Az én véleményem, az egyszerűség felől közelítve :)
Én úgy tudom, a betonyp inkább páraáteresztő. Na de nem is ez a lényeg. Feltételezhetően van a falak közt 10-15 centi gyapot. Én azt csinálnám, hogy kívülről keresztbe stafniznám a falat (nyilván a tartóoszlopokra rögzitve), és tennék közé 5 centi sima táblás gyapotot (vagy 10, de sztem elég az 5, mivel a falakban is van már 10-15). Majd erre tetszőleges burkolat, betonyp, lambéria, mondjuk alulra betonyp, felöl egy kis lambéria v hajópadló).
A belső repedéseknél meg megpróbálnám akrillal kinyomni, és arra vakolni. Én így csináltam a tetőtér ferde síkján, és nem reped. Vagy ha végképp reped úgy is, akkor esetleg hálózni és vakolni az egészet(vagy csak az illesztéseknél üvegfátyol vagy mi). A GK illesztésenél szted nem repedne?
Akkor semmi sem változott. Annakidején nekem is félévi teljes keresetem ráment a kazáncserére, most is annyi lenne. A hőszigetelés meg egy teljes évi keresetembe került anyagáron úgy hogy én csináltam mindent a szabadidőmben.
Nem mindenki zárkózik el a ksz-től. Most is épült egy az utcánkban és mi is abban lakunk.
A falcsere nekem abszurd ötletnek tűnik.
Bontsd meg a fürdőt és ha ott patent a fólia-gyapot-váz és penész sehol akkor rendben lehet az egész ház. Akkor elég egy új fólia+lécváz+gipszkarton belülre. Kívülre mehet más burkolat is a dryvit helyett ha nagyon elégedetlen vagy a mostanival. Szerintem nem kell téglának beállítani azt ami nem tégla. Pinteresten vannak fotók modern ksz-es házakról, faházakról...pillants rá hátha megtetszik valami.
15 cm gyapot az még a nagyon régi 0,050-esből is U=0,050/0,15=0,33 W/m2K Az is lehet, hogy már 0,044-es gyapot is volt akkoriban, akkor még jobb az U érték.
Ezt rontják le a tartóváz hőhídjai, mondjuk U=~0,45-re.
Viszont javítja a két réteg burkolat és a felületek hőátadási tényezői.
Eredőben valahol U=0,40 >>R=1/U=2,50 körül lehet az a falazat >> nem olyan rossz az!
Az átlagosnál jelentősen jobb :-)
Asszem 2005-től kezdve épültek csak kötelezően legalább ennyire jól hőszigetelő falazattal a házak.
---
Erre már nem igazán lehet gazdasági indokkal egy újabb réteget felrakni.
HA mégis kerül rá. akkor a már igen jónak mondható U<=0,18 azaz R>=5,55 eléréshez hiányzik még R=5,55-2,5=3,05 m2K/W hőellenállás.
Ami a 0,036-os vakolható gyapotból: vastagság=R x lambda=3,05x0,036=0,11 >> 10 cm vastagság.
Ez manapság nagyjából 7-8000 Ft/m2 áron kerül fel vállalkozói árszinten komplett készen.
Az elérhető megtakarítás mértéke pedig U=1 csökkenés ~ 700 Ft/év egy m2 falon földgázból.
Jelen esetben a csökkenés azonban csak U=~0,40-0,18=~0,22 x 700 =150-160 Ft/m2 körüli lenne évente.
Ehhez képest az olcsóbb 7000 Ft/m2 áron is 7000/155=~40-50 év lenne a megtérülése a jelen árakon.
A gyakorlatban vélhetően hamarabb (gáz drágulás), de akkor is csak igen sokára térülne meg, úgy 25-30 év alatt ... vélhetően.
Akkor csináld meg az imént vázolt belső komplett felújítást... a külső oldal pedig marad ahogy van, vagy csak kifested/nemesvakolod szépre :-)
Köszönöm a további írást! Kívülről egy probléma lehet, hogy a betonyp illesztéseknél a vakolat nem egyszerű szerintem. Jelenleg lécek takarják az illesztést, szépen le van festve. De elég faházas. Szóval a nemesvakolat sokat dobna a kinézetén. Ámde nem repedne az illesztéseknél? (A lécezést eltávolítva persze)
Igaz, hogy cserébe elveszik ~ 7 cm a helyiség belméretből, ahol a fal így lesz megújítva.
