szerintem ne tedd! Biztos hogy jó döntés? Az előbb a KAti-nak leírtam ezzel kapcsolatban egy kis szössznetet, olvasd el! Tudom az csak egy írás, de én így jártam. Nem azt vitatom, hogy hosszab-e vagy rövidebb a fékút, hanem azt mondom, hogy biztonságosabb. Valami téli gumi megoldást meg találjál. Mert olvastam a szervíz felé haladásod küzdelmét. Ott szerintem az ABS és a téli gumi nagy szolgálatot tett vola együtt. De te voltál ott ezt csak te tudod. ABS és téli gumi nélkül a Linea is egy rémálom szerintem. Hiába mondják, hogy a Linea fékrendszere jobb mint az átlag. Na gondold meg! Üdv. Kiskabo
Szia KAti! Jó reggelt! Egyet értek veled az ABS-l kapcsolatban. Nem azért találták ki, hogy drágábban adják el az autót, hanem mert tud valamit. Én 1985-ben törtem össze a Lada 2107-t jeges úton. Hol volt akkor még a Ladán ABS! Olyan jégre futottam amit nem láttam előre. Ez az 51-s úton egy nyilt szakaszon volt, ahol megszüntek a házak, és hirtelen az út jeges volt. Na most ott a vas kb. 50-nél (ennyivel mehettem) elkezdett harci táncot lejteni. Jobbra-balra kitört, majd megpördült, a vége árok lett. Akkor már 9 éves "rutinos" vezető voltam. Fékezgettem, kormányozgattam, rángattam, meg a fene tudja mit csináltam, de nem voltam ura az autónak. Az okosok persze utólag mondták, hogy ők megfogták volna. Na persze. Fejben én is tudom, de ahhoz akkor és ott kell lenni. Ez nem előre elgondolt szitu, hanem másodpercek alatt játszódik le. Kb. 150 méter táncoltam az úton a Ladával, mire az árokban kötöttem ki. Akkor már nagyon lassan mehettem, de nem tudtam mit csinálni. Nem volt ABS, és nem volt téli gumi! Még szerencse, hogy szombat és reggel 6 óra volt, mert nem jött senki, se szemben, se utánam. Szerintem, ebből a példából kiindúlva, igen is kell az a ABS!!!!!A téli gumi meg létkérdés!
És őszintén mondva nem értem azokat akik ABS ellenesek. Azt én is tapasztaltam, hogy hosszabb a fékút, de ez szerintem nagyon relatív! Nem tudhatjuk, hogy az adott helyzetben mi a jobb, ha van vagy ha nincs. Én azt mondom legyen! DE ebből még nagy vita lehet, mert mindenki tud egy példát felhozni pró és kontra!
Ígérem, eldugulok, csak eszembe jutott a sedan - hátsó ablaktörlővel témáról a Mitsubishi Galant. Klasszikus sedan, nem 5 ajtós, és van rajta hátul is lapát
Jó a Rain-X, de mielőtt rákenné bárki is az első szélvédőre, azt jó, ha tudja róla, hogy amikor átmegy rajta az ablaktörlőlapát, erősen és zavaróan hosszú ideig elhomályosítja a felületet. Igaz, cserébe kevesebbet kell lapátolni :-)
Én emiatt eddig kétszer használtam ezt a szert (először és utoljára), nekem zavaró volt ez a jelenség. Arra még nem gondoltam, hogy a hátsó ablakra kenjem, de jó ötlet. Előző autóm úgy keverte a levegőt, hogy menet közben szinte megszáradt a hátsó ablak esőben is (no nem zivatarban), nem volt zavaró.
A LINEA meg sajnos fóliázott, alig látok ki hátra.
"ABS-el irányítani tudok, de a fékút elvileg megnő!"
Fékút:
Ez nem igaz, legalábbis ennyire egyértelműen. A fékezések döntő többségében - és nyilván vészfékezésre kell gondolni - az ABS jobb fékutat produkál, mint egy ember.
