Keresés

Részletes keresés

anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 378

Hát persze, én is többesszámban írtam, meg persze más is jó lenne, ha ráérne.

Nem gondoltam, hogy ennyire hajtani kell, de ha tartani akarom a hetirendet, akkor már nincs sok időnk. És tartani szeretném, mert így is még öt hét majd minden estéje rámegy, talán kicsit nagy fába vágtam a fejszét, de azért remélem összejön tavaszig:-)

Előzmény: namitirok (377)
namitirok Creative Commons License 2007.01.15 0 0 377
Zebrinát is elvárjuk, mert azért úgy sokkal jobb, ha többen vagyunk!:-D
Előzmény: anblock_italia (375)
namitirok Creative Commons License 2007.01.15 0 0 376
Azért arra "büszkék" vagyunk, hogy jártunk a szülőhelyén, de ezt már kitárgyaltuk másutt!
Előzmény: anblock_italia (374)
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 375
De holnap feltétlen számítok rátok, mert egyedül uncsi is meg fárasztó is. Jó éjt mégegyszer!
Előzmény: namitirok (373)
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 374
Merthogy hely van, ezért beteszem ide ezt a "kis szöveget", akit érdekel elolvassa, akit nem...

 

MICHELANGELO BUONARROTI (1475-1564)

Firenze városa és Michelangelo neve a történelem során valósággal egybeforrt, és ezt a tényt nem intézhetjük el néhány sorral. A művész sorsának egyáltalán nem irigylésre méltó alakulásán keresztül a Medici család ellentmondó megítélésére és a korszak sajnos kiábrándító történelmére is kitérhetünk.

Ősi nemesi családból származó apja akarata ellenére, és ezért elég későn, 13 évesen került a kor egyik legnépszerűbb festőjének, Domenico Ghirlandaionak műhelyébe. A mester azonnal észrevette tehetségét, de azt is megértette, hogy nem akadályozhatja holmi szerződésekkel Michelangelót ama nagy vágyának teljesítésében, hogy szobrász legyen. Amikor Lorenzo Medici palotájának kertjében szobrász iskolát nyittatott elküldte hozzá legtehetségesebb tanítványát. A Medici család palotájába fogadta, családtagként istápolta. Nem csak szobrászatot tanult, hanem humanista ideológiát is. Nagy árat fizetett ezért a kapcsolatért, mert Lorenzo Medici halála után a Mediciek ellen forduló város és a család között őrlődött élete végéig, a várost imádta, a Medicieknek hűséggel tartozott.

De elsősorban fantasztikus tehetségű művész volt, aki azonban nagyon ritkán tehetett kedve szerint, ráadásul apja és fivérei szinte minden keresetét elvették tőle. Ki gondolná, hogy ez a hatalmas művész majdnem egész életében nyomorgott, míg a körülötte élő művészek, mint Leonardo da Vinci, vagy Raffaello, a társaság központjaként parádézott. De Michelangelót nem érdekelte a művészetén, családján és Firenzén kívül semmi más.

Saját élete valójában nem is volt, a szerelem is csak néhányszor érintette meg, de sosem végzetesen, erre nem volt ideje. Nagyobb fájdalmat okozhatott neki az, ahogyan Firenzét elkapta a történelem forgószele és egyre több szenvedésben volt része. Ráadásul ezt a szenvedést többnyire  Lorenzo Medici utódai okozták, akik sajnos már igencsak méltatlanok voltak erre a névre és a város lakói gyűlölték őket.

Rómában készítette el az első igazán jelentős és máig az egyik legismertebb és legszebb művét, a Pietát (1498-1500), melyet barátain kívül más észre sem vett, mert mire elkészült a megrendelő püspök meghalt, a szobrot szinte becsempészték a Szent Péter székesegyház egyik kápolnájába.

Élete legboldogabb időszaka volt, amikor visszatérve az ismét békés, köztársasági Firenzébe, megalkotta minden idők egyik legnagyszerűbb képzőművészeti alkotását, a Dávid szobrot (1501-1504). A művész az addigi Dávid szobrokkal ellentétben nem a gyengécske, de már győztes, hanem a még parittyáját elhajítani készülő, kicsit kétkedő, de erőtől és elszántságtól duzzadó hőst  formázta meg.

