Ami felül volt többeres csatlás, az eredetileg a "Távos" (RV) motorkocsik 110V feszültségű, ha jól emlékszem 18 eres csatlása volt: hangosítás, ajtó vezérés, kalauz csengő.....
A középen levő 3 csatlás egyenként 4 eres nagyáramú csatlás: motoráramok vezetésére. (a GANZ és lőrinci ikerkocsikon használták, ott csak egy kellett, esetleg egy vak-csatlás)
Tudjuk, hogy a pótosított motorkocsik B végén 6 db csatlás volt: - Felül egy (vélhetően) tápfesz. - Alul egy szakadás kapcsoló, és egy - légtömlő - Középen pedig 3 db több erű.
Hogy ebből hány volt erősáramú, hány gyenge (ha volt egyáltalán) azt nem tudom. Namármost! A 62-es tűzeset képein látszik a 17-es B vége CSATOLVA. Elvileg a 17-es is (a 16-oshoz és a 19-hez hasonlóan) szólóban közlekedő, de szükség esetén csatolható kivitel volt. Látszik is a képen a sugárvető és a menetkapcsoló. Szakadáskapcsoló is van, csupán a légtömlő hiányzik. (Érthető okból, hiszen nem volt benne kompresszor)
A 19-es képen viszont csupán 2 db középső csatlásfej van! Most is így lázható a múzeumban, de a régi képeken is így néz ki). Sem szakadás kapcsoló, sem légtömlő, sem a felső csatlás.
Ezek szerint a 19-es egyáltalán nem volt csatolható? De akkor minek van ott az a két csatlásfej? Ha igen, miért nem volt szükség a többire?
Lehet, hogy csak nekem újdonság, de most először találtam a Fentről.hu-n ilyen jó felvételt a felszíni szakaszról és a végállomásról (1972). A 25-ös villamos végállomása és a Széchenyi fürdő előtt az épülő alagút is jól látszik.
Igen, közben vissza is olvastam. (Még visszább :-) Láttam, hogy 2011 táján ez már volt téma, de akkor sem sikerült megoldani) Az tévesztett meg, hogy találtam egy 69-es MTI fotót, ahol a Hungária körút alatti átvezetést betonozzák. Ebből arra következtettem, hogy - ahogyan a Hungária körút - ugyanúgy a Május 1 (Hermina) is ismét járható lett addigra. Mellesleg ha Rákospalota felé kirándultak, akkor is vezérkocsival a forgalmi épület felé érkeztek volna.
A 2011-es vitában egy törölt nick, (aki vélhetően Zslevit takarja) azt állítja, hogy a kocsik szeptember végén még a Dózsa György úti telepen álltak. (Akkor pedig csak felszínen jöhettek át) Azóta szintén ő állította, hogy látott képet az alagútban álló kocsikról, csak nem publikálhatta. :-(
Az a kérdés mindenképpen megmarad, hogy:
Hogyan, és főleg MIÉRT fordultak meg a szerelvények? Ha tényleg volt erre alapos ok, miért hagyták ki a 3-83 szerelvényt?
A Hermina út nem volt járható a Thököly útig, mert a mai Kós Károly sétánynál ketté volt vágva a vonal a FAV alagút építése miatt. Tulajdonképpen ezért szűnt meg a 25-ös villamos. Tehát ez nem volt járható út.
Egy villamosos facebook oldalon kezdtük boncolgatni a régi földalatti kocsik problémáját. Talán vannak itt olyanok, akik nem tagjai annak a csoportnak, de tudnának segíteni a megoldásban.
A probléma a következő: Több forrásból is úgy tudjuk, hogy a kocsikat 73 augusztus elsején a ligetből levitték az alagútba, majd 73 decemberében felhozták, immár a Mexikói úton. Csakhogy FAV-20 topiktárs észrevétele szerint minden eddig megismert képen EGY KIVÉTELÉVEL (3-as) minden kocsi fordítva áll. Tehát a motorkocsi néz a Vörösmarty tér felé. Persze nincs minden kocsiról kép, főleg a sárgák esetében hiányos a felhozatal.
Kérdés:
Miért és hogyan fordították meg a szerelvényeket? Elég nagy macera lehetett. Tekintve, hogy a telepen belül nem lehetett fordítani, vagy a Thököly út és a Mexikói sarkán deltában, vagy a Mézeskalács téren (esetleg a Baross téren) hurokban lehetett ezt megtenni. Mi indokolta ezt? Ha már 13 szerelvényt megfordítottak, egyet miért nem? Van-e valakinek információja róla, hogy hogyan történt mindez?
Másik lehetőség, hogy mégsem az alagúton keresztül jutottak el a Mexikói útra, hanem a Hermina út - Thököly út - Mexikói út - Erzsébet királyné út - Mexikói út útvonalon a felszínen. Ekkor (2 visszafogás után) pont így kellett állniuk. Ebben az esetben a 3-as (és még néhány, amiről nem találtunk képet) tényleg az alagúton át jöhetett.
Modellezéshez hol szerezhetném meg a FAV 20. pályaszámú, királyi motorkocsijának jellegrajzát ? Google keresőben nem találni :( Köszönöm, ha segítetek !
1968. júniusban írták a kisföldalatti tervezett hosszabbításáról: "E munkálatokkal egy időben megkezdik a vonal hosszabbítását. A Széchenyi-fürdőtől egy rövid szakaszon még a felszínen, majd a Kacsóh Pongrác útnál a Mexikói útig a felszín alatt, a jelenlegihez hasonló mélységben vezetik tovább a pályát."
4:10-nél az is látszik, hogy az élet bizony éjszaka sem áll meg: tanulótroli az Örs vezér terén. Kicsit későn vettem észre a szállítmányt, így sajnos nem tudok szolgálni külső képpel/videóval... :-(
Hmmm... bele-belepillantottam. Érdekes. Bár azt nem látom be, mi szükség van egy Vigadó téri állomásra... Mindenesetre a múzeumi kocsik restaurációját támogatom.