A szél csak a problémákat növelné, több atomerőmű az, ami hiányzik, a napelemek meg elérték a határt, ami fölé már nem lehet menni, csak tárolókkal együtt.
Altalaban szenat szoktak szallitani visszafele (kontenerekben). Ha most tenyleg uresen mennek, akkor vagy nem kell nekik az amerikai szena, vagy az amerikaiaknak sincs eleg (az USA nyugati es dei reszen megadrought van).
Sajnos a szélerősség és turbulencia a magassággal nagyon változik. Kicsiban csak HAWT-okat lenne érdemes, azok ára viszont fajlagosan igen magas, egyénileg a napelem a nyerő lakott területen legalábbis.
A szaudi vezetes mar Biden telefonhivasat sem hajlando fogadni. Arra akarta ravenni oket, hogy noveljek az olajtermelest, de szoba sem allnak vele. Ezert rendelte el, hogy dobjak piacra a strategiai olajtartalek egy reszet (180 millio hordonyi olajat 6 honap alatt). Amikor elkezdtek ezt nehany hete, csokkent is az olajar. De mara mar megint ugyanott van, ahonnan indult. Es a tartalekot csak egyszer lehet elfogyasztani, sot, utana vissza kell tolteni.
Aha, igen, az orosz olajat nem az opec hanem maga a nyugat a jelenlegi vevő ami kiváltja.
Pl ha tartósan kevesebb új gépkocsi kerül forgalomba kevesebbet gyártanak az kihat az összes többi iparágra is. Pl az éppen fizetetlen szabadságon levő munkás rá is ér elsétálni és hazavinni a hambit is de nyilván pénze sincs kifizetni a futár szolgálatot. De a cipője se kopik annyira, esetleg elég 3 évente 1 pár és nem évente a 3. Jobban ráérhet pl horgászni is, ahoz se sok olaj kell. Szóval lehet de
JPM: "While the world is short on commodities, China is not, given they have started stockpiling commodities since 2019 and currently hold 80% of global copper inventories, 70% of corn, 51% of wheat, 46% of soybeans, 70% of crude oil, and over 20% of global aluminum inventories."
Az OPEC képes kiváltani az oroszokat, a kaja meg Kínából fog hiányozni, de ők már megszokták.
Azt mondják, hogy nem képes.
Azt nem tudom, de érdekes ha valóban lesz ilyen törvény az usa-ban, hogy a szállítóhajó nem tagadhatja meg a berakodást ha van üres hely benne.
Nem gondolnám,hogy Kína vezetői ne tudnának róla,hogy az embereknek élelmiszerre van szükségük. Lehet,hogy a saját termelést akarják élénkíteni ezzel, hogy nem engednek be konkurrenciát, de nem vámokkal mert az hasonló ellenlépést váltana ki. Persze kivált ez is ha igaz amit ír a cikk.
Nagyon úgy kezd kinézni, hogy a globális kapitalizmus kb. ennyi volt, ez most már 1-2 évtized alatt leépül.
startup... szerintem a profi sportba nyomott pénzek töredékéből lehetne pár év alatt használható alternatívát
Kovácsolt vas kerítés, gránit konyhapult egyebek költsége is kitenné egy ház teljes tetőfedését napelemekkel, van amelyiknél a tárolót is hozzá, 1 hónapra valót is.
Magyar áramtermelés utolsó hete. Az egy-két év alatt felépült napenergia kapacitásunknak köszönhetően sikerült csúcsidőszakban csökkenteni a külső forrásoktól való függőségünk, sőt néha nagyon rövid időre nettó exportőrökké is váltunk. Sajnos nagyon hiányzik a széltermelés az energiamixből, amivel kiegyenlítettebbé tehetnénk a megújulótermelést.
Mint látható, a szaúdiak is berágtak az USA-ra, hogy csak akkor fontos a termelés csökkentése vagy növelése, ha azt az USA akarja, ellenben a szaúdiaknak is vannak már igényeik...
