Üdv Balázs, ami még érdekelne arról van e információd, hogy a tárgyalt típust mettől meddig gyártották illetve hogy miért van rajta K30 as karburátor, úgy emlékszem mintha ezek már K60 as karbival voltak szerelve.
Nagyon szép az a motor , hogy megláttam elsőre azt mondtam hogy mit kell ezen csinálni ?
Esztétikailag talán a kűllők a legszembetűnőbbek , toltátok a városon keresztül , nem ti voltatok az elsők .
Néhány éve ,hogy vettem a Deltát éppen Nyíregyháza tulsó oldaláról s persze hogy nem indult be ,igy azt is tolni kelett a főtéren keresztűl ,nagyon bölcs gondolat hogy átvizsgálás nélkül nem is próbáltátok be üzemelni .
Ebből egy csodaszép motor lesz azt meg is fogják nézni sokfelé Sok sikert kivánok nektek hozzá .
Így van. Szélesebb fogak = nagyobb felületen oszlik el a nyomás = lassabban kopik el a cucc = Darus Ferinek sokezer km után is fülig ér a szája. Röviden: szélesebb fogak = több mosoly.
ROBAJ. Szep kis motor ez es 77 es de pont valahogy ugy b.... Adta a Jo isten h lehet ev vegi mert attol lenne igazi Unikum ha az elso sarvedon nem lenne elol perem. Ezen 6 os Verhokkal kapcsolatos dolgokat Kotulák Zolitol tudom. Ő van nyakig benne. De annyi a lenyeg h a 77 es elso szerias 6 osok sarvedojen nem volt elol perem. Neten is csak elvetve talaltam ilyet. Ja es most neztem meg a 81 es zöld Komart. Ott mar jol all a 6 os szam az oran. 😊
Elvileg nincs baja a motornak, többet nem tudok erről mondani csak majd ha elkezdjük a munkálatokat akkor derül ki. 5-6 éve vette Jani akkoriban valahonnan messzebbről hozta el, de nem próbálta indítani inkább eltette és folytatta a motor a további pihenést, most jött el az idő.
Így van, ahogy mondod: a megfelelő átvizsgálás, karbantartás és javítás nélkül nem illik rögtön hadra fogni a gépet. De akkor, ha jól értem, elvileg nincs semmi baja a motornak, pl. beállt dugattyú, széthullott kuplung, stb.
Nagyon gyakori, hogy azért maradnak meg szép állapotban a motorok, mert rögtön az első néhányszáz kilométeren meghibásodik valami. A Kárpátiban, amit említettél, elszabadult ez zégergyűrű a blokkban, és nem javították meg, hanem 400valahány kilométerrel letették pihenni. Majdnem 40 évet pihent.
Végülis nem kellett csapágyragasztóhoz nyúlnom; kicsit "meghegesztettem" a tengelyt és jó lett. A képen nem sok minden látszik, de azért ideteszem:
Gyorsan össze is raktam a blokkot.
A kuplung még nincs rajta, mert megint variálunk Ferivel: meg akarjuk háromszorozni a kuplung élettartamát. A lényeg az, hogy fogunk három ilyet:
Kettőnek körben levágunk a széléből vagy másfél centit és egymáshoz ponthegesztjük úgy, hogy középre kerül a módosítás nélküli darab. Mivel a fogaknál háromszor olyan széles felület érintkezik a kuplungaggyal, jóval nehezebben fognak a fogak ledarálódni.
Amíg Feri utánajár a ponthegesztés lehetőségeinek, én haladok mással.
Mivel a vázon lévő lábtartónyúlvány szétnyílt, próbálták korábban meghegeszteni, de ez sem hozott megoldást. Most úgy oldjuk meg ezt a problémát, hogy egy vastagabb csövet húzunk a csonkra. Egyszerű dolog: az egyik oldalon bevágom a csövet, aztán hegesztek rá két fület, ahol majd csavarral össze lehet húzatni. Vágok két vasdarabot fülnek, átfúrom, összecsavarozom, közéjük meg teszek egy vékony alumínium lemezt, amit becsúsztatok a csövön lévő bevágásba.
És a kérdések:
Feri, milyen lábtartógumit akarsz húzni erre a toldalékra? Van neked? Vagy rendeljek?
Az első kerék gumija kissé repedezett, egy helyen talán nem is kicsit:
Maradjon ez a gumi vagy szerzel másikat? (A kereket, amit hoztál, becsapágyaztam, szépen forog, minimális nyolcas van benne.)
Visszapillantóid vannak? Hozol?
A féklámpakapcsoló törött, ezt tudod pótolni?
Úgy emlékeztem, van hátsó fák bovdenem, de nem találom, szóval úgy tűnik, mégsincs. Tudsz szerezni?
A hátsó kerék menesztő gumijai is csereérettek.
