Igen. A Néprádió tényleg a minimális árról szólt. Minél több ember tudja megvenni. Nem a gazdagságról szóltak azok az idők. Se.
Az egyszerűség a megbízhatóságban is fontos. De valódi szuper rendszer. Elegendő hangerő. Még csúnyának vagy primitívnek sem mondható. Minden országnak voltak hasonló kategóriájú termékei. A Tungi csövek igazán jók voltak. Az egyetlen szórakozás volt sokáig.
A csövek rácsa csak elméletben ideális "szakadás". A valóságban van néhány mikroamper "szivárgás". Ezt szokták 1 Mohm körüli rácslevezetővel lehúzni. A nagyobb rácslevezető már képes annyi feszültséget megengedni, hogy eltolja a munkapontot.
Ez olcsóbb volt mint a plusz katód ellenállás+hidegítő kondi. Viszont jobban függött a cső öregedésétől.
Viszont a rácslevezető 4,7 Mohm. Az ezen folyó minimális rácsáram hoz létre egy kis előfeszítést. Volt ilyen fajta munkapont beállítás is. Azt tolja el a keletkező negatív a dióda anódján. A dióda katódjának magasabb szinten lévő feszültsége azt jelenti, hogy csak 8 V-os rákerülő rádiófreki felett kezd az AGC élni. Ezt hívták AGC késleltetésnek. Így csak egy adott szintű adás után kezdett szabályozni, a gyengébbekre nem.
(Valamikor az AM jelek AGC-jét AVC-nek hívták. Automatic Volume Control néven)
Szerintem csak az UBL21 katódja van +8V-on. Az UCH 21 és az UF21 katódja földre van kötve.
Az AGC dióda (a jobb oldali az UBL21-ben) katódja +8V, anódja az AGC jel, vagyis a két másik cső rács előfeszültsége. Ha zár, nincs áram, és az AGC 0V (tévedtem a nyolccal), de ez is sok, az adatlap alapján negatí rács előfeszültséggel lenne jó a munkapontja. És erre gondolom, hogy a dióda elektron árama hozza létre jel nélkül is.
Nem. Jel nélkül a rácsok föld potenciálon vannak. A katódok +8-on, így van 8 V negatív előfesz. A katódokhoz képest! Mint a klasszikus rácslevezetős esetben. Van ugye a fix 8 a katódok feljebbi helyéből adódóan, ehhez jön még pár volt negatív a diódáról. Így a katódokhoz képest még ennyivel is negatívabb lesz, leszabályoznak.
Biztos? A két RF cső jel nélkül +8V rácsfeszültséggel működne?
Azt gyanítom, hogy a diódában a katódból származó szabad elektronok becsapódva az anódba negatív feszültséget hoznak létre, jel nélkül is áram folyik a munkaellenálláson.
A gombokat levéve, alul 4 csavar kivétele után hátrafelé ki tudod húzni az egészet. Akkor tényleg oda is tudod juttatni a tisztítószert ahová kell. Utána amíg nem párolgott el, megjáratod párszor oszt jónapot!
Köszi! Komplett csőkészletet rendeltem. Valami kontakt sprayt veszek holnap. A hullámváltóhoz csak hozzá fogok férni valahogy és befújok oda. :-). Tuti nem szedem szét a rádiót. Lesz ami lesz.
Az AGC&rácsfeszültség megoldást nem teljesen értem. Addig értem, hogy a két nagyfrekvenciás cső rács előfeszültsége közös, és ez az AGC. Ha nagyobb a jel, negatívabbá teszi az AGC-t és kezdi lezárni a csöveket. Viszont az AGC-t előállító dióda katódja +8V-on van. Hogy lesz ebből negatív rács előfeszültség? Esetleg az a helyzet, hogy a vákuum dióda nagyon más mint a félvezető, az elektronáram alapból negatív feszültséget hoz létre a munkaellenálláson?
Még kapható a patikákban sebbenzin. Pár hete vettem. Érdemes bevásárolni, mert az adóhivatal meg fogja tiltani a gyógyszertári kedvezményes árusítást a gyógyszerész szerint. Ugyanez van a glicerinnel is, abból is vettem 2 decit.
Valamelyik elektronikai boltban veszel egy kis flakon kontakt spray-t. Avval befújod az állomás váltó kapcsolót. Megjáratod párszor és kiderül, hogy van-e nagyobb baj. De NEM WD40-el!
Pl. a Kontakt Chemie cég Kontakt 60-as anyaga pont ilyenre van. Ilyet kapsz pl. a HQ-nál, vagy a Lomex-nél, de bő tucatnyi más helyen is.
Szervizest aligha találsz régi csöves rádióhoz. Restaurátort talán, de az anyagilag más kategória.
Amíg nem voltak a kényelmes kontakt spray-k addig SEBbenzinbe tettünk minimális varrógép olajat és egy fecskendővel oldottuk meg a hasonló gondokat. 1 dl sebbenzinbe pár csepp olaj.
Ez az oxidokat nem nagyon szedte le, de az egyéb koszt lehozta. De jó a 96%-os patikai alkohol is benzin helyett, csak az drága.
Köszi a választ! Nincsenek műszereim. Nem értek a rádió szereléshez. A csövek lábait meg tudom tisztítani. A sávválasztó kapcsoló kiszerelését tuti nem tudom megcsinálni. Egyébként működik a sávválasztó: ha a Petöfi felé fordítom kicsit sistereg, ha a Kossuthon áll hangosan sistereg, a helyi adóra tekerve szintén kicsit sistereg. Egyébként, ha bejön a Kossuth akkor egész tisztán és hangosan szól. De, mint írtam kiszámíthatatlan. Elviszem szerelőhöz. Remélem találok még.
Nem biztos, hogy hibás a cső. Milyen műszered van? Alapesetben a régi szép idében a heptóda g3-on mértün feszültséget egy rendesebb csővoltmárővel (pl. Orivohm). Ha a keverő rész oszcillátora járt, akkor kis pozitív feszültséget lehetett mérni.
Első körben én kitisztogatnám az állomásválasztó kapcsolót és a cső (UCH21) lábait és megnézném, nincs-e lógó, bizonytalan vezeték vagy alkatrész az antennacsatlakozó környékén...
Sziasztok! Van egy Orion 115A Néprádióm. Az vele a gondom, hogy amikor bekapcsolom és antennát csatlakoztatok hozzá működik erős rádiós sistergés hallható. A gomb a K-betűre van állítva. És van amikor bejön az adó, és van amikor nem jön be a Kossuth adó. Nem tudom, mi lehet a rádióval a probléma. Kiszámíthatatlan. Tudna valaki segíteni, hogy mi lehet a gond a rádióval? Köszönöm!