A 34-ES AUTÓBUSZ KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1948-TÓL NAPJAINKIG:
1948.05.31.
A 34-es autóbuszok Óbuda, Miklós utca és Római part (Emőd utca) között közlekedtek.
/Nyári időszakban az autóbuszok Pünkösdfürdőig közlekedtek./
1950-es évek végén
Az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 34-es autóbuszok Óbuda, Miklós utca és Pünkösdfürdő között közlekedtek;
--- A 34A jelzésű autóbuszok Óbuda, Miklós utca és Nimród utca között, fürdőidényben közlekedtek.
/A 34A jelzésű autóbuszjárat megszűntetésének időpontja ismeretlen./
1961.06.15.
34Y jelzéssel Óbuda, Miklós utca és Béke strand között közlekedtek az autóbuszok.
1965. körül
134-es jelzéssel gyorsjárat közlekedett.
/Sajnos a két végpontja ismeretlen, annyi bizonyos, hogy nyári hónapokban, szabadnapokon közlekedett./
?
A 134-es gyorsjárat megszűnt.
1972.12.23.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 34-es autóbuszok Római fürdő és Békásmegyer, Üdülőpart között közlekedtek;
--- A 34Y jelzésű autóbuszok Óbuda, Korvin Ottó tér és Emőd utca között közlekedtek.
1977.01.01.
A 34Y jelzésű autóbuszjárat viszonylatjelzését 134-es jelzésre módosították.
1992.05.01.
Az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 34-es autóbuszok Óbuda, Szentlélek tér és Békásmegyer, Újmegyeri tér között közlekedtek;
--- A 134-es autóbuszjárat megszűnt.
A 10-es autóbusz-család közlekedés története 1928-tól napjainkig (2000):
1928.03.02.
A 10-es autóbuszok Gellért tér és Hengermalom út között közlekedtek, Budafoki úton át.
1936.11.30.
A 10-es autóbuszok Gellért tér – Budafoki út – Andor utca útvonalon közlekedtek.
1944.02.19.
A 10-es autóbuszjárat – gumiabroncs-, és gázolaj hiány miatt – megszűnt.
1947.09.16.
A 10-es autóbuszok ismét Gellért tér – Budafoki út – Andor utca útvonalon közlekedtek.
1948.05.24.
A 10-es autóbuszok immár Móricz Zsigmond körtér és Andor utca között közlekedtek.
1951.
A 10-es autóbuszok Móricz Zsigmond körtér és Galvani utca között közlekedtek.
1956.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 10-es autóbuszok Móricz Zsigmond körtér és Albertfalva, Vegyész utca között közlekedtek;
--- A 10A jelzésű autóbuszok Móricz Zsigmond körtér és Galvani utca között közlekedtek.
1961.
A 10B jelzésű autóbuszok Móricz Zsigmond körtér és Kelenföldi textilgyár között közlekedtek.
1960-as évek első felében
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 10A jelzésű autóbuszok Móricz Zsigmond körtér és Hunyadi János út között közlekedtek;
--- A 10B jelzésű autóbuszok Móricz Zsigmond körtér és Galvani utca között közlekedtek;
--- A 10C jelzésű autóbuszok Móricz Zsigmond körtér és Kelenföldi textilgyár között közlekedtek.
1972.02.13.
A 10B és a 10C jelzésű autóbuszjáratok megszűntek.
1974.01.02.
A 10Y jelzésű autóbuszok Móricz Zsigmond körtér – Budafoki út – 4. sz. Házgyár útvonalon közlekedtek.
1977.01.01.
A 10Y jelzésű autóbuszjárat viszonylatjelzését 110-es jelzésre módosították.
1984.04.02.
A 10A jelzésű autóbuszok Móricz Zsigmon körtér és Budafok, Varga Jenő (Városház) tér között közlekedtek.
1987.10.01.
A 110-es autóbuszok közlekedése – a 4. sz. Házgyár leállása miatt – szünetelt.
1987.11.012.
Ismét közlekedtek a 110-es autóbuszok.
