Keresés

Részletes keresés

gumidani Creative Commons License 2022.11.08 0 1 33339

"a 2000-es évek elején kb. 7-8:1 lehetett."

Telitalálat.

Előzmény: MTU-890 (33336)
MTU-890 Creative Commons License 2022.11.08 0 1 33338

Most látom, hogy elérhető a Vasútgépészet legújabb, 2022/2. száma.

 

A hivatkozott írás (76. oldal) mutatja a teherkocsi és a személykocsi állag alakulását 1985-2001. között:

 

http://vasutgepeszet.hu/wp-content/uploads/vasutgepeszet_2022_2-11-sziklai-varga-kovacs.pdf

 

Előzmény: MTU-890 (33336)
Bobóka13 Creative Commons License 2022.11.06 0 1 33337

Kedves Kollégák!

Az urdingeni tartálykocsiról keresek dokumentációt, fotókat, bármit, ami a történetével, a MÁV-os pályafutásával kapcsolatos. Esetleg ötletet, hogy körbefotózásra hol taláható még belőlük egy példány.

Előre is köszönöm!

Cserébe én is bedobnék valamit a közösbe. 

https://photos.google.com/share/AF1QipMjB3Kf4KGPjoMRaPhwj97yMPkHYFc2gFRWd8iO_UOUOWPipsJ_99_bE5TA5wUAsg/photo/AF1QipO11SPXzcXPCr-SSBNOjO40zWSyB9VwFDRBMW7v?key=UlBaZFF3akJiWkV5bHM4NFdhYzh3aHhsM2RCSHV3

MTU-890 Creative Commons License 2022.11.01 0 1 33336

Nem vagyok jártas a statisztikában, de ez az arány a 2000-es évek elején kb. 7-8:1 lehetett.

Előzmény: gumidani (33335)
gumidani Creative Commons License 2022.10.29 0 0 33335

Statisztikában jártas olvtársaktól kérdezem, hogy a magyar vasúttársaságok állagában hogyan aránylottak (amikor a kéttengelyes kocsik voltak többségben) és aránylanak napjainkban egymáshoz a teher- és a személykocsik számai?

Jól sejtem-e, hogy régebben 100:1, mostanáság pedig 50:1 lehet?

György barát Creative Commons License 2022.10.29 0 1 33334

Szervusz Róbertke! 

 

Köszönöm a forrásmegjelöléssel ellátott idézet után föltett (ám cenzúrázott) kérdésemre adott válaszod. 

Bár bevallom, első sorban természetes személyt keresek. 

 

Üdv.: György 

 

Előzmény: róbertke (33332)
róbertke Creative Commons License 2022.10.29 0 3 33332

OFF

 

MÁV Szolgáltató Központ Zrt.

Archívum

 

1845-ből származnak első forrásaik, de a vasútépítés hőskorából már mennyiségileg is számottevő iratanyaguk van. Kétszázezer fényképet és több mint ezer oktatófilmet számláló gyűjteményük zömében a 2. világháború utáni időszakból származó felvételeket tartalmaz. Az iratok jelentős része (3,8 millió dokumentum) kutatótermükben digitalizált formában is kutatható. 

 

/MÁV Dokumentációs Központ és Könyvtár  2015 december 31-én megszűnt./

 

https://www.mavcsoport.hu/mav-szk/archivum

 

ON

MTU-890 Creative Commons License 2022.10.28 0 1 33329

Az 5t-s kisdarun is van ilyen szerkezet, de van kitámasztó és ellensúly is:

 

Érdekesség, kb. 8-10 éve valahol láttam egy videót, amin az egyik ukrán balesetelhárítási nagydaru siklott járművek emelése közben a sínbe kapaszkodott.

Előzmény: gumidani (33308)
alkotasu Creative Commons License 2022.10.28 -1 3 33327

Biztosan történt ilyen, de azért jó lenne tudni, hogy ez mekkora arányt képviselt. Mert azért ez nem mindegy. Másrészt: ne felejtsük el, hogy egy vesztes háború után még ki is rabolták az országot az oláhok, a gazdaság romokban, és a sok hadirokkant is jelentős terhelést jelentett. Ilyen helyzetben sem a menekültnek, sem a befogadó országnak (a vezetőiknek és az embereknek) nem könnyű a helyzete. Szerintem egyikünk sem kívánná átélni azt a korszakot. Egyik szereplőként sem.

Előzmény: FejesAntal (33325)
alkotasu Creative Commons License 2022.10.28 -1 2 33326

"amit nemzetiségi területen nagyrészt amúgy is beszéltek."