Csak emlékeztetőül 1973-ra:
"Az arab-izraeli konfliktus állandósulása erősítette fel azt a folyamatot, aminek eredményeként az OPEC egyszerű kartellből komoly politikai tényezővé lépett elő. A hatnapos háború után, 1967-ben a szervezet arab tagállamai külön – átfedésekkel – megalapították Olajexportáló Arab Országok Szövetségét (OAPEC), hogy egységes nyomást tudjanak gyakorolni az Izraelt támogató nyugati országokra. Bár nem jelentős olajexportőrök, az OPEC-hez Egyiptom és Szíria is csatlakozott. Az 1973-as jom kippuri háború felélénkítette a szervezet tevékenységét. Véleményük szerint azért tudott Izrael ellenállni Szíria és Egyiptom támadásának, mert a nyugat segélyeket nyújtott neki. Az OAPEC országai ezért 1973-ban olajembargót vezettek be az Egyesült Államok, Nyugat-Európa és Japán ellen. A féléves embargó alatt a nyugati világ először szembesült az olaj (illetve annak hiányának) stratégiai jelentőségével. A krízis csúcsán egy ideig például Amerikában a páros napokon csak a páros számra végződő rendszámú autók tankolhattak, míg a páratlan dátumokon a páratlan rendszámúak.
A háború azonban csak meggyorsította az amúgy is erősödő folyamatokat. Tarthatatlan volt, hogy a nyugat olajfelhasználása évente 5%-kal növekedjen, míg ők közben továbbra is alacsony árat fizessenek a nyersolajért, és közben az inflációval vagy azt meghaladó mértékben emelkedő árakon adjak el termékeket a harmadik világnak. Még az iráni Sah, aki Amerika legfőbb szövetségesének számított a térségben, is kirohant a szerintük igazságtalan állapotok miatt: 1973-ban a New York Timesnak nyilatkozva azt mondta: „Persze, hogy emelkedni fog az olaj ára, de még hogy! Önök [a nyugatiak] felemelték a búza árát, amit eladnak nekünk 300%-kal drágábban, ugyanezt tették a cukorral és a cementtel is... A tőlünk olcsón vásárolt nyersolajból készült termékeket százszor annyiért adják el nekünk... Akkor az úgy igazságos, ha mostantól mi is megemeljük a nyersolaj árát. Mondjuk a tízszeresére.” Az apadó készletek miatt egy részük kénytelen visszafogni a kitermelést, egy részük, mint például Nigéria, a fokozódó szegénységre hivatkozva a kitermelés növelésével próbál meg nagyobb profithoz jutni. Míg a 70-es években az OPEC ármeghatározó szerepet töltött be a világpiacon, és a világ kőolajexportjának 80-90%-át adták a tagországok, addigra, például Norvégia, Nagy-Britannia és az USA, felismerve és megpróbálva függetlenedni az OPEC-től, megkezdte saját kitermelését, s idővel a világpiacon is megjelent termékeivel, ezzel is gyengítve az OPEC ármeghatározó szerepét. Az OPEC részesedése azóta kb. 58%-ra csökkent 1995-től folyamatosan csökkenő tendenciát mutat."
Az opec egyelőre azt nyilatkozza, hogy nem is képes annyira emelni a termelését.
Na meg egy kis háborúcska nyugodtan lehet ott is.
Ha meg amerikában nem növelték a vetés területet, akkor az mindenképpen hiányzik valahonnan.
Persze megoldható, hiszen ha oroszország soha nem is létezett volna tenger lenne a helyén, a világ többi része lenne akkor is. Csak hát nagy viták lesznek, hogy kiegyen majd most kevesebbet.
A cikk azt írja, hogy törvény áll elfogadás alatt, hogy a szállítmányozó nem tagadhatja meg az exportot.Mint ha Kínában ott lenne a vevő az árúra, de a hajó nem vállalja a szállítását, megy haza inkább félig rakottan. Én ezt olvastam ki belőle.