Keresés

Részletes keresés

peterch Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6118

  Tudom nem engem kerdeztel, de gondolkozzunk logikusan ! Ha a fal melegiti a levegot, akkor a falban levo nedvesseg egy resze is eltavozik, majd ha beall az egyensuly, akkor egyenletesen szaraz falunk lesz, amit nem tudunk pufferkent hasznalni, mert a hidegebb levegobol nem fog tudni a para bejutni a melegebb falba. Ezert folyamatosan csokken a helyiseg paratartalma a folyamatos szelloztetes vegett, ha nincs parautanpotlas. Szerintem .

Előzmény: R.I.P. Brian (6117)
R.I.P. Brian Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6117

Hihető gondolatmenet! Már csak az a kérdés, hogy ha a tervezett rendszer 27-29 fokos fűtés előremenő mellett is biztosítaná a benti 21-22 fokos meleget, akkor is hasonló intenzitású lenne-e a dolog, vagy magasabb páratartalom maradna-e bent.

Előzmény: halaloszto (6112)
peterch Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6116

  Sziasztok!

 

  A teli szarazlevego szerintem ket dolg vegett van: 1., A falak belulrol melegednek es kintrol hulnek, tehat a belso paranyomas kifele tolja a falban felgyulemlett vizet. Ennek bizonyiteka a rosszul kivitelezett hoszigeteles, amikor csak pogacsakat es egy keretet tesznek csak az EPS tablakra. Ezert lebontaskor peneszesek a falak.

                                                                                   2., A kinti levego telitett allapotban mondjuk 0°C-nal 4,8g vizparat tartalmaz, mig 23°C-nal a telitett levego 20,6g vizparat tartalmaz.

  Ha folyamatos a szelloztetes, akkor termeszetes, hogy szepen kiszallitjuk a parat a hazbol.  Ezert kell esszeruen es a szuksegnek megfelelo mennyisegben szelloztetni. akkor nem esunk at a lo masik oldalara.

 

  Szerintem.

 

  Udv , Peter.

Törölt nick Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6115

Szerintem is ez lehet az ok, gyakorlatilag megszűnik egy nagy párapuffer működése.

Előzmény: halaloszto (6112)
ulrik60 Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6114

Szerintem számít az is milyen színű a fal. Nálam halványsárga, és most 42%, ami normál. Tuskó Hopkinsz haveroméknál fehér a fal, 32% a pára, és krahácsolnak! Hiába mondtan neki, hogy óvakodjon a fehér falaktól, mert nagy baj lesz. Most tessék, száraz minden.

Előzmény: Karger (6113)
Karger Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6113

Amúgy a fűtés fajtája sokat dob a pára értékén. Nálam radiátor, és padló van 55-60% pára ami nekem sok. A szüleimnél gravitációs légfűtés van 25-30% pára, ígaz nagyon költséges .

halaloszto Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6112

Nekem egy olyan tippem van, hogy egy szokasos falazat komoly parapufferkent viselkedik. Nyaron betarol egy csomo vizet, es telen szep lassan leadja. A falon csak a vakolat maga van 20-30kg/m2, plusz a tegla egy resze, es van sok szaz m2 valaszfalakkal egyutt. Ennek a viztartalma ha csak 1-2%absz-ot is valtozik, az is akar tobb szaz liter viz.

 

A feluletfutes amikor feltoltja a falat 40 fokra, szepen kitolja belole a viz joreszet, es ahogy utanna melegen tartja, nem engedi hogy vizet vegyen fel.

 

Vajk

Előzmény: R.I.P. Brian (6110)
R.I.P. Brian Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6111

Ha valahogy garantálni lehetne, hogy egy entalpia nélküli rekuperátorral lehet ezt a 40-50% körüli páratartalmat tartani egy jól szigetelt lakásban, úgy hogy mellette kellő friss levegő érezik, akkor nem lenne kérdés tovább a kérdés.

