És úgylátom, Te is megfigyelted, hogy a szombathelyi 20-26 -os kocsik jellegzetessége volt (legalábbis a nyolcvanas években), hogy az oldalsó ajtajaikon már téglalap alakú ablak volt, miközben a homlok átjáró ajtajaikon még maradt a "virsliablak".
Én is pont így emlékszem a nyolcvanas évekből!
Jah, és a másik, h tényleg némely szombathelyi képen láttam még "MÁV-zöld" -ben pompázó kisgyőri 1.oszt. kocsit, miközben az ország màs részein már minimum "fűzöld" színűek voltak, ha ugyan nem kékek!
ABbmot 611 három kocsis vonatával valahol Sopron és Szombathely között a '80-as évek első felében. A képek nem a legjobb minőségűek, de nézzük el nekem, mert a filmfelvevővel akkor még jobbat nem tudtam fényképezni...;)
Hát, valóban nem volt egyszerű; szerencsére voltak barátok, akik segítettek bizonyos vagonok, lakókocsik felkutatásában, megszerzésében, a hibásan érkezett tételek javításában. Ezúton is köszönöm nekik! ;-)
A Hruska csak egy futó ötlet volt, hiszen az eredetije 1400 mm kerékátmérőjű, 1650 mm tengelytávolságokkal. Elnézést, ha tévedtem, most hirtelen fejből írtam a méreteket. Ráadásul az egy olyan műszer, amit nem szívesen barkácsolnék széjjel…
Sorra vettem az összes német öttengelyest. A G10 az ára miatt esett ki, továbbá a magyar modellhez fel nem használható szerkocsija miatt (most a 410-est hagyjuk). A 94-es adja a lehetőséget mozdonyhajtásra, még ha a Fleischmann modellt remotorizálni is kell ezért. Elkészítettem az 510 H0 rajzait, rengeteg hely van benne. Magas is, széles is. Végre egy mozdony, aminél nem a szerkocsi fogja húzni a vonatot. Ráadásul a Fleischmann 4095 fekete keretes, fekete kerekes. Tudták, hogy nem szeretek küllős kereket festeni :D
Hruska BR84 modellem sajnos nincsen, de a '70-es kiadású, 1:1-es képekkel ellátott katalógusban lemérve a kerékátmérő 16...16,5 mm, a szélső tengelytáv pedig 76 mm. Ez mindenképpen nagy lenne.
Érthető amit írsz, természetesen meg lehet így közelíteni.
Viszont amit én írtam eggyel lejjebb az sem rossz megközelítés, pedig neked talán eszedbe sem jutna, ha a G10-es eredetijének nézegeted a kerékátmérőjét meg a tengelytávját... ;-)
Roco BR57 (G10), megegyeznek az adatai a Flm BR94-el, tehát 15 mm kerékátmérő, 71 mm szélső tengelytáv, pedig ennek nem ekkorának kellene lennie az igazi alapján. Ha ennyi neked belefér, akkor ez a két modell lehet jó alapnak, a kerékátmérő tekintetében mindenképpen. A BR57 szerkocsi hajtásos, emiatt lehet könnyebben tudnád átépíteni a csak "guriga" mozdonyalvázat.
Egy érdekesség még, ha már egyszer méricskélünk! ;-)
Roco BR58 (G12) kerékátmérő szintén 15 mm, szélső tengelytáv szintén 71 mm; pedig aztán ennek sem ennyinek kellene lennie az igazi alapján. Ugyanez a modell a Rivarossi gondozásában: szélső tengelytáv itt is 71 mm, de a kerékátmérő 15,6 mm, köszönhetően a későbbi gyártás filigránabb voltának, és a nyilván alacsonyabb nyomkarimának. Viszont ezekben neked nyilván nem kell gondolkoznod, hiszen háromhengeres gépről van szó.