Anélkül valóban nem úszom meg. Valamennyi hely bármilyen modernizáláskor elveszik sajnos. Anélkül nem fog menni az illesztések helyrerekása.
Szerinted is nagyon nem működőképes a fal lecserélése téglára vagfy ytongra? Oké, hogy sokkal több, de alternatíva végülis. Már ha létezik ilyen megoldás és kivitelezhető.
...Ezzel a hőszigeteltséggel 1000 m3 közelébe ment volna le a ház kazán csere nélkül is...
Viszont fordítva is igaz, ha nincs pénzed a házat hőszigetelni mert állati sokba kerül cseréld le legalább az elavult alacsony hatásfokú energiazabáló gázkazánodat egy kondenzációsra és 30%-al csökken a gázszámlád. Nekünk egy ekkora házban 3 év alatt visszaspórolta az árát, azóta meg nekünk spórol.
Gondolhatod hogy nézett rám 2004-ben mindenki amikor kinyögtem hogy 15cm EPS-t fogok rakni a kádárkockára :-)
A vége az lett hogy az építési hatóság nem engedélyezett 10cm-nél nagyobb méretnövekedést, így annyi lett csak a falon. Eltelt 10-15 év és már tök általános is lett ez a vastagság.
Akkor leszedném a belső oldali burkolatokat, szakaszosan és kijavítanám, amit ki kell és jöhet a szép-új belső. Az összes olyan falnál ami fűtött/fűtetlen teret választ el egymástól.
Nagyon jogos. Köszönöm! A belső oldalról olcsóbb és talán a mindennapokban jobban érezhető eredményt lehet elérni. A külseje kicsit faházas, de amúgy nem olyan nagy gond az... Valóban belülről gazdaságosabb és ésszerűbb ezt kezdeni. Nem kell mindent elsőre.
A gyapot átvizsgál, szükség szerint pótol/cserél (ahol jó azaz száraz, nem penészes azt kár volna kidobni).
Majdnem 20cm a két betonyp lap felszíne közötti távolság. Szóval olyan 15cm szigetelés beleférhet. Kis szerencsével annyi is van benne már, mert tényleg egész élhető a kifűtése.
Szükség szerint cserélve pl. az alumínium villanyvezetékek rézre.
Ha minden igaz ezek már szerencsére réz vezetékek.
A vízcső, a ha megy ott szintén ide a légrésbe átrakva, szükség szerint modern csőre cserélve. A radiátor/fűtés csövek is, ha vannak ott.
Ez abszolút kötelező való igaz, ha a fal mögé mennek. Jelenleg ugyanis jó sok toldás van. Én a fal mögé egy toldást sem raknék. Két folytonos ötrétegű cső minden alu radiátorhoz, előre és vissza. A falban semmi kötés, toldás.
Sajnos igen. Ez pont a fürdőben egy kültérrel határolt fal. Egyetlen pozitív dolog, hogy télen nem nagyon volt használva soha. Amikor huzamosabb ideig használva volt az inkább nyárra esett, ha jól emlékszem. Javarészt ez az ingatlan ilyen tárolóként funkcionált amúgy...
Szóval van esély, hogy nem katasztrófális a fal belülről. Azért nagyon j állapotú sem lehet egy ilyen megoldás után. Azért a meggondolatlanság miatt kevésbé ellenálló ez a könnyűszerkezet, mint a tégla. Könnyebben tönkre lehet tenni szerintem.
Nem tudom mennyire sérülne a betonyp leszedés közben. Mivel rögzítették?
Sajnos szögekkel szerintem.
Jó sok átgondolni való van. Nekem rámenne pár éjszakám.
Ez igaz, az biztos :-) Lesz min agyalni. A falzat szakaszos cseréje az "elmebogyós" ötlet szerinted? Az jó drága lehet, de lehet, hogy legalább az ingatlan árával kapcsolatban nem kidobott pénz. Mert a könnyűszerkezettel bármit csinálok az könnyászerkezet marad és ez a megítélésében nem túl jó.
Akkor csináld meg az imént vázolt belső komplett felújítást... a külső oldal pedig marad ahogy van, vagy csak kifested/nemesvakolod szépre :-)
A rendbe rakott (immár tömör) gyapot réteg, a plusz légrés, a gipszkarton és a jobb légtömörség (új fólia hibátlanul) is javít a hőszigetelésen is >> számottevő mértékben.
