Én egy Solvent nevű "matrica-ragasztó leszedő" spray-vel próbálkoztam Fuggerth vagonról leszedni ragasztót (még régebben kaptam, más flakonos cuccokkal, nem volt rajta magyar felirat csak német). Egy kicsit segített csökkenteni a foltot, de elkezdte finoman a festéket is oldani, így félbehagytam (a papír elkezdett kékülni a vagontól, de szerencsére a vagonon nem látszott).
Egyrészt nem biztos, hogy pillanatragasztó folt volt, lehet csak makettragasztó. Másrészt a festéktől is függ, hogy mi oldja.
Szóval tudnod kellene, hogy milyen festékkel lett festve (víz vagy olaj bázisú) a modell. A kiszemelt anyaggal valami nem látható helyen próba "takarítást végezni" a festésen, mondjuk a vagon belsején. Amennyiben nincs gond, akkor nekiesni a ragasztós foltnak.
Nemrég vettem egy Piko Hobby BR 246 Diesel TRAXX mozdonyt.
Hibás ként árulták így ennek megfelelő áron is jutottam hozzá. Miután kibontottam a csomagot szembesültem a hiba mértékével. A mozdonysúlyt valaki alaposan körbe feszegette és a forgóvázakat nem lehet rögzíteni többé.
Kasznit találni, de mozdonysúlyt ehhez a típushoz szinte képtelenség.
Gondolatom az volt, hogy egy Piko Hobby BR 185 mozdonysúlyból (ez találtam és meg is vettem) kivágva szükséges részekkel cserélném ki hogy újra be tudjam szerelni a forgóvázakat.
Enyémet nézten, nagyon simán, könnyen forog. A tengely lötyög a fészkében (a futótengelyek nincsenek csapágyazva), úgyhogy csak az áramszedő foghatja. Lehet, hogy a kerék perem mögötti lemezkét kell kijjebb hajlítani, mert szorítja a kerékperemet, ill. a szárat próbáld meg óvatosan feljebb hajlítani. (Nehogy eltörjön, nem nagyon lehet kapni). Látom a tiéd nem egy lelakott darab, de sajnos van kínlódás ezekkel a régebbi Piko holmikkal. (Máshol hívtuk förmedvénynek, de kikaptunk érte, úgyhogy nem hívjuk így) :-)
Felülről ránézve az áramszedő lemeznek párhuzamosnak kell lenni a hossztengellyel. Az áramszedő lefelé hajlított nyelvének a kerékperem mögött, a másik nyelvének a futófelületen kell lennie. Esetleg próbáld meg a két szárát kicsit feljebb hajlítani, hogy ne nyomja annyira a kereket, bár én jónak látom így... Annyira persze ne nyomd fel, hogy már ne nyomja le a kereket a sínre.
Igen, a 4. tengely forog (95%-os valószínűséggel...), a 2. tengely gyakorlatilag semmit. A szedő lemez a helyén, a kerék karimájába sem szorul bele az áramszedő füle. Az áramszedő surlódó felületén nem látok rendellenes kopást.
Hát nem így kéne működnie, ott valami gond lesz. Lehet, hogy az áramszedő szorult be a kerék mögé. Neten próbálj meg képeket keresni (Piko tender radschleifer pl.), hogy hogyan kell kinéznie, meg esetleg rakj fel fotót ide.
Segítséget szeretnék kérni. Piko DDR Br01 gőzös szerkocsiját szeretném rendbeszedni, de akárhogy állítgatom/hajlítgatoma a 2. lengő keréktengely nyomó áramszedő lemezeit, a kerék csak csúszik a sínen, nem akar forogni. Lehet rajta segíteni, vagy ez így működik?
"Ahogy nézem még a világítást is meg kell majd oldani valahogy, ugyanis ha jól láttam akkor a fémház az egyik pólus, ezt is izolálni kell.. Emelem a kalapom minden digitalizáló előtt, nem kis munka, nekem ez a második próbálkozásom, van mit tanulni :)"
Igen, például lustaságot!:-)))
Egy modell digitalizálásánál a funkciók közös pozitív pólusa általában a dekóder kék vezetéke. DE! Nem mindig! Például a Fleischmann sok H0 mozdonyában is az eredetileg kisebb nagyságokhoz kitalált, NEM651 szabványú csatlakozást alkalmazta. (Múlt idő, mert a márka felhagyott a H0-lal.) Ebben az esetben a funkciók közös pozitív pólusának a modell fém váza van használva, ez meg a bal sín áramszedése, a dekóder fekete vezetéke. Ilyenkor fele tápfeszültséggel mennek majd a funkciók. Ezt kihasználhatod Te is, így csak az izzó amúgy könnyen leválasztható másik pólusára kell kötnöd a fehér, illetve a sárga vezetéket. Meg az sem lesz baj, ha a 12V-os izzót nem 16-18V-ról járatjuk!:-)))
Köszönöm a lehetőséget, közben megjavítottam csíkos-háTTú leírása jóvoltából. Ha mégis lenne ilyen fogaskereked, lehet panzergeneral fórumtársnak is ugyanez lesz a problémája, lehet neki még jól jönne.
Sikerült nagy nehezen leszednem a motorpajzsot. (A gyári útmutatóval kellett volna kezdenem, a legalsó rész amin a féktuskók vannak, nagyon nehezen akart lejönni, mint kiderült, össze volt forrasztva a drót a lenti áramszedőkkel és az nem engedte. Szétforrasztás után már szépen látható lett. Magán a motorpajzson nagyon szépen látszik mit is kéne lefaragni belőle.
Köszönöm a javaslatot, valószínűleg ezt is megpróbálom megfúrni úgy, hogy ne érintkezzenek egymással, de még a műanyag rész is megtartsa. Biztos ami biztos, keresek egy már izolált motorpajzsot is, ha valami balul sülne el, akkor legyen mivel pótolni, maximum megmarad későbbre vagy esetleg jó lesz másnak. Ahogy nézem még a világítást is meg kell majd oldani valahogy, ugyanis ha jól láttam akkor a fémház az egyik pólus, ezt is izolálni kell.. Emelem a kalapom minden digitalizáló előtt, nem kis munka, nekem ez a második próbálkozásom, van mit tanulni :)
Most megpucoltam a forgórészeket, nagyon szép tiszták lettek, kapott egy kis zsírt fogaskerék környéke is, mit kell mondjak gyönyörűen járnak ezek a Fleischmann masinák (Ez az első gépem tőlük).
Ennek örömőre nekiesek újra a Piko VT 185-nek is, azt még az előző héten szedtem szét, de legalább még emlékszem mit hogy kell és megragasztom a leírtak szerint a fogaskereket is.
Köszönöm mégegyszer, remélem hamarosan küldhetek itt néhány videót a felújításokról!
- rendelsz a Fleischmann-tól (vagy egy hazai boltból) másik pajzsot a motorra;
- megszünteted a fémes kapcsolatot a pajzsra fixen rögzített kefetartónál.
Ez utóbbi, ha jobban megnézed, egy sima csőszeges. Hátulról óvatosan fúrd ki, de úgy, hogy a "cső" része ne sérüljön meg, csak a peremezését szedd le! Mivel sima sárgaréz, egy alkalmas méretű fúróval akár kézzel is megteheted. Igaz idő, meg macera, de nem szaladsz bele a hasznos részbe. Ha kijött a kefetartó "cső" a pajzs furatából, akkor a pajzson a furatot fel kell bővíteni úgy, hogy határozott rés legyen a kefetartó "cső" és a pajzs furata között. Innen két választásod van: megelégszel azzal, hogy a kefetartókat körbefogó műanyag tartja a helyén, vagy a kibővített furatba úgy teszed be a kefetartó csövet, hogy előtte a pajzs furatába menő részére húzol egy vékony zsugorcsövet, vagy műanyag csövecskét. Persze ezt hosszában méretre kell majd vágni. A kefetartók között van egy kerámia cső, ez egy kondenzátor, azt távolítsd el! Tehetsz a helyére egy sima 10nF értékű kerámia kondenzátort, de nem feltétlen kell. A piros fojtótekercs sem szükséges.
A Lagerschild - pajzs elég réginek tűnik. Itt a gond, hogy az egyik szénkefetartó fémesen a motor fémrészéhez ér, így nem digizhető. Két megoldás van:
Valahogy a meglévő pajzson megszünteted a fémes összeköttetést - nem egyszerű, vagy pótalkatrészként rendelsz egy leválasztottat... némi euróért. Ott a hivatkozásban is vannak cikkszámok.
504710/00504730 ezek mind jók. Nekem is van egy ilyen mozdonyom, amin pajzsot kellett cserélni - szépen megy digiben!
Köszönöm szépen a tanácsokat, a leírtak szerint igyekszem újra összerakni a masinát. Műszerolajom az van, viszont zsír csak lítiumbázisú van. Ezek ajánlhatók a fogaskerék tengelyekre?
Köszönöm a cikkszámot a tapadógyűrűre is, megkímélt egy felesleges kutakodástól, mindenképpen szeretnék rá tenni.
Szépen lefotóztad a modell egyik típushibáját! Köszönjük! Ha már ennyire szétszedted, akkor vedd ki a forgórészt, és foltbenzinnel pucold le alaposan, főleg a tengelyét. Majd tedd vissza, és húzd rá a fogaskereket, nézd meg, hogy mennyire kell rátolni a tengelyre, hogy fixen hajtson is? Jelöld be a tengelyen a helyzetét egy vékony alkoholos filccel, majd vedd ki újra a forgórészt, és szedd le a fogaskereket! Egy hegyes fogpiszkáló végével a fogaskerék furatába vigyél be egy kevés pillanatragasztót, és húzd vissza a tengelyre a fogaskereket a jelölésig! Tedd félre a forgórészt, hogy a ragasztó megkössön. Addig a többi fogaskerék tengelyeire vigyél fel egy kis zsírt (Tillig, ROCO, vagy sima LZS2 műszerolajjal hígítva is jó), és úgy rakd össze a hajtást. Az utolsó előtti lépés, hogy a motor forgórészének perselyeibe is vigyél fel egy kevés kenőanyagot, ezek még nem szinterbronz csapágyak, ezeket még kenni kell, csak nagyon kevés anyaggal! Szereld össze hajtást, és tegyél fel rá új tapadógyűrűket is (ROCO 40069 például). Meg fogsz lepődni, ha gondosan dolgoztál, hogy önmagához képest elég jól fog menni a motorkocsi!