Egyébként ezt az oldaltávot sok sporttárs csak addig reklamálja, amíg a tőle erősebb közlekedőtől várja el - aztán a piros-sárga jelzőlámpa jelzésre érkezve vígan elrombol 20-25 km/h-val 15-20 cm oldaltávval a lámpától induló, nyeregbe felkászálódó kerékpáros társak mellett, akkor nem fontos sem a másfél méter, sem a 70-80 cm. :("
Sajnos ez pont egy olyan dolog, amelyre az alábbi, elég gumijellegű KRESZ-paragrafus is rendelkezik - no nem az üvegcserepekről, hanem az úttesten lévő akadályról, amelyre számítania kell a járművezetőnek:
"(4) A jármű sebességét az (1)–(3) bekezdésben említett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell."
Sajnos a turista- és csőcselékbelvárosban az út szélén szétbaszott piásüveg olyan akadály, amelyre számítanod kell - te magad is megteszed, hiszen tudod, hogy véletlenszerűen van.
Szóval csak ilyesmire hivatkozva kérni a másfél métert, hogy mi van, ha kátyút, üvegcserepet kell kerülni, elég életszerűtlen, hiszen ha az üveg 1,6 m szélesen van szétterítve, a figyelmetlen, zsigerből kerülő kerékpáros ugyanúgy a vele párhuzamosan haladó autó alá kerül. Ilyenkor bizony, sávváltás közben, vagy sávon belül, elsőbbséget kell adni azoknak, akik irányt nem változtatva haladnak - ez érvényes a kerékpársáv melletti forgalmi sávban mellettünk haladó autóra és a sávunkon belül, de már előzésben lévő autóra is, vagy épp másik kerékpárosra is.
A 15 cm teljesen életszerűtlen, ott már nem egy akadály kikerülése, de egy finom kormánymozdulat is veszélyes lehet. Szerintem - kerékpárosként - a kért másfél méter fele, 70-80 cm már eléggé rendben van, főleg városi környezetben.
Egyébként ezt az oldaltávot sok sporttárs csak addig reklamálja, amíg a tőle erősebb közlekedőtől várja el - aztán a piros-sárga jelzőlámpa jelzésre érkezve vígan elrombol 20-25 km/h-val 15-20 cm oldaltávval a lámpától induló, nyeregbe felkászálódó kerékpáros társak mellett, akkor nem fontos sem a másfél méter, sem a 70-80 cm. :( Ezt a jelenséget az Astoriánál tudjátok a legjobban megfigyelni, Kiskörúton, irány Deák Ferenc tér fele, a villamosmegálló peronjára vezető zebránál lévő jelzőlámpa szabad jelzése után kb. 10 másodperccel zöldül ki az Astoria csomópont is, a csomópontnál a pirosnál még álló, piros-sárgánál felkászálódó bringások közé rendre a fent jelzett sebességgel esnek már be azok, akik az eggyel korábbi lámpától megindultak a szabadra, bármiféle oldaltávolság figyelembe vétele nélkül.
Hát te tudod, de szerintem nem a versenyzőktől indult.
A 15 cm-es oldaltávolság mondjuk nagyon kevés. Amerre járok munkába, random helyeken jelennek meg üvegcserepek. Csak a Baross utcában van két hely (egy nagyobb vodkás üveg maradványa, és egy kicsi tömény maradéka) amiről tudtam, ezeket már jó előre ívben kerülöm, sávközépig. Ha egy autós nem tudja, hogy foglalom el a biztos sávját, biztos anyázna egy sort. Tegnap viszont megjelent egy új üvegszőnyeg, relatíve hirtelen kellett vagy fél métert beljebb csalinkáznom.
Két hete ezen (lásd előzmény) a Váci út melletti orosz rulettes (a kanyar után a hirdetőoszlop és sövény takarásából vajon jön-e valaki szabálytalanul szembe) kerékpárúton pont volt egy frontális ütközés. Szerencsére nem mentek gyorsan, az egyirányúságot figyelmen kívül hagyónak elferdült a kormánya.
Egy köcsög felmerészkedett a közlekedésre alkalmatlan sporteszközével (2 db 5 Ft-os felületen "tapadó", + állandó defekt veszély) egy kétsávos nagy forgalmú útvonalra.
Ott felborult. Ha sérülést szenved, esetleg másokat is érintő balesetet okoz, mennyire tartja fel a közlekedést? Mentő kiérkezése, helyszínelés, sávlezárás, ilyesmik?
0:58 mp-nél: az iskolapéldája annak, miért kell megtartani a biztonságos oldaltávolságot előzéskor (is). "A kerékpáros olyan széles, mint amilyen magas."