Vagyis voltak információjuk rólam.Bocs,hogy nem vagyok "százas",én is tudom ezt magamról(meg a rokonaim,ismerőseim is🙂),de ezzel a ténnyel együtt kell élnem,nehéz ezen változtatni.
Ott szerettem volna kicsit maradni a csónaknál,picit rendezgetni,kivenni a szemetet,stb.de nem mertek egyedül hagyni annyi hajó és motor között,hátha elviszek eggyet a hátamon🙂Így amikor a főnök újabb hajóért ment valahova,akkor engem is elhajtottak.Nem kérdezték,hogy jól vagyok-e,van-e már szállásom,kell-e vmi segítség,stb.Persze lehet,hogy ezt csak én várnám el,hogy szóljanak hozzám két jó szót,egy kis mosoly,és ennyi.Nem tudok angolul,tanulgatot,de nagyon alap mondatokat mar megértek,és el is nyökögök.Albániában a ki-bejelentkezéseket intéző ügynök csaj pl.azonnal látta,hogy segítségre szorulok,két telefon után már volt szállásom,ahova a partnere a saját kocsijával,a cuccaim egy részét cipelve vitt el(na jó,az anyukájáé volt a ház🙂),majd próbáltak intézni egy szerelőt is.
Amikor innen délután elindultam Korfu felé,az hiba volt,reméltem,hogy az út egy részét meg tudom csinálni,és nem egybe kell menni megint jó 30 km-t,3-4 km/h -val.A ksamili strandon,ahova végül "kidobott" a tenger,ott is nagyszívű,remek embereket találtam,érdeklődtek a hogylétem felől,kérdezték,hogy kell-e szállás,megengedték hogy ott aludjak a parton,és még egy takarót is hozattak rám(a cuccaim a hánykódó csónakban voltak,nem kívántam oda visszamászni)
Mikor magyaráztam a szerelőnek a szitut, hogy lerobbant a fő motor, kérdezte mekkora a hajó, meg a motor, mondtam, 3,8as és 50 lovas ami lerobbant, meg van rajta egy kis 2,5ös. Erre mondja hogy "szóval egy tender". Hát, mondom végülis így is lehet nézni de a tulaja valójában hosszú távú túrán van vele. És hát most a kisebbik motorral fog átjönni Sarandából, jóesetben holnap odaér.
Erre pár másodperc néma csend, majd megkérdezi, hogy értem, hogy a kisebbik motorral jön. Mondom, hogyhogy hogy, a nagyobbik lerobbant.. Erre ő -de mekkora a kisebbik, nem 2,5ös? Mondom de.. És nem azt mondtam, hogy Sarandában van? Mondom de.. Erre megint visszakérdez, hogy akkor hogy értem, hogy a kisebbik motorral megy. Mondom, azzal akar átmenni Sarandából. Megint pár másodperc szünet, szinte hallom ahogy kattognak a kerekek, próbálja feldolgozni az infót.. Erre megint visszakérdez - de az egy 2,5 lovas motor? Nem érti. Mondom neki, higyje el, pontosan tudom, mit gondol, én is azt gondolom, de a haverom nem teljesen százas, azzal fog menni. Erre ismét szünet, majd sóhajt egyet, rámhagyja, és megegyezünk hogy majd szólok, ha a odaért.. És hát végül odaért :)
A hurka végére sk.odaragasztott motortartó szerinted mekkora súlyú motort képes megtartani hosszabb távon?Teljesen szembeszélben nem ment már,de oldal-és hátulról jövőnél jól használható.
Ezt a két, nagy, kabinos Salpa ribet tankolta meg az autó előttem. Nehéz elképzelni, hogy azokba is vizet töltöttek, a kettőbe mondjuk egymillióért. Aztán azokat is valahogy ki kellett venni, mint az enyémbe.
Ez volt az útvonal:
Ez a reggeli kép, tízre jött a szerelő és pontos volt. Hátul a kis Mantis horgony fog, 1.5 kg + 2m 10-es lánc + 25 m kötél. Látszik, hogy arasznyira van a stégtől, és mégis megfogja a hajót, pedig amikor a hatalmas komp indul vagy 50 m-re tőle, erősen hullámzik.
