Nem találom a volt vasutasnapi jutalom, havi 4% jövedlem kiegészítés alapbéresítését, eltünt volna? A KSZ.t jol lenne elolvasni, hogy mit tartalmaz, mert a tervezet minden lényeges kérdést a szakágin függelékbe utalt. Így könnyű volt hamar megállapodni, a szakági érdekegyeztetésen meg majd lesz a nagy, és hosszú harc.
Kollektív szerződés, bérmegállapodás a MÁV-nál
2004-12-22 12:00
A MÁV Rt. és a reprezentatív szakszervezetek aláírták a jövő évre vonatkozó Kollektív Szerződést és a bérmegállapodást
Tegnap, az esti órákban megszületett a megállapodás a MÁV Rt. és a reprezentatív vasutas szakszervezetek között a 2005. évi Kollektív Szerződésről, valamint a béremelésről. A megállapodások nyomán jelentősen nő a vasutasok reálkeresete, és továbbra is érvényes Kollektív Szerződés szabályozza a munkáltató és a munkavállalók kapcsolatát, a dolgozók többlet juttatásait hozzájárulva ezzel a MÁV Rt zavartalan működéséhez.
A Vasúti Érdekegyeztető Tanács tegnapi ülésén közel két hónapos, intenzív tárgyalássorozat ért véget. A MÁV Rt. rendszerváltás utáni történetében még soha nem sikerült ilyen gyorsan és gördülékenyen megállapodásra jutnia a vasúttársaságnak és a szakszervezeteknek. Az elmúlt évek során gyakran elhúzódtak és súlyos vitákba, munkabeszüntetésekbe torkollottak az érdekegyeztetések.
Idén is nagy horderejű kérdésekben - de a vártnál konstruktívabb vitában - sikerült megállapodásra jutni. Az egyeztetések legfontosabb eredménye, hogy a felek aláírták a 2005. évre vonatkozó társasági szintű bérmegállapodást, melyet a Vasutasok Szakszervezete kivételével aláírt a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete is.
A Vasutasok Szakszervezete a bérmegállapodás azon kitételét nem írta alá, amely egyes munkaköri kategóriákban lehetővé teszi a teljesítmények figyelembevételével történő differenciált bérfejlesztést. Ezzel egy hatékony, modern dolgozói motivációs eszközre mondott nemet. A MÁV Rt. az aláíró szakszervezetek támogatását bírva a bérintézkedést végrehajtja, biztosítva ezzel a munkavállalók reálkeresetének jelentős növelését.
Emellett a MÁV Rt-nek sikerült megállapodnia minden jelen lévő reprezentatív szakszervezettel a béren kívüli juttatások mértékéről, a munkakör-értékelésen alapuló bérrendszerről, valamint a társasági Kollektív Szerződés módosításáról is. Az erről szóló dokumentumokat tegnap ugyancsak aláírták a felek.
Bérmegállapodás
A most aláírt 2005-re vonatkozó bérmegállapodás értelmében a MÁV Rt. 9,5%-os keresetfejlesztést hajt végre, amely magasabb, mint a várható nemzetgazdasági átlagos béremelés. A 9,5%-os keresetfejlesztés két tételből áll össze. A MÁV Rt. elfogadta az Országos Érdekegyeztető Tanács 6%-os átlagos bruttó keresetnövelési ajánlását. Ezen felül a további bérnövekedés annak az eredménye, hogy 2005-ben 3,5 %-os mértékű reformprémiumot biztosít a munkáltató. A 2004. évi reformprémiumot a vasúttársaság 2005-től alapbéresíti, amelyet a megállapodás értelmében úgy hajt végre, hogy az érintett munkavállalók esetében egyszeri, 3,19%-os mértékű alapbéremelést eszközöl. Ezzel a MÁV Rt. teljesítette a szakszervezetekkel 2002-ben kötött négyéves megállapodás egyik legfontosabb elemét. A MÁV Rt. a béremelés fedezetét az üzleti terv szerinti bérköltségből gazdálkodja ki.
Az aláírt megállapodás és a MÁV bérstratégiájának eredményeként a jövő évtől teljes körűen életbe lép a munkaköri értékelésen alapuló besorolási és bérrendszer. Ezzel - 1999 után először - mind a munkaadó, mind a munkavállalók számára újra átláthatóvá, szabályozottá válik a társaság bérrendszere.
A mostani bérmegállapodásoknak megfelelően a MÁV Munkaköri Kategóriákhoz zárt személyi alapbérsávok tartoznak, amelyek alsó értékeit minden vasutasnak meg kell kapnia. Ezen túl a 6-13-as munkaköri kategóriák esetében alanyi jogon történik az alapbéremelés, amíg a 14-17. munkaköri kategóriák esetében az egyéni teljesítmények figyelembevételével a munkáltató differenciálási lehetőséggel élhet az alapbéremelés mértékét illetően. A MÁV Rt. a 2005-re szánt bérfejlesztési források 0,5%-át fordítja az évközi béremelésekre.
A bérmegállapodás értelmében alapbéresítésre kerül több más költségtérítés és pótlék, így a már említett reformprémium mellett az úgynevezett telephelyen kívül végzett munka költségtérítése és az építőipari különélési pótlék is. Emellett a 2005-től az alapbér része lesz a csoportvezetői, a felsővezetéki járművezetői, a fűtési, az okmánykezelési, a pótkocsi vontatási, a rakodási, az autódarus, és a 30 órán túli foglalkoztatási pótlék is.
2005-től változik a MÁV Rt. Béren Kívüli Javadalmazási rendszere is. A MÁV Rt. vállalta, hogy 2005. évre is biztosítja a halálesetekre vonatkozó támogatásokat. Ez az összeg, jövőre 500 ezer helyett 560 ezer forint lesz. Munkabaleset esetére, pedig továbbra is él a KSZ szerinti biztosítás.
A MÁV Rt. a rendkívüli élethelyzetekhez kapcsolódó juttatásokra 2005-ben 80 millió forintot biztosít.
Jövőre a MÁV Rt. dolgozói számára egységesen, fejenként 150 ezerről 165 ezer forintra emeli a Választható Béren Kívüli Javadalmazásokra felhasználható keretösszeget. A MÁV Rt. vállalta, hogy ezt a korszerű juttatást beemeli a Kollektív Szerződésbe. A bérintézkedések 2005. január 1-jén lépnek hatályba.
MÁV Rt. Kommunikációs Igazgatóság
2004. december 22.
Számítógéppel segített vezénylés több helyen is működik, de ettől még nem kellett elbocsátani sem a vezénylőt, sem a felvigyázókat.
A MÁV-nál a közelmúltban, a jelenben és a jövőben jó néhány új számítógépes rendszert vezettek be/vezetnek be/fognak bevezetni. Többek között Humán Adatbázis Rendszert, Humán Irányítási Rendszert, meg mindenféle más szart. Ezek annyiban hasonlítanak egymásra, hogy egyik sem tud kommuikálni a másikkal, sőt: nem képes olyan adatot kiköpni magából, amit valamelyik másik használni tudna. Ezért megfizetünk egy csomó embert, akik konvertálgatják az állományokat, merthogy az egyik rendszer adataival a másiknak dolgoznia kellene...
Talán az előnye lesz, hogy egy nagyobb állomáson, ahol sok embert vezényelnek, addig keres, ameddig nem talál minden beosztásra embert. Kellemetlen, amikor vezénylés-technika miatt nincs valakinek leváltója, mert pl. egyszerre két helyre osztották be.
Ilyesmi kérdéseim lennének nekem is. Mi lesz ebben az adminisztráció megtakarítása, ha a gép vezényel, ezt kiküldik a végrehajtáshoz, hóközben meg állandóan küldik, hogy XY betegre ment és ezzel együtt legalább 3 fő vezénylése meg is változik azonnal.
Állítólag ez az adatközlés kerül majd a humánszolgáltatóhoz, aki "ezt" továbbküldi a bérszámfejtőnek. Nem tudom tényleg ez a tervezet? Akkor ebben a láncban megint mi az adminisztráció csökkentése?