Látom érzem, elfogadom én is, hogy alacsonyabb a páratartalom a kinti hideg levegő miatt ilyenkor télen, no de a lakótérben mért 20-30%-os páratartalmak már a másik végletet jelentik és szintén egészségtelenek...

Előzmény: Törölt nick (6109)
R.I.P. Brian Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6110

Tőle is hallottam, de máshol is olvastam. A lényeg nem ez, hanem az, hogy nem értem, mi köze ennek a felületfűtésnek.

Valahogy egyszerű ésszel pont úgy gondolnám, hogy a 30 fokos felületfűtéshez képest a forró radiátor és parapet jobban szárítja a levegőt, mint ahogy a hajszárító is. :)

Aztán lehet hogy nálam van a logikai bukfenc.

Előzmény: ulrik60 (6108)
Törölt nick Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6109

Igazából azért kevés a pára télen: mert tél van.

Azaz hideg van kint!!! és meleg bent...

 

A kinti nulla fok körüli vgy pláne mínuszos levegő CSAK KEVÉS párát tartalmaz.

Amikor ez bejut a meleg lakótérbe és felmelegszik, akkor párahiány áll elő benne!

Mert a meleg levegő több párát TUDNA magában tartani, mint a hideg...

De, nem tud ehhez honnan-miből több párát szerezni magának, ezért száraz marad.

 

Ennyi, normál esetben egészsége smértékű friss levegő bevitel esetén: télen száraz a levegő bennt és kész.

 

Ez alól kivétel, ha éppen

- zuhanyzás folyik jó meleg vízzel

- sütés/főzés foylik sok gőzzel

- száradnak ruhák

- sok növény és/vagy akvárium párologtat

- sok ember párologtat/izzad

- vizes a (a látszólag száraz) fal/padló !!!!  esetleg beázás, csőtörés valahol

- egészségtelenül keveset szellőztetnek !!!!!!

És persze ezek kombinációi :-)

 

De, ahol nulla-mínuszos téli időben gyakran 60% vagy pláne 60% fölötti a pára ott valami gond van!

Elsősorban a kellő szellőztetés hiánya.

Másodsorban vizes-nedves falak-padlók-födémek.

 

A nulla-mínuszos téli időben egészséges mértékű szellőztetés mellett normálisan 40-50% max(55-60%) a pára tartalom.

De, sokszor bizony 40% alá is megy, a jó hideg időben...

 

Az enyheplusszos-nulla-mínuszos időben előálló 60% fölötti pára bajt jelez...

- kevés szellőzés és/vagy

- hibás lakáshasználat (túl sok pára gyártás)

- esetleg hibás (vizesedő) épület

 

Előzmény: csapati (6104)
ulrik60 Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6108

Többen??? Úgy érted Kömkel?

Előzmény: R.I.P. Brian (6107)
R.I.P. Brian Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6107

Többen az alacsony páratartalmat a nagyméretű felületfűtésre fogják. Sajnos még ezt sem értem igazán, mivel szerintem a párának valahova akkor is távoznia kell.

Előzmény: csapati (6104)
csapati Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6106

ezt páratartalom szabályozásnak hívják

Előzmény: MZ/Y (6105)
MZ/Y Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6105

Telibetaláltad, sasolás helyett nálam időzítő kapcsoló lenne. Ha túl alacsony a pára, akkor kevesebbet menne. (Nálam speciel a másik probléma van, úgyhogy addig emelném az időt, míg nekem megfelelőre lemenne a pára - persze a gázórát is figyelve.)

Előzmény: csapati (6104)
csapati Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6104

a "Te szabályozod" pontosan mit jelent? Ott áll a srác a gép mellett és egy potit tekerget?

 

Igényfüggő szabályozást kell csinálni, ha van rá pénz akkor CO2 alapján, de minimum szinten időzíthető kapcsolóval (pl. fürdőszoba világítással együtt). Egyes gépeknél ez beépített.