Ez a munka olyan ismertséget hozott számára, hogy a Vatikánban is felfigyeltek rá. Ez lett a                    

veszte, mert ettől kezdve élete végéig a pápai hatalmasságok hóbortjai irányították életét.

Amikor akarata ellenére valósággal rákényszerítette II. Gyula pápa, hogy megfesse a Sixtusi kápolna mennyezetfreskóját (1508-1512), bár nem szeretett festeni, de felülkerekedett benne a tökéletességre törekvő művész, és teljesen egyedül, szörnyű körülmények között létrehozta minden idők egyik legszebb festészeti alkotását, a  „Világ teremtése” című freskót. A siker ezúttal nem maradt el, a művészvilág legnagyobbjai hódoltak tudása előtt. A legjobb festőnek tartott Leonardo da Vinci is azt mondta, hogy művével olyan magasságig ment el, hogy az utókor művészei már nem fogják tudni nemhogy túlhaladni, de utolérni sem.

Később a hírhedt, pazarló Medici pápák, X. Leo és VII. Kelemen szeszélye rabolt el sok-sok évet életéből megrendeléseket rábízva, majd visszavonva. Szívesen elkészítette volna a San Lorenzo templom homlokzatát, amire egykor állítólag Lorenzo Medici is megkérte, iszonyatosan nehéz éveket pazarolt az előkészületekre, de végül mégsem alkothatta meg, háborúskodásra jobban kellett a pápák pénze. Egy időre félretette a család iránti lojalitását és Firenze érdekeit nézve segítette a város védelmét megerősíteni VII. Kelemen pápa ostroma ellen. A falak jól működtek, de az árulással szemben tehetetlenek voltak. A kegyetlen megtorlásban Michelangelo élete is veszélyben forgott, de a pápa megkegyelmezett neki.

Folytathatta munkáját, a Medici kápolna kialakítása és szobrai (1520-1534) végre ismét örömöt okoztak neki, de a művek már leginkább a család hanyatlása iránti fájdalmát tükrözik.

Munkája befejezetlen maradt, politikai és érzelmi okokból Rómába utazott, ahol be szerette volna fejezni végre II. Gyula pápa síremlékét (1513-1542), melynek főalakja a Mózes szobor. Egy pápa ismét közbeszólt,  III. Pál megbízta a sixtusi kápolna szentély mögötti falának kifestésével. Ezt a művét, az „Utolsó ítéletet” (1536-1541) nem fogadta egyöntetű elismerés, Istenkáromlásnak tartották sokan a szentek és vértanúk mezítelen megjelenítését. Egy új, az inkvizíciót Rómában bevezető pápa, IV. Pál miatt félő volt, hogy az eretnekség vádjával kerül szembe, de végül megelégedtek azzal, hogy a freskón leplekkel takarták a szemérmetlennek ítélt részleteket. Ezután végre befejezte Gyula pápa síremlékét, ha nem is az eredeti terv szerint.

A már igen idős Michelangelo lett a Szent Péter székesegyház főépítésze 1547-től haláláig, és egyéb nagyon fontos építészi feladatot is kapott. Nem élhette meg, de az ő tervei és modellje alapján építették meg a székesegyház gyönyörű kupoláját, melyet tekinthetünk szimbolikusan egész munkásságának koronájaként.

 

 

 

 

 

 

namitirok Creative Commons License 2007.01.15 0 0 373
Ok, vettem az adást!:-)
Bár képet továbbra sem tudok felrakni, úgyhogy domani!:-)
Előzmény: anblock_italia (372)
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 372
Ennek a napnak a terve  a 119-es hsz.ben van leírva:-)
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 371
A Bargellóval most nem foglalkoztunk még, hanem a Via Ghibbelinán lévő Casa Buonarrotival, onnan mentem a Santa Crocéhoz:-)
Előzmény: namitirok (369)
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 370
Persze ha valakinek lenne valami emléke a Buonarroti házról, akkor csak tessék!
namitirok Creative Commons License 2007.01.15 0 0 369
Ha jól látom, akkor a Piazza del Dumo mellől indultunk és a Via dei Leonin haladva értünk el a Bargellohoz, ahonnan tényleg csak egy ugrás a Piazza Santa Croce!
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 368
Jó, én is már eléggé elfáradtam. Jó éjt és akkor holnap kezdjük a Santa Croce templomot.
Előzmény: namitirok (366)
namitirok Creative Commons License 2007.01.15 0 0 367
Hanem hun?:-P
Előzmény: zebrina (365)
namitirok Creative Commons License 2007.01.15 0 0 366
Viszont talán mégsem ma, nem tudok feltölteni képek és késő is van hozzá!:-(
Úgyhogy el is köszönök, talán holnap!
zebrina Creative Commons License 2007.01.15 0 0 365
Még nem a Santa Crocénál szerintem...
Előzmény: namitirok (361)
namitirok Creative Commons License 2007.01.15 0 0 364
Legyen úgy!:-)
Előzmény: anblock_italia (362)
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 363
Csak "egyedül jártam" a Buonarroti házban, ami elég közel van a Santa Crocéhoz.
Előzmény: namitirok (361)
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 362

