Itt kívánom egybegyűjteni azokat az embereket, akiket érdekel-e magyar fejlesztésű és gyártású esztergagép. Ilyen géppel rendelkeznek, így egymást tudják segíteni helyreállítás, üzemeltetés és alkatrész pótlásában.
Tehát ez egy telitalpas E400 -as esztergagép. Sajnos adattábla hiányában nem tudom megmondani, hogy ezen belül milyen jelölésű lehetett.
Egyébként legközelebb amikor megyek megnézni (ismét), mert közben kapok új infókat, akkor leveszem a burkolatokat, és megnézem, hogy utal-e valami arra, hogy a gép esetleg eredetileg
elektromos kuplungos volt-e, vagy pedig a motorról ékszíjtárcsán keresztül jut be a meghajtás
a főorsóházba.
Egyébként a kúpozáson hogy tudsz állítani? Mármint akkor, ha az anyag nincs megtámasztva a szegnyereggel. Mert ha meg van támasztva akkor tudom, hogy a szegnyerget kell állítani.
Nem tudom, milyen a gép, amit nézegetsz. Az enyém elektromos kuplungos, a főkapcsoló bekapcsolásával még semmi sem történik, csak áram alá helyezem a gépet. Van rajta két KI-BE nyomógomb, az egyik a főhajtásé, a másik a hűtőszivattyúé. ha a főhajtást bekapcsolom, elindul a motor, forgatja az olajat. A főorsó fékezetten áll. Ha az indítókarral elindítom a gépet, a főorsó forogni kezd. Ha megállítom, a főorsó azonnal megáll (fék megfogja, és fékezve tartja, kézzel nem lehet forgatni a tokmányt. Ki kell vennem "üresbe" -két sebesség közé-, hogy kézzel el tudja forgatni), a motor forog tovább (és forgatja az olajat)
Fogalmam sincs hányféle változatban gyártották, és ennyi idő elteltével, esélyes, hogy sokan alakítottak rajta, hogy jobban megfeleljen az igényeinek. Én is kisebbre cseréltem a motort.
Jó tapasztalatom: erős, masszív gép, 50-es furatot telibe fúrok acélba.
Hátrányok (ebből több jut eszembe, nyilván arra nem emlékszem, amikor minden flottul ment, az marad meg, amivel szívtam):
- hátsó késtartó. Hát még egy ilyen balfék konstrukciót! A főorsóval párhuzamosan lehet csak állítani. Ha egy leszúrókést teszel fel, akkor k... sokat kell a kereszt szánon tekerni, hogy fogásba érjen a kés. Én elfordítottam 90°-kal a hátsó késtartó alá való emelő betétet, de ekkor könnyen berezeg, mert emelgeti a kést, és messze kerül a rögzítési pont. Nagyon hiányzik egy keresztirányú "T" horony.
-menetvágás: van egy SV18R gépem is, ha menetet kell vágnom, akkor azzal... sokkal praktikusabb. Az E400-nál jó, hogy a főorsó azonnal megáll, de még így is nagyon észnél kell lenni, ha rövid a kés kifutása (váll mellett, vagy ha fenékre vágsz menetet)
- az enyém kicsit kúposan visz, de annyira nem zavar, hogy nekiláttam volna beállítani.
- a szegnyergen nincs mm beosztás (néha jól jönne, hogy kb. hol tartok, a fúróra szoktam jelet tenni, vagy a tekerést számolom)
Örülök, hogy beszálltál ebbe a beszélgetésbe, már azt hittem, hogy csak ketten fogjuk "működtetni" ezt a fórumot.
Neked ennyi együtt töltött év után nyilván sok tapasztalatod van e géptípussal kapcsolatban. Ezért minden pozitív, és negatív véleményt köszönök amit megosztasz velem.
Én egy kicsit féltem az elektromos kuplungtól, de úgy voltam vele, hogy olyan sok dolgot adnak hozzá, hogy ebből lehet, hogy nem tudok majd veszteséggel kiszállni. Bár mint nyilván olvastad, azt még most sem tudom, hogy ez egy átalakított gép, vagy tényleg elektromos kuplung az ami a meghajtást adja. A röpsúlyos kuplungot ismerem, de az elektromosról nem sok ismeretem van. Max. annyit tudok róla, hogy ott a motor állandóan forog, ha áram alá van helyezve a gép.
Amit én elsősorban megnéztem, hogy a szegnyereg központja, és a főorsó központja mennyire esik egybe, valamint az ágyazat nincs-e berágva, és a szánok holtjátéka belül van-e az általam felállított tűréshatáron. Egyébként kapok hozzá 4db. tokmányt (ebből 2db 4 pofás) nagyon sok kést, és sok mérőműszert. (tolómérők, mikrométerek,mélységmérők,stb.) És talán nem utolsósorban, nagyon sok (több száz kiló anyagot különböző átmérőben, danamid és fém).
Egyébként úgy 23- ig kellene véglegesen eldöntenem, hogy kell-e a gép avagy sem.
Ezért próbálok a lehető legtöbb infót begyűjteni, mert bár lehet, hogy ez az összeg nem túl sok, ám én azért nem szeretnék akár ennyit sem kockáztatni.
Végül is nekem ez nem a megélhetéshez kell, ez mondjuk úgy, hogy a hobbim, éves átlagban úgy kb. 1-200 órát dolgoznék rajta.
Üdvözöllek, és várom a további segítő véleményedet:S.
Teljesen jól írtad le a működését,lehet hogy meghalt a hajtómű,és raktak egy motort,de az orsóház behajtó ékszíjtárcsa mögött kellene egy mágnesféknek lennie,ha csak azt is ki ne dobták.
