A várost átszelő és két ellentétes oldalon végállomásozó járatok ötlete sok helyen felmerült, mondván így könnyebb eljutás van a város több pontja között. Azonban elemezve az utazási szokásokat, az alábbi kérdések, észrevételek biztosan felmerülnek egy ilyen változás esetén.
- Az utazások zöme a lakóhely és a munkahely, illetve a lakóhely és a kiemelt pontok (nevezzük bő városközpont) között zajlik. Csupán 5% alatti arányban van olyan utazási igény, ahol átszállásra van szükség, és ez nem marad meg egy ilyen átalakítást követően. Az egykori Ikarus környékén dolgozóknak pl. nincs értelme minden városrészből járatot indítani minden műszakváltáshoz, így oda biztos ezután is csak átszállással lehetne eljutni.
- A várost átszelő járatok kihasználtsága nem a teljes vonalon azonos, a végállomások környékén kisebb, a középső belvárosi szakaszon nagyobb, így járműkihasználtság szempontjából jó megoldás nincs. Ha rövidebb szakaszon több utazás kiszolgálására betétjárat kell, akkor növekszik a (rész)vonalak száma, a jelenleginél akár több útvonal is összeállhat. A belváros – külső kerület közötti vonalaknál a belvárosi részen van átfedés, így az utaseloszláshoz jobban igazodó menetrend van, vagy alakítható ki.
- Egy külvárosi részen megjelenő zavar esetén a város átellenes pontjában is járatkimaradás lesz, amit az ott lakók nem fognak soha megérteni. Felvázolt hálózatnál elég egy csőtörés miatt megakadó járatcsoport pl. az Orsovai útnál és máris elérhetetlenné válik a belvárosból akár csak fél-egy órára a Zsolnai út és a Püspökkertváros.
Személy szerint bár értem, hogy a hosszú járatokkal az a cél, hogy kevesebb átszállás legyen, de ennek közel minden lehetőséget kiszolgáló megvalósításához nagyon sok járatra lenne szükség. A zavarhoz nagyon jó példa a budai fonódó villamoshálózat. Egy Móricz Zs. körtéri zavar esetén szinte a teljes budai oldal + pesti kiskörút azonnal érintetté válik, hirtelen hatalmas mennyiségű átszervezést kell megoldaniuk az irányítóknak, hogy az onnan távol lévő Óbuda vagy Hűvösvölgy kiszolgálása megmaradjon. Ezek miatt nem ilyen típusú kialakítást tartok célravezetőnek, de ez csak saját vélemény.
Vannak benne jó ötletek. A felvázolt tervezetnek viszont iszonyú nagy járműigénye lenne, valamint a vasút kivételével egyik végállomáson sincs tartózkodó. Valamint hiába a szűk követési idő, ha nincs utas, aki kihasználná. Az utasok ugyanakkor nem buszozni szeretnének, hanem eljutni minél rövidebb idő alatt az úticéljukba. /a példa kicsit érdekes ebből a szempontból, mert rengeteg időt vesz el, ha valaki így közlekedne. Lényegesen gyorsabb az eljutás, ha leszáll a Király sor/Géza utca megállóban, és átsétál a kórházhoz./ A biztosított átszállási lehetőségeket hiányolom a jelenlegi menetrendből, szerintem 3-4 perc menetrendszerű várakozás a csatlakozások miatt beleférne, pl az Áron Nagy Lajos téren, az Autóbusz-állomáson, esetleg a Király sor/Budai út megállóban.
Sziasztok! Kicsit agyalgattam unalmamban Fehérvár tömegközlekedéséről és kiváncsi lennék a véleményetekre. Nem vagyok szakértő csak az elmúlt évek hálózataival kapcsolatosan olvasott véleményekkel gondolkodtam. Ügyebár Fehérvár (magyarországi szinten) elég kicsi, hogy saját villamosa, vagy kötöttpályás közlekedése legyen, viszont földrajzilag elég jó ahhoz, hogy be lehessen rajzolgatni pár elképzelést.
Nos az én felvetésem az, hogy milyen lenne egy “metróbusz” hálózat a városban? Egy olyan hálózat amelyben van pár olyan gerincjárat, amivel simán ki lehet elégíteni a mindennapi igényeket. Csak példaképp:
1 Béla u. - Autóbusz-áll. - Vásárhelyi úti ltp. (11 + 26)
ezek körülbelül a 2021-ben is bevezetett járatok, amikre sokan írtak, hogy nagyon jók voltak. Mivel a máriavölgyi elág. és a Horvát I. u. közötti szakaszon egy az útvonaluk, már járatonként 20-30 perces járatsűrűséggel is kapunk egy 10-15 percenként közlekedő gerincvonalat a belvárosban. Másik példa:
4 Zsolnai út - Áron N. L. tér - Szalontai u. (24 + 40/41)
5 Püspökkertv. - Áron N. L. tér - Orsovai u. (10 + 25)
a Pozsonyi út/Fiskális út és a Rádiótelep között megint 10-15 percenként van busz.
a Hármashíd és a Király sor/Budai út (kis híján mentőállomás) között megint azonos útvonal. Ezek a vonalak tudom, sok eddig érintett helyet kihagynak, és itt nem is azon lenne a hangsúly, hogy mindenhonnan minden egy busszal elérhető legyen, hanem ha kimegyünk a buszmegbe, akkor csak kényelmesen felszálljunk az érkező buszra és előtte ne kelljen a menetrendet bújni, hogy mi mikor jön és az csatlakozik-e. Így pl. a 4-es busszal nem lehet elérni a kórházat, viszont itt jönne képbe a 2021-es 8-18-as körjárat, csak most 8-9-nek hívva (Vasútáll. - Kórház - Tompa M. u. - Fecskepart - Szedreskert - Palotaváros - Aut.-áll. - Vasútáll.), szintén irányonként 10-15-20 percenként indulva. A 4-essel bemegyünk a református sulihoz, várnánk max 5-10 percet és jön a 8-as a vasút és a kórház felé.
Műszakváltásokkor az 1-es és 2-es tovább tud közlekedni a Holland fasoron, Sóstó úton, a 4-es és a 7-es meg az Alba Ipari Zónát tudja felfedezni, mint a mostani 14G és a 24-es betétjárat. Csalára az 1-es tudna kijárni párszor még. Ezeken a gerinc, törzsjáratokon kívül maradhatna pár hivatásforgalmi járat az így nem kiszolgált területekre mint Börgöndre a 16-os a Csapó utcából, néha Babér utcai betéréssel. Ezen kívül a Hanon Systems-hez és a Videoton Ipari parkba (a lerövidített) 38-as (akár 18-as néven) és a Takarodó utat meg a Csapó utcából a 21-es járat tudná kiszolgálni, ami egészen a Babér utca / Alba Arénáig tudna közlekedni. De ha ennyi munkás járat nem elég mehetne még több is, szintén napi pár indulással.
Ez nem egy tiszta és összerakott tervezet, csak agyalgatás, mint már említettem. Tudom, hogy szürreális, csak az elképzelés alapjára lévő véleményekre lennék kíváncsi. Mint egy villamos/metróhálózat, csak buszokkal, kevesebb infrastruktúrával. :)
A félreértések elkerülése végett mind kiadható és napi szinten ki is vannak adva forgalomba, az LNV-796 már egy ideje ideiglenesen átkerült Salgótarjánba.
ezen a vonalon talán 4-5 járatpár megy Fehérváron a vasútig, illetve indul onnan, azokon kívül (kétszer) kettő Veszprém-Szeged vonalon érinti a vasútállomást is. lehet, hogy nem pontos, de nagyságrendileg ennyi, a túlnyomó többség csak a buszállomások között közlekedik.
Ha a regisztrált felhasználó nem írja be, akkor nem is fog odakerülni. Egy hivatkozás a tűzesettel kapcsolatos újságcikkre is elég lenne (ahogy ez néha meg is van jelenítve).