1995.05.12.
A 10A jelzésű autóbuszjárat megszűnt.
1995.06.30.
A 110-es autóbuszjárat megszűnt.
/Pótlására „SZIK különjárat”
elnevezésű különjárat közlekedett. (SZIK = Szövetkezeti Ipari Központ)/
2000.04.30.
A 10-es autóbuszjárat – 72 év után – megszűnt.
A 8-AS VILLAMOS KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1900-TÓL NAPJAINKIG (1985):
1900.10.20.
Megindult a villamosközlekedés Akadémia – Viadukt – Petőfi tér útvonalon.
1903.10.14.
A villamosok az új dunaparti vágányon az Eskü térig közlekedtek.
1910.
A vonal 8-as jelzést kapott és Városliget – Podmaniczky út – Akadémia útvonalon közlekedett.
1920-as évek végén
A 8-as villamosok Városliget – Podmaniczky út – pesti Dunapart – Vámház körút – Lónyai út – Soroksári út – Közvágóhíd útvonalon közlekedtek.
1930-as évek végén
A 8-as villamosok Városliget – Podmaniczky út – pesti Dunapart – Eskü tér útvonalon közlekedtek.
1944.09.26.
A 8-as villamosjárat – Budapest ostroma miatt – megszűnt.
1947.05.12.
A 8-as villamosok Városliget – Dózsa György út – Podmaniczky út – Nyugati pályaudvar útvonalon közlekedtek.
1948.08.01.
A 8-as villamosok immár Városliget – Podmaniczky út – Báthory utca – Kossuth Lajos tér útvonalon közlekedtek.
1952.10.25.
A 8-as villamosjárat megszűnt.
/A vonal egyik szakaszán 21-es, illetve a 23-as villamosok közlekedtek tovább./
1955.05.16.
A 8-as villamosok Újpest, István tér – Baross utca – Megyeri út útvonalon közlekedtek.
/Az egyvágányú vonalon a villamosok 14 perc alatt tették meg a távot./
1980.12.31.
A 8-as villamosjárat – 80 évi üzem után – megszűnt.
/Pótlására 147-es autóbusz közlekedett tovább./
A 89A jelzésű autóbusz éjszakai órákban – a főváros harmadik éjszakai járataként – Rudas fürdőig közlekedett!
***
1977.01.01.
Az alábbi forgalmi változás történt:
...
--- A 89A jelzésű „éjszakai” autóbuszjárat közlekedésében nem történt változás
Ha már szóbakerült az éjszakai busz, hozzá teszem h "ez így ebben a formában nem igaz" :)
1976 januárjában megszűnt az éjszaka is közlekedő 68-as villamosjárat, ezért pótlására a 89A-t meghosszabbították Thököly út - Nagy Lajos király útja - Örs vezér tere útvonalon.
1977.1.1-én ennek jelzése 78-ra módosult.
"...a 116-os busz a 80' as évek elején állítólag a Clark ádám térről ment fel valahogy a Budavári palotába (asszem a Nemzeti Gallériához). Milyen útvonalon?"
A Sikló melletti szerpentines úton ment fel. Pill nem tudom az utca nevét.
"Milyen sűrűséggel járt"
Erről nincs információm.
"...milyen tipus volt..."
Ha jól tudom Ik211.
"...mi volt a két végállomása..."
Clark Ádám tér - Budai Vár, Szent György tér
"...és miért szünt meg?"
1985.02.01.
A 116-os autóbuszok Clark Ádám tér és Szent György tér között közlekedtek.
/Ezen a vonalon korábban „V” jelzéssel közlekedtek az autóbuszok./
1986.06.03.
A 116-os autóbuszjárat – a SIKLÓ üzembehelyezése miatt – megszűnt.
Engem olyan érdekelne hogy a 116-os busz a
80' as évek elején állítólag a Clark ádám térről ment fel valahogy a Budavári palotába (asszem a Nemzeti Gallériához). Milyen útvonalon? Milyen sűrűséggel járt, milyen tipus volt, mi volt a két végállomása és miért szünt meg?