A kuplunghoz viszont találtam eredeti hézagoló alátéteket, szóval ezzel nincs gond.
És végül OFF:
Feri, jót játszottak a lányok azzal a két, sós vízzel működő autóval, amit hoztál. Nem is hallottam még ilyenről. Két csepp sós víz kell bele, és megy mint a mérgezett egér. Viszont elég gyorsan lemerül és újratankolni sem sokszor lehet. De! Oldottam már meg nagyobb problémát is. Csak egy ceruzaelem kellett meg két darab drót és megint autók cikáznak mindenfelé a házban (amíg el nem kopnak a műanyag fogaskerekei).
A sárvédők végén lévő "kacsafarok" nem volt a motoron a vételkor, azt utólagosan szerezte be Jani valamelyik börzén.
" Mi a baja a motornak, hogy tolni kellett? " az hogy az elmúlt negyven éven keresztül nem volt használva, rendbe kell tenni üzembe kell helyezni a szokásos javítási munkálatokat el kell végezni, de neked ezt pont nem kell magyarázni hisz nem rég olvastam hogy a Kárpátit milyen szépen helyre hoztad, te sem pattantál fel a motorra a kb 30 éves állása után először elvégezted a karbantartási munkálatokat.
A Verhovina kevés km-es élete eddigi részében többnyire megfelelő tárolási körülmények között ( fedett-zárt-száraz helyen) pihent használaton kívül volt.
Talán egyetlen dolog hiányzik róla az ülés felnyitását biztosító kis fogantyú nincs meg.
Szép ez a motor. Ugyanilyen volt az első motorom, csak fekete volt az ülés, meg nem volt rajta ilyen sebességfokozat-jelző (ami, ha nem tévedek, egyben visszapillantó-tartó is).
A sárvédők végén lévő "kacsafarok" is megvan? Az eredetileg szegeccsel van rögzítve - ezt nem szokták levenni.
Ezeknek a motoroknak a blokkja gyárilag le van festve szürkére - fogalmam sincs, hogy miért, hiszen így szürkére festve ugyanúgy néz ki, mint festetlenül, de mivel a festék hőszigetel, sokkal rosszabb a hűtése. Ráadásul gyakran sérül is ez a festés a blokkon, meg magától pattogzik, és elég tarka szokott lenni. Én ezt a festékréteget, ha már nagyon tiritarka, el szoktam távolítani. Ez a gyári "kalapácslakk" elég masszív anyag, a Kromolux alig puhítja meg, szóval elég macerás.
Ma sikerült a Verhovinát eljuttatni a műhelybe ahol a felújítást kapja, felváltva toltuk a városon keresztül mert az utánfutó épp nem volt kéznél jól elbeszélgettük az időt Janival és útközben többször meg kellett állnunk mert hangokat lehetett hallani a járókelők szóltak : " jó napot, az egy Verhivina ? " kis beszélgetés és mentünk tovább...
Közben belegondoltunk hogy mi szoktunk járni börzékre veterán találkozókra, de Verhovinát nem látni már ott sem, na majd ha elkészül és hadra fogható lesz öröm motorozás :-)
Ő lenne az :
nulla üres állás szint jelző ez új a Rigákon nincsérdekes hogy a blokkról málik le valami mindkét oldalról mintha lenne egy réteg rajtaa küllők rozsdásak
Amit esetlegesen hiányként látni a motoron az nem hiány mindene megvan Jani gondosan eltette a Verho dolgait. Szerintem egy egészen patinás állapotban lévő mociról van itt szó 1977-ből.
Nagyon köszönöm a jókívánságot, és viszont hasonló jókat!
Ha belevágsz, nem árt tudni, hogy ahogy kezdtem a műhelyt - alsó szint - a zsalukövek árát az eleje és vége között (cirka fél év) több mint duplájára emelték. (Köszönhetően a CSOK-nak)
A faanyag ára nem változott amióta abból építek, csak OSB lapon emeltek minimális mértékben.
Ha csak a faházat nézem, a pallók, szegek, szerkezeti csavarok, a borításra használt OSB lapok - ami már kész - illetve amiket megvettem, de még nem építettem be:
tetőfólia (páraáteresztő, +100C hőálló lemez alá), ellenlecek (5x5), és tetőlecek, bontott műanyag erkélyajtó, bontott műanyag ablak.
Pillanatnyilag 472 eFt -ot költöttem rá.
Ja! Hozzá tartozik az is, hogy nem igazán tudok egyelőre dolgozni a műhelyben, mert oda vannak belogisztikázva a fel nem használt OSB-k. Pedig idény révén be kellene fejeznem egy eladásra szánt robi55-öst, és eladásra kerül majd a fiam tanuló minije is. Ő is gyűjtöget a jogsira. Azt számolgatta, hogy az idén az őszi rallyra már tud jönni ő is :))
De hogy legyen valami sikertörténet is: Feri olyan motort akar, ami nem dobálja ki a sebességeket. Egy flexszel és némi ügyeskedéssel ki lehet úgy alakítani a kapcsolókörmöket, hogy egymásba akadjanak és ne ne ugorjanak szét.