 

Ez biztos? Szerintem nem annyira:

https://hogyantortent.com/magyar-vasuti-balesetek-3-egy-elore-megjosolt-katasztrofa/

Ez a súlyos baleset pont az egymás meg nem értéséből következett be az akkori Magyarország horvát nemzetiségi területén.

Előzmény: FejesAntal (33321)
FejesAntal Creative Commons License 2022.10.28 -3 0 33325

Trianon után a "haza" - a legendákkal ellentétben - egyáltalán nem ölelte keblére a menekülteket, sőt!  egy idő után (Bethlen István kormánya idején) nemes egyszerűséggel visszatoloncolták a menekülteket. Igy adódtak olyan helyzetek, hogy a visszatoloncolt magyar menekülteket az utódállam nem akarta visszavenni, és hónapokig a "senkiföldjén" húzták meg magukat, a határsávban.

Előzmény: Atis57 (33324)
Atis57 Creative Commons License 2022.10.28 -1 1 33324

Szia!

 Azt se feledd ki az egészből ,hogy "igazoló bizottságok" döntöttek ki maradhat.

S ki milyen indokok alapján nem felelt meg? (haver , kocsmai brancs stb ? )

 

Mig itt is igazolnia kellett ,hogy valóban magyar.? Meg munkát is magának kellett találnia.

 

Elég sok olyan ember/család is volt aki innen is tovább ment.Pl; Németországba.

 

Azt én is meglepve olvastam ,hogy a 3-400 000 menekültből  talán 30 000 van rendesen nyilvántartva?

 

S ez a téboly folytatódott egészen 1950ig.

Előzmény: FejesAntal (33323)
FejesAntal Creative Commons License 2022.10.28 0 0 33323

Az SHS királyság esetén egy szabadkai személy iratai vannak meg.

 

1920. júliusig működő MÁV üzletvezetőség, magyar szolgálati nyelvű iratok, magyar személyzet, a hűségeskü kétnyelvű...

 

1944-ben jött át Magyarországra, mert félt a partizánok bosszújától. Igy kerültek hozzám az  iratai.

Előzmény: Atis57 (33322)
Atis57 Creative Commons License 2022.10.28 -1 0 33322

Szia!

 

Kellett? --Nagyapám szerint Igen !

 

De azért látható az új országok különböző hozzáállása is.

A Cseh-Szlovák és a Román megoldás kritikán aluli..

 

Mig Burgerland -ról viszont alig lehet tudni valamit.

De aki  Galiciában volt magyar alkalmazott ,azok az elsők között menekültek.

Ha már az SHS királyságot emlitetted ; nagy különbség volt a Szlovén és a Szerb hozzá állás között is.

Előzmény: FejesAntal (33321)
FejesAntal Creative Commons License 2022.10.28 -2 1 33321

Emellett tiszteket (vasúti, pénzügyőr, rendőr) nem vettek át az új államalkotók. Nekik is menekülni kellett.

**

Kellett? Nem.

Kaptak 5 évet, hogy megtanulják azt új államnyelvet, amit nemzetiségi területen nagyrészt amúgy is beszéltek.

És ha erre nem voltak hajlandók, akkor kellett távozniuk.

Jugoszláviában az SHS királyság állami szervei teli voltak Monarchiás tisztviselőkkel, sőt katona és rendőrtisztekkel is.

Szintén az SHS királyság esetén nem igaz az a Trianon legenda sem, hogy olyan papírt irattak alá, amit csak szerbül írtak.

Az SHS királyságnak tett hűségeskü KÉTNYELVŰ volt, magyar és latin betűs délszláv.

A Jugoszláviához került területen ezt a hűségesküt a trianoni szerződés ratifikálása után iratták alá, csak ezután került a terület, a vasút, az alkalmazottak jugoszláv állományba. Addig működött a MÁV Szabadkai Üzletvezetősége is.

Előzmény: rezgaras (33318)
Atis57 Creative Commons License 2022.10.27 -1 1 33320

Szia!

 

Itt sok mindenkiről lehet olvasni, s mily kevesek vannak  benne.

 

Érdekesen szomorú  kortérténet.      https://trianon100.hu/menekultek

 

 

 

 

Előzmény: rezgaras (33318)
Atis57 Creative Commons License 2022.10.27 -1 2 33319
Előzmény: rezgaras (33318)
rezgaras Creative Commons License 2022.10.27 -1 2 33318

Emellett tiszteket (vasúti, pénzügyőr, rendőr) nem vettek át az új államalkotók. Nekik is menekülni kellett.

