Szükség van a vasútra, de a buszokra is. Nem azon kéne gondolkodni, hogy hogy lehetne minél több buszost erőszakkal a vonatokra feltuszkolni, mert úgysem fognak felszállni, ha ott nem nyújtanak nekik normális szolgáltatást,
Mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai is.
Az utast meg kell nyerni, nem pedig erőszakkal megpróbálni rákényszeríteni valamire.
No, hát szerintem ez egy bekeretezendő dolog lenne.
Jelen formájában semmi értelmét nem látom a topiknak. A vaskerekesek anti-Volán fórumot próbálnak csinálni, a gumikerekesek meg válaszul ütik a MÁV-ot (amire mellesleg alaposan rá is szolgálnak).
Szükség van a vasútra (nem a MÁV-ra...), de a buszokra is. Nem azon kéne gondolkodni, hogy hogy lehetne minél több buszost erőszakkal a vonatokra feltuszkolni, mert úgysem fognak felszállni, ha ott nem nyújtanak nekik normális szolgáltatást, vagy azt csak jelentős felárért teszik meg (lásd IC...).
Mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai is.
Az utast meg kell nyerni, nem pedig erőszakkal megpróbálni rákényszeríteni valamire.
Akár a Budapest-Nagykanizsa vonalra is rá lehetne húzni, hogy párhuzamos, de amíg a leggyorsabb vonatnak 3 óra 44 perc kell, addig a leglassabb busz 3:20, a leggyorsabb pedig 2:40 alatt megteszi a távot. Ha a vasúti pályát megigazítanák, akár 3 óra alá lehetne szorítani a vonatok menetidejét is.
Ha gyors, pontos, kényelmes, megbízható vonatok járnának, az utasok is elgondolkodnának azon, hogy átszálljanak a vonatra. És ezért nem kéne külön extradíjat szedni, ez kábé úgy hat, mint ha a jegyárak csak a 30 éves Ikaruson lennének érvényesek, a 2 éves Mercedesre csak felárét lehetne felszállni...
Egy normális ráhordással hasonló hálózatot lehetne létrehozni, mint Ausztriában, de igen sokat kéne még fejlődnie hozzá mind a vasútnak, mind a Volánoknak. Az utasokról nem is beszélve, a szétgraffitizett szerelvényeket azért nem a vasutasok csinálják.
És esetleg el kéne felejteni, hogy csak a busz várhat a vonatra. Igen, alapfelállásnak jó, hiszen a vonaton általában több utas van, de bizony néha a vonat is várhatna a csatlakozásra.
Példának ott van Tárnok, ahol a Tárnok-Bp. buszjáratokat megszüntették, helyette a helyi járatok a vasútra hordják rá az utasokat. Kb. 5-10 perc van átszállásra, de bizony előfordul, hogy a busz késik, a vonat pedig előbb érkezik. A mozonyvezető látja, hogy érkezik a busz, ennek ellenére igen gyakori, hogy nem várja meg az átszállókat...
Akivel ezt rendszeresen eljátszák, előbb-utóbb megunja, és inkább kocsikázik.
Ismerek Egomi embereket, jópárat. Nem szeretnek Vonattal menni, mert.
- A Vonat 1:45, a busz csúcsban 1:15, de hétvégén és este 55-60 percre kihozzák a sofőrök. Nem gyorshajtás, nincs egyszerűen felszálló. - Értelmetlennek tartják a kereszteket (hiába egysíkú utasok, csak azt nézik, megint áll ez a szar). - Kint van messzi sokaknak a vasútállomás. - WC szagú a desiró. - Stb..
A 8.30-asnek rendszeresen kell másodrész, és tegnap ugyebár egy laza munkaszünetes nap volt, nem a szokásos szombat reggeli csúcs, mégis kellett (a Győr-Csorna távon is több álló utas volt). De a délutáni BP-Sopron is sokszor utánfutót kap Győrig. Valamiért azok a fránya utasok nem akarják megérteni, hogy milyen jó nekik a vonat :-)))
a legrövidebb 44,4 km es úton 29 buszt Dorogon át,
közel 2 órás menetidővel a Sárisáp Tinnye útvonalon 8494 es vonalon a Budapest, Széna térre van még 4 járat 64,2 km es útvonalhosszban
Ezen felül 14 járat munkanap Esztergom-Visegrád-Budapest Újpest városkapu között 2 órás menetidővel 62,3 km en 14 járat.
Ebből következik, hogy a 44,4 km es útvonal miatt a bérlet miatt csak a 29 busz jöhet számításba.
