Ha még nem késő jelentkeznék a solti adó látogatásra, nemrég arrafelé járva besétáltam a toronyig és lenyűgöző volt még kerítésen kívül is nézni, szívesen megnézném belülről is.
Jelentkezem én is. Helybeli vagyok, állandó belépővel a gyárba. Adatokat külön nem küldenék. Ha ismert lesz az időpont, hozzátok csapódott és kezet fogunk.
Belső mozgatásra a Leó ideális lett volna. A maga nemében olyan volt, mint dieselben a Bobo, bármekkora vonatot "megfogott".
1970-ben az Északiban csináltunk egy mérést annak eldöntésére, hogy a V43 hullámos áramú motorja jobb-e annyival, mint a Leóé, mint amennyivel drágább a gyártása. Keresztbe lett kötve a Szili SW motorja a Leó fődinamójára, a Leó TC motorja meg a Szili egyenirányítójára, a két gép közé meg mérőköcsi és az akkor még üzemelő "fékjármű". A Szili motorja nem teljesített jobban a "sima" egyenárammal (ebben nem volt semmi meglepő), viszont a Leó motorok sem muzsikáltak rosszabbul a hullámos egyennel. Ez a mérés volt az alapja aztán a V63 motorjainak tervezésének...
Akkoriban szóbeszéd tárgya volt, hogy a belső hálózatot is villamosítják legalább a pályaudvarokig és kezdésnek megvesznek egy-két Leót a MÁV-tól. De sajnos nagyot akart a szarka...
Mail megy. Jó kiegészítő a 15 évvel ezelőtti menethez, amikor a vasútüzemet látogattuk meg, épp a zsírúj Detroit Diesel motorokat építették be a mozdonyokba.
(Keresek majd képeket, a gyárból a szervező kérésére nem megy kép, de a kikötőről - MÁV kezelésű terület - igen.)
Tavaly még sok helyen fent volt ez a szűkszavú hír. Csak azt néztem volna meg, hogy a kb. másfél méter hosszú fegyverrel, bakancsban hogy sütötte el a puskát.
Ha a KGB akarta volna eltenni láb alól, nem ilyen bizonytalan módon teszik. Pl. belefullad a térdig érő Balatonba... na az KGB-s buli volt.
Itt annyi munkavédelmi, biztonságtechnikai hiba volt elkövetve, hogy ez gond nélkül baleset is lehetett kétségek nélkül is. Az lett volna a csoda, ha nem történik ilyesmi.
A ruszkik amúgy sem így intézték az ilyen reform politikusokat, leszóltak a gyarmatra a pártvezetőnek, és az illető szépen félre lett állítva. "Érdemei elismerése mellett..." előléptették valami nőszövetség örökös pártoló elnökének.
Az én - már-már halványuló emlékeimre alapozva biztos, hogy véletlen baleset lehetett. Legalább két biztonsági követelményt is áthágtak. Ennek feltételezett egyik oka a látogatás elején a vezetők társaságában elfogyasztott kisebb mennyiségű alkohol, a másik ok a sietség lehetett. Nem léphettek volna a területre a nyersvas csapolásának időszakában, mégis megtették, illetve a két medence közötti fapallóra egyidejűleg csak egy ember léphetett volna rá, de nem így történt. Vályi Péter alatt megbillent a fapalló, ez vezetett a tragédiához. Sztem minden egyéb híresztelés csak szenzációhajhász városi legenda.
Még gyerekkoromban hallottam erről a balesetről, és Nektek köszönhetően most egy kicsit beleástam magam, a dologba. Mai napig sokan úgy gondolják, hogy nem baleset, hanem megrendelt gyilkosság volt az akkori magyar pártvezetés, és a KGB közreműködésével. Pl. ezt a feltételezést igazolja az is, hogy Vályi jövőt illető elképzeléseit 100%-an osztó, és azzal egyetértő lengyel miniszterelnök- helyettes néhány nappal előtte ugyancsak titokzatos baleset áldozata lett, elütötte egy autó.
Ahhoz képest, hogy a legnagyobb Bessemer kemence max. 30t-s. Nálunk 2db 130t-s LD (Linz-Donawitz) konverter van. Azok közül lesz most az egyik 140t-sra cserélve. Egyébként a forgatást 4db 60kW-os külső gerjesztésű orosz motor hajtja. A gerjesztőáram állandó, a főköri szabályozás van, tirisztoros gyújtásszögvezérléssel. Az alapjelet a PLC-nek OMRON abszolút kódadó adja. A dőlésszöget 1° pontossággal mérjük, szintén abszolút kódadókkal. A hajtás nyomaték- és fordulatszámtartó.