EBBEN A TOPICBAN OLVASHATÓ NÉHÁNY KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNET IS (ZÁRÓJELBEN A HOZZÁSZÓLÁS SZÁMA)
Az adatok 6-os, 9-es, 26-os, 38-as, 89-es, 96-os autóbuszok illetve a XI. kerületben közlekedett villamosok történetével, valamint a 44-es (535) és a 61-es (536) autóbuszok kiegészítő adataival bővültek!
Az adatok száma eddig: 126.
Autóbuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a gyorsjáratok is találhatók!
(Pl.: 55gy => 55; 101 => 1; 47A => 47)/
Villamosok és trolibuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a trolibuszok is találhatók!
(Pl.: 16A => 16; 29Y => 29; 72 troli => 72)/
EBBEN A TOPICBAN OLVASHATÓ NÉHÁNY KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNET IS (ZÁRÓJELBEN A HOZZÁSZÓLÁS SZÁMA)
Az adatok 6-os, 9-es, 26-os, 38-as, 89-es, 96-os autóbuszok illetve a XI. kerületben közlekedett villamosok történetével, valamint a 44-es és a 61-es autóbuszok kiegészítő adataival bővültek!
Az adatok száma eddig: 126.
Autóbuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a gyorsjáratok is találhatók!
(Pl.: 55gy => 55; 101 => 1; 47A => 47)/
Villamosok és trolibuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a trolibuszok is találhatók!
(Pl.: 16A => 16; 29Y => 29; 72 troli => 72)/
2004.06.19.
161E jelzéssel új expresszjárat közlekedik Blaha Lujza tér és Rákoskeresztúr, Városközpont között.
/Az autóbuszok a 2-es metró felújításának ideje alatt közlekedik meghosszabbított útvonalon, mely Blaha Lujza tér felé az Örs vezér terét nem érinti!/
2004.06.19.
A 144gy autóbuszok Blaha Lujza tér és Centenáriumi lakótelep között közlekedtek.
/Az autóbuszok a 2-es metró felújításának ideje alatt közlekedik meghosszabbított útvonalon, mely az Örs vezér terét nem érinti!/
A 89-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1964-TŐL NAPJAINKIG (1994.):
1964.11.21.
A 89-es autóbusz Aszódi utca – Józsefváros – Rákóczi út – Erzsébet híd – Naphegy tér útvonalon közlekedett.
/Ezen a vonalon korábban mikrobuszok közlekedtek!/
1972.12.23.
A 89A jelzésű autóbuszok Baross tér, Keleti pályaudvar – Erzsébet híd – Mikó utca útvonalon közlekedtek.
/A járat a megszűnt 44-es villamos pótlására indult be!/
***
FIGYELEM!
A 89A jelzésű autóbusz éjszakai órákban – a főváros harmadik éjszakai járataként – Rudas fürdőig közlekedett!
***
1977.01.01.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 89-es autóbuszok Népszínház utca (Blaha Lujza tér) és Aszódi utca között közlekedtek;
--- A 89A jelzésű „nappali” autóbuszjárat viszonylatjelzése 78-as jelzésre módosult;
--- A 89A jelzéssel (új útvonalon!) Nagyvárad tér és Aszódi utca között közlekedtek;
--- A 89A jelzésű „éjszakai” autóbuszjárat közlekedésében nem történt változás.
1980.03.30.
Az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 89-es autóbuszok Népszínház utca (Blaha Lujza tér) és Nagyvárad tér között közlekedtek;
--- A 89A jelzésű „nappali” autóbuszjárat megszűnt;
--- A 189-es autóbuszok Aszódi utca – Ecseri út, metróállomás – Táblás utca útvonalon közlekedtek;
--- A 189A jelzésű autóbuszok Aszódi utca – Ecseri út, metróállomás – Lobogó utca útvonalon közlekedtek.
?
A 189-es és a 189A jelzésű autóbuszjárat megszűnt.