A többinél a 62 64 km eknél 70 km es jegyet kell venni és közel 2 órás a menetidő.
2 es vonalon lesz fejlesztés.
Az Újpesti híd, szakaszos kétvágányúsítás, forgalmi kitérők építése stb.
Attól tartok kicsit csúszik a beruházás.
Én utaztam a 2 esen Desiroval nagyon teszette, utaztam ik280 al 20 perc késéssel úgyhogy kipróbáltam ezt is azt is.
Pilisvörösvár Esztergom felé nekem a vonat valahogy jobban teszik, eleve a Vonatok népszerűek csatolva közlekednek volt ülőhelyem nekem kényelmes volt sokkal és kulturáltabb mint buszal.
A gyorsjáratokon igen. Így szépen átszoktam a lassabb kaposvárira, ami bemegy Fehérvárra.
OFF: OK, de menjen be Sávoly felé is... ON.
A Budapest-déli part buszokkal egyébként nem vagyok kibékülve, érdemi menetidő-nyereség csak a Bp-Siófok viszonylaton van, egyébként meg vasúttal totál párhuzamosak, és időben is hasonlót "tudnak".
Viszont sokkal kiszámíthatóbbak, mint a vasút. Meg tisztaság, stb.
2 esre se hiszem a pályafelújjításban részleges 2 ik vágányban gondolkodnak
A 2-es vonalról volt egyszer egy tévés vitaműsor (2002-ben!) akkor 2. vágányt, villamosítást és 100 km/h sebességet emlegettek...az ott lakól meg bírják ki 2008-2010-ig....most is még csak a híd épülget.
Talán addigra elkészül, mint a 160-as vaspálya Fehérvárig, második vágánnyal Érd-alsó felé...(már 10 éve "jövőre fogják megcsinálni")
Bp-Esztergom útra napi 56 lehetőséget (de valamelyik Szentendre felé megy) ad a Volán menetrend. Óránként van vonat, Desiro 3 egységgel, tavaly nyáron vonatoztam arra, az is tele volt. Ennél több vonat nem tudom lehet-e, mert így is 2x van kereszt.
" Az atádi Bován is a 8-10 álló utas az átlag, a zegi Áiplis éppenmitküldenek-en meg még több. "
Ez a mostani ünnepi időszakra (+vasutassztrájkra) vonatkozik, vagy úgy általában?
OFF Amúgy nem ez lenne a megoldás, hanem egy új járatot végigzavarni az autópályán Hévízen át Zalagereszegre, ami tehermentesítené a 6:30-ast, gyors reggeli eljutást adva Zala megyének, amire egyébként is nagy szükség lenne. ON
A Budapest-déli part buszokkal egyébként nem vagyok kibékülve, érdemi menetidő-nyereség csak a Bp-Siófok viszonylaton van, egyébként meg vasúttal totál párhuzamosak, és időben is hasonlót "tudnak".
Tegnap reggel a 8.30-as Bp-Győr-Sopronnak (E95) Győrig volt másodrésze (395). Visszafelé meg nem volt, 16.00-kor kb. 10 álló utassal indult tovább Győrből. Csornától volt már sok álló utas, de az utascsere miatt azok le tudtak ülni. Pedig hétvége van úgy, hogy előtte már legalább 3 napot otthonvoltak az emberek.
A szombat reggeli Balaton déli part felé közlekedő járatoknak adnék én rendszeresen másodrészt még. Bp-Siófok távon, de talán Balatonföldvárig is mehetne a másodrész. Az atádi Bován is a 8-10 álló utas az átlag, a zegi Áiplis éppenmitküldenek-en meg még több.
Maestral-al csak kellemetlen tapasztalataim vannak.
Egyszer időre kellett volna Fonyódról Siófokra érnem, akkor "csak" 33 percet késett. Egyszer Siófok-Fehérvár távolságon utaztam vele, mentem volna Fehérvártól tovább busszal. Fehérvárra 25 perc nyílt pályán való ácsorgás után be is engedtek. És persze mire átértem a vasúttól a buszállomásig gyalog, addigra a busznak már csak integetni tudtam. És baromi ciki volt temetésre úgy menni, hogy jól elkéstem. :(
De volt, hogy Fonyódon a buszt vártam Balatonföldvárra menet. Maestral 90 perc késéssel berobogott. Sok diák azzal ment haza (persze jegy nélkül) Boglárra meg Lellére, még 20 percet nem volt kedvük várni a Marcali-Siófok buszra. És így is tele volt a Fonyód-Lelle mentesítő járat.