 

Sok variáció nincs, mitől túl alacsony télen a szoba páratartalma:

1. Kevés pára képződik a lakásban a lakás méretéhez képest (kevés növény, kevés lakó, kevés főzés, stb...)

2. A szellőztetőgép túl sokat szellőztet

3. A lakás nem légtömör, túl sok a "természetes" filtráció

4. Nyitott égésterű készülék üzemel, ez fokozza a hővisszanyerőn kívüli filtrációt

Illetve ezek kombinációi.

 

 

Előzmény: MZ/Y (6103)
MZ/Y Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6103

Na de KömKelnél nem a szellőztető miatt ilyen extrém alacsony a páratartalom.

 

Ha megcsinálod, Te szabályozod, mennyit menjen, nem kell feltétlenül ragaszkodni a tudományos mértékű légcseréhez. Szerintem.

Előzmény: R.I.P. Brian (6102)
R.I.P. Brian Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6102

Nagyon köszönöm a hasznos gondolatokat. Természetesen az öt évet én sem gondoltam komolyan, hiszen hosszabb távra tervezek a házzal.

Ezek szerint neked is jó tapasztalataid vannak a BB-Vill-lel. Ha sikerül kikergetni a fejemből azt a gondolatot, hogy ne Kömkel és más topiktársak 20-30%-os páratartalmú levegőjére építsek, akkor nem is érdekelne ez az entalpiás dolog, de nagyon beleitta magát egyelőre az agyamba. Nálunk is megy mostanában a párásító, mert nélküle 35% körül áll be a levegő, de nemrég jártam egy ismerősnél, ahol 30 perc után folyamatosan krákogtam és olyan piros volt a szemem mint a nyuszinak. Nem hiszem, hogy ez hosszabb távon egészséges lenne.

A gondom az, hogy még mindig nem értem, egy jól szigetelt házban hova tűnik a kilélegzett, kiizzadt, teregetésből, főzésből, fürdésből származó pára ilyenkor télen. Kiviszi az egészet a szellőztetőrendszer, vagy a szellőztetés? Akkor meg mégis kellhet az entalpiás hőcserélő.

Előzmény: NMT (6099)
R.I.P. Brian Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6101

Pontosan ugyanez a cél, három plusz dolgot figyelembe véve. Magam bénasága, vagyis a technikai felkészültségem alacsony szintje, a kényelmi faktor és a gáz lehetőség szerinti elhagyása.

Annyiban más a helyzet, mint írod, hogy nem új építésről van szó, hanem egy majdnem 100 éves, de jó alappal és falakkal rendelkező ház teljes kicsontozásáról, átalakításáról.

Magam is arra törekednék, hogy semmit ne azért vegyek, mert high-tech és neve van, hanem azért mert reális áron, és megfelelően tudja azt amit elvárok tőle.

Kömkelt rendszeresen kérdezem, mivel ő a tervező-építészem ebben a felújításban. De az ő tudása sem mindenható. Falaknál, szigetelésnél, tetőnél nem is érdeklődöm egyelőre másnál, de van aminél ő is mondja, hogy szükséges épületgépészetben nála jártasabb emberek véleménye. A hőszivattyú, hőcserélős szellőztető pont ilyen téma.

Előzmény: dejódiópótló (6097)
R.I.P. Brian Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6100

Kösz Peterch az információkat! Látod, ilyen tapasztalatokkal, gondolatokkal tényleg előrébb vagyok. A kondenzvízre én is gondoltam. Egyeztetek majd, hogy ez miképpen oldható meg.

Csak azért, mert egy rendszer még nem elterjedt és "csúnya", még nem feltétlenül rossz. Megpróbálok utánajárni ennek a Bartosznak, hogy az alapján tudjam figyelembe venni, vagy kerülni.

Előzmény: peterch (6084)
NMT Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6099

Néhány gondolatom. 
R.I.P. Brian: Permanent. "Ha szellőztet, bent tartja a meleget, szabályozza a párát, és kibír legalább öt évet, akkor simán lehet hogy kielégíti az igényeimet."

Ha csak öt évig bírja ki akkor bele se vágj. Hosszú távra tervezz.  Hacsak nem eladó a ház. 


Papír entalpiás hőcserélők: Ebben én problémát látok. A papír nem bírja a vizet. Akkor ez vagy impregnálva van, vagy szar a hatásfoka és nem képződik pára, vagy elő van írva a minimum beszívott levegő hőmérsékletm vagy ezek mind.Esteleg cserélgetni kell a hőcserélő betétet, az is gáz szerintem. Egy hogy bruttó 36e egy új papír hőcserélő, a másik meg hogy meddig biztosított az ellátás? 

 

BBVILL: a honlapjuk valóban siralmas a mai világban, mégis amikor telefonon kacsolatba léptem velük kizárólag azért hogy vegyek tőlük recair hőcserélőt (mint egyetlen általam ismert Mo-i forrás) engem is olyan információkkal láttak el, amin igen meglepődtem. Ekkor derült ki számomra hogy ők komplett gépeket is gyártanak, majd Papst ventiket is tudtam tőlük venni reális áron. 

 

A saját építésü gépem a tőlük vásárolt hőcserélőből és ventillátorokből áll, valamint a sok információ alapján hasonlít az általuk készített gépre. Bár nagyságrendileg minden ilyen gép elve ugyanaz, nem fröccsöntött, egyedi gyártás esetén sok formabeli különdség nem is lehet. 

 

Nem mértem légcserét, nem tudok pontos hatásfokot. A hatásfok kérdése egyébként is érdekes.

A hőcserélő (br. 70e) hatásfoka a gyári adatok szerint 87-95%. Ez az egész gép legfontosabb eleme, a lelke, ezen nem szabad spórolni. A rendszer teljes hatásfoka egy másik kérdés. A csövek félig szigetelt állapotában és a gép gyér szigetelése mellet és azonos venti fordulatszám mellett ezt tudta a rendszer: 

Elszívott 22C, befújt 16C, beszívott 1C, kifújt 5C

 

Tegnap befejeztük a szigetelést. Kíváncsi leszek mi lesz ezután 1C-nál. Most: Elszívott 22C, befújt 18C, beszívott 12,6C, kifújt 13,8C (a hőmérők nem kalibráltak!, a befújt levegő hőmérséklete a hálóban, a cső végén van mérve, nem a gépben)
Ventillátorok (burolattal a kettő együtt volt br. 62e). A gép komplett (trafó, vezérlés, 2x venti) fogyasztása, szóval minimum fordulaton (hogy kikapcsolás után is tuti elinduljanak) 13W, max fordulaton 105W.

 

Fagyvédelem egyelőre fordulatszám eltolás, bízom benne a -20°C-ot is bírja. A vezérlés nem bonyolult (így utólag), tudok rajzot adni. Vátoztatható ellenállással (tekerős poti) egyszerüen lehet vezérelni.

Mi 95%-ban kb 15-20 W körül üzemeltetjük, non stop. Ez elegendő, reggel a hálószóbában friss a levegő. 

 

A gép kb 200e -be került, + 105e csövek, idomok + szigetelés 20e + sok megfizethetetlen munkaóra. 

csapati Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6098

Van benne pár kamu szöveg negatív ionok, más gyártónál nincs négy érzékelő stb... Az általam ismert összes gyártó négy érzékelőt tesz a gépeibe.

Ha összeadod az árakat, 308750 Ft jön ki, egy kis teljesítményű házilag összerakott gépért, nekem nagyon soknak tűnik, ha kb. ekkora gép, márkás kivitelben sokkal több funkcióval 370e 

http://netkazan.hu/termek/3728/zehnder-comfoair-compact-155-cm-mennyezetre-szerelheto-hovisszanyeros-szellozogep

 

Előzmény: Karger (6096)
dejódiópótló Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6097

Két dolog igen fontos lenne : megnézni milyen  hőforrásra és milyen energiával építhetsz.