Ennek két oka is van: Egyrészt a blokkolva csúszó kerék gyengébb surlódási ellenállású mint a csúszáshatáron egyensúlyozva tapadva gördülő kerék.
Másrészt a sofőrök jó része egyszerűen nem tud intenzíven vészfékezni. Vagy nem nyomják elég erősen és gyorsan a féket vagy megijednek a megcsúszástól és felengedik.
Irányítás:
Az átlagsofőr egy olyan helyzetben, amikor váratlanul vészfékeznie kell, nem fog iránykorrekciót csinálni. Jó ezt hinni, hogy mi kiváló sofőrök vagyunk, de nem.
Az átlagsofőr meredten előre nézve markolja a kormányt, tapossa a féket (jó esetben) és rohan bele a forgalmi helyzetbe. Tisztelet a kivételnek.
Az ABS előnye az, hogy nem engedi (de legalábbis csökkenti az esélyt, mértéket) oldalra kitörni az autó fenekét, ha oldalirányú manőver közben fékezünk hirtelen. Nem fog megpördülni az autó a fékezés miatt, legalább orral csapódunk az akadálynak, védenek a gyűrődő zónák, durran a légzsák, nem az ajtón jön be a villanyoszlop.
Amikor rosszabb az ABS, mintha nem lenne: amikor olyan laza közegen fékezünk lassú tempóról, ami a blokkoló kerék előtt felgyűrődne, összetorlódna. Ilyen pl. a laza hó, homok. Ezen az ABS hosszabb úton fékez, mint egy blokkoló kerékkel csúszó autó. (hasonlóba futottam bele pár hete)
Vissza az irányításra:
Voltam már tanpályán. Tanulságos volt látni a többi sofőrt, amint lelkileg felkészülve, agyilag kioktatva, várva a megcsúszási szituációt, milyen bénán reagáltak, mennyire nem tudták uralni az autót.
Most gondolkozol 65 ezer Ft-os gumi-felni kombón, az alufelni miatt.
Ezek szerint lett volna még 40-50 ezer Forintod téli gumira. 10-12 ezerért kapsz téligumit, ami már sokkal, de sokkal jobb, mint nyári gumival járni. Főleg azon a környéken, amerre te autózol. Süket duma, hogy nincs rá pénzed.
Gondolj a családodra. Ha az már nem szempont, hogy magad vagy másokat megölhetsz.
És mielőtt kérdezné bárki is: 21 éves koromban, 25 éve egy telet autóztam téli gumi nélkül. Azóta nem tettem ilyet.
...pontosan és majdnem teljes fordulaton,néha a klímát is bekapcsolom és a hátsó ablak ablakfütését pedig addig amíg le nem szárad a pára,az nálam kb 4 perc,még akkor is,ha teljesen be van párásodva az ablak hátul....
,,ABS-el irányítani tudok, de a fékút elvileg megnő!"
...így van..én sem szeretem nagyon az ABS-t....emiatt mentem neki egyszer valakinek,mert hosszab táv kellett a megálláshoz,sőt hol fogott,hol megengedett az ABS és így,ha nem engedett volna fel NEM megyek neki az előttem lévőnek és ami a legbízarabb,hogy csak 40-el mentem óránként....:((((
Szerintem amúgy valamelyik (nem akármelyik persze) biztosíték kivételével kiiktatható az ABS - de ez csak találgatás.
Amúgy valóban, a LINEA ABS-e nagyon vacak. Én is mentem már olyan körülmények között, hogy a féken állva az ABS csak dobogott a talpam alatt de az autó semennyit sem lassult - olyan helyen, ahol ABS nélkül lett volna fékhatás, eddigi tapasztalataim szerint.
