Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Szia Zoli, persze, léteztek a Somogyi féle csukott teherkocsik, és a Somogyi féle faépítésü vasútvilág egy nagyon szép történet önmagában, de jellegében, megjelenésében egészen más mint a bádogalapú modellek. Üdv! S.
Tóth úr a Somogyi testvérek zárt tehervagonjait forgalmazta. Érdekessége, hogy, az alvázuk fémlemezből, a felépítményük fából volt. Ahogy korábban reklámoztam, Kecskeméten a Szórakaténusz játékmúzeumban van néhány vagon, szintén a Somogyi testvérek által készített gőzmozdonyokkal együtt kiállítva. Egyébként az egész Somogyi hagyaték a múzeumban van . Legalább hatvan darab egyedi készítésű különféle személyvagon, postavagon, tehervagon és más vagonok .Három nagy ládában, gondosan becsomagolva. Csak reménykedni tudok, hogy egyszer feldolgozzák az egész hagyatékot és méltó módon vitrinekben mindenki számára láthatóvá teszik. Valószínűleg a hagyatékot átadóknak is ez volt a szándékuk anno.
Szia Sándor!Pv-nél én is láttam már pár féle lemezt,volt hidegen és melegen hengerelt is.Ami az akkori hiánygazdálkodásban nem csoda.A régi befőttes üvegek fedele és zárógyűrűje volt hasonló sárga.De nem tudom hogy lakkozva volt vagy galvanizált lemezt használtak.Gyurka fekvetése logikus
odaát a -- szerintem -- sok szempontból Tóth kompatibilis Jos-Fel és Erno kocsikról írtam legutóbb. Ennek kapcsán osztotta meg PV-Vonat kolléga az alábbi tapasztalatait:
A klasszikus játékvasutak legtöbbjének karosszéria elemeit úgynevezett "fehér bádoglemezböl" (Weißblech) készítették, ami az ónozott vaslemezt jelenti. Ez jól formálható, olcsóbb mint különféle rézlemezek és jól lágyforrasztható is. Ennek van kopás, festékleválás esetén az ezüstös-fémes szine.
Sajnálatos kivétel pl. a PV vasút, amelyet "fekete bádogból", vagyis kezeletlen vaslemezböl készítettek, s ezért nem lehet a letisztított darabokat sem könnyen lágyforrasztani egyéb segédanyagok nélkül.
Szerintem amit olyan aranyszinünek látott PV-Vonat a kopás alatt, az valami lakkszerü, elszinesedett maradványa lehet a festéknek. Nem hinném, hogy a Tóth féle mühelyben sárgarézlemezt használtak volna anno, pláne nem egy felemás építésre.
De remélem ezzel kapcsolatban jelentkezik Roglin kolléga is, vagy olyan kollégák, akiknek voltak már hasonló gyakorlati tapasztalatai. Az akkori idökre gondolva, bármi megtörténhetett.
Rég vettem elő az Előre mozdonyomat, de most az itt fent lévő képet nézve valószínűleg igazad van, textil bakelit lehet az irányváltó lapja. Az biztos, hogy nem prespán, ahogy írtad is, az lényegében papír alapú, nem annyira tartós, hogy alkalmas legyen ilyen célra. A H0-ás "papír" talpfás ill az S-es sínek "talpfája" készült prespánból. Szürke vagy enyhén barnás árnyalatú szokott lenni...
Sziasztok, valamiért "kísértenek" engem a tejeskocsi részegységek. Most egy Deák alvázat sikerült találni. Lassan összejön belölük egy komplett tejeskocsi is, mint a köleves a mesében. Szép hetet, üdv! S.
Eladnám teljes pv. gyüjteményem megegyezés szerinti áron,lehetőleg egyben. Áll 4 db mozdony 16 db kocsi több fajta 30 m sin /saját gyártmány / váltók terpasztal készülőben . Trafó, javitásra váró kocsik stb . Ha valakit érdekel irjon e-mail-t flodererjeno@gmail.com -ra .
Kivánságra küldök képeket és mindent megbeszélünk.
Nem vagyok vegyész, de szerintem bakelit ( elég rossz minőségű ) az irányváltó szigetelő anyaga. A prespán impregnáló anyaggal átitatott papír, ami a lemeztalpfák szigetelésé, valamint a kerékáramszedők szigetelése. Tegyétek egymás mellé és mindjárt látszik a két anyag teljesen eltérő anyag.
A képen úgy látszik, hogy viszonylag tiszta a mozdony és az irányváltó prespánja sincs nagyon meggörbülve- elvetemedve.
Lehet próbálkozni jó minőségű kontakt sprével amit kifejezetten műszerészek használnak. De vigyázni kell, hogy csakis a "prespán" lapok közé menjen!