Tapasztalataim szerint H0 gőzmozdonyoknál a nyomkarima miatt a kerékátmérő általában kb. 5-10 %-kal kisebb, a keréktávolság ugyanezen okból viszont kb. 5-10%-kal nagyobb szokott lenni, mint amennyi a méretarányból következik. Persze, létezhetnek extrém pontos modellek, de a modellezés mindig kompromisszum! A méretarányos leképezés mellett működőképesnek kell lennie a modellnek. Egy méretarányos nyomkarima H0-ban kb. 0,3 mm lenne, könnyen belátható, hogy ez nem járható út.
A fentiek miatt érdeklődtem több modell méreteit illetően. A könnyen elérhető modellek közül a 94.5-17 eredetijének méretei állnak a legközelebb az 510-eshez, ez ugye nem kétséges?
Amekkora szükségszerű torzítással készült el a 94-es H0 modell, ugyanakkora szükségszerű torzításra van szükség az eredetiben hasonló kerékátmérőjű, és tengelytávolságú 510-es H0 modellje esetében is, nem?
Most előszedtem, és lemértem a Fleischmann 94.5 modellem méreteit.
Kerékátmérő 15 mm, ami "igazira" felszorozva 1305 mm-re jön ki. Szélső tengelytávolság 71,1 mm, ami szintén felszorozva 6186 mm lenne. Itt azért nem 1350-es kerékátmérő jön ki, ill. a szélső tengelytáv különbsége sem 20/0,2 mm, hanem 406/4,7 mm eltérés lenne (510-nél állítólag 5780 mm). szerintem erre gondolt róbertke, hogy ne az eredeti méreteket kicsinyítsd le, és hasonlítgasd össze, hanem a modellek szükségszerűen torzított méreteit vedd figyelembe.
Ne csak azt nézd, hogy mekkora az eredeti kerék átmérő, hanem hogy mekkora a modellé. Ráadásul gőzösnél a nyomkarima miatt adott tengelytávolság mellett kisebb átmérő lehet csak - vagy a tengelytávolságon csalsz, esetleg mindkettővel.
Én is jártam úgy, hogy egy hajtáshoz talált modell mozdony forgóvázon belüli tengelytávolsága és kerék átmérője is tökéletes lenne, ha a Roco a 15,5 mm-es kerék helyett nem 14 mm-est tett volna bele. Szóval hiába jó átszámolva, ha...
A BR 95-ösnek is nagyok a kerekei. Az 510-es kerékátmérője 1320 mm, a 95-ösé pedig 1400 mm. Az említett 94-es kerékátmérője 1350 mm, ráadásul a szélső tengelytávolsága is csak 20 mm-rel nagyobb, mint az 510-esé, ami H0-ban 0,2 mm.
Nem-nem! MÁV 510-est szeretnék építeni, ahhoz keresek használható alapot. A kerékátmérője, és a tengelytávolsága kisebb, mint az átlag német öttengelyesek, kivéve a BR 94.5-17-est, ami minimális kompromisszum.
"Nekem pontosan olyan öttengelyes alapra lenne szükségem, aminek a középső kerékpárja a hajtott, és
nincs rajta nyomkarima…"
Az előzmények alapján, arra következtetnék, hogy egy BR 84' - es futóművére szeretnéd lecserélni a problémás BR 50' - es mozdony-modelled futóművét, mert - egyebek mellett - az is problémás, hogy az általad épített pálya bizonyos sugarú ívein a BR 50' - es gyárilag beépített "E" futóműve képtelen meg-felelően elfordulni - pláne vonat terheléssel. Tehát, nyilván nem csupáncsak az öt csatolt tengely jelent problémát, hanem a BR 84' középcsuklós hegyipálya futóműve is szükséges a megfelelő működéshez.
Azaz vállalod, hogy a csere futómű teljesen hiteltelen lesz a BR 50-es állókazánja - kerete alatt. Azt egyébként még elképzelni sem tudom, hogy ezt a cserét hogyan, miként tudod majd végrehajtani, de
persze ez már legyen a te személyes ügyed. Én, a magam részéről - csatlakozva az előttem szólóhoz -
egy avétos BR 50 - es ilyen "rendbetétele" érdekében semmiképpen sem gyaláznék szét egy múzeumi értékű BR 84' - es Hruska - modellt.