Szerintem nincs az országban olyan vontatójármű, motorkocsi, vezérlőkocsi, amire ne lehetne 1 tolató fényt "varázsolni". Nagy valószínűséggel, a halbi vezérlők is tudnak 1 fehér fényt.
Előszedtem az archívumos jegyzeteimet, emlékeztem, hogy kiírtam pár ilyen törzslap/felvételi lap dolgot, pl. a görög kocsikét meg pár 200-as vezérlőt. Összevissza volt a 100 és 120, nem egy adott hónaptól, van hogy már 1975 januárban 100, és még 1975 október végén is 120. Mint írtam a főjavításkor mindegyik 100-as, de a felvételi lappal rendelkező fővizsga és a főjavítás között van még egy-két külön nem dokumentált fővizsga is, akár ezeknél is történhetett a sebesség csökkentése.
Esetleg függhetett attól, hogy milyen vonalon járt, de akkor még össze kéne vetni a honosítással is. :D (A lapon rajta van.)
Arra nem jöttem rá, hogy milyen apropóból készültek a felvételi lapok, mikor előtte-utána is van egy csomó fővizsga. Ezeknek csak a dátuma van a hátuljára felvezetve, meg a forgóváz leltári száma (vagy mi a szösz). Hacsak nem volt valami utasítás 1975/76-ban erre.
A 70-es évek elején még 120-asok voltak a B(D)at és Bah(v) kocsik is. Valamikor 1975 táján kezdték fővizsga alkalmával 100-asra korlátozni, de a sajnos erről kevés a pontos adat, legalábbis most itthon. A 1978...82 közötti főjavításkor már tuti 100-asok.
Most csak a pár lefénymásolt alapján mondom, az archívumban kéne még erre kihegyezve utánanézni.
Vannak ugyebár az 1969 körül felvett törzslapok, ezeken még 120 van, de szinte mindegyiknél át van húzva és 100-ra javítva. Ezen felül vannak/lehetnek (nincs mindegyikhez) járműjavítós felvételi lapok. Sajnos a korábbi verzióján még nincs sebesség rubrika, a későbbin már van.
Mivel a BDt-re kérdeztél rá, most ezeket írom.
A Bat 5968 -> 82-27 068 a fővizsga után (Dk, 1976.03.26) már 100-as, a főjavítás Dk. 1979.04.24. Valamikor 82-27 368 lesz.
A BDat 5939 -> 82-27 039 még 1979.04.18-án 120-asként jön ki Dk-ról, a főjavításkor (Dk 1981.07.16, 82-27 139*) már 100-as. A görögöknek történő átadás előtt újabb fővizsga, ekkor "visszaemelik" 120-ra (Dk. 198203.29, 50 73 82-26 501-9, ő a mostani segélykocsi).
A BDat 5878 -> 82-27 328 (ennél nincs áthúzva a törzslapon) a 1975.06.06-i fővizsga után (Dk) már 100. a főjavítás után marad ennyi (DK, 1982.03.08, 82-07 328).
Szóval meg kéne nézni a 300-asokat az Archívumban, de ahogy néztem és emlékszek minden BDt/Bhv 100-as sebességű lett, csak a görögök lettek ismét 120-asok. Ebből a háromból (+ 1) nem lehet messzemenő következtetést levonni, de 1975 áprilisban még 120, 1975 június után (az ominózus 20-27 499 pl. 1975.11.30) már 100 km/h. :DDD (Van még pár 20-26-os lap itthon, de azokhoz vagy nincs járműjavítós felvételi lap, vagy még a korai változat.)
Tudja-e valaki, hogy a BDt 0xx, 1xx, 2xx, 3xx vezérlőkocsik a 70-es, 80-as években milyen sebességűek voltak? Ugye gyárilag 120-asok, csak asztán a sem a gőzösök sem, a V42-esek, sem a csörgők nem tudtak csak 100-at, vagy még annyit sem. A 3xx elvileg mehetett 120-al, kérdés, hogy tényleg ment-e, használták-e úgy? A sima pótkocsiként közlekedtethetőség miatt maradt rajzuk a 120 vagy levették maximális sebességet 100-ra?
Az aposztrófokkal lehet, hogy egyszer valamikor én kevertelek össze? :DDD Szoktam használni az ' és " jeleket az első és a második psz jelölésére (ebből tudom, hogy az elsőt is követi valami), hivatalosan az elsőt nem jelölik, a második a '.