Ezt szerintem a lehető legolcsóbban és megbízhatóan megvalósítani és a mareadék pénzt(ami sosincs) aktív energiatermelésbe forgatni(napelem).

Új háznál mindenképp erős a dolog racionalitása.

Ebben az esetben nem kellene mindenből a hihgh tech prémium, hanem az olcsóbb esetleg nem annyira(de azért) takarékos eszközök is szóbajöhetnek, mivel az energiaszükségletük különbözete és a bekerülési áruk közti különbség  jelentősebb azt bekeforgatva aktív termelésbe egy idő után  egy ilyen rendszernek jobb a hatásfoka együttesen, mint a legjobb, legtakarékosabb de passzív azaz energiát fogyasztó rendszernek.

 

Mindenképpen-bár biztosan van- én a helyedben még megkérdeznék arrók az épületről 1-2 ilyen ennek tervezésével foglalkozó egyént, tervezőt, irodát.

 

 

Kömkel topiktárs pl, vagy Wattocsak topiktárs.

 

Előzmény: R.I.P. Brian (6080)
Karger Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6096

Találtam egy Diósdi céget ami nincs messze nekem, bár kissé teleshopnak tünik:

http://ellenaramu-levego-hocserelo.shp.hu/hpc/web.php?a=ellenaramu-levego-hocserelo

 

Nem is igazán értem a leírást, és egy kicsit zavaros is, lehet hogy bóvli de egy telefont megér.

MZ/Y Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6095

Ja, konkrétan a gumifüstöt nem tudom, de 2 szűrő biztos többet megfog, mint ami az ablakos résszellőztetőn bejön.

Előzmény: balsa02 (6091)
MZ/Y Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6094

Lehet félreértettem, résszellőzésen én az ablakba épített résszellőztetésre gondoltam.

 

Ami elvileg nálunk is van, de egy nagyon elbaszott dolog ez a roto-s vasalat.

Előzmény: balsa02 (6091)
balsa02 Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6093

Én nem hallgatnék semmilyen csőventit a hálóban, de igazából ezek a falon keresztül is átviszik a rezgéseket.

Előzmény: balazs.89 (6089)
KömKel Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6092

Amit te linkeltél emlékeim szerint 120e felett vannak árban, a Marley "csak" 70e, és több ügyfelemnél beépitették, kitűnően teszi a dolgát.

Előzmény: balazs.89 (6089)
balsa02 Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6091

A résszellőztetés és hasonlók azért esnek ki, mert mindenképpen szabályozhatót akarok és a portól, füstszagtól is ódzkodok

 

A résszellőzés ventije(i) ki-be kapcsolható, valamint a légszállítás fokozatokban állítható. Ha ki van kapcsolva nemigen fog bejönni a füst. Megszűrni meg melyik szellőztető képes a gumifüstöt?

Előzmény: MZ/Y (6087)
dejódiópótló Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6090
Előzmény: balazs.89 (6089)
balazs.89 Creative Commons License 2014.01.05 0 0 6089

Köszönöm! A barkács módszer helyett lehet jobban járunk ezzel a készülékkel. 

http://www.ventilation-system.com/cat/618/

 

- hőcserélős

- manuális, de csak két fokozatú (30/60 m3/óra)

- EC motoros, keves fogyaszt

- könnyen beszerelhető, különösen társasházba

- két szűrőt tartalmaz

 

Sajnos elég kevés infót találtam róla a neten, de talán meg tudjátok erősíteni hogy ez lehet a köztes megoldás egy komplett rendszer (kicsi 40 m2 lakás, utcafronti lakás) és a barkács módszer között.

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (6006)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!