Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Igen,tudom,az ipari gépeknek van felső megvezetése is,de azok nagyobb reszelőkre, munkadarabokra vannak méretezve...
Viszont a löketet és a befogó pozíciót én is állíthatóra csináltam, majd az asztal is szögben elforgatható lesz.
-Nem zárom ki a felső megvezetés lehetőségét és a fordított (a mdb.-ot az asztal felé húzó)reszelőállást is megoldhatónak tartom, de elsőre ezek kihagyásával fogom próbálni ezt a kisgépet:
A kerékpárokat egy ügyes mozdulattal ki lehet emelni a helyükről és máris lehet őket tisztítani. Visszaszerelésnél pedig a helyükre kell pattintani a tengelyeket. A további szétszereléshez a mozdonysátor ablakaiban látható füleket kell egyszerre befelé nyomni míg ki nem pattannak az ablakkeretekből. Célszerű az egyiket kiékelni valami lapos tárggyal míg a másikkal bajmolódik az ember. :-) Ha ez meg van akkor azt a műanyag darabot lefelé a mozdonyházat meg felfelé kell húzni és már szét is jön. Összeszereléskor szintén csak a helyére kell pattintani azokat a füleket.
Pedig muszáj lesz. Azt hiszem egy csavar fogja a felső részt az alvázhoz valamelyik gőzdómban.(?) A fém alvázasnál biztosan. Régen javítottam ilyen műanyag alvázast ott a kikopott nagy fogaskerék tengely fészek volt a ludas , az akadozó járást az okozta. (mintha műanyag futott volna műanyagban?)
Ha levetted a tetejét mindjárt látni fogod a hibát bármi legyen az. Kivéve az elektromos kontakt hibát. Nézni kellene az áramfelvételt is.
Valóban egyszerűbb egy megtámasztás mint egy univerzális befogót kitalálni.
Viszont még tovább gondoltam a dolgot, a reszelő hatás vonala az asztal felé kellene hogy legyen így nem kell a munkadarabot lefogatni. Nem hozná fel a forgácsot a jelölésre mint ahogy a videón is látszik.
Lemez alkatrészeknél előnyösebb lenne. A satuba fogott alkatrésznél is gond hogy a reszelő takarja a vonalat amit húztunk. Ha fordítva fogjuk be elhajlik a lemez vagy rezonál.
Vezető lécek által vezetett asztal sem lenne rossz bár akkor a lefogatásra is gondolni kell.
Az is egy megoldás, de talán lehet egyszerűbben is. Szerintem meg lehet fölül támasztani hátulról úgy, hogy ott a reszelőről el kell távolítani a recézést.
Van egy olyan reszelőm, amit bolhapiacon vettem. Egy nagyon finom, lapos reszelő, aminek a hátsó részéről lecsiszolták a recézést és még az egyik élét élesre is köszörülték. Ez befér egész vékony résekbe is. Valahogy így lehetne lecsiszolni a lapos reszelő hátát ott, ahol a felső megtámasztás van.
> korszerűsíthették e a régebbi típusokat már mint elektromos világítás és légsűrítő tekintetében?
Általánosságban a válasz igen.
Konkrétabb válaszhoz ismerni kell, hogy melyik járműről és milyen időpontban (de legalábbis milyen korszakban) beszélünk. Például a második világháború után rengeteg járművet sérült, az armatúráitól megfosztott állapoukból kellett használhatóvá tenni, sok esetben olyat rakva rá, ami éppen elérhető volt. Emellett mind a két háború között, mind a második világháborút követően a helyzet normalizálódásával voltak a fővizsgák és főjavítások idején végrehajtott korszerűsítések, szerkezeti egységesítések, cserefődarabos javítások.
Csak nem bírtam ki hogy rákeressek a neten az ipari gépekre. Azokon rendszerint egy keretet mozgat az excenter aminek a lökete (gondolom pozíciója is) állítható. Így a reszelő mindkét vége rögzített és a befogónak univerzálisnak kell hogy legyen, gondolom így bármilyen reszelő befogható. Az asztal szögbe állítása pedig olyan extra amit kihagyni vétek lenne.
Igen az is előfordulhat, hogy túl gyorsan kikopik a befogott reszelő, akkor majd lejjebb veszem a fordulatot, vagy rendelek direkt ilyen célra való reszelőket, de szerintem próbára jó lesz egy olcsó típus.
Az esztergán is a nagy fordulat/kemény anyag élletöréseinél lehet hosszanti csíkokat koptatni a reszelőkbe,
főleg ha sietünk és éppen nincs befogva egy erre való kés...
Én inkább azt hiszem, nem a szárával lesz gond. Végúlis, ha egy kicsit utána enged, elhajlik a szára, az a kézi megvezetés mellett nem egy katasztrófa. Viszont azt hiszem, az intenzív, lokális használat mellett a reszelő hamar ki fog kopni.
Gyakran használok reszelőt az esztergához. De csúnyán ki tud kopni ott, ahol az ember nekinyomja az anyagnak. Még a réztől is, vastól, acéltól pedig nagyon gyorsan. (van svájci reszelőm is, de azokat sajnálom ilyesmire :-(((
Ez ügyben rm40-et tudom ajánlani. Sokat tud és még többnek tud utánanézni.
Én a fényképeket szoktam tanulmányozni. De szerintem az is fontos, hogy eldöntsed, milyen korszakot akarsz modellezni. Ezeket a gépeket a pályafutásuk során sokszor átépítették. Érdemes ragaszkodni egy bizonyos időszakban mutatott képéhez, akkor nem lehet nagyot bukni. Sajnos nincsenek egy adott gépről, egy adott pillanatban készített képsorozatok, amik pillanatfelvételként minden oldalról bemutatják a mozdonyt. Amikor egy angol könyvben ilyet láttam, nagyon irigykedtem.
Pl. a 301-esnél nagy dilemma volt, hogyan nézett ki a bal oldala. Eleve valami miatt nagyon kevés kép van 301-esek a bal oldaláról. Talán kettőt láttam. Emiatt nem tudtam, hogy a 301,001-nek (az újjáépítettnek) volt-e a bal oldalán is ovális emléktábla. Úgy gondoltam, hogy emléktáblából nem szokás egy helyre kettőt rakni és csak a modell jobb oldalára tettem. Aztán később mégis megláttam egy képet a bal oldalról, és van rajta ott is tábla! Igaz, ez a kép az 1950-es évekből származik, de feltételezhető, hogy mindig volt tábla a bal oldalon is. Most aztán, ha hozzájutok, készítek és ragasztok egy táblát a bal oldalra is.
Ipari méretűvel találkoztam szerszámkészítő műhelyben, a kis méretben elkészítés bennem is felmerült.
Sajnos a linkelt videóban látott géphez egyedi vastag szárú reszelő jár ami azért nem a barkácsáruház kategória.
A vékony szárú (kör szelvényű ~4-5mm) készleteknek lágy szára a gépre alkalmatlan.Van hogy nyéllel ellátott szár elgörbül az ember kezében. Jó minőségű precíz vágóélű, éltartó reszelőt sem találtam még szerszám boltban. Talán megrendelésre, de az zsákbamacska ha nem tarthatok kezemben egy mintadarabot előtte.
Ha készítenék ilyen masinát, készítenék egy keret feltétet hozzá amibe vékony fűrészlapot lehetne kifeszíteni. Így két gép az egybe lenne.
A kombi altal javasolt bekebeli trafo helyett esetleg megnezheted a PIKO 55003 cikkszamon futo szabalyozot is; analog kezdokeszletekhez ezt adja a PIKO, tele van veluk az ebay/vatera... (Ezek az ujabb cuccok mar 230V-ra vannak meretezve)
Viszont érdekelne a véleményed, hogy korszerűsíthették e a régebbi típusokat már mint elektromos világítás és légsűrítő tekintetében? Megállja e a helyét a gondolkodásom Hiteltelen modellt nem szeretnék készíteni. Sajnos ezekről a változatokról csekély kép anyagot találtam. és semmi nem támasztja alá a változtatásokat.
A képet véletlen találtam pedig sokszor elmegyek a mozdony mellett. Az is lehet, hogy csak ez az egy sikerült kicsi másképpen.
A belinkelt fotó nem trafót ábrázol, egy elemes szabályozó van rajta, semmi köze a trafóhoz. Eszedbe ne jusson hálózati feszültségre csatlakoztatni!
Ezen jószághoz elemet (2x 4,5 V laposelemet vagy 4x 1,5V bébielemet lehetett csatlakoztatni. tehát esetünkben érintésvédelmi szempontból már a csengőtrafó is egy nem eléggé hangsúlyozhatóan életveszélyes mókolás volt.
Klasszik modellvasút trafó (FZ1) bőven akad még, persze csak használt állapotban, állapottól függően 5-6 ezer forintos ár körül kínálják őket. Koros szerkezetek, de még általában gond nélkül működnek.
Arra figyelni kell, hogy a Mozdony piktogram alatti, pályaoldali (Bahn) csatlakozóján ez a jószág eredetileg 12 V feszültséget adott le , de mostanában már inkább 14 -15 V körül lesz a vége, mert időközben 220 V-ról 230 V-ra változott a hálózati szabvány. Így tehát junior készlet esetén maximum félállásig szabad kitekerni , mert másképp a túlzottan nagy feszültség leégetheti a mozdony motorját és akkor bizony lőttek a mozdonynak.
Szerintem ez nem a Kun vezérműves az az egyszerűbb, azon nics a bőgőn elhelyezett emeltyűs szerkezet, vagy nem is tudom mi az pontosan, de én ezt le modelleztem ugyan nem működik csak imitálva van rajta Az az igazság hogy Kun vezérműves 375-ös nekem nem tetszett ezért azt nem készítettem el. Mifelénk nem jártak az 1000-ek.
De azért nézd meg jobban :-) a bekarikázott részre gondolsz? Ami nem volt a Kun vezérművön a bőgő is más formájú a 376-hoz hasonló
Nem erre gondoltam - nem is vettem észre. Egy másik apróságra.
A modell a Kuhn-vezérműves változatot ábrázolja. Ilyen volt az utolsó 32 darab, az 1956 és 1959 között gyártott 375,1001 - 375,1032. De én csak olyan képet láttam róluk, ahol a tápfej az első dóm hátsó részén volt. Persze lehet, hogy volt olyan is, amelyiken előre rakták, ezt szerettem volna látni.
Persze nem feltétlen hiteltelen így sem, mert az évek során korszerűsítették a mozdonyokat elektromos világítás más típusú légsűrítő , stb.
Apósom mozdony vezető volt gőzkorszakban több típuson ő annyit tud korszerűsítésekről ,hogy a kazán és kazánszerelvényein nem lehetett módosítani ezek közé tartozik a kazánon kívül a gőzdóm, homok tartály, víz tisztító . A füstszekrény ajtó, dinamó, légsűrítő, ugyan a kazánon van, de nem a kazán tartozéka.
Ugyan így fotót, hogy a korszerűbb légsűrítő át helyezték a másik oldalra és elektromos világítással szerelték fel nem találtam ettől független nem lehetetlen inkább valószínű.
Ez az alacsony szénterű változat aminek a szén készletét deszka magasítással növelték meg, gondolom a hatótávolság megnövelése érdekében. Valószínűleg ezt az átalakítást maga a mozdony személyzet végezte.
Még jó hogy észre vetted, rossz oldalra tettem a légsűrítőt kénytelen leszek át műteni, pedig a fotó is itt volt előttem. ráadásul a régebbi típusú légsűrítő van rajta.