Volt egy vicces elem, és ezzel be is fejezem: készítettem egy rövid videót a motor lefulladás-újraindulás állapotáról, amit elküldtem annak, aki szervizeli a (és forgalmazza) a hajót. Majd elküldtem Dodinak is, kérdezve, mi lehet ez. Jött a válasz: fogalmam sincs. Igaza van, gondoltam, erre való a vizsgálat. Ma írtam neki ismét, amikor a szerelő megvizsgálta, hogy víz van az üzemanyagban. Jött a válasz, hogy az nem jó dolog. Ilyen röviden. Ismét igazat adtam neki, hiszem tényleg semmi jó nincs benne.
Amikor a szervízből visszakaptam, kissé részletesebben leírtam neki, mi volt, mire jött a válasz, hogy ő szeret engem, de ennyire nem érdeklik a hajó motorok. Ezt kicsit furcsálltam.
Majd felhívott, és kiderült, hogy egy másik aranyembernek írogattam, akit szintén Dodinak hív mindenki (egyébként a keresztapámat is). Szóval, a hajókról közismerten mindent tudó Doodi helyett egy remek hentes ismerősömet nyaggattam a motorhangokkal és egyebekkel. :-)
Igen, kicsit hasonló a befecskendező működése a diesel adagolókéhoz*. Ha nincs tápnyomás (2bar), nem megy tovább, mert nem tölti fel a visszacsapószelepen keresztül a befecskendezőkamrát. Hogy ez befecskendező hibából legyen, ahhoz durva mechanikai hibának kellett történni. Valószínűbbnek gondolom a gőzleválasztóban lévő nyomásszabályozó hibát, ha a nyomással van gond. Ha meg mértek nyomást és az rendben van, akkor miért nem megy a másik henger? Ha nem elektromos probléma, akkor az ECU nem tudja hogy az egyik befecskendező megállt. Legalábbis nem azonnal "jönne rá", egy darabig menne 1hengerrel.
Szeles napok voltak, elég sok hullámmal. Tegnap délután kicsit csitult, elindultunk Skopelosra. Félúton úgy láttam, hogy lapos, nagy hullámok vannak csak, gondoltam, megkerüljük a szigetet északról. Azon a részen piszokul hullámzott, magasak és nagyok voltak a hullámok (nekem), olyam másfél méteresek, de hátulról jöttek. Kb percenként viszont kimagasodott egy-egy, illetve inkább mély völgy nyílt, amibe lerohant a csónak. Kicsit fostam, bár szárazon haladtunk, nem csapott be víz, bőgött a motor rendesen. A keleti oldal is végig erősen hullámos volt, de hátulról jöttek, gyorsan haladtunk. Nem sok látnivaló volt, a Mamma Mia templom lentről nem látszik. Délről kerültünk, ott nyugis volt a víz, csak nagy, lapos hullámok voltak. Egyszer csak megakad a motor, majd egy pillanat múlva ismét ment. Azt hittem, hogy kötelet vagy hálót fogtam, megálltam, kiemeltem, semmit nem láttam. Pár perc múlva újra, majd újra, aztán egészen visszaesett a fordulatszám. Ha gázt adtam, lefulladt. Kezdett lemenni a nap, Skiathosz még 15 km. Tartottam alacsonyan a fordulatszámot, akkor 10.5-tel ment, de időnként le akart fulladni. Így másfél órát írt a navi a másik szigetig. Közben jött a nagy katamarán komp, álltam egy darabig, elengedtem, mert kitérni nem tudtam volna. Rohadt gyors egyébként.
Beérve Skiathosz közelébe, végleg leállt. Majdnem sötét lett. Nem akartam az akkut lemeríteni, megnéztem az útvonalat, lekapcsoltam az áramot, és elindítottam a kismotort. Nem ugrott be könnyen, de aztán nagyon jól tolt, olyan 10 kmph-val. Megérte kicserélni a csigát rajta. Már sötétben (jó lámpák voltak a kezünkben, de nem kellettek), kikötöttem a kikötőben egy stéghez (másnap, vagyis ma adták vissza a rengeteg vitorlást a bérlők, az egyetlen szabad helyet foglaltam el. Ma reggel jött a szerelő: víz volt az üzemanyagban, ki kell venni. Az én trélerem a szárazföldön volt, de hoztak egyet, arra ráálltam, délutánra megcsinálták. 300 euro és 60 liter benzin bánta (2.20/l). Mutatták, hogy a szűrő tele volt vízzel. Ha az északi részen áll le a motor, az probléma lett volna, mert ott kellett a motor tolóereje. Azt mondták, rossz volt az üzemanyag minősége.
A tank 150l, általában 100l-t szoktam tankolni bele, és kannában tartok 50l-t. Mióta itt vagyok, ötször tankoltam, ebből kétszer a szokott kutasnál, hármat máshol. Elég bosszantó, hiszen ez megtörténhet. Állítólag a szigeteken rosszabb az üzemanyag minősége, és nem szabad ezt az olcsót vennem, 2.50-ért kell. Holnap most egy hajós által ajánlott ilyen, jobb kutastól tankolok.
Mindenesetre okos szabály, hogy legyen tartalék motor.
Hibakód nem volt. Így én az elektromos jellegű problémákat hátra sorolnám a valószínűségi sorban.
Ha dugulás, vizes benzin, mechanikai hiba van, azt nem fogja érzékelni az ECU. Ez a legvalószínűbb.
Ennél a rendszernél nincs szokványos nyomócső. kb. 1Bar üzemanyag nyomás alatt keringeti a benyát a "nagy"nyomású szivattyú. A befecskendező maga állítja elő a befecskendezési nyomást. Amíg lötyög valamennyi benzin az injektorházban, lesz sprickelés is.
Beszéltem a szerelővel, annyit mondott kurtán, hogy tönkrement az injektor. Rákérdeztem, hogy egy, vagy mindkettő. Azt mondta határozottan, hogy egy.
Azért kételkedem, mert ha legalább az egyik injektor működik és van benzin, akkor egy hengerrel el kellene indulnia, illetve kellett volna járnia. De Béci elmondása szerint nem így volt.
Mindenesetre bepakoltam a nagynyomású szivattyút, két injektort, két gyújtótrafót, ECU-t, főtengő jeladót, pillangószelep szöghelyzet jeladót. Viszem a laptopot. Diag. kábel Bécinél. Ha a szervízből kidobják, ennyi cuccal a strandon, térdig érő vízben állva is el kell tudjuk indítani.
A kis Honda megérte az árát.Az albán Porto Palermos öbölből több etapban,de elvitt Korfura,a Gouvia -öbölbe.Ez kb.70 km,de 3-4 km/h sebességgel haladva alaposan megnézhettem a környéket.Az ötlet,hogy a csónak minimum felét leponyvázva hajózok,nagyon jónak bizonyult.
Ezt jó tudni, pont az ilyen rutinos meglátásokra vagyok kíváncsi. Van egy ilyen szűrőm is (ezt a helyi hajósboltban vettem, azért nem ez került be, mert picit nagyobb, és úgy voltam vele, hogy a kisebbnek egyszerűbb helyet találni), akkor ez jobb lenne erre a célra (vízszintes szakaszra beépíteni)?
Működik így is csak jelentősen többet kell dolgoznia a tápszivattyúnak*. A szűrőben lévő levegő szíváskor kitágul, így kevesebb benzint tud felszívni ütemenként. Ezért szokás ezeket a szűrőket függőlegesen beépíteni, vagy a pumpa után a nyomott oldalra szerelni.
A gyári szűrő után, a benzinpumpa előtt van, tehát szívott oldal. Ha felpumpálom a rendszert, akkor egy kis buboréknyi levegő marad benne, aztán ha beindítom a motort, akkor csökken benne a benzinszint, és a motor szépen jár, gázadásra is jól reagál (igaz csak "fülhallgatóval", nem vízben terhelve tudtam kipróbálni). A képen látható módon fekszik a szűrő, mert vízszintesen fut a tömlő a motor oldalán - ez így akkor nem jó?