A trükk kettős. A 1974/75-ös UIC átszámozáskor még megmaradtak a Bt és BDt kocsik is. A számrendszerben egyrészt az volt a logika, hogy az eredeti psz. két utolsó számjegye lehetőleg megmaradjon (ill. a BDat 58xx-nél az utolsó), másrészt az utolsó két számjegy x50-x99 között Bt, x00-x49 között BDt (az x =0, 2 vagy 3, M41 vezérlő ekkor még nincs). Mivel a Bat 5971 már V43-ashoz volt átalakítva, így Bt 82-27 371 lett, a Bat 5946-ost viszont a fenti miatt számozták be a 2xx által keletkezett lukba Bt 82-27 081-ként. Bat-ként épült az 5950-5961 (-> 82-26 050...061) / 5962-5999 (-> 82-27 0xx/3xx/2xx) és 5945-5949 (-> 82-27 080-084).
A 1979-1981/1982 között történt főjavításkor lettek a Bt kocsikból BDt-k (ill. az eredeti poggyászteresből az új verzió). Mivel innentől csak BDt van, az utolsó két számjegyre már nem kellett a megkülönböztetés, és amúgy sem fért volna bele az 50 db-os tartományba, így már kiadták az x50 fölöttieket is, ahol persze így néhány psz másodszor is ki lett adva. (A 1982-esek már 82-07 3xx.) És persze ez az x50 fölé számozás folytatódott később is a gőzös vezérlők átalakításával, erre példa a mi kis 081-esünk.
Az alábbi probléma megoldásában szeretnék segítséget kérni: az 5946 és az 5971-es psz-ú kocsik életútjában belegabalyodtam a 82-27 371-esnél... Mind a kettőnél van aposztróf... Jól sejtem, hogy az 5971 az "eredeti" és az 5946 a "másolat"??
Fordában történt változás, klasszik Bhv kocsiknak kellene menni a vezérlőkkel a 108-as vonalon, azoknak a helyére kerültek át a Debrecenből kapott ex. patkány Bhv-k a hidasnémeti vonalra. Valamiért azonban nem kerültek ide a klasszik Bhv-k, Szolnokról vannak itt fecske Bhv-k.
A távvezérlésre alkalmas betétkocsik hiánya miatt van ez az állapot (pedig a 108-ason ott vannak a vezérlők). Illetve ami még lenne, az valamiért Miskolc - Hidasnémeti közt forog, szlovák géppel, Giganttal, Traxx-al.. Ennek valaki tudja az okát?
Rút minőségű, dok. jellegű mobilos kép tegnapról, a 2946 élén debütált a nemrég felújított 119-es vk., ezzel akkor ő a 4. itt a nagyfaluban :) /s igen, a végén a szintén nemrég kicsinosított 2112 tolta/
Szuper, köszi! Már csak valahogy bele kéne vadászni a nyilvántartásba. :DDD Na meg jó lenne dátumokat is tudni az oda- és visszaalakításokról. Majd ezek alapján az archívumban is megint meg kéne nézni a papírokat...
Néhány tegnapi kép. Épp azon is merengtem el, hogy mostanra gyakorlatilag már csak itt a 142-es vonalon van/maradt/dolgozik ez a pár, még a tényleges funkcióját is betöltő 1xx -as M41 vezérlőkocsi...
1976-ban rendeletet adtak ki a gőzüzemű vezetőállásos kocsik fűtőfelület növelésére. (Sv-ről ugyanis jelezték, hogy 5°C alatt gőzfűtéssel a vezetőálláson az előírt hőmérséklet nem biztosítható.)
Még a rendelet kiadása előtt az egyik Szakosztály is leírta véleményét. Többek között azt írták, hogy a V42 sor. mozdonyokhoz átalakított vezetőállásos kocsiknál a gőzfűtő felület növelésére természetesen nem került sor. Ilyen kocsi kb. 40db volt.
A V42 sor. vezetőállásos kocsik nagy részét gőzüzeműre alakították vissza, 10db kocsi maradt alkalmas a V42 mozdonyokkal való közlekedésre.
23db lett visszaalakítva V42 üzemről gőzüzemre, ebből 17db továbbra is gőzüzemű marad.
A V42 sor. mozdonyokhoz kialakított vezetőállásos kocsik közül a következő pályaszámúak lettek visszaalakítva gőzmozdony vezérlésére alkalmas kocsira: