky (!) és VÁRI(!)) szóval nem sok esélye volt az "ellenségenek" kb 3 percet kapott az katapultálásra.. ugyanez éles helyzetben még kb a fele sincs..
De ha MiG-29 es áll szemben magya MiG-29 essel, akkor sincs nagy gáz, mert ugye a szomszédaink "ászai" még a felét sem repülik a le a mi repidőnknek.. kérdés hogy azt is hogyan!
Szóval nem kell nekünk F-16, Grippen, Mirage, meg mi a túró.. minek??
Az USA a szövetségesünk, ha meg az Oroszok jönnek nekünk, akkor tök mindegy hogy mi van a légierőnkben, mert a Front Légierő Su-27 Su-33 gépei még az előtt letakarítják az F-16 osainkat, hogy elérnék a megfelelő magasságot...
Szerintem ez van egyenlőre..
Itt azonban még az életben nem döntött a józan ész.
Előzmény: WaseK (151)
WaseK Creative Commons License 2001.02.28 0 0 151
Ahogy elnézem a témát lecsámcsogtuk, de semmivel nem jutottunk elörébb, talán még nagyobb kételyek közt vagyunk mint a topic elött.De azért tanulságos volt meg szórakoztató:)Azért figyellek titeket, ha megy még a topic:)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!