Előzmény: gumidani (33317)
gumidani Creative Commons License 2022.10.27 0 4 33317

"leginkább azok jöttek akik már túl voltak a 15 év szolgálati időn."

Az anyagias beálítottságúak.

Mások pedig azért, mert - magyar hazafiként - megtagadták a megszállónak teendő hűségesküt. 

Nagyapám menekült-igazolványának részlete :

Egyébként ő is vagonlakó volt a budapesti Nyugati pu-n.  Nagyanyám a csecsemőkorú anyámmal Egerben kapott szállást rokonoknál. Szerencséjükre néhány hónap után kaptak lakást. Talán nem érdektelen ezt a lakáskiutalást végigolvasni.

 

Előzmény: Atis57 (33316)
Atis57 Creative Commons License 2022.10.27 0 2 33316

Szia4

 

 Nem csak vasutasok hanem akire a közalkalmazotti nyugdij vonatkozott. (Postás, Pénzügyőr ,állami alkalmazottak--erdészet  stb)

 

Érdekes.hogy akkoriban 30 év elég volt a nyugdijhoz.Tehát leginkább azok jöttek akik már túl voltak a 15 év szolgálati időn.

Előzmény: Dal a Kékmadárról (33315)
Dal a Kékmadárról Creative Commons License 2022.10.27 -2 5 33315

Trianon árvái – a vagonlakó vasutasok

 

Régi újságokat böngészve akadtam rá egy esküvői bejegyzésre, ami megérintett és arra késztetett, hogy kicsit utána járjak a témának. Szerencsémre ezt már mások előttem sokkal komolyabb szinten megtették, így én csak nagy vonalak vázolnám az idén 100 éves Trianon miatti tragédiák egyik, minket is érintő epizódját.

Az első hulláma a vagonlakóknak a kisantant – jószerével ellenállás nélküli – hazánkba való benyomulásakor indult meg, majd a második hullám a békediktátumot követően, mikor az utódállamokban mindenki 1 évet kapott arra, hogy eldöntse, hol akar a továbbiakban élni. A harmadik hullám már ismét menekülés, illetve kitoloncolás révén került a MÁV fedett tehervagonjainak menedékébe.

A vasút szerelmeseinek körében közismert Fialovits Béla is tehervagonban jutott Fiuméból Budapestre családjával. 1920 és 1923 között országos szinten általában 1500–2000 vagon szolgált lakóhelyként úgy, hogy közben az itt élők jelentős részének ingóságait már nem a szomszédos kocsiban, hanem bérraktárakban tárolták. A megszállt területeken, majd az utódállamokban a kiköltözés mellett „döntők” ugyanis legtöbb esetben két teherkocsit kaptak használatra. Egyikben utazott és élte mindennapjait a család, míg a másikban a kimenekített holmit, bútort stb. tárolták. Az amúgy is zsúfolt privát terek a hideg beálltával tovább szűkültek, hiszen a télre kiutalt tüzelőt is zárt helyen, azaz a raktárvagonban kellett tárolniuk. Fokozta a zsúfoltságot, hogy az ellenőrzések dacára több család albérlőt vagy ágyrajárót is befogadott ideiglenes otthonába.

A vagonlakók kb. háromnegyede volt vasúti dolgozó. A nyár kegyetlen melege és a tél kegyetlen hidege embert próbáló nehézség volt, több visszaemlékező is írja, hogy a kályha körül volt csak meleg, a kocsiban megfagyott a víz, volt olyan bakter, akinek az ágya alatt három zsák krumpli fagyott meg!

Mint vasutascsalád egy teljes vagont kaptak az átköltözéshez. Egy szobányi bútort hoztak magukkal, mert a többi hely kellett az állatoknak.

 

A fényképen is látható egy disznó, egy kecske, több tyúk és egy kutya. A vagon alá épített disznóól is azt mutatja, hogy hosszabb időt töltöttek mellékvágányon. (Az állattartás leginkább a vasutasokra volt jellemző, és a periférián lévő állomásokon megengedett.) A Rákosrendező pályaudvaron legalább egy évet töltöttek. Kis vaskályhával fűtöttek, azon is főztek. Egyébként fázni nem fáztak, mert a MÁV-tól kaptak tüzelőt, amelynek egy részét élelemre cserélték. Problémát okozott, hogy a két nagyobb fiút egész nap a vagonban tartsák, mert a sínek között – ahol játszottak – több halálos baleset is történt: tolatómozdonyok, rossz vágányra szaladó vagonok ütöttek el gyerekeket. A mama éjszakánként nem sokat aludt, mert zörögnie kellett, nehogy a patkányok megharapják a gyerekeket. A vizet több száz méterről kellett vödörben cipelni a főzéshez, mosdáshoz, mosáshoz. Utóbbi különösen nehéz volt, mert a száradni kiakasztott ruhák a mozdonyok füstjétől, a koromtól szinte piszkosabbak lettek, mint mosás előtt. Találtam is erre egy szomorú példát:

1920.X.23.-án írja a Pesti Hírlap:

— A vagonlakó kisfia katasztrófája. Vörös Ferenc főmozdony vezetőt családjával együtt Érsekújvárról üldözték ki a csehek. Azóta a nyugati pályaudvaron egy vagonban laktak. Legutóbb az egész vonatot kitolatták Dunakeszire. Vörös Ferenc ügyes-bajos dolgaiban járt bent Pesten csütörtökön, amikorra kikerült újra estefelé Dunakeszire, sírva fogadták a vagonlakó asszonyok: Károly nevű nyolc éves fia a sínek mentén szedte a kokszhulladékot, amikor egy tolatómozdony futott arra s elgázolta. A kerekek széttépték Az ilyen megrendítő tragédiái, amelyek sajnos egyáltalán nem ritkák, parancsolóan sürgetik, hogy annyi huza-vona után végre emberséges hajlékot kapjanak a vagonlakók.

1921 júniusából tudjuk, hogy Miskolcon 78 család volt vagonlakó, decemberében az országban 3 025 vagon, ebből Budapesten 741 vagon volt vagonlakók által elfoglalva. A MÁV 15 721 fedett teherkocsijának egyötöde vagonlakókkal foglalt, van, volt, akinek 5 kocsija van!

A hideg elleni küzdelem sem volt veszélytelen, 1922.I.8.-án írja a Kecskemét és Vidéke lap:

Egy vagonlakó vasúti fékező lakása leégett Nyíregyházán. Alig tudták megmenteni a fékező három hónapos gyermekét.

1922 áprilisából ismerjük, hogy Szeged Rendezőn – 45 család 176 fővel, Szeged Rókuson – 15 család 60 fővel élt teherkocsikban.

Voltak egyedi esetek is, valakinek meg pont, hogy vagon kellett: Szilágyi Lajos, Kötegyánban lakó kocsifelíró vasúti dolgozó 1922.VIII.6.-án maga kért két vagont lakhatás céljára Kötegyán állomásra. Indokai: a falu (ahol 1919.V.1. óta lakik) 3.5 km van az állomástól, ezért a munkába járás, ebédkihordás a három hónapos kisgyermeke miatt mind nehezebb, illetve a mind drágább albérlet az egyre rosszabb körülményekkel.

1922 decemberben részletesen ismerjük a fővárosi vagonlakókat:

-          Budapest Császárfürdő állomás – 8 család

-          Budapest Dunapart rakodó – 3 család

-          Budapest Ferencváros pályaudvar – 3 család

-          Budapest Józsefváros pályaudvar– 4 család

-          Budapest Keleti pályaudvar – egy magányos nő (!)

-          Budapest Nyugati pályaudvar – 34 család

-          Kőbánya Alsó – 15 család

-          Pestszentlőrinc állomás – 17 család

-          Rákospalota állomás – 3 család

-          Rákosrendező állomás – 4 család

A legnagyobb vagonlakó telep Szolnokon volt, itt volt, hogy kb. 2 000 fő élt fedett teherkocsikban!

1923-ra már a lakásépítéseknek hála, elkezdtek kiürülni a vagonok, például Pécsen már csak 4 fő vagonlakó volt.

1924 március hóban Miskolc Rendező pályaudvaron 12 vagonban 8 család élt, zömmel Kassáról és Aradról menekültek. A vasutasok mellett vagonlakóvá vált egyéb értelmiségiek is igyekeztek otthonra találni, ezzel kapcsolatban találtam egy hirdetést a Szegedi Új Nemzedék című lapban, 1924.VIII.15.-én:

Gazdaságban állást keres szerény igényű nagy gyakorlattal bíró, minden ágban jártas gazdatiszt. Szállítás bármely állomásra portómentes. Juhász, Tiszapályaudvar, vagonlakó MÁV Grn 120 904.

1924.XI.9.-én írja az Új Barázda című lap: Még hétszázhuszonegy vagonlakó van. Csonkamagyarországnak — sajnos — még mindig vannak vagonlakói s bizony meglehetős nagy számban, összesen 721 tehervagont foglalnak le a szerencsétlen vagonlakók. Budapesten 103 vagon szolgál lakás céljaira, a többi Békéscsabán, Székesfehérvárott, Hegyeshalmon és más állomásokon áll. Főként vasúti alkalmazottak laknak még vagonokban.

Trianon után majd öt évvel egy levélrészlet az 1925.I.30.-i Népszava lapból: Üresen álló lakások és hajléknélküli családok. (Panaszos levél.) Menekült nyugalmazott detektív és ceglédi vagonlakó vagyok. Nemrég a helybeli állomásfőnökségtől hivatalos fölszólítást kaptam, hogy amennyiben február l-ig Cegléden lakást nem tudok kapni, eltávolítanak a vagonból és Dunaföldvárra szállítanak. Lakás után természetesen hiába loholtam, noha több esetben üresen álló lakásra jelentettem be igényt. Mindezideig azonban nem tudtam rendes lakáshoz jutni. Tájékozódás céljából elutaztam a minap Dunaföldvárra…

1925 áprilisában Miskolcon 60 vagonban 30 család él, ugyanott júliusban már csak 7 fő vagonlakó van.

Egy bűnügy kapcsán még következő esztendőben is találunk vagonlakót: Új Közlöny, 1926.III.12.-i lapszám:

Tyúktolvaj vagonlakó. A rendőrségen már napokkal ezelőtt bejelentette Romanyuk András 36-os őrmester, hogy ismeretlen tettes ellopta 16 csirkéjét, melynek értéke 450 koronát tesz ki. A rendőrség nyomozni kezdett és a gyanú Holik Ferenc morvaországi munkásra irányult, aki a Drugeth utca végén az egyik vagonban lakik. A rendőrség azonban kissé későn érkezett, mert Holik addig többször jóllakot tyúkhússal. Csak kevés húst és a tizenhat csirke tollát találták meg nála. A rendőrség átadta az államügyészségnek.

 

Ajánlott film a témában: https://www.youtube.com/watch?v=a5bGGpiMk44

 

Ajánlott irodalom a témában: http://www.multunk.hu/wp-content/uploads/2017/01/szutsig12-4.pdf

Előzmény: 8601301 (33312)
8601301 Creative Commons License 2022.10.26 0 3 33314

Ezt a két képet az interneten találtam. Ezek alapján Szentendrén mázolták át.

róbertke Creative Commons License 2022.10.26 0 1 33313

Folyamatosan láttam a pusztulását Pestszenterzsébet-felsőn Szigetszentmiklósra utazva, de mintha ugyanott festették volna le újra HÉV zöldre. 

 

 

Előzmény: 8601301 (33312)
8601301 Creative Commons License 2022.10.26 0 4 33312

BHÉV 27 44 119 1 101-0 Gklm

Pestszenterzsébet-felső, kb. 2002

 

Ugyanott 2007-ben

 

 

Ugyanott 2015-ben

 

Szentendrei skanzenben 2022-ben

 Mostanában divatba jött az trianoni gaztett utáni idők vagonlakásainak idealizált bemutatása. 

 

Érdekesek ezek a csapágyfedelek. Az olajbetöltőnyílás utólagos fejlesztés eredménye?

gumidani Creative Commons License 2022.10.24 0 3 33311

Elgondolkodtató, hogy a keresztaljak és az ágyazat arra való, hogy a járművek terhelését elossza a talajon. Egyáltalában nem tervezik arra őket, hogy ellenálljanak a sinek megemelésének. Tehát a vágánytengelyre merőleges gémállás esetén csekély stabilitást nyújthat a darunak.

Előzmény: róbertke (33309)
róbertke Creative Commons License 2022.10.24 0 3 33310

róbertke Creative Commons License 2022.10.24 0 2 33309

Tuti ilyen, mert a fekete-fehér képen is jól látszanak ezek a rögzítő kampók. 

Előzmény: gumidani (33307)
gumidani Creative Commons License 2022.10.24 0 4 33308

Előzmény: gumidani (33307)
gumidani Creative Commons License 2022.10.24 0 3 33307

"....a mozgó daru ellensúlya--alátámasztása ,milyen volt?"

 

Talán ilyen:

Szczecin Dąbie (PL) 2008.

Előzmény: Atis57 (33305)
Cavill Creative Commons License 2022.10.24 0 0 33306

Szia, sajnos a könyv bemutató, leíró jellegü, s nem tárgyal müszaki részleteket. Gondolom a mobil esetben a csörlöházban lehetnek az ellensúlyok, de ez csak az én feltételezésem.

Üdv! S.

Előzmény: Atis57 (33305)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!