1988.05.16.
A 89-es autóbusz útvonala Nagyvárad tér környékén módosult: …Diószeghy Sámuel utca – Elnök utca – Bláthy Ottó utca – Üllői út – Korányi Sándor utca – Diószeghy Sámuel utca…
1994.10.03.
A 89-es autóbuszjárat – járműkihasználatlanság miatt – megszűnt.
A 96-OS AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1965-TŐL NAPJAINKIG:
1965.
A 96-os autóbusz Újpest, Fóti út és Kozák tér között közlekedett.
1972.01.17.
A 96-os autóbuszok Újpalota, Erdőkerülő utcától közlekedtek Újpest felé.
1973.
A 96A jelzésű autóbusz Újpalota, Erdőkerülő utca és Újpest, Cérnagyár között közlekedett.
1974.03.01.
A 196-os jelzésű gyorsjárat Újpalota, Erdőkerülő utca és Újpest, Fóti út között közlekedett.
1975.06.02.
Átadták az Erdőkerülő utca és a Felszabadulás útja sarkánál kialakított új autóbusz-végállomást. Emiatt innen indult el
--- a 96-os autóbusz Újpest, Fóti út felé;
--- a 96A jelzésű autóbusz Újpest, Egyessült Izzó felé;
--- a 196-os autóbusz Újpest, Fóti út felé.
?
A 96A jelzésű autóbuszjárat megszűnt.
1977.01.03.
A 196-os gyorsjárat viszonylatjelzését 96gy jelzésre módosították.
A 89-es útvonala 1965-ben:
Naphegy tér - ... - Mészáros u. - Attila út - Erzsébet híd - Kossuth L.u. - Rákóczi út - Luther u. - Nagyfuvaros u. - Erdélyi u.(?) - Karácsony S.u. - Diószegi (v. Diószeghy???) S.u. - Mező I. (= Orczy) út - Nagyvárad tér - Üllői út - Ecseri út - Aszódi u.
(Lehetséges, hogy nem ez az első útvonalverzió!)
1972.dec.23-án megindul a 89A:
Mikó u. - Krisztina krt. (Attila út) - Erzsébet híd - Rákóczi út - Keleti pu.
Érdekes, hogy ez a járat eredetileg Ikarus 180-asokkal indult meg (minthogy a 44-es villamost váltotta fel), de kihasználatlan maradt, és pár hónap múlva "kocsit cserélt" a 181-essel, ahol az első Ik260-asok bizonyultak kicsinek.
A 3-as metró építése miatti terelő útvonal:
... - Elnök u. - Népliget - Fertő u. - Ceglédi út - Ecseri út - ...
Majd később lakótelep építés miatt Aszódi út felé: Ceglédi út - Balkán u. - Bihari út - Ceglédi út
A Blaha felé a másik oldalról kerülte meg a lakótelepet (de az utcaneveket nem tudom)
1977.jan.1-től:
89 Blaha L.tér - Rákóczi út - Kiss József u. (Népszínház u.) - ... - Aszódi út
89A megszűnt
Helyettük
78 Naphegy tér - Keleti pu.
Valószínűleg létezett egy Nagyvárad tér - Aszódi u. járat is a metrócsatlakozás végett, de nem emlékszem, hogy ez 89A vagy 189-es számot viselt.
1980.március.??-től:
89 Blaha L.tér - ... - Elnök u. - Delej u. - Nagyvárad tér - Orczy út - Sárkány u. - Diószeghi S.u. - stb.
189 Aszódi u. - Ecseri út - Ceglédi út (lakótelep kerüléssel) - Fertő u. - Száva u. - Távíró u. - ??? - Illatos út - Táblás u.
189A Aszódi u. - stb - Távíró u., majd befordult a Lobogó utcai végállomáshoz.
A 189, 189A 1981-ben vagy 82-ben kihasználatlanság miatt megszűntek.
A 80-as évek vége felé a 89-es módosult, befelé:
Nagyvárad tér - Üllői út - Korányi S.u. - DiószeghiS.u. - stb.
