Keresés

Részletes keresés

rm40 Creative Commons License 2023.06.03 -1 3 4758

Életképek az 1950-es évekből - 2.

"Az elmúlt héten egy érdekes hírt közöltek az újságok. A hír ez volt: Hangtalanul közlekedő motorvonatot kap a MÁV. A hír egyenesen és félre nem érthető módon azt állítja, hogy a motorvonat hangtalanul halad a pályatesten. Bizonyára olvasóinkban is kételyek támadtak, am ikor elolvasták ezt az egynéhányszavas mondatot. Ezért látogattuk meg a MÁV vezérigazgatóságán Szakács Gábor motoros csoportvezetőt. Nyilatkozzon erről az érdekes hírről.

— Valóban nem sokára üzembe állítunk egy négyrészes motorvonatot. Erről a következőket kell tudni: Ez nem új jármű! Valaha a MÁV kimustrált néhány motorvonatot. Most ezek közül a Ganz-gyár egyet kijavított. De nemcsak a motort, hanem sok minden mást is megváltoztattak rajta. Ezek közé tartozik a jármű meghajtása és a forgóváz.

— Eddig a jármű meghajtása mechanikus volt. Most hidraulikus, vagyis az új módszer szerint sokkal kellemesebben, fokozatosabban gyorsul sebességbe a kocsi. Mint említettem, átalakították a kocsik forgóvázát is. A Ganz gyár igen nagy hírnevet szerzett gyártmányaival külföldön, de éveken át nem sokat változtatott készítményein. A járművek sebességét alig emelte és a futóművet sem változtatta meg húsz éven át. Most már ebben is fordulat történt. A nagyobb sebesség korszerűbb futóm űvet követel, a mechanikus, himbás forgóváz helyett. Ezért a négyrészes motorvonatot, amelyet nem sokára átveszünk, úgynevezett légpárnás forgóvázzal szerelték fel. Ez a futómű lényegesen csökkenti a kocsi rázkódását a sín ütéseitől és a kanyarok ütéseit is lágyabbá teszi.

A forgóváz — világkérdés! Nálunk 1952-ben hirdettek pályázatot újtípusú futóművek szerkesztésére. Sajnos a beérkezett pályaműveket csak most, 1957-ben bírálták el. Így nem lehet lépést tartani Magyarországnak a fejlődéssel — pedig mi jelentős helyet foglalunk el a motorvonatgyártásban az egész világon. A MÁV azonban — annak ellenére, hogy a Ganz gyár ma már igyekszik pótolni mulasztásait — mégsem veszi át a motorvonatot légpárnás forgóvázzal, csak a régi szerkezettel.

— Miért?

— Azért, mert a MÁV-nák nincs elegendő tapasztalata az új módszerről. Egyrészt a szóbanlévő motorvonat forgóváza, amelyet légpárnásra átalakítottak — régi anyagból készült. Másrészt — a forgalomban még keveset járt a vonat, nincs biztos adatunk megbízhatóságáról. Egy olyan vonatot, amely többszáz embert szállít, kellő megfontoltság nélkül nem állíthattunk forgalomba. Tehát az új motorvonaton reprezentatív külsején kívül csak a meghajtómű lesz új. Ez is lényeges fejlődés.

— A jövőben kap-e a MÁV korszerű motorvonatokat? Mi a helyzet a Diesel elektromos mozdonyok gyártásánál?

— Igen, a MÁV olyan motorvonatokat kap a jövőben, mint amilyen a budapest—szombathelyi vonalon máris közlekedik. A jövő években többpár öttengelyes motorvonatot állítunk forgalomba. Nemsokára megindul éppen a Győri Vagongyárban a 130 lóerős, keskeny nyomtávú Diesel mozdony gyártása. Erre talán nagyobb szükség van, mint a nagyobb motorokra. A 600 lóerős Diesel elektromos mozdonyból elkészült hét darab, de nem vettük át konstrukciós és gyártási hibák miatt. Hogy ne mondjak mást róla: van rajta több alkatrész, amely használat közben természetesen kopik és nem lehet kicserélni — csak nagy bontás árán. A kétezer lóerős Diesel elektromos mozdony gyártása még nagyobb kérdőjel. A motor féligmeddig kész van, remélhető azonban, hogy mind a két mozdonytípus mielőbb valóság lesz. Az élet erre kényszerít bennünket." Kisalföld, 1957. június 5. szerda

rm40 Creative Commons License 2023.06.03 -1 2 4757

Életképek az 1950-es évekből - 1.

 

"Mi akadályozza egy fontos exportmegrendelés teljesítését a Ganz Vagon- és Gépgyárban?

Ózd, Diósgyőr, Borsodnádasd állta szavát — elkészült az első 15 kocsi alváza a Ganz Vagonban

Több mint két hét telt el legutóbbi híradásunk óta, ezért most ellátogattunk a Ganz-gyáriakhoz: mi a helyzet a személykocsik és motorvonatok „frontján”? Örömmel értesültünk róla, hogy a kohászati művek — Ózd, Diósgyőr és Borsodnádasd — becsülettel állták szavukat. Május 31-ig mindhárom hengermű legyártotta mindazt, amivel 'hátralékban volt, s az anyagok zöme már be is érkezett a Ganz Vagonba. Ózdon ugyan hiba történt, mert az anyagok mintegy 20 százaléka selejt lett. Ezt azonban azonnal pótolják. Diósgyőr kiváló minőségű anyagot gyártott, Borsodnádasd pedig már a második negyedévre rendelt anyagokat is legyártotta. Ózd és Diósgyőr június közepéig készül el a második negyedévre kért anyagokkal. Baj van azonban még néhány más anyaggal — elsősorban a kötőelemekkel. A Ganz Vagongyár által megrendelt kötőelemek jelentős részénekgyártatását a Szerelvénykészletező Vállalat visszautasította azzal, hogy kisszámú tételeket különleges méretben a csavargyárak nem gyártanak, csak akkor, ha erre a KGM Tömegcikkipari Igazgatósága külön utasítást és anyagot ad. A csavargyárak programját ugyanis a Tömegcikkipari Igazgatóság állapítja meg, a felhasználó vállalatok megrendeléseit azonban a Szerelvénykészletező közvetíti. (?) A visszautasított tételek között több olyan van, amelyre máris szükség lenne. Nem tisztázódott még jónéhány alkatrész kooperáció útján történő gyártása. A DIMÁVAG-nak például 60 abroncsozott tárcsát kellene elkészítenie, s az első húszat már e hónap 20-án szállítania kell. De nem vállalja a profilok nagyolását. A Klement Gottwald-gyár — egyébként jogosan — csak akkor vállalja a nála megrendelt vezérkontrollerek és egyéb elektromos alkatrészek határidőre való szállítását, ha alvállalkozói is állják az eredeti határidőket. A Telefongyár anyaghiányra hivatkozva nem igazolta vissza a szükséges fékberendezések elkészítését. A fenti problémák megoldásához a KGM illetékes szerveinek sürgős intézkedésére van szükség. Biztosítottnak látszik most már a szükséges importanyagok idejében való beérkezése is, am ire a Külkereskedelmi Minisztérium tett ígéretet. Mi a helyzet a Ganz Vagonban? Elkészült már 15 alváz, sőt a tető kivételével az első szekrényváz lemezelése is. A többi folyamatosan készül. A program szerint 10 kocsit kell lemezelni ebben a hónapban, de az 526-os műhelyben úgy tervezik, hogy meglesz mind a 15... Ahol lehet, igyekeznek időt nyerni. A padlóhullámlemezeket eddig csak akkor fektették le, amikor már az egész kocsi össze volt állítva. Most rögtön az alváz elkészülése után lefektetik. Az új módszerrel kocsinként két napot nyernek, s meggyorsítják a társszakmák munkáját is. A motorvonatok gyártásához sajnos még nem láthattak hozzá, mert az anyagok zöme csak a legutóbbi napokban érkezett be. Jelenleg öt kocsi építéséhez elegendő anyag van benn, s most folyik az anyagok kivételezése és a munkalapok kiállítása. A jelenlegi nehéz helyzetben minden a belső szervezettség megjavításától függ. Fel kell készülni a körülbelül egy hónap múlva beálló olyan csúcsterhelésre, amilyenre talán még nem is volt példa a Ganz Vagonban. Akkor folyik majd teljes gőzzel a személy- és motorvonatok gyártása, de ezzel párhuzamosan gyártani kell a Fővárosi Villamos Vasút „stukáit“, s a MÁV BCB motorkocsijait is. A személy- és motorkocsik gyártásához szükséges anyagok zöme bent van a gyárban. A műszaki vezetőknek gondoskodniok kell róla, hogy az anyagok az eddiginél gyorsabban jussanak a munkapadokhoz és anyaghiány címén most már sehol se legyen fennakadás." Szabad Nép, 1956. június 15.

cseuztompi Creative Commons License 2023.05.25 0 0 4756

Gondolom az a legnagyobb kérdés a visszaalakítás kapcsán, hogy a "fényszóró-dobozok" mögött ki van vágva a homlokfal vagy csak az eredeti kábelátvezető-furavok vannak rajta...

Előzmény: rm40 (4751)
Főjelző Creative Commons License 2023.05.19 0 2 4755

A mások cseszegetése mellőzendő, kéretik visszatérni a topik témájához! A más nickekkel foglalkozókat pedig a továbbiakban súlyosabban fogom szankcionálni.

rm40 Creative Commons License 2023.05.19 -1 0 4754

Értem. Ezzel együtt (vagy ennek ellenére) sort kellene rá keríteni.

Előzmény: M40 224 (4753)
M40 224 Creative Commons License 2023.05.19 0 0 4753

Ha egy felületen flexelsz, lángvágsz, hegesztesz, az felmelegszik, nyílásba szikra mehet, stb. A mögötte lévő szigetelés, szennyeződés, kábelköteg meggyulladhat, ezért kell a szükséges mértékben kiszerelni a hátteret.

Előzmény: rm40 (4751)
rm40 Creative Commons License 2023.05.19 -1 0 4752

De, igazad van, eredetileg 220-as löketűvel készültek. Azt nem tudom, hogy később a 23-asnál (még közforgalmi időszakában) volt-e csere VI JaR 170/240-esre. 

Előzmény: EMD sound is music (4750)
rm40 Creative Commons License 2023.05.19 -1 0 4751

> A homlokfal visszaalakítását azzal pattintották le, hogy "túl nagy munka", mert a teljes vezetőállást ki kellene építeni aztán vissza.

 

Nem látom, mi van alatta, de első blikkre nem értem, hogy miért kellene kiépíteni, hiszen a fényszóróvezetékek megvannak, a távvezérlési csatlást (másik jármű híján) pedig elég volna imitációként felszerelni. Mindenesetre nagyon szomorú, hogy 30 éve nem jut annyi, hogy végre rendbe lehessen hozni és eltüntetni ezt a durva beavatkozást.

Előzmény: FejesAntal (4739)
EMD sound is music Creative Commons License 2023.05.19 0 0 4750

Nem VI JaR 170/220 az?

Előzmény: rm40 (4644)
C50 Creative Commons License 2023.05.19 0 0 4749

A Hargita egyik egysége egyrészt azért volt TÉLEN bent tárolva, mert frissen volt felújítva, illetve a kocsin olyan gány munkát végeztek Szentesen 2005-ban (horror áron!), hogy az ablakok beázása miatt a belső oldalburkolatok és a fa ablak zárkeretek szó szerint lerohadtak. Egy szakértő restaurátor faipari vállalkozó javította. Most már kint lesz.

 

Látványra jó ha kint van de félő hogy megint lerohad. Következő télen is jó lenne fedél alá tenni.

 

A Cakmü házilag nem újrafesthető, mint egy szoborgőzös, az Aa 1078-at Dunakeszi csinálta az orosz megszállás előtt, szponzorációként. A Start retró programjába be lehetne venni, kérdés, a Lézerjani féle takarékoskodjunk időszakban meddig marad a retróprogram?!

 

Igen, a retró program elbukhat a nagy spórolásban sajnos. De ott tényleg jó lenne ez a kocsi, viszont évek óta azt mondod hogy menthetetlenül elrohadt az alváza. Vagy csak a nosztalgia kifogása volt hogy ne kelljen vele foglalkozni?

 

A polikarbonát tetőnek kiterjedt fém vázszerkezet kell, ami nem két fillér. Még az előző parkvezető csináltatott tervet erre 2017-ben, terv megvan, pénz nincs.

 

Persze hogy nem két fillér de megvédi a mozdonyokat. Jó hogy ez egy illetékesnek is eszébe jutott.

 

Az M63 nem látogatható, egy nosztalgiás mozdonyszerelő sárkányként őrzi :) és igaza van, az emléktárgy gyűjtők nehogy elvigyenek egyet s mást. Persze megmenteni! :)

 

 

Hogy gondolja hogy kisajátítja? Nem akarok én elvinni róla egy alátétet sem csak alaposan átnézni.

Előzmény: FejesAntal (4738)
C50 Creative Commons License 2023.05.19 0 0 4748

Jó a kérdés.

Előzmény: Törölt nick (4747)
Törölt nick Creative Commons License 2023.05.19 0 0 4747

Bennem ez a szobrosítás is fogalmaz meg kérdést. Vajon visszakapja az eredeti nevét, vagy marad a mostani? Mert van néhány különbség az Árpád és a Tas között, nemcsak vasútgépész szemmel…

cseuztompi Creative Commons License 2023.05.19 0 2 4746

Kedves Érdekeltek!

 

Mindenki felé legnagyobb tiszteletem és elismerésem mellett kérem, hogy a jövőbeli értelmes párbeszéd és a magyar vasúti emlékezet ápolásának elősegítése érdekében kerüljük a személyeskedést!

 

Egyrészt az nyilvánvaló, hogy a fórumon összegyűlt, írott tárgyi tudás egy hatalmas kincs! Ezt a fórumot érdemben építők hozták létre! A már jelenlévő információhalmaz is nagyon hasznos annak, aki kevésbé van képben, esetleg fiatal, nem láthatta, nem tudhatja... Ne becsüljük le ennek a hasznosságát és emiatt ne engedjük alacsonyra a színvonalát!

 

Másrészt minden jelenlévő sejti, hogy a magyar vasúti nosztalgia "kis halastó". Kevés eszközzel és kevés hagyományőrzővel. A tóban lévő "halak" egy levegőt fogyasztanak, a legkisebbtől a legnagyobbig. A tóban kialakuló frakciók össz-mozgástere ugyanakkora és véges, minden ami megvalósul az külön csodának tekinthető!

 

Ezek mellett érdemes feltételezni, hogyha az elmúlt 100 évben valaki a vasúti hagyományőrzést választotta hobbijának, hivatásának, akkor az a lehető legjobb hiszemben járt el, adott kor lehetőségeit maximálisan kihasználva. Nyilván soha nem jöhet minden össze hibátlanul, a legnagyobb odafigyelés ellenére is vesznek el menthető állapotú, pótolhatatlan kincsek, ez régóta így van. Ami elveszett, azt elsiratjuk, elengedjük... Ami még megvan, arra összpontosítunk!

 

Ha a nosztalgia iránt elkötelezettek összezárnak és egy felvetést/kezdeményezést pozitívan, legjobb tudásuk szerinti információkkal, két kézzel, bárhogy konstruktívan támogatnak, akkor abból jó dolgok lesznek. Ahogy voltak is az elmúlt években, lásd a nosztalgiajárműveken dolgozó mikroközösségeket!

 

További konstruktív viták reményében!
cseuztompi

1047 005-2 Creative Commons License 2023.05.18 0 0 4743

A védett műszaki emlékek tervszerű,gondos karbantartásának,megőrzésének hála,volt/van több baja,egy motort már biztos cseréltek benne a Parkba kerülése óta.

Előzmény: cseuztompi (4742)
cseuztompi Creative Commons License 2023.05.18 0 0 4742

De a Bb640 anno nem egy komolyabb motorhibával állt meg? Bár lehet, hogy rosszul emlékszem...

Előzmény: FejesAntal (4741)
FejesAntal Creative Commons License 2023.05.18 -2 0 4741

Azt, eredetileg egy kisebb javításnak indult, aztán, ahogy szokott, menet közben dőltek ki a csontvázak.... A tavalyi retróhétvégéken már számítottak volna vele.

Előzmény: cseuztompi (4740)
cseuztompi Creative Commons License 2023.05.18 0 0 4740

"a Bbmot éppen még mindig zajló felújításánál"

 

Ez egy jelenleg folyamatban lévő felújítást takar?

Előzmény: FejesAntal (4739)
FejesAntal Creative Commons License 2023.05.18 -2 0 4739

A "nosztalgia" azóta távozott értékesítési vezetője "zöldítette volna" be, szerintem, illetve mások szerint is - pl. a MÁV HB jármű albizottság elnöke -szerint is a kényszeres "eredeti" állapotra törekvés helyett senkit nem zavarna utolsó üzemi állapotban, Urbán-kékben sárga homlokfallal. Hiszen már senki nem látta így kb. 40 éve...

A homlokfal visszaalakítását azzal pattintották le, hogy "túl nagy munka", mert a teljes vezetőállást ki kellene építeni aztán vissza.

 

 

"A kárpitozás kb. a külső színnel ekvivalens. Igazibb volna a zöld műbőr, de nem ez az elsődleges."

 

***

 

Ha a Árpád-utánzat vörös szín zavar, akkor a 2. osztályon valóban zöldesszürke műbőr burkolatnak kellene lennie,, az 1. osztályon meg mokett huzatnak.

 

Kis színes: a Bbmot éppen még mindig zajló felújításánál szembesültek azzal, hogy az ülés kanapék tönkre mentek, és: NINCS OLYAN KÁRPITOS, AKI TUD EPEDA RUGÓS ÜLÉST JAVÍTANI. :) Nem vicc. Kihaló szakma ezek szerint már a régi technikákat használni tudó kárpitosság is.

Előzmény: rm40 (4735)
FejesAntal Creative Commons License 2023.05.18 -2 0 4738

A Hargita egyik egysége egyrészt azért volt TÉLEN bent tárolva, mert frissen volt felújítva, illetve a kocsin olyan gány munkát végeztek Szentesen 2005-ban (horror áron!), hogy az ablakok beázása miatt a belső oldalburkolatok és a fa ablak zárkeretek szó szerint lerohadtak. Egy szakértő restaurátor faipari vállalkozó javította. Most már kint lesz.

 

A Cakmü házilag nem újrafesthető, mint egy szoborgőzös, az Aa 1078-at Dunakeszi csinálta az orosz megszállás előtt, szponzorációként. A Start retró programjába be lehetne venni, kérdés, a Lézerjani féle takarékoskodjunk időszakban meddig marad a retróprogram?!

 

A polikarbonát tetőnek kiterjedt fém vázszerkezet kell, ami nem két fillér. Még az előző parkvezető csináltatott tervet erre 2017-ben, terv megvan, pénz nincs.

 

Az M63 nem látogatható, egy nosztalgiás mozdonyszerelő sárkányként őrzi :) és igaza van, az emléktárgy gyűjtők nehogy elvigyenek egyet s mást. Persze megmenteni! :)

Előzmény: C50 (4734)
C50 Creative Commons License 2023.05.18 0 0 4737

Kép?

Előzmény: FejesAntal (4733)
rm40 Creative Commons License 2023.05.18 -1 0 4736

> Kár, hogy nem láttátok, milyen állapotban volt az ABbmot a felújítása előtt. (Én látam róla képeket, hááát.) Rohadt azon minden, nem csak a járműszekrény, hanem a főkeret is. 

 

A két motorkocsi (604 és 610) közül szemre is 610 volt a rosszabb állapotú, eleve hiányzott az oldalából egy darab. Csak hát az eredetiként helyreállítani ígért 604 a szabad ég alatt elenyészett.

Előzmény: FejesAntal (4733)
rm40 Creative Commons License 2023.05.18 -2 0 4735

> Éppen a Covid előtt tervezték az újrafényezést motorkocsi zöldre, de a homlokfal visszaalakítása nélkül. A tervet végül elvitte a Covid hozta válság.

 

A homlokfal visszaalakítás nélkül pont mindegy, milyen színű. Sőt, a rendelkezésre álló összeget inkább a visszaalakításra kellene költeni, úgy legalább fekete-fehérbe hasonlítana az eredetihez.

Amúgy meg talán most már ideje lenne a zöld=csakattóligazi aximómát meghaladni. Volt az kék-sárga is. Bár ezzel a homlokfallal mindegy is.

 

> (Érdekes a gépész lelkeket nem zavarja, hogy a kanapék kárpitozásának semmi köze az eredetihez, meg az eredeti ABmot-ban nem volt minibár Zanussi hűtőszekrénnyel... :)))))

 

A kárpitozás kb. a külső színnel ekvivalens. Igazibb volna a zöld műbőr, de nem ez az elsődleges.

 

Előzmény: FejesAntal (4733)
C50 Creative Commons License 2023.05.18 0 1 4734

De legyen már egy ON kérdés is. Tökéletes gondolat hogy az újrafestett Hargitát bent tároljátok, de lesz-e olyan alkalom aszály idején hogy kint fog állni pár napot egymásnak háttal fordítva jól fotózható helyen?

 

És hogy pozitív megjegyzés is legyen de már OFF: nagyon jó a kiállított gőzösök újrafestési programja, nem kerül be majd a Cakmű 4056 is úgy mint az Aa 1078? (ez valamennyire ON mert tervezték a típussal a Hargiták kapacitását növelni)

 

A gőzösök fölé meg jó lenne egy polikarbonát tető vékony lábakon hogy a fotózhatóságot kismértékben zavarja, lehet még olcsóbb is lenne mint x évenként újra festeni őket.

 

Még egy dolog: az M63-ast mi módon lehet belül megtekinteni?

Előzmény: FejesAntal (4731)
FejesAntal Creative Commons License 2023.05.18 -2 0 4733

Kár, hogy nem láttátok, milyen állapotban volt az ABbmot a felújítása előtt. (Én látam róla képeket, hááát.) Rohadt azon minden, nem csak a járműszekrény, hanem a főkeret is. Úgyhogy kb huszadrangú volt, van-e rajta a nem használt távvezérlési csatlás, és a fényszórók átalakítását zárfénnyel az akkori Közlekedési Főfelügyelet írta elő, és mivel egy mérő motorkocsit - Ab 15 -  is ugyanígy építettek át, kézenfekvő volt, hogy ennél is ezeket a "dobozos" fényszórókat építik be ennél is.

A Bbmotnál már megoldották úgy., hogy a zárfények a fényszóró foncsorába lettek beépítve.

Mivel az ABbmot-ot a nosztalgia üzembe állítása óta nem fényezték át, persze, hogy ugyanúgy néz ki most is. Éppen a Covid előtt tervezték az újrafényezést motorkocsi zöldre, de a homlokfal visszaalakítása nélkül. A tervet végül elvitte a Covid hozta válság. (Érdekes a gépész lelkeket nem zavarja, hogy a kanapék kárpitozásának semmi köze az eredetihez, meg az eredeti ABmot-ban nem volt minibár Zanussi hűtőszekrénnyel... :)))))

Előzmény: C50 (4729)
C50 Creative Commons License 2023.05.17 0 0 4730

Amúgy csak 16 éve? Honnan tudod ilyen pontosan?

Előzmény: FejesAntal (4721)
C50 Creative Commons License 2023.05.17 0 2 4729

Na látod ezek a változtatások amelyek gépész szemmel sem tetszenek és azóta sem lett visszaalakítva. Igaz a fényezése olyan jól sikerült akkor hogy még most is jó, nyilván ebben a tárolási körülmények is segíthettek.

Előzmény: FejesAntal (4724)
C50 Creative Commons License 2023.05.17 -1 2 4727

Mi sem duskálunk. Lett új pálya, Triglav és egy kocsi, minden mást továbbra is önerőből kell előtetemteni.

Előzmény: FejesAntal (4721)
C50 Creative Commons License 2023.05.17 0 2 4726

Rossz a törvény. Védett műszaki emlék is lehetne.

Előzmény: FejesAntal (4720)
FejesAntal Creative Commons License 2023.05.17 -1 1 4724

Az  egy üzleti megfontolású ügy volt, 1993-ban. 30 éve. Az előzménye, hogy kiadták az Árpádot Ausztriába tartósbérletbe, ahonnét leamortizálva tért vissza.

Előzmény: rm40 (4723)
rm40 Creative Commons License 2023.05.17 0 2 4723

Arról nem is beszélve - hogy a kiinduló témára is visszakössünk - aki több, mint 30 éve kitalálta az ABbmot-tal történt gyalázatot az "Árpádtartaléka" ideológia mentén.

Előzmény: FejesAntal (4722)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!