Váltók, vágányzat otthoni készítése, gyári váltók átalakítása, javítása.
Ez a topic azoknak szól, akik nincsenek megelégedve a gyári váltók geometriájával, árával vagy minőségével, és maguk akarják megépíteni az elképzelt vágányelemeket, vagy üzembiztosabbá tenni a meglévő készleteket.
"Azért két napi munka, mert teljesen elölről meg kellett tervezni a geometriát? Ha már van kész terv (be van gyakorolva a gyártás), akkor két nap, vagy rövidebb idő alatt van meg?"
Ezt nulláról kellett megépíteni. Csak a tervezés egy napig tartott, mert azon kívül, hogy 1:7 az emelkedés, 1500mm a rádiusz meg code 60 a sín, csak ez a két kép volt segítségül:
És persze ez jóval bonyolultabb, mint egy hagyományos angolvátó, inkább olyan keskeny nyomközű feelingje van.
Ráadásul pár hiba csak építés közben derült ki, így az első talpfa ment a kukába, és jött pár újabb tervezős és nyomtatós óra. :-)
Természetesen kész tervekkel 5-6 óra alatt kész lenne.
Azért két napi munka, mert teljesen elölről meg kellett tervezni a geometriát? Ha már van kész terv (be van gyakorolva a gyártás), akkor két nap, vagy rövidebb idő alatt van meg?
Nem feltétlenül kell, egy szál papír felett is lehet váltót építeni. Az egyenes oldallal kell kezdeni, azt lefektetni és leforrasztani egy vonalzó mellett, és ahhoz lehet aztán mindent igazítani. Nyomtávsablonnak meg akár egy tolómérő is jó a megfelelő értékre állítva.
A H0 esetében a szabvány 0,3mm-t engedélyez (16,5-16,8mm). A járművek a valóságban jóval többet tolerálnak, egyes esetekben, leginkább nagy kitérésű, vagy szűk ívű váltóknál muszáj is csalni, hogy semmi ne szoruljon be a hézagokba, gondolok itt a nagy kerekes gőzösökre, vagy a hosszú kéttengelyes kocsikra. A nyomtáv beállításához pedig nyomtávsablont kell használni, de ha vonalon belül maradsz, nagy baj már nem történhet. És természetesen tesztelni is kell menet közben.
Ezt kérdezni szerettem volna én is, hogy a sablon megvan papíron kinyomtatva. A vágányok pontos távolságát hogyan sikerül beállítani? A H0 Peco és Roco (2,5 és 2,1-nél) vágányoknál láttam, hogy ott is van minimális eltérés (tized milliméterek) a vágányok távolságában.
Bár gondolom aki évek óta készíti, annak már rááll a keze. :)
(A Peco-nál láttam műanyag sablont a vágánytáv ellenőrzésére. Az egy kezdőnél esetleg nem jöhet szóba, mennyire van vele tapasztalat?)
Szia! Egyszer azért megnézném hogyan készíted ezeket! Nagyon érdekes téma. Gondoltam csinálok néhány kitérőt én is magamnak TT-ben, mert géppark azt hiszem megvan, de fogalmam sincs honnan szedjek aljakat, meg azt a vmit amit rá,kell kenni a forrasztáshoz. Na meg a kapcsólószereke imádom, nem tudom TT-ben csinálnak ilyesmit. Sínszál van itthon majdnem fél km. :-D De mindig csak veszem a Tillig 12 fokos flexi kitérőket, nem is tudom mennyi van belőle.
Egy 1-es méretarányú, porosz 6d-190-1:7,5 mintára készülő kitérő részeinek elkészítésébe kezdtem, mivel ez egy kitt lesz. Peco IL-8 (code 200) profilból készül a hozzá való szintén Peco sínkötésekkel. Megszenvedtem a szögek kimarásával, főleg az 1,5 fokos csúcssínekkel, mivel ez egy 5 mm magas, 2,5/2,9mm vastag sínprofil (a szürke folt egy Z kitérő). :-)
H0 20 fokos átszelés. Ez szükséges ahhoz, hogy négy darab Roco 10 fokos kitérővel egy 92,4 mm vágánytengely-távolságú kettős vágánykapcsolatot, népszerűbb nevén hózentrógert tudj összerakni. Ez az átszelés nem szerepel a Roco palettáján.