Azért kérdem, mert akkor ezt a Michelangelós dolgot befejezném és átadnám szívesen a terepet egy kis Santa Crocézáshoz, ha lenne hozzá kedved:-)

Előzmény: namitirok (360)
namitirok Creative Commons License 2007.01.15 0 0 361
Hol is járunk most?
namitirok Creative Commons License 2007.01.15 0 0 360
Valami nem kerek itt nálam, vagy a neten!:-)
Nem, bent (ott)sem, csak nála!

..és igen, még arra kezdtem válaszolni, de eltartott egy kissé!:-)
Előzmény: anblock_italia (355)
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 359
Persze van még sok egyéb is, kisebb munkák, vázlatok stb., de ha nagyon szorít az idő szerintem erről is le lehet mondani, talán a Bargellóban kiállított Michelangelo munkák meg a Medici kápolna jobban megéri.
namitirok Creative Commons License 2007.01.15 0 0 358
....és Donatello szobrai:

Habakuk 1423-1426













Mária Magdolna 1455 körül
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 357
Érdekesség még ez a szobabelső, ez volt az épület fogadószobája, manierista túldíszítettséggel.
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 356
A Santa Crocéban voltatok?
Előzmény: namitirok (353)
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 355
Merthogy már másról kezdtem írogatni pontosítsuk, hogy ezek is a Dóm múzeumában találhatók.
Előzmény: namitirok (353)
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 354
Ami még elég érdekes volt, az egy nagy,  fából készült elég nagy makett, amit a San Lorenzo templom homlokzatára tervezett a művész, de mint tudjuk, nem valósult meg.
namitirok Creative Commons License 2007.01.15 0 0 353
És Donatello szobrai:
Habakuk 1423-1426
Mária magdolna 1455 körül
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 352

Járt-e itt valaki?

 

Én jártam és hiányérzettel jöttem el, de lehet, hogy ez az én hibám. Személyes tárgya minimális, alkotásaiból sem sokkal több.

Talán legelső domborműve, amit még a Medici palota kertjében működő szobrászati iskolában készített, a "Lépcsős Madonna".

anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 351

Egy kisebb séta után elérhetünk a Via Ghibbelina 70 alatt lévő Buonarroti házhoz, ami kívülről eléggé jellegtelen épület. A belépődíj itt is elég jelentős, 6.20 €, de nagy Michelangelo rajongók bizonyára szívesen áldoznak rá ennyit.

Az épületet Michelangelo vásárolta valamelyik unokaöccse számára, de ő maga sosem lakott benne. 1620 ban kezdte el a család a kiállítandó anyagok gyűjtését, majd kihalásuk után, 1858-ban a város tulajdona lett a múzeum. Itt megemlíteném, hogy Charles de Tolnay néven egy híres magyar Michelangelo kutató volt a múzeum igazgatója egy időben, az előcsarnokban emléktábla is megemlékezik róla.

anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 350
Ezt a kis szobrot a San Marco kolostor bejáratánál filmeztem le (rögtön rámszóltak), sajnos nem emlékszem, hogy ki alkotta, de vsz. a családból valaki, legvalószínűbb, hogy Giovanni, mert a felvételen láthatóan hosszú a keresztneve.
anblock_italia Creative Commons License 2007.01.15 0 0 349
Giovanni della Robbiától pedig ezeket találtam, a felső a már említett falikút a Santa Maria Novella templomból.A másodiknál már eléggé új utakon jár a művész.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!