Forgalommal szemben is haladhassanak a biciklisták egyes, kisebb forgalmú utcákban, javasolja a fővárosi főjegyző a kerékáros közlekedés könnyítésére. Tiba Zsolt javaslatai között szerepel még, hogy a biciklisták a piros lámpáknál külön felfestést kapjanak, így néhány méter előnyből indulhassanak az autósokkal szemben, jelentette az Info Rádió.
A jelentés szerint több apró lépéssel is lehetne javítani a biciklisek helyzetén
Kérdés, hogy hol van az a relatíve olcsó busz/drága villamos. A Rákóczi úti buszsávról kezdtünk itt elmélkedni, ha itt nézzük, akkor bizony a villamos lenne a jó megoldás. Ezen a részen egymást érik a buszok, és tömöttek, ez azt jelenti, hogy az utasforgalom van annyira sűrű, hogy érdemes lenne villamost kiépíteni. Alacsony utassűrűségnél a nagy fix költségek miatt nem lenne túl sok értelme a villamosnak.
Akkor tegyünk zöldet sok helyre. Ahova nem drága. De hogy a relatíve olcsó buszjárat helyén iszonyú pénzért villamos menjen azért a kis zöldért, ez egy orbitális f...ság.
Bocs, hogy ismét Párizzsal jövök, de nagyon friss az élmény. Nagyon sok kicsi zöldfelületet láttunk: repkényt a falakon, kis parkokat, virágládákat az erkélyeken, zöldtetőket vagy "zöldített tetőket". Nem voltak hű-de-nagy felületek, nem is oldják meg a ózonlyuk problémáját. Viszont volt mikroklímájuk: mind valós, mind átvitt vagy pszichés értelemben. Nagyon szeretek itt élni (Bp), nagyon hasonlít egymásra a két város - főleg, ami az épületeket illeti -, de azt kell mondanom, hogy hiányzik az a plussz, amit ott tapasztaltunk, amitől az a város sokkal élhetőbb. (És volt sok minden, amit persze nem kellene importálni.) És tényleg ilyen "apróságokon" múlik, hogy az ember jobban érezze magát a lakókörnyezetében.
Az említett tanulmány a kilencvenes évek közepének ausztriai adatait tartalmazza. Magyarországi adatokat nem ismerek, gondolom alapvetően hasonlóak lehetnek.
Ugyanakkor igen figyelemre méltó a baleseti statisztika az azonos motorizáltságú országok esetében, a kerékpáros közlekedés intenzitásának függvényében. (UK vs. Hollandia)
Vagy az ideiglenes kerékpárút "provizóriumnak" nevezett bringajárdák felszámolására tett egyértelmű javaslat. ( akár pótlás nélkül is!)
De egyébként igen, pont ezen is múlhat. Tudod, ez épp az a gondolkodás, hogy miért pont én ne üljek autóba, miért pont én kapcsoljam le a villanyt magam után? Majd a többiek... Pedig pont azon az egy emberen - vagy egy fűszálon - múlik. Mert abból a sok kicsiből tevődik össze az egész.
De miért beszélsz múlt időben? Én úgy látom, hogy még mindig ezt csinálják, (pont pár hete láttam egy képet egy vadi új, füves pályás, alulról táplált villamosvonalról, talán Brüsszelben,) úgyhogy nem hinném, hogy ez az elgondolás megállná a helyét. A füves pályás buszt is feltalálták már? :)
Komolyan, azért akarunk harcolni, hogy elismerjék, a kerékpár és kerékpáros valami alacsonyrendű és fogyatékos - neki bizony gyépés út kell? Nem lehetne pusztán azt elérni, hogy mindenhol érvényesüljön a KRESZ szellemisége: a gyengébbnek figyelmet, biztonságot és előnyt biztosítunk?
Egy hete jöttünk haza Párizsból, ahol sok helyen volt bringasáv, sok helyen nem, sok helyen volt zebra, sok helyen nem. Sok mindent láttunk-hallottunk, egy dolgot viszont nem: bringás vagy gyalog leüvöltését, ledudálását - vagy veszélyeztetését. Annak ellenére, hogy a "puhatestűek" a szabályokat lazán értelmezve közlekedtek. Csak éppen védte őket a törvény vagy a tisztesség.
Én azt gyanítom, hogy a környezetvédelem volt ennek a fő oka. És mivel már lehet kapni nem szennyező buszt, ez okafogyottá vált minden olyan vonalon, ahol busszal megoldható a szállítás. Villamos már csak oda kell, ahova a metró/HÉV túlzás volna, a busz meg kevés.
Ez igaz, minél messzebb megy az ember a nagyvárosoktól, annál toleránsabbak az emberek.
Viszont az a baj, ha van tiltó tábla, akkor előbbutóbb rájönnek a helyi rendefenntartók, hogy lehet egy kis péézt kaszálni, mint pl. Szentendrén is......
Nem hinném, hogy a ny-európai nagyvárosok jelentős részében csupán rongyrázásból fejlesztenék mégis inkább a kötöttpályás tömegközlekedést. Én inkább arra tippelek, hogy alaposan átgondolt stratégiák eredményeképpen arra jutottak, hogy hosszú távon az éri meg jobban a városnak. Ha tudnának jobbat, biztos vagyok benne, hogy azt csinálnák.
Bár azért annyit hozzátennék, hogy az autósok részéről én azért érzek némi fejlődést tolerancia terén. Néhány hete jöttünk haza barátnőmmel Cibakházáról, végig a 442-es úton a Tisza partján Szolnokig. Rákócifalvától van az út mellett egy szir-szar kerékpárút kb. 20 km-en keresztül de természetesen nem azon mentünk hanem a főúton amin viszont ott a tiltó tábla. Egyszer sem dudáltak ránk. Ugyanígy semmi afférom nem volt mostanában Tápószecsőn vagy a környékbeli falvakban sem ahol pedig van kerékpárút.
És ha még csak egyszer kell átmenni az úton a falu elején, meg egyszer a végén! De van ahol mint egy idióta 2-szer, 3-szor szlalomozhatsz az út egyik feléről a másikra.
Ne haragudj, de nem az első szempont nekem, hogy a német turista, meg az osztrák otthon hogyan biciklizik. Nagyon sok minden más is van ami ott "kicsit" jobb mint nálunk, miért pont a kerékpározás lenne kivétel ?
Most érvelhetnék az olaszokkall, ahol én egy méter kerékpár utat nem láttam, még is nagyságrendekkel fejlettebb kerékpáros kulturával rendelkeznek, nyugodt szívvel végigbiciklizhetsz bár hol..............
Az ellen, hogy (a szavaiddal élve) "átlag bringás" nem akar az autók közt tekerni semmi kifogásom, de ezt ne azzal próbáljuk orvosolni, hogy felkényszerítünk mindenkit a járdára, ha tetszik, ha nem. A kerékpár út legyen egy altarnatíva, egy lehetőség azoknak akik szívesebben használják, de ne legyne kötelező, legalább is ebben a formájában ne...
Pl. egy egyszerű példa: Kispesttről végig tudok menni főútvonalakon Esztergomba, senkit nem érdekel közlekedésbiztonságilag, hogy az egysávos 11-es úton a forgalomban tekerek, de Szenrendrén, ahol 2x2 sávos az út, és a lakott terület miatt amúgy is sebesség korlátozás van, ott nem bringázhatok a főúton. Szerintem nevetséges..........
Nyáron volt szerencsém kis Somogy megyei falvakat összekötő utakon edzeni.......járda kinevezve kerékpár útnak, ezzel párhuzamosan kint a kerékpározni tilos tábla a falu (egyetlen) főútján :((
Mennyire szolgálja ez a kerékpárosok érdekét, hogy pl. ha nem a kerékpár út felöli oldalon haladok, akkor a falu elején, majd a végén át kell mennem keresztbe az úton, keresztezve a forgalmat, ami amúgy vígan elférne mellettem a falu egyetlen utcáján, ugyan úgy, mint ahogy a faluból kiéerve amúgy is , mivel ott vége a "kerékpár útnak"
Az a bajom, hogy kicsit kezdünk átesni a ló tuloldalára ezzel a kerékpár út mizériával.
Ha nem akar, ne tekerjen. Nem kéne kötelezővé tenni, szóba se került. Ellenben nekem se tegyék kötelezővé se azt, hogy a randomfüggvény alapján mozgó nénik között menjek, se azt, hogy olyan úton menjek, amelyen csak terepjáróval lehetne kényelmesen haladni.
Vajda Péter utcánál ugyan ez, Salgótarjáninál szintén, a Kőbányai úton Mázsa tértől jövet végig az összes kereszteződésben ugyan ez........elsőbbségem van a kresz szerint ha zöld a lámpa, mégis ahányszor arra megyek, legalább egy helyen átmennének a nyakamon, ha nem vigyázok.