Ennyit tudok ezekről a viszonylatokról, BPO-700 kolléga talán majd pontosít...
Bocs a késői válaszért, de a topic közben elsüllyedt...
Tehát: kezdetben vala a 47-es, ez a 60-as évek elejéig-közepéig nagyjából az alábbi útvonalon járt:
Egyesült Izzó - Váci út - Fóti út - Megyeri út - Irányi D.u.(?) - Baross u. - Türr I.u. - Papp K.u.(?) - Dózsa Gy.út (= Görgey u.) - Szilágyi u. - Fő u. - Deák F.u. - Szőcs Á.u. - Rákos út - Szerencs u.(?) - Kozák tér
Az Árpád úti sorompó miatt ezt később kettévágták, 1965-ben a 47-es már csak az újpesti szakaszon a Szilágyi utcáig közlekedett, és megindult a 96-os:
Egyesült Izzó - Fóti út - Pozsony u. - Sződliget u. - Fő u. - stb. - Kozák tér
A 70-es évek elején meghosszabbították Újpalotára:
Újpest - ... - Szerencs u. - Bánkút u. - Páskomliget u. - Zsókavár u. - Erdőkerülő u. vá.
Megindult a 196-os gyorsjárat is, de az a Hubay tértől más útvonalon járt:
... - Szőcs Á.u. - Felszabadulás útja (= Szentmihályi út) - Bánkút u. - Páskomliget u. - stb.
Nem tudom mikor, feltehetően az Árpád uti felüljáró átadásakor módosult az útvonala:
Újpest, Fóti út - Megyer út (Váci út) - Váci út - Árpád út - Hubay tér - eredeti útvonal.
1977.jan1-től piros [96] jelzéssel közlekedik.
1951.04.24.
A 6-os autóbuszok Óbuda, Miklós tér - Margit híd - Madách tér útvonalon közlekedtek.
1955.
A 6-os autóbuszok Óbuda, Miklós tér - Margit híd - Madách tér - Népliget útvonalon közlekedtek.
1957.
A 6-os autóbuszok Óbuda, Miklós tér - Margit híd - Kiskörút - Üllői út - Nagyvárad tér útvonalon közlekedtek.
1971.11.01.
A 106-os gyorsjárat Óbuda, Miklós tér - Margit híd - Madách tér - Nagyvárad tér útvonalon közlekedtek.
1977.01.01.
Az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 6-os autóbuszok Óbuda, Miklós tér - Margit híd - Erzsébet tér útvonalon közlekedtek.
--- A 106-os gyorsautóbuszok szintén Óbuda, Miklós tér - Margit híd - Erzsébet tér útvonalon közlekedtek, és a viszonylatjelzése 6gy jelzésre módosult.
1981.12.30.
A 6-os és a 6gy autóbuszok Óbuda, Miklós tér és Nyugati pályaudvar között közlekedtek.
1982.10.26.
A 6-os és a 6gy autóbuszok Óbuda, Bogdáni út és Nyugati pályaudvar között közlekedtek.
1983.02.28.
A 6gy autóbuszjárat megszűnt.
1989.01.02.
A 106-os autóbuszok Óbuda, Bogdáni út és Római úti lakotelep között közlekedtek.
1989.
A 6É jelzésű éjszakai autóbuszjárat Moszkva tér - pesti Nagykörút - Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
/A 6É jelzésű éjszakai autóbusznak az útvonala semmilyen formában nem tartozott az alapban közlekedett 6-os autóbuszjárathoz./
1990.07.01.
A 106-os autóbuszok Árpád híd, metróállomás és Római úti lakótelep között közlekedtek.
1999.08.30.
A 206-os jelzésű tehermentesítő autóbuszjárat Etele tér, Kelenföldi pályaudvar és Móricz Zsigmond körtér között közlekedett.
/A 206-os autóbusznak az útvonala semmilyen formában nem tartozott az alapban közlekedett 6-os autóbuszjárathoz./
1999.09.27.