Én a barátommá fogadlak!! Maximálisan egyetértek Veled! Biztosan jó az ABS, de én már űltem olyan járműben ami elütött egy részeg gyalogost. A helyszínelőnek az első kérdése, hogy ABS van, igen, akkor mindjárt másképp állt a dologhoz. ABS-el irányítani tudok, de a fékút elvileg megnő! Buszos ismerőseim is rettenetesen útálják, főleg jeges úton. A motorjaimon nincs ABS, bár az egyik igencsak fel van szerelve: fűtés,légrugó,tempomat,hifi.
Ember, már megbocsáss, de te nem vagy 100-as. Veszel 3 milkó fölött februárban egy új autót és elindulsz (kijössz a kereskedésből) vele téli gumi nélkül? Khm....
Most itt is közzé teszem, és lehet útálni érte!:-))
Szóval, higgadtan, nyugisan a következő a véleményem az ABS ről:
AZ ABS EGY RAKÁS SZ@R!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hozzáteszem, ez az első autóm, amiben van ABS, de eddig sosem fordult elő a pár száz levezetett kilométeren, hogy 3x csússztak be kissebb nagyobb hosszon a kereszteződésekbe!:-(((((((((
Még mielőtt bármit is írnátok: leteszem a nagyesküt, hogy az Albival, amin nem volt ABS, ugyan ilyen útviszonyok és sebesség mellett kb 3/4 ennyi távon megálltam volna!!!!!!
ISMÉTLEM, EGY RAKÁS SZ@R!!!!!!!!!
Nem tudjátok, nem lehet valahogy kikapcsoltatni rajta?
Minden valamire való motoron ki mlehet kapcsolni, remélem így van ez autóknál is!
Ha ismernél, hogy milyen "Fogtechnikus" ökör vagyok, akkor ezt nem kérdeznéd, de honnét is ismerhetnél? A fogtechnika jelentése: fogához veri a garast. Az Opelomban most 6,5éves az akku és még mindig jó, rendesen bánok vele, minden villanyal sporolok, a generátor az akkuba nyomja a villanyt. Az Astrám kombi, sőtétitett üveges, igazából nem szoktam a hátsó ablaktörlőt használni, sem az ablakfűtést. A külső tükörbe nézek, ha kell. Az elsőt szoktam Ran-X-el bekenni ott tökéletes. A hátsót mindig lemosom, amikor a garázsba bedugom. Ne haragudj, de a hátsó szélvédőről nem tudok nyilatkozni. A motorjaimon pedig plexi van, azokkal, ha lehet nem gurítok esőben. Mészi
Én ha tudnák ÚJ olyan autót venni, amiben olyan adagoló van mint az Opelemben, akkor mindenképp dieselt vettem volna, de ezektől az új csodadieselektől én már egy kicsit félek. Az ismerőseimnek rendre mennek tönkre, megjegyzem egyik sem FIAT és kúton tankolnak. Renault, Toyota, Citroen. A hibát állítólag az okozza, hogy ezek a modern diesel motorok kényesek az üzemanyag minőségére és állítólag kicsiny hazánkban az üzemanyagkutak nem tudják biztosítani ezt a tisztaságot. Állítólag 3-5mikron lehetne, de nem tudnak 5 mikron alá menni.Ezt viszont a rendszer nem szereti, ismeretségi körömben 70ezer km magasságában porlasztókat cserélnek, ami 100ezer/db környékén mozog, ezt szerettem volna elkerülni. Tudom, hogy alacsony a fogyi, de én már nem megyek sokat. Az astrám a szlovén piros fűtőt is szívesen elviselte, de ezekbe már nem merném a traktorból levett anyagot beletenni. Nem vagyok versenyző típus, a GTI-mmel is lassan jártam, de jó tudni, hogy kemény tartalékok várnak, hogy elővegyék őket. Ez egy biztonságérzet, legalább is nálam. Tojást teszek a lábam alá és majd jegyzetelek aztán majd megosztom veletek is a kapott eredményeket, ha átveszem a T-Jet-et. Legjobbakat Mészi