Elképzelhető,hogy a 24 volt os rendszer behalt,és kibelezték,ha tudsz küldj képeket.
Sok típussal találkoztam,engemet is érhetnek még új dolgok.
Van olyan E-400-as aminek a lakatszekrényében elektromos kuplung van ,és az kapcsolja az előtolást,2-db ilyen géppel találkoztam eddig.30-év alatt.
Tehát adva van a gép, amikor áram alá helyezem, akkor a hajtóműves motornak már úgymond
"zúgnia" kellene, majd amikor a forgást indítom, akkor egy elektromos kuplungon keresztül adja a forgást? Arra gondolok itt, hogy a motor állandóan forog a hajtóműves gépnél? Ezáltal az olajszivattyú állandóan forgatja az olajat a hajtóműben?
Mert ha ez a hajtóműves jellemzője, akkor ez vagy nem hajtóműves, vagy nem E400M -es.
Hogy E400 -as, az biztos, hogy telitalpas az is biztos. Adattáblát nem találtam rajta, én úgy
gondoltam, hogy ami telitalpas, az értelemszerűen E400M -es.
Ennél. ha bekapcsolom a főkapcsolót, akkor semmi zúgás, motor nem forog, majd amikor indítom,
akkor indul a forgás. Viszont leálláskor nem hallom azt, amit az E400C típusnál, hogy amikor a tokmány fordulata a leállás közeli állapotban van, akkor a röpsúlyos kuplung csapjai kattognak,
amikor már kicsi a centrifugális erő.
Lehet, hogy attól, hogy telitalpas, még nem E400M -es? A hajtóművesnél áram alá helyezéskor
Lakatszekrényt érdemes még megnézni,kipróbálni,lakatanya lezárását követően megmozgatni a szekrényt,mennyi a lakatanya lógása,illetve az előtolás kikapcsolása fogás közben.
Sajnos nem tudom mikor gyártották őket 30-40-évet számolhatsz,de nem ez a lényeg,hanem ki milyen körülmények között,milyen gondoskodás mellett használta,ha a megvételen gondolkozol,nézd meg föltétlen,hogy az alsó hajtómű milyen állapotban van hallgasd meg,ellenőrizd,hogy van e olajozása,ott is van egy szintjelző,és egy kémlelő ablak ahová egy szivattyú nyomja az olajat,egyébként nagyon jó kis gépek.
Találtam a gépkönyveim között, ehhez a géphez egy eredetiből másolt teljes leírást.
Műszaki és elektromos rajzaival együtt. Egyébként nagyon aprólékosan leír minden hibajelenséget, és a javítás módját is, rajzokkal illusztrálva. Egy hibája van, éspedig, hogy eléggé elmosódott a szöveg egyes helyeken. Viszont a szövegkörnyezetből pontosan kikövetkeztethető a hiányzó szó. Lehet ha egyszer sok időm lesz átírom az egészet, mert ebben minden fontos információ megvan, a szerelési utasításoktól, a beépített alkatrészek felsorolásáig. Pontosan ezt (is) írta a hiba okaként, amit Te is írtál.
Egyébként a probléma első számú oka, hogy nincs benne olaj.
Mentségemre legyen mondva, hogy ez a gép 20 éve van nálam, de ez idő alatt összesen nem
ment nálam többet, mint 20-30 órát!!!!!!! Én inkább esztergálok, de a két gépet csak csomagban lehetett elhozni, így került hozzám.
És az olajszintet jelző ablak közepén, illetve alatta -egy elhomályosodott rész látható.
Erre én azt hittem, hogy addig van olajjal töltve.
Köszi a segítséget és a türelmedet, üdvözlettel:S.
Az MU csak azt takarja,univerzális,tehát van vertikális fej amit le lehet szerelni, illetve horizontális kihajtás,tartó gerendával,megtámasztott tengellyel is lehet dolgozni.Az ő problémáját meséltem neked az előzőekben.Olaj van az előtolóműben?Gondolom van,de nézd meg alaposan.
Strigon melyik marógép,mert az ME 1000 típusnál hidraulikus munkahenger szorítja össze a lamellákat,ami a gyors menetet viszi.A motor hajtásával,egy kis fogaskerék szivattyú nyomást állít elő,amit mágnesszelepeken keresztül irányít a megadott helyre.Alap esetben az előtolómű kenését végzi,de amik a gombot megnyomod gyorsjáratba akkor kapcsol egy elektromos szelep.
Akkor, ha jól gondolom, úgy 200 körüli összeg lehet a köszörülés. Nem hiszem, hogy fogok ezzel foglalkozni. Annyira azért nem rossz. Egyébként így ahogy van, 600-ért el tudnám adni ,de ha ráköltök 200-at a köszörülésre, és még egy csomó munkám benne lesz, azt úgysem fizetik meg.
Ellenben szeretnék kérdezni. Van egy Strigon marógépem, amin a villám előtolás nem működik.
Van ismereted ebben a témában? Szeretném megcsinálni, ha kapok némi szakmai segítséget.
Biztos hogy mechanikus a probléma, miután a motorja forog, csak nem viszi az asztalt.
Némtech kft nagyon szépen megköszörüli,teljesen szét kell szedned a gépet,és csak az ágyat kell vinned legutóbb 24-25-ezer +áfa volt a gép óradíja,ha nem olyan eszeveszett kopott egy műszakba simán belefér,utána azért van még feladat vele a szán magasságának a visszaállítása,szegnyereg magasság beállítása.
Esetlegesen ha hosszútávra tervezed a gépet el lehet gondolkodni az ágy hőkezelésén is,persze ez is plusz költség.
De érdemes a többi gépelemmel is foglalkozni a javítás során.