Egy Érdekes írás a PVDSZ Nyilt vonal c. ujságjának legujabb számából:
Jegyeladó forgalmisták
Lapzártánkig nem született egyezség a személy és számadó pénztárosi feladatokat eredeti munkakörük ellátása mellett ellátó forgalmi szolgálattevők díjazásáról. Mint ismeretes szakszervezetünk egész évben folyamatos erőfeszítéseket tett az érintett forgalmistákat ért méltánytalanság megszüntetése érdekében. Tény, hogy a MÁV-nak soha nem sikerült egységes és megnyugtató megoldást találni e tevékenységre,de a nyár óta megfogalmazott álláspontja – miszerint „belefér a munkaidejükbe és kapják a 2 % jutalékot” – tarthatatlanságára talán rádöbbentették a szakszervezeti felszólamlások. Sajnálatos, hogy félév óta csak most, december közepén hajlandó számba venni a forgalmisták által kezelt pénztárak bevételét és megoldást keresni egy elfogadható jutalékolási rendszerre. A PVDSZ álláspontja, hogy az érintetteknek személyi alapbérük 10-15 százalékának megfelelő többletdíjazásban kellene részesülniük. A megoldás megtalálásában szakszerveztünk kész az együttműködésre. Enzsöl
A hír érdekes. De lenne pár kérdésem. Egy dolog, hogy elkészíti a havi / kéthavi vezénylést. Persze ezeket csak az alapján tudja elkészíteni, amiket a vezénylőtiszt beletáplál. De hogy oldja meg azt a problémát, ha valaki megbetegszik, vagy bármely más ok miatt nem tudja ellátni az adott szolgálatot? Ha már itt tartunk: bérszámfejtés. Pl. hogy lesz az átvezénylés vezetve, hiszen a számítógépet nem írhatjuk alá? :-)
Hozzáértők! Igaz a hír, hogy a MÁV 2005. 07. 01-től bevezet egy SAP rendszer nevű számítógépes programot, ami vezényelni fog, bérszámfejteni, szabadságot nyilvántartani, és minden más egyéb adatot. Mit még?
Akkor nem lesz szükség vezénylőre, a végrehajtó szolgálatnál semmilyen adminisztratív munkaerőre, sem papírra, mivel minden a gépben lesz?
Van köztünk olyan, aki benne van vagy közel van a program beindításában, részleteiben?
HOzzáértők! Igaz a hír, hogy a MÁV 2004. 07. 01-től bevezet egy SAP rendszer nevű számítógépes programot, ami vezényelni fog, bérszámfejteni, szabadságot nyilvántartani, és minden más egyéb adatot. Mit még?
Akkor nem lesz szükség vezénylőre, a végrehajtó szolgálatnál semmilyen adminisztratív munkaerőre, sem papírra, mivel minden a gépben lesz?
Van köztünk olyan, aki benne van vagy közel van a program beindításában, részleteiben?
Ja, ha igaz akkor az én fizum egy hónap alatt kb 25 %-kal emelkedik.
Először rájöttek, hogy alulfizetett diplomás vagyok, majd most ezzel az új bértáblával. Most nagyon boldognak érzem magam. Közel húsz év után a fizetési kategóriám legalsó szintjén lehetek. Szerintetek örüljek vagy nem?
Szerinted a gyakorlati időt és a végzettséget figyelembe veszik a bérmegállapításnál,mint ahogyan azt ígérték?Mert ha nem,akkor sikerül újra egy nagyon igazságtalan rendszert létrehozniuk!
Akinek effektíve nagy az alapja, az olyan nagy fizuemelésben ne reménykedjen.
A tace-pao úgy szól, hogy akinek az alapbére a 9,5%-os béremeléssel együtt sem éri el sávminimumot, annak emelnek a minimumig. Aki viszont a sáv közepén van, az csak 9,5-et fog kapni. Ezen felül lesz még differenciált béremelésre lehetősége a munkáltatói jogkört gyakorlónak (még 1 pofapénz) 2% erejéig.
Az egészben az a buktató, hogy milyen MMK besorolást kap az adott munkakör. Pl. az árupénztárosok már most szentségelnek erőteljesen, mert az ő MMK-juk alacsonyabb lesz a jelenleginél. A XII. 15.-iki Kacsa Magazin Kompenzációs Mellékletében minden pöpecül le van írva.