Alaxejevics tanulmánya is azt mondja hogy fog menni. El kell takarítani onnan a kempinget mert nem odavaló! Sőt a végállomásépületet is visszacsinálnám eredetire és max egy büfé lenne benne. Ha jól látom a 1079 hsz-odba betett kép szerint elegendő a hely hogy busz meg tudjon fordulni, tehát lehetne a felső végállomásig járatni valamit, ha a turistajelzések oda lesznek víve akkor lesz aki felmenjen odáig, már csak önmagában a szurdok hangulata miatt is. Én a trolit se vetném el középtávon mint környezetkímélő olcsóbb megoldás. Ezt is ugyan úgy meg lehetne csinálni maszekba ahogy a vilit, csak nem kell vágányt építeni, viszont ami pénzt a vágányépítésre költenél az elég lenne a felsővezetékre, a kiépült infrastruktúra, oszlopok kábelek később villamoshoz is használható. Kerületi önkormányzat vagy maszek, ill akár a kettő együtt, kiépítené a felsővezetéket, ehhez adott a bkv villamos infrastruktúrája tehát onnan vinnék fel a 600v-ot. Vennének külföldről használt trolikat amiket felújítanának, vagy buszokat alakítanának át (szegedi példa), a virányostól vagy akár a szépilonától járna a troli, igaz h külön jegy meg bérlet kellene rá, de legalább megépülne, mert a fővárosra lehetne várni az idők végezetéig...
Nem fog menni. A hanyatlás már a harmincas években megkezdődött. Ezt némileg ellensúlyozta a libegő.
De a hetvenes évektől nagy idő telt el, teljesen más vilégban élünk.
Akkor nagyon kevés kocsi jutott egységnyi főre a maihoz képest. Sokkal kevesebbet utaztak szerte az országban, és főleg külföldre. Egész egyszerűen nem kényszerülnek rá az emberek annyian odamenni mint 30 évvel ezelőtt annyival több választásuk van ma.
A kirándulásnak inkább a hegytető alkalmas, nem véletlenül van tele sétálókkal a hegygerinc. Ehhez a libegő még jó, de utána az a betongödör alkalmatlan erre. Nincs hova vezessen út onnan igazában.
A végállomás már a hetvenes években is kietlen volt. Emléxem, jópárszor voltam. Bezárása után még emléket is hoztam onnan 76-ban. Egy üres fémdobozt. Odaadtam a kempingnek.
Max a libegőig lenne érdemes visszaállítani a vágányokat szerintem.
Legelőször szerintem a hely turistaközpont jellegét kellene valahogy visszállítani. Tehát én a helyetekben nem 1-2 megállós hosszabításokért, részleges visszaállításért verném az asztalt, hanem a tájvédelmi körzet/természetvédelmi terület eléréséért valamint hogy a szurdok kompletten a megállóépülettel és a korabeli műtárgyakkal legyen műmlék, és hogy az önkormányzat sajátítsa ki a kempinget! A turistajelzéseket irányítsák vissza a szurdokhoz! Ha ezek megvannak csakis akkor kezdenék neki a vonal bármilyen visszépítésének!
Egy ilyen rövid szakaszra ami ez a viszonylat volt, szvsz olcsóbb a robbanómotor, különösen igaz ez annak fényében hogy csak turistaidőszakban érné meg járatni, oszlopokat állítani, erősáramú kábelt fektetni szerintem nem éri meg, az legalábbis biztos hogy ezzel sokkal többe kerülne a visszaállítás. Míg egy robbanómotoros üzemnél csak a vágányok kiépítését kell fizetni, meg a járművek átalakítását. Ja és ha nincs felsővezeték akkor engedély is kevesebb kell, ezzel is kevesebb pénz.
"Kezdetben egyvágányú kitérős pályát építtetnék,(a szurdokban 3 vágány lenne ahogy eredetileg volt, a korhűség miatt), és benzin/dízel/gáz üzemű villamos lenne, így lenne a legolcsóbb újraépíteni, aztán ha beindult a forgalom akkor lehet kétvágányúsítani villamosítani. Kocsik korabelik lennének, robbanómotorosra átépítve."
Na ne! Mitől lenne olcsóbb a benzin/dízel/gáz üzemű közúti vasút üzemeltetése? (Mert ugye ezt aligha nevezhetnénk villamosnak.) A nosztalgiakocsikat pedig nehogy már robbanómotorossá "modernizáljuk". A többi terved viszont üdvözlendő lenