Elméletileg másfél hónap múlva befejezik "az idei év leghangsúlyosabb villamosközlekedési fejlesztését" a Haller utcai új vágánykapcsolat kiépítésével. Nyilván ICS-k fognak a Hallerből a Jászai Mari tér felé fordulni. A plusz kocsikat a parajosból veszik majd elő, vagy netán felújítottak mostanában emiatt néhányat?
Majd 1 évnyi állás és "az már soha nem fog utast szállítani" mondat után a 1363 ma bevonult a Fehér útra hogy királycsap javítását megkapja , annak ellenére , hogy már mindenki eltemette, még a cég is, de a kocsihiány mégis másképp rendelkezett.
A KCSV-k felújítása több éve tart már, változott közben a koncepció annyi. Más eltérések is vannak pl jegykezelők, ereszcsatorna, BP logókból is van régi és új verzió, a vezetőfülkében lévő kapcsolók is kismértékben változtak.
"fedél": minden KCSV-n és Iparin van, de csak a B végén, az A végén nincs, tehát ebből a szempontból aszimmetrikusak, éppen ezért csak B-B véggel lehet őket csatolni elektromosan (természetesen mechanikusan, ha csak egyszerű vontatásról van szó utas szállítás nélkül, akkor bármilyen variáció szerint lehet csatolni.)
Üdv! Nemrég láttam két, egymástól különbözően felújított kocsit, a 1321-es és 1343-as pályaszámú KCSV7-eseket. Van valami oka annak, hogy különböznek egymástól? (Pl. a matricák máshol vannak a homlokfalon, a 1343-asnak van ilyen fedél, amin a pályaszám szerepel stb.) A villamosokhoz (sem) értek, így nem tudom miért van ez, csak feltűnt.
"És ha a "megtanulják használni" azt jelenti, hogy a kerekesszékes és a babakocsis két megálló között, a mozgó járművön gurgulázik át a szomszéd ajtóhoz, akkor az azért elég meredeken hangzik."
Nem erre gondoltam, hanem arra, hogy észben tartják, hogy hol szállnak le, és felszálláskor egyenesen arra a helyre mennek (az ajtókkal szemben vannak a többcélú helyek).
A kicsi szériák, hát igen, pech. De ha jobban belegondolunk, jelenleg a BKV üzemeltet egy 30-as KCSV-, egy 36-os T5C5- és egy 38-as ICS-flottát. Ha utóbbit kiváltja egy használt típus (amely az R-kocsik esetében azért mutat hasonlóságot egy másik bpesti típussal....), akkor nem dől össze a világ. Sajnos egyelőre nincs kilátásban olyan méretű flotta, amellyel olyan szerencsénk lehet, mint a TW6000-rel volt. Persze nem azt jelenti, hogy Aradot kell csinálni Budapestből, vagy hogy belemenni olyasmibe, mint az autóbuszok területén tették.
A negyedik forgatókönyv pedig az, hogy a 2-esen megoldódik az űrszelvény probléma, a KCSV-k átkerülhetnek a 47/48/49 vonalakra, és a Ganzok így is mehetnek a kukába (ehhez még venni se kell járművet).
Ez gondolatban kb. 7 éve megvan, csak 2013 és 2019 között finoman szólva is erősen szabotálva volt a 2-es vonal teljes rekonstrukciójának előkészítése. Hogy ki, és/vagy kinek az emberei szabotálták, azt az elmúlt 1-2 hét sajtómegjelenéseiből könnyen ki lehet találni...
Persze nyilván szükséges az alacsonypadlós szolgáltatás mindenhova, ez alap kellene, hogy legyen 2020-ban, de itt most kb. 30 db használt jármű lehet kilátásban, az nem biztos, hogy annyira jó üzemeltetésileg.
Az utastérbe bele kell nyúlni, valóban túl sok benne az ülés, az sem lesz olcsó mulatság, ha igényesen akarják megcsinálni.
És ha a "megtanulják használni" azt jelenti, hogy a kerekesszékes és a babakocsis két megálló között, a mozgó járművön gurgulázik át a szomszéd ajtóhoz, akkor az azért elég meredeken hangzik.
Nyilván nem ideális a helyzet, azonban a kocsi ebből is hasonlít a Combinóra: a többcélú hely pont ott van benne, ahol az R-kocsiknál a másik irányú ajtó. Szerintem csak azért nem kellene lemondani a kiskörúton való üzemről: az érintettek valószínűleg előbb-utóbb megtanulják majd használni. A jármű utasterét pedig szvsz így is át kellene majd gondolni, eléggé tele van zsúfolva ülésekkel jelenleg.
Jelenleg három forgatókönyv képzelhető el a 47/48/49 trióra:
a) maradnak az ICS-k (esetleg a 2-es felújítása után 2038-ban KCSV...),
b) sikerül importálni az R-kocsikat, mehetnek a hídra és ők lesznek az utódtípus Budán,
c) valami más járművet sikerül használtan beszerezni. Viszont jelenleg egyetlen olyan jármű van, amelynek akadálymentesített része nem aszimetrikus és elegendő szabadul fel belőle a következő 5-10 évben: ez pedig a duisburgi N10C-DU. Ezek viszont kicsit (0-9 évvel) idősebbek az 1993-ban, és 1995-ben gyártott R-kocsinál (persze az ICS-knél így is 8-26 évvel fiatalabbak).
Azért azt (is) mindenképpen érdemes alaposan mérlegelni, hogy mennyire vállalható be az, hogy egy bal oldali peronról felszálló kerekesszékes (vagy babakocsis) jobb oldali peronon nem tud leszállni, mert nem szimmetrikus az ajtóelrendezése a kocsinak. Illetve éppen le tud, ha egy ajtóval odébb megy bent, de ez mozgó járművön, és/vagy álló utasok mellett mérsékelten komfortos. És mondjuk egy Deák téri végállomáson lutri, hogy melyik vágányt használja a villamos, de a Ganzos vonalak elég szépen vegyes felvágottak peron szempontból.