Nem egyszerű ez a blokk. A szétszedésnél annyi probléma volt, hogy a zsákfuratban lévő csapágy nem akart kijönni. Ezt végül a régi, jól bevált módszerrel szedtem ki: hozzá hegesztettem egy vasdarabot, lehűtöttem a hegesztés hőjét majd felmelegítettem a blokkfelet és így már ki lehetett húzni. Viszont így eléggé tönkretettem a csapágyat, ezt nem szívesen mutogattam volna a csapágyboltban, s kézenfekvő volt a megoldás: a neten úgyis fent vannak az adatok...
Aztán kiderült, hogy ezek az adatok nem azok az adatok.
Úgyhogy ma kikukáztam a kidobott csapágyakat. Kiderült, hogy a széthegesztett csapágy ugyanolyan méretű, mint ami a másik tengelyen is van, szóval nem kellett leflexelnem a betonvas végéről...
A csapágybolt, ahová járni szoktam, nem a legjobb bolt (viszont útba esik, ami jelentős fegyvertény) - pontosabban az eladóval van baj; nem szeret eladni. Úgyhogy másik boltba mentem, ez mindig lutri, de szerencsém volt, itt tényleg segítőkészek és elég nagy raktárkészlettel dolgoznak.
Szóval, a '84-es Riga 22-es V-50-es blokkjába a következő csapágyak kellenek:
6203 C3 (2db)
6200 (2db)
6201 (2db)
A szimeringek pedig (mert persze ebből sem passzolt mind):
17x40x7 (2db)
22x32x7 (1db)
8x16x7 (1db)
De sajnos még nem mondhatom el, hogy minden szép és minden jó.
A 6201-es csapágyak nem szorulnak rá a tengelyekre. Mivel van itthon több csapágy is (a kerekekbe is ilyen kell), többféle gyártmányban/minőségben, végigpróbálgattam: mindegyik csúszkál a tengelyeken.
Persze van erre is megoldás, ismereteim szerint három is:
- Bepontozni a tengelyt. Mondjuk ez itt járhatatlan út, mert bitang kemény anyagból vannak a tengelyek; pontozóval nemigen lehet bántani őket.
- Csapágyragasztó. Van is itthon, ha másképp nem megy, ez lesz, de inkább azzal próbálkozok, hogy
- Rézdróttal "meghegesztem". Fogok egy trafót, ami viszonylag nagy teljesítményű 20-30V-ot ad le és rézdróttal kicsit megpiszkálom a csapágy helyét a tengelyen - így a rézből ráhegesztődik pár mikronnyi, ami már elég is.
Biztos h nem egyeznek a meretek mivel labvaltos blokk 88 tol volt annak is a vastagabb tengelyei vannak mar mint pl a 86 os V-50 nek. De a Tibi altal piszkalt 😊 blokk kb 84 es.
Egy hétvégi telken van egyszerü kis tiz négyzetméteres fa ház ahol szerelgetek ha időm van , a tiedhez hasonlóban gondolkodom én is azért kérdeztelek , úgy hogy további sok sikert kivánok neked az épitkezéshez !
Amikor a lábváltós tirisztoros blokkot csapágyaztam át, elvittem a kiszedett csapágyakból egy-egy méretet csapágyboltba. A főtengelyé C3, a többi elvileg normál illesztés - ez volt a riga.hu oldalon.
Ott méricskélt az úriember és adta a megfelelőt.
Ha friss lenne a mutatvány, még emlékeznék a számokra, de már jó régen összeraktam a blokkot. Nem beszélve arról, hogy valószínűleg nem is igen egyeznek meg a dolgok...
Szóval csak egy normális csapágyboltra van szükség.
Persze h nem stimmel sokminden. Amit Te javitasz az egy "kistengelyes" blokk teljes masak a csapagy es tengely meretek mint a kesobbi 86 os blokke. Ez meg a 84 85 os evjaratuakba az elod S 62 es blokktol orokolt dolgokat is hordozza.
Szétkaptam a 22-es blokkját, minden csapágy cserés volt, de az eredeti szovjet csapágyakon nem a ma használatos jelölések voltak (ha voltak), megnéztem a Riga.hu oldalon, hogy milyen csapágyak kellenek bele (http://riga.hu/forum/gyakorlati_temak/54/).
Csakhogy! nem pontosak a fent lévő adatok - van, amelyik csapágyméret jó, de van, amelyik nem.
Meg tudná nekem valaki írni, milyen csapágyak kellenek a kormányváltós tirisztoros blokkba?