A 206-os jelzésű tehermentesítő autóbuszjárat megszűnt.
2001.10.16.
Ismét közlekedett a 206-os jelzésű tehermentesítő autóbuszjárat Etele tér, Kelenföldi pályaudvar és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.
2001.12.22.
A 206-os jelzésű tehermentesítő autóbuszjárat megszűnt.
A 9–ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1928–TÓL NAPJAINKIG:
1928.03.20.
A 9-es autóbuszok Krisztina tér és János Kórház között közlekedtek.
?
A 9-es autóbuszjárat megszűnt.
1929.06.15.
A 9-es autóbuszok Népliget – Rozgonyi utca – Orczy út – Gyáli út – Ecseri út útvonalon közlekedtek.
1929.11.05.
A 9-es autóbuszjárat megszűnt.
1931.02.18.
A 9-es autóbuszok Kálvin tér – Váci utca – Lánchíd – Fő utca – Margit körút – Mechwart tér útvonalon közlekedtek.
1931.
A 9-es autóbuszok Mátyás tér – Mikszáth Kálmán tér – Baross utca – Kálvin tér – Váci utca – Lánchíd – Fő utca – Margit körút – Mechwart tér útvonalon közlekedtek.
1932.07.01.
A 9-es autóbuszok Mátyás tér – Mikszáth Kálmán tér – Baross utca – Kálvin tér – Váci utca – Lánchíd – Fő utca – Margit körút – Mechwart tér – Szemlőhegy utca útvonalon közlekedtek.
1936.11.30.
A 9-es autóbuszok Fiumei út – Mátyás tér – Mikszáth Kálmán tér – Baross utca – Kálvin tér – Váci utca – Vörösmarty tér útvonalon közlekedtek.
1938.06.20.
A 9-es autóbuszok Fiumei út – Mátyás tér – Mikszáth Kálmán tér – Baross utca – Kálvin tér – Váci utca – Vörösmarty tér – Lánchíd – Alagút – Krisztina tér – Győri út – Wolf Károly út útvonalon közlekedtek.
1940.07.02.
A 9-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat katonai célokra használták fel.
1940.07.07.
Ismét közlekedett a 9-es autóbusz.
1940.08.24.
A 9-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat ismét is katonai célokra használták fel.
1940.09.09.
Ismét közlekedett a 9-es autóbusz.
1941.04.03.
A 9-es autóbuszok közlekedése szünetelt, mert az autóbuszokat harmadszorra is katonai célokra használták fel.
1941.04.20.
Ismét közlekedett a 9-es autóbusz.
1944.
A 9-es autóbuszjárat - Budapest ostroma miatt - megszűnt.
1948.09.01.
A 9-es autóbuszok József körút – Baross utca – Kőbányai út – Liget tér útvonalon közlekedtek.
1948.09.27.
A 9-es autóbuszok Kálvin tér – Baross utca – Kőbányai út – Szent László tér útvonalon közlekedtek.
1950-es évek végén
A 9-es autóbuszok Vörösmarty tér – Kálvin tér – Baross utca – Kőbányai út – Pataky István tér útvonalon közlekedtek.
1970.09.01.
A 109-es gyorsautóbuszok Vörösmarty tér és Liget tér között közlekedtek.
1973.12.02.
A 9Y jelzésű autóbuszok Orczy tér és Curia utca között közlekedtek.
/Korábban ezen a vonalon 74-es trolibuszok közlekedtek./
1977.01.01.
Az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 9-es autóbuszok Madách tér – Pataky István tér útvonalon közlekedtek.
--- A 9Y jelzésű autóbuszjárat viszonylatjelzése 109-es jelzésre módosult és az Orczy tér – Duna utca útvonalon közlekedtek.
--- A 109-es gyors autóbuszjárat viszonylatjelzése 9gy jelzésre módosult és Madách tér – Pataky István tér útvonalon közlekedtek.
1983.08.14.
A 109-es autóbuszjárat megszűnt.
/Pótlására 83-as trolibusz közlekedett tovább./