A vasútnál bejátszik még a lassújelek szaporodása is, ha 10 perccel később jön egy vonat, egy tucat busz menetrendjét nem lehet hozzáigazítani.
Pontosan. És ezért szaporodtak el, főleg a nyári időszakban a Balaton-parton a vasúttal párhuzamos helyközi járatok is. De ott is meg van adva, hogy ha X időig nem jön a csatlakozás, utána nem kell már rá várni, mert Y időre menni kell további csatlakozást biztosítani.
" A buszok meg rendszeresen másodrészekkel közlekednek annyi az utas. "
Sokszor előhoztad már ezt a témát, de egy kis csúsztatást érzek benne. Én még sohasem láttam sima munkanapon másodrészt.
Pontosan mely járatokról van szó? A 12:30-as csornai Volánbusz lenne a "leggyanúsabb", de azt pont sokszor látom, és csak péntekenként van másodrésze.
Később meg már órás ütem van, ott nem hinném, hogy szükség lenne a másodrészre. (Pl. a 15:30-ason még péntekenként is mindig elég szokott lenni az emeletes!)
Marad tehát a 8:30 és a 10:30. (Ezeket nem ismerem.)
Vagy reggel a Győr-Bp irány? A 9:20-kor beérő járatot sokszor láttam már, és igen gyér a kihasználtsága...
Az Aszód-Palotás felé közlekedő alvállalkozó sofőrjeinél is megesik, pedig ott szinte mindig vannak ellenőrök. Volt olyan sofőr, aki reggel 9-ig két ellenőrzést is kapott.
Az este 10 körül induló Bp-Gödöllő busz is ilyen volt (pedig jó járat volt HÉV lekésés esetére) de addig trükközött a sofőr, hogy megszűnt a járat (igaz, amúgy se voltunk rajta sokan).
Mogyoród-Fót buszon is volt, hogy a sofőr saját zsebre kitalált egy alkalmi csoportos tarifát nekünk, persze jegy nélkül.
De a HÉV-en is meg lehet csinálni rövidebb távon, hogy egy százast adsz a kalauznak (azok csinálják, akik Kerepesről, Kistarcsáról mennek az Auchanba).
Hány meg hány olyan vonathoz való buszcsatlakozás szűnt meg az elmúlt időben, ami azért történt, mert nem jött időben sosem a vonat, a busznak menni kellett, mert még másik 2-3 csatlakozást biztosítania kellett más irányokba tovább...
Meg a busz menetrendje többnyire állandó (amerre én buszozok évek, talán évtiezedek óta változatlan) míg a vasútnál sokszor nem is hasonlít az előző évire. A 30-as vonalon a legállandóbb az a reggel 7 körül induló gyors, de az is indult már 6:40 és 7:25 között mindenféle időpontban, meg a Maestral, de azt most rendesen módosították, de a kevesebb megállás ellenére se lett gyorsabb...
A vasútnál bejátszik még a lassújelek szaporodása is, ha 10 perccel később jön egy vonat, egy tucat busz menetrendjét nem lehet hozzáigazítani.
A nagyobb városok között ill Budapestre meg buszkonvojok közelekednek azokban a relációkban a legsikeresebb a VOLÁN ahhol a MÁV is jelen van.
Pl
Budapest Győr
Látom, mindig valaki előszedi a témát :-)))
Sokak fájt a dolog, sikeresen szét is verték az igen jó buszos menetrendet a Budapest-Győr-(Sopron) vonalon. De valahogy azok a szerencsétlen utasok mégsem akarnak átülni a vonatra, inkább várnak még egy órát a buszra, vagy beülnek a kocsiba. Ez utóbbit az életben nem szoktatod vissza a tömegközlekedésre...
A buszok meg rendszeresen másodrészekkel közlekednek annyi az utas.
Ha olyan jó szolgáltatást nyújt a MÁV, akkor miért is? Volt, amikor rákényszerültem a vonatra, a gyorsvonat 25-30 perces késéssel érkezett (az állítólag pontos IC-ért meg pótdíjat kérni enyhe pofátlanság, mikor gyorsaságban simán veri a busz sok helyen...), pedig volt, hogy nemzetközi gyorsvonatot próbáltam... A tisztaságot meg inkább ne is említsük (bár a kosz nagyrészét nem a vasutasok csinálják, erősen különböző az utazóközönség egy buszon, mint egy vonaton).
Iskolaidőben igen nagy forgalmú megálló BP-en a Petőfi híd, sok egyetemista ott száll fel, a Kelenföldi pu., vagy a Déli pu. onnan csak átszállással érhető el BKV-val. Magyarul BP-en belül két átszállás (1x BKV-BKV, 1x BKV-MÁV). Mire eljut az a szerencsétlen valamelyik vasútállomásra, a busza már valahol Biatorbágy-Bicske térségében jár az M1-esen (és mire kiér szerencsétlen a vasútállomásra, a MÁV kitalálja, hogy a mai utolsó járat nem közlekedik, mert nincs kedvük hozzá...).
A Budapest-Sopron vonal pedig kész horror lett, hála az átszervezésnek. Az első BP-Sopron járat 6.30 helyett 8.30-kor indul, a korábbi 4 óra helyett csak szűk 2 óra tölthető el Sopronban, ha be akarod járni egy nap alatt (fizikai képtelenség...).
A többi párhuzamos vonal 90%-át is atomjaira lehetne szedni.
Ha pontos, kényelmes, tiszta, megbízhatóan közlekedő vonatokra lehetne átszállni, esetleg még el is gondolkodnának az utasok, hogy átszálljanak. Így viszont, aki jelenleg busszal utazik, ha kihúzod alóla a buszát, legfeljebb átül az autójába, de nagy részük nem fog vonatozni, akkor sem, ha pisztolyt tartasz a fejéhez.
(Persze ne feledjük: az állam talán ezzel járna a legjobban. Nem kell a tömegközlekedésre költeni, helyette kaszál az üzemanyagok adójából nem is keveset...)
Tudom. A Bp-Nagyatád-Bp járatot a Weekend kiadta alvállalkozásba, a Levissimo csinálja. A hetek első munkanapját megelőző munkaszüneti napokon közlekedő Bp-Barcs-Bp az tényleg a Weekendé. De az csak heti 1 alkalom.
Árban valóban drága a tömegközlekedés ebbe a BKV is belejátszik.
Ott elértük a "Nyugati" fejlett országok árszintjét, de a szolgálatás a minőség csak romlik.
Ausztria és Németország esetén ne felejtsük el a kedvezményes csoportos jegyeket. Igaz, hogy ez legfeljebb RegionalExpressre jó (de jó a buszokra és sok városban a helyi közlekedésre is), de sebességben ezek elverik a mi IC vonatainkat (a lassújel ott sem ismeretlen, de ritkább mint nálunk), és ha jól megtervezzük az utat, akkor elég messze el lehet így is.
1. A vasúti szolgáltatás minőségét javítjuk, a vonat gyorsabb, kényelmesebb, az utasok maguktól rájönnek, hogy még ha drágább is, akkor is megéri vonattal menni. Ez nem hiszem, hogy a közeljövőben megvalósul.
2. Egyszerűen megszüntetjük a párhuzamos buszjáratokat, nem lesz más, mennek vonattal. (Mintha autóval nem lehetne...)
Szóval megcsináljuk a 2. pontot. De így sem lehet minden buszt megszüntetni. A szomszéd faluba senki nem fog vonattal menni, mert:
Falu végéről 15 perc az állomásra, 5 perc várakozás, 5 perc vonatozás, 15 perc állomásról a faluba (összeseb 40 perc), miközben ma busszal 5-15 (várakozással, több megállással) perc gyalog 20-25 perc alatt gyalog is oda lehet érni.
És ugye minden faluból akarnak menni a következő szomszéd faluba, egymás után, így lesz egy szép párhuzamos járatunk.
Lehet csinálni a vasútállomásra helyi járatot. De ahol vonatonként van átlag másfél utas? A helyi forgalom meg 3 mamira korlátozódna? És a buszt nem tudnák (vagy nem lenne érdemes) más célra is használni?
"Arról már nem is beszélve, hogy ha valami örült egyszer kitalálja, hogy Budapest - Eger viszonylatban csak vasúton lehet utazni, az Eger - Gyöngyös - Budapest autóbuszokra akkor is szükség lesz, az Eger - Gyöngyös, Gyöngyös - Budapest utasok miatt..."
Ja,csak az utasok nagy része nem Eger-Gyöngyös között közlekedik,ez a MÁV-nak és az adófizetőknek, napi 30 buszjáratot feltételezveve évi több mint 500 millió Ft-be kerül,amit az adófizetőknek kell állni,akiknek semmi köze nincs ezekhez a járatokhoz,és ez csak egy viszonylat,a rengeteg vidék-Bp között,ahol az adófitetők pénzéből folyik a látszat verseny.Évi 10 milliárdos nagyságrend folyik ki az adófizetők pénzéből a semmire.