"Stefánián szerintem minden további nélkül lehet (lehetne) az úton bringázni, ehhez nem kell fákat kivágni, se hadakozni bár kivel."
Ezt mondd el a kerékpáron érkező német turistáknak, akik fél órás budapesti tapasztalattal rémülten szólítanak le, hogy hogyan lehet biztonságban eljutni X helyre. Az osztrák páromnak sem bírtam elmagyarázni, hogy csinálja azt amit én, és nem lesz bántódása. Érdekes módon, valamiért csak odahaza, a bringautakkal tűzdelt Linzben mer nyugodt szívvel bringára pattanni, és ÉLVEZNI a bringázást. A szomszédom is még mindig ott tart, hogy inkább járdázva teker el a munkahelyére. Hiába tolnám elé az adatokat, hogy úton mennyivel biztonságosabb tekerni.
A helyzet szerintem az, hogy az átlag bringás NEM AKAR az autók között tekerni, bármit is írjon a statisztika.
még rengeteg ilyen hasonlóan szerencsétlenül megoldott kereszteződés van
Így van, rendszeres útvonalamon pl. egyből a Dózsa György út-Állatkerti út sarok, itt rendszeresen kanyarodnak jobbra az autók át a bringasávon+gyalogátkelőhelyen körülnézés nélkül - ma majdnem sikerült eggyel találkoznom - az a jó bennük, hogy nem indexelnek. A másik ilyen a Könyves Kálmán körút - Kőbányai út találkozása ott a benzinkút előtt - abban az a szép, hogy bízhatsz benne, nem kisteherautó vasal ki, hanem kamion. Mégiscsak felemelőbb érzés :)
Ha megfigyeled, a szerencsétlen baleset előtt is sokan mondtuk már, hogy a járdára festett csík hamis biztonságérzet, és mint olyan rosszabb, mint ha semmi nem lenne, mert a biztonságnak csak az érzete van meg, de maga a biztonság nem. Csak eddig ezt sokan lesöpörték az asztalról, mondván, hogy mi látjuk rosszul. Ez az eset egy meglévő és régóta hangoztatott veszélyforrásra hívta fel markánsan a figyelmet (sajnos).
Apropó adatok.
Ajánlom figyelmedbe az 'Utak a kerékpározáshoz' c. tanulmányt (vmek.oszk.hu/01200/01210/01210.pdf) Ennek 12. oldalán ez az adat van: "a kerékpárút nélküli utcák kerékpáros baleseteinek 49%-a keresztezõdésekben történik." (ugyanitt az azonos irányban haladó kerékpárost elcsapó autó a balesetek 7%-ában fordul elő.
Továbbá:
"kiderül, hogy kerékpárosok számára keresztezõdésekben a baleseti kockázat kerékpárutak esetén minimum megháromszorozódik"
Ilyen adatok mellett nincs sok értelme olyan hipotézisek felvetésének, hogy "ha kiderül, hogy a járdán tekerés biztosnságosabb...", ugyanis már kiderült, hogy nem biztonságosabb. Pont emiatt csak korlátozottan van lehetőség a meglévő bringautak biztonságosabbá tételére, mert a legveszélyesebb pont, a kereszteződés veszélyei megmaradnak. A bringajárdák pedig egy módon tehetők biztonságosabbá: vissza kell adni a gyalogosoknak.
A Stefánia fáit pedig nem kell kivágni ahhoz, hogy elférjen egy bringasáv, elég széles az az út anélkül is.
Ez most olyan mondat volt, ahol a "bringaút" helyett bármilyen fajta út behelyettesítésével egy igaz mondatot tudok kreálni. Tudod, az is be van bizonyítva, hogy ha a lakásban maradok, nagyobb valószínűséggel ér baleset, mintha kimegyek az utcára. És ha most azt a célt tűzöm ki magam elé, hogy egy fórumban azt bizonygassam, hogy Budapest igenis biztonságos, akkor ilyen kliséket fogok ontani magamból.
Nem gondolhattok ilyet komolyan, hogy kerékpáron alsó sebességkorlátozás!
Mert hiába tudsz egy adott úton akár 40-50 -el is menni általában, mi van ha épp nagyon fáradt vagy mert egy 300 km-es túráról tartasz épp hazafelé? Mi van ha durva ellenszél van amiben nem tudod kitekerni a 20-at sem? Vagy meg kéne tudnod ítélni előre, hogy fog-e menni és ha úgy érzed hogy nem akkor másfelé veszed az irányt?