A vezetékek pedig eltűnnek a falban :-)
Igaz, hogy cserébe elveszik ~ 7 cm a helyiség belméretből, ahol a fal így lesz megújítva.
Akkor leszedném a belső oldali burkolatokat, szakaszosan és kijavítanám, amit ki kell és jöhet a szép-új belső. Az összes olyan falnál ami fűtött/fűtetlen teret választ el egymástól.
Betonyp és fólia le.
A gyapot átvizsgál, szükség szerint pótol/cserél (ahol jó azaz száraz, nem penészes azt kár volna kidobni).
A vázszerkezet is átvizsgál, szükség szerint kijavítás, merevítés palló darabokkal (hibás anyag kivágása és csere új anyagra, kellő kötéssel persze)
Ahol penészes volt esetleg a gyapot, de egyébként ép a váz anyaga ott gombaölős kezelés.
Vezetékek kiműtése a falból... ideiglenesen a lakótérbe húzva őket.
A használható lebontott betonyp darabok és/vagy azonos vastagságú új OSB burkolat vissza a gyapottal kipótolt és kijavított vázra.
A "vastag" fajta párazáró fólia fel a burkolatra, HIBÁTLANUL kivitelezve.
5 cm lécváz a párazáró fóliára >> légrés és a vezetékek ide vissza építve
Szükség szerint cserélve pl. az alumínium villanyvezetékek rézre. A vízcső, a ha megy ott szintén ide a légrésbe átrakva, szükség szerint modern csőre cserélve. A radiátor/fűtés csövek is, ha vannak ott.
Gipszkarton.
Öröm és boldogság....
Mert a belső oldal OKÉ lett szép és biztosan jól is működik majd a következő évtizedekben.
----
Lehet utána agyalni a födémen, a falazat esetleges hőszigetelés vastagításán és a lábazaton.
Nem tudom mennyire sérülne a betonyp leszedés közben. Mivel rögzítették? A szögek már kihúzhatatlanra rozsdásodhattak...Lehet vágnod kell, hogy haladj is valamennyire és akkor nem tudod visszatenni. (Azt olvastam nincs benne azbeszt, vágható)
Jó sok átgondolni való van. Nekem rámenne pár éjszakám.
Ilyesmi ugrott be nekem is itt a sok hozzászólás után.
"- páraZÁRÓ fóliázás, tökéletesre (de mi lesz a meglévő konnektorokkal/kapcsolókkal, lámpákkal... ki kell hozni őket a fólia elé és tömíteni a meglévő vezeték csöveket is)."
-Egy szerencse van, hogy elég gány a ház most és csak a vezetékek vannak rejtve a betonyp és a párazáró mögé. Azokat meg nem olyan nagy szám felhúzni a padlásra és egy új lyukon leereszteni az új légrésbe. Olyankor nem kéne semmit a párazáró mögé vinni.
Az összes cső falon kívül megy, jó csúnya. Azért is lenne jó a légrés.
"Szerintem, nem akarod te ezt."
-Melyik része volna a legvészesebb? Valamit kezdeni kell vele mindenképpen... a belső betonyp illesztések repednek. Arra nincs megoldás más csak a gk lapok szerintem. Minimum eltolt illesztéssel közvetlenül csavarozva rá. Vagy az általad javasolt légréses megoldás a tutibb persze.
-Tippre a kinti szigetelés 700 ezer, a benti gk lapozás házilag, csak anyaggal olyan 150 ezernél megállhatna. Azért durva. De ezután legalább háznak nézne ki és belülről is nagyot lépne a normalitás irányába. Nem olyan nagy a fűtésszámla most sem, így a megtérülését ne boncolgassuk. 15 év vagy még több, de nem csak energetikai beruházásként kell nézni szerintem. De a könnyűszerkezet nem piacképes igazán, a beletett pénzt nem díjazná a piac szerintem - még ha szép és igényes akkor sem -, ha valaha el kéne adni.
-Nagyon "elborult" ötletnek még az is lehetne, hogy az egész falazatot lecserélni ytongra vagy téglára. Nagyon komoly monolit vb. födém van, korrekt pincével, alappal. Elbírná a plusz terhelést gyaníthatóan. Már ha ilyen cserét lehet méterenként csinálni, lehet, hogy műszakilag lehetetlen. Annyit lehet, hogy nem ér az egész mondjuk, ha van is ilyen az jó pár millió lehet.
Belülről tényleg egyszerűbb bontani, mert nincs az illesztéseknél deszka. Csúnya is, bármit glettel az ember, reped ott. Ezért kell vele valamit tenni belülről is.
Mondjuk szerintem a betonyp inkább segít a merevségben, mint a gk lap, nem? Szóval nem árthat, ha visszateszem a betonypot és arra egy külön gk lapot teszek nem? Az a biztos...
Valóban lehet, hogy nem árt a falban levő gyapotot is cserélni.
De lehet, hogy az EPS ár-érzékenységből kerül fel, nem azért mert az a legtutibb ide. Ha már piszkálom, akkor rendes eredményt lenne jó elérni.
- páraZÁRÓ fóliázás, tökéletesre (de mi lesz a meglévő konnektorokkal/kapcsolókkal, lámpákkal... ki kell hozni őket a fólia elé és tömíteni a meglévő vezeték csöveket is).
Én lekapnám a betonyp lapokat belülről. A külső simán stabilan tartja a vázat. Egyúttal a favázat is meg lehet vizsgálni, ahol kell ott cserélni/erősíteni. Ha kátránypapírt is tartalmaz a fal, akkor azt kiszedném. A feltárt falközt tökéletesre szigetelném keményebb gyapottal (gondolom a 30 éves valami már berogyhatott több helyen), aztán mehetne rá a pz fólia és a belső gipszkarton, vagy lambéria ami nem fog repedezni később.
A külső EPS témája...általában ezt teszik ksz-es házakra. A fal meg két osb lemeze közé gyapotot zárnak. A belső fólia minden párát zár elvileg. Gyakorlatilag meg az tudja aki tömegével bontott már 50 éves ksz házakat. Én nem ismerek ilyen embert.
Egy ilyen B30 ház a födém-fal-lábazat kellő hőszigetelése nélkül egy hatalmas energia vámpír.
Amit kifűteni se lehet normálisan...
A hőszigetelés elvisz ugyan 1,0-1,5 milliót, de kellő hőszigeteltség a fűtési energia akár 70-80%-t is MEGTAKARÍTJA cserébe. Az eredeti állapot gagyiságától függően.
A szokásos szintű B30 házak esetén így 5-8 év alatt térül meg a hőszigetelés.
0.
Az ablak cserem ha szükséges (a jó állapotú 1,1-1,0 üvegezésű ablak cseréje nem ésszerű)
1.
A födémek hőszigetelése U<=0,20 alá, ez cirka 25 cm gyapot.
2.
A falak hőszigetelése 14-15 cm grafitos habbal
3.
A lábazat hőszigetelése 10 cm XPS habbal a benti padlószint alá legalább és lehetőleg 60 cm-rel kívül a lábazaton.
Ezek után a jócskán lecsökkent fűtési igény már általában nem indokolj a kazánra/fűtésre költést.
Amíg az jól működik!!! egyébként.
Ráér majd akkor, a ha muszáj lesz...
---------
Persze egyéni szempontok, igények és okok-döntések felül írhatják, de alapban ez a menetrend.
Rendben, akkor a homlokzati szigeteléssel komolyabb megbontásig nem nagyon foglalkozok többet. Van más kérdéskör is sok. Födém meg a tető megújítása.
Sajnos pont a fürdőben (pára tekintetében kellemetlen ez) a 90-es évek végén történt egy nagy tákolás. Egy bojler a teljes falazaton átmenő csavarokkal lett rögzítve a falra. Na ott, ha nincs szerencse érdekes lehet a fal belülről. A fólia ott nem sokat érhet. Lett felfúrva mosdó, pipere, ilyesmik. Lehet dübel is ment oda és az azért nem olyan szépen simul a fóliába, mint egy csavar.
A kiszellőztetés és a pontos gyapot vastagság is kérdéses jelenleg még valóban.
Ha van és működik, akkor kívül kb. azt csinálsz amit akarsz, mehet rá a hab is. Feltéve, hogy kívül egyébként nem kiszellőzős megoldás a burkolat a gyapoton.
Ha nem működik és/vagy kiszellőzős megoldású a külső burkolat akkor meg max gyapotos megoldásban lehet gondolkodni... de annak is van kockázata!
Fel kell deríteni a meglévő falazat tényleges ELVI működési módját és a gyakorlati állapotát is.