Ha a "prespán" a teteje felől magába szívja a kontakt sprét, akkor el deformálódhat, úgyhogy rongy legyen kéznél!
Volt olyan mozdonyom, ami ugyanezzel a problémával szenvedett.
Meg kell nézni, hogy az irányváltó valóban "végállásban" van-e?
Van, hogy a szokásosnál picit nagyobb erővel kell kezelni a tolattyút és jó lesz!
Vagy a tetőt levéve egy csavarhúzóval kell az irányváltó "pecket" megnyomni. Ez akkor lehet célravezető, ha az irányváltó tolattyú és a "pecek" között hézag/ kottyanás van.
De lehet, hogy csak néhányszor meg kell járatni. Azt viszont tudni kell, hogy az irányváltó szerintem érzékeny rész.
Én nem szoktam feleslegesen fárasztani. Egy évben egyszer játszás közben kipróbálom, de inkább csak az izzók működését tesztelem és megnyugtatom magam, hogy " működik" a lassan 70 éves technika.
Ha egy irányba jól megy a mozdony és erős, akkor örülni kell és és élvezni a vonatozást!
Próbálgatok lelket lehelni gyermekkorom kedvenc játékába az Önök segítségével. A trafó megoldódott Vaterán vásároltam egy eredeti PV trafót (érintésvédelmi szempontból javítva) DC kimenettel PV előre mozdonyomhoz. Kis mozdonyom száguld minta szél szabályzott váltó feszültséggel, de csak az egyik irányba. Az irányváltó kapcsoló áttolása után nem indul el, nincs irányváltás. Az irányváltó érintkezőit szeretném megtisztítani de nem tudok rájönni hogyan lehet a két prespán lapot egymástól eltávolítani, hogy az érintkezőkhöz hozzáférjek? Szégyenlem de, meghaladja képességeimet. Egyenfeszültségű rendszerre nem szeretném átalakítani a működtetést mert nekem inkább az eredeti állapot vagy annak megközelítése tetszik.
A 2. pont kivételével egyetértek. Amint írtam, az univerzális motorok esetében egy adott sebesség, menettulajdonság alacsonyabb feszültségü egyenáramú táplálással érhetö el a hasonló váltóáramúhoz hasonlítva.
Például a korai nagyfeszültségü (40 .. 60V) mozdonyok is elindíthatók 25-30V-os egyenfeszültségü áramforrásokkal, amelyek hasonló feszültségü váltóáramra meg se mozdulnának.
1. Az átalakítás nélküli FZ1-gyel működtethető az átalakítás nélküli Előre mozdony.
2. Az átalakítás nélküli Előre mozdony működik akkor is, ha az FZ1-ben kiiktatjuk a szelén egyenirányítót (sőt, az ezen keletkező feszültségesés "megspórolása" miatt gyorsabb lesz).
3. Az átalakítás nélküli FZ1-gyel a Graetz egyenírányítóval átalakított Előre mozdony irányváltását is az FZ1-ről lehet vezérelni.
Ha leveszed az FZ 1 trafó dobozát, a feszültségszabályzó tengelye után találsz egy végállás határolót. A funkciója az, hogy véletlenül se lehessen körbetekerni a szabályozót. Az ütközőt rögzítő csavart meglazítva, addig told hátrafelé az ütközőt, ameddig még éppen gátolja a körbefordulást. Ez után újra rögzítsd a csavart. Ezzel az ügyeskedéssel ,még 1,5 V - 2 V plusz kimenőfeszültséget tudsz még hozzáadni. A dobozt alulról négy csavar rögzíti. A szabályozó tengelyén van egy kis műanyag dugó, amit kipöckölve meglátod a szabályozó gombot rögzítő csavar fejét. A csavart kihajtva a gombot le tudod húzni a tengelyről. Ez után le tudod venni a doboztetőt és az előzőekben leírt módosítást el tudod végezni. Valószínű,hogy ez a plusz elég lesz a többlet vagonok vontatásához. Egyébként teljesen igaz, amit a kefés motorokkal kapcsolatban a kollégák leírtak.
Zoli1949: "Ezzel szemben az FZ1 trafó 0 V - tól 18 V - ig szabályozható egyenáramot szolgáltat, ami egyáltalán nem jó az Előre mozdonyhoz."
mit értesz ezalatt hogy egyáltalán nem jó? Laikusként kérdezem.
Végigolvastam az itteni fórumot mikor elkezdett érdekelni a PéVé, többen is állították hogy az Előre mozdony univerzális motorja mind egyen, mind váltóárammal üzemel.
Az itt olvasottak alapján határoztam el hogy nekem irányváltás is kell trafóról, főleg hogy a megvett mozdonyaimban hibásak voltak az irányváltók.
Nem vagyok mérnök, de leírás alapján forrasztani azért tudok, így megvettem a Graetz hidakat, és beépítettem, és FZ1-gyel hajtom őket. 3 vagont simán elvisznek, 6-nál már néha érezni hogy kevés a kraft.
DE, mielőtt megtörténik az átalakítás, Graetz nélkül csak a szükséges kötéseket létrehozva, megfuttatom a mozdony hajtást az FZ1-ről, sosem tapasztaltam rángatást, vagy bármi abnormális működést.
Néha gondolkodom is hogy mi lenne ha 18-20V-ot kapna a mozdony, mert 13-mal is volt hogy leugrott a sínről a kanyarban.
Ezért is írtam ajánlásként az FZ1-est, saját tapasztalatok alapján.
A váltóáramú üzemtöl csak olyan esetekben nem ajánlott eltérni, amikor az bizonyos további funkciókat zavarna, de a Pénzverdei vasutak esetében ilyen nem áll fenn. Üdv! S.
bár minden tisztelet rengeteg empirikus ismeretednek az Elöre vasutakat illetöen, de a tények azok tények.
A játékvasutakban használatos gerjesztett állórészü, soros kapcsolású, úgynevezett univerzális villanymotorok, mint a nevük is mutatja, mind egyen-, mind pedig váltóáramú üzemre is alkalmasak. Söt, egyenárammal már alacsonyabb feszültségen is megindulnak, mint váltóárammal és még a motor höterhelése is alacsonyabb (bár nem nagy különbséggel) mint az 50Hz-es váltóáram esetében.
Tehát egészen nyugodtan lehet az Elöre mozdonyokat FZ1-es trafóval üzemeltetni.
A szénkefés soros váltakozóáramű motor tökéletesen megy egyenárammal is (fordítva ez nem igaz!). Sőt, ha a gerjesztőtekerecset (állórész) egy Graetz hídágába teszed, akkor a mozdony polaritásváltásra irányt fog váltani. Bármilyen kis ~100 V-os 1-2 A-es példány megteszi...
Nem szeretnék károgni, de alaposan meg kell nézni az ajánlott trafó képeit. Lehet, hogy csal a szemem, de a hálózati kábel gumi tehermentesítője töröttnek látszik . Valószínűleg a gumikábel is hasonló állapotban van, ezért a vétel után ajánlatos a hálózati kábelt és a tehermentesítőt új állapotúra cserélni. Egyébként a doboza nagyon szép állapotban van.
Sajnos mindenkinek ellent kell mondanom, aki az eredeti kialakítású Piko FZ 1 trafót ajánlja az eredeti kialakítású PV Előre mozdony működtetésére. Ez az mozdony ugyanis váltóárammal működik és jó esetben már 8 - 9 V váltófeszültséggel elindul. Ezzel szemben az FZ1 trafó 0 V - tól 18 V - ig szabályozható egyenáramot szolgáltat, ami egyáltalán nem jó az Előre mozdonyhoz. Van ugyan 18 V fix váltóáramú kimenet is a trafón, viszont ez nem szabályozható. A szabályozó gomb balra, illetve jobbra forgatásával a kimenő feszültség polaritásának iránya megfordul. Egyenáramú mozdonynál ez eredményezi az irányváltást. Amennyiben bárki ezt a trafót akarja az Előre mozdonyhoz használni, a trafóba beépített szelén Greatz blokk előtt a váltó feszültséget ki kell vezetni a dobozon kívülre. Ehhez egy új kapocspárt kell kialakítani a doboz oldalán. Egyébként alakítottam át egy FZ1 trafót, sőt váltópárt is tudok innen vezérelni.
A háttérben látható az átalakított trafó.
Másik megoldás, hogy egyenirányítani kell az Előre mozdony motorját. Ez esetben az állórész tekercsek kivezetéseket egy korszerű Greatz blokk + ,illetve - kivezetéseire kell kötni, a blokk váltóáramú kapcsaira az egyik, illetve másik oldali kerék áramszedőket kell kötni. Így az eredeti FZ1 trafóval kiválóan fog működni és irányt váltani a mozdony.
Harmadik megoldásnak a váltóáramú Märklin trafók bármelyik trafóját ajánlom. Sokkal strapabíróbb, mint az eredeti PV trafó. Üdv: Zoli
Feltettem a kérdést a hirdetőnek, hogy véleménye szerint meghirdetett terméke alkalmas az én szerelvényem működtetésére? aki BECSÜLETESEN bevallotta soha még nem használt ilyet és nem tudja az okos választ. Amennyiben Ön azt mondja, hogy ezzel a trafóval is működhet akkor indulok a liciten vagy ha nem sikerül a másik hozzászóló által ajánlott PIKO FZ 1 trafóval próbálkozom.