itt egy 1928-as légifelvétel és a mai állapot összehasonlítható, nekünk olyan térség kell, ahol a parton fák voltak, srégen volt egy híd (valószínü vasúti), mögötte egy olyan épület, aminek bástyaszerü tornya volt,
a tetején zászlórúddal, töle balra (ha tükrözedö a kép, akkor jobbra) szintén valamilyen épület,
aminek a tetején zászló volt, ill. egy 1936-ban ott áll kémény is kell.
Összefoglalva:
-köríves híd sok (legalább 13) függöleges tartóval (azok pedig hármasával vannak, azaz dupla hídról beszélünk), a két ív között keresztmerevítökkel
-Reichstag-szerü épület (de nem az!)
-magas gyárkémény
-két oldalt fák, az egyik oldalon nem kiépített part, de nem rakpart, a sétány mellett valami emlékmüvel, vagy zászlórúdal
-a híd után srégen kanyarodó folyó
-a kép készítésének a helyétöl balra (tükrözés után: jobbra) szintén ívelödik a folyó
Hát akkor, tessék: ezt találtam a berlini vasútvonalak 1936-os állapotáról. Sajnos a folyóvizeket nem tette rá a szerző... de talán nem is utasforgalomra (is) használt hídról lehet itt szó: ipari vágányokat is kiszolgálhatott, mint ez az 1928-ban még csak épülő Siemensbahn Spreebrücke híd (52.530498, 13.279008).
Biztos, hogy Berlin körüli az első hajó miatt, mert a Teltower Kreisschiffart vállalaté. A helyzet annyiban bonyolult, hogy ez a cég 1928-ig csak Potsdam környékén szállított utasokat, 1928-tól viszont a teljes Berlin környéki vízrendszeren.
Most, hogy mondod, eszembe jutott, hogy pár évvel ezelőtt írtam Joachim Buegel-nek (Archiv Eisenbahnstiftung) a kép miatt. Azt válaszolta, hogy valahol Berlin körülinek tartja. Arról volt szó, hogy utánajár és jelent. Hát, nem jelentett...
Lehet, ha írsz neki németül, akkor több sikerrel jársz. Egy próbát megér...
ennek a képnek a kapcsán (ami a második legidegesítöbb képem, mert nagyon Berlinnek néz ki, de ezen: https://1928.tagesspiegel.de/ nem találom sehol a helyszínt) írtam egy berlini hajószakértönek, akinek egy részletes gyüjteménye van a berlini hajókról, ami legalább olyan alapos, mint a magyar hajoregiszter.hu
Kíváncsi vagyok, tud-e segíteni a helyszín megtalálásában, esetleg Berlin kizárásában, mint szóba jöhetö helyszín.
Minél többet nézem, annál inkább erösödik a gyanúm, hogy ez a kép Garlmargzsdadban készült, valamelyik külvárosi részében. Arrafelé vannak a homokkö, a pala+cserép kombó, a sok utcára nézö oromzat együttesével készült két-háromemeletes házak, mellettük manzárdtetösök. Nyyugatabbra már inkább olyanok vannak, mint amikert Erfurtban, Weimarban vagy Rudolstadtban láthatunk, északabbra meg már a homokkö nem játszik, Drezda környékén meg a pala nem annyira divat.
Azt lehet tudni, hogy milyen magasabb szempontokból lett 1941 az évszám? (Ha hasonulni szeretnék a megfejtések rovat törzstagságához, akkor hivatkoznék a Paraszt dekameronra.)
Teljesen érthetetlen a dolog. Szt. Antalhoz valami elvesztése utáni megtalálhatóság kívánalma áll az ima középpontjában... Aztán, lehet, hogy szólt valamelyik másiknak, aki aztán intézkedett mindannyiótok hatalmas meglepetésére.
A híd átadását az 1971-es drezdai pártgyülésre idözítették, ezért hatalmas volt a nyomás az építökön, hogy idöben elkészüljenek, három müszakban dolgoztak, azt a hídrészt, ami most leszakadt, pl. télen, védöfólia alatt készítették, meg mivel a híd szerkezete túl vékony volt hozzá, nem tudtak köágyazatot rakni a sínek alá, ezért egy új módszert kellett alkalmazniuk. amire én gondolok, hogy az ágyazat nélküli sín miatt a villamosok által keltett rezgés hajszálrepedéseket okozott a betonban, ahova bejutott a téli csapadék, ami aztán korrodeálta az acélt.
Előfeszítettben még izgalmasabb lehet a felújítás, bár ott meg a korróziót nem értem. Ott az egész córesz ki van öntve betonnal, mitől korrodálna? Nincs itt valaki, aki "vasbetonos"? (Én héjszerkezetekből rektorival mentem át anno, bár a vasbeton hídszerkezetek emlékeim szerint megvolt elsőre. Ezen csak hárman csodálkoztunk: az engem vizsgáztató gyakvezérem, én, meg az a kb. húsz csoporttársam, aki drukkolt nekem. A nagymamám rögtön közölte, hogy ez teljesen renben van, elvégre ő imádkozott értem Szent Antalhoz. :-) )
Ez -nagy valószínűséggel- egy utófeszített vasbeton szerkezet. Ott vajon hogy megy a felújítás? (Azt vagy elfelejtettem, vagy addig el sem jutottam a tanulásban. :-) )
A másik kettőt az előző években kompletten felújították. Ott az egyedüli kockázat, hogy emennek, valamint a távfűtő-vezetéknek a leszakadása okozott-e esetleg károkat.
>hogy nem lehetett előre látni, hogy ekkora a baj?
Alapvetően lehetett. Nem véletlenül volt a híd teljes felújításra kijelölve. Csak pénz nem volt rá, a politika meg úgy gondolta, hátha szerencsénk lesz, és nem szakad le.
Inkább úgy fogalmaznék, hogy hiába jelentené ki, nem hinnének neki. :-) (Egyébként baromi kíváncsi vagyok a vizsgálat eredményére, főleg arra, hogy nem lehetett előre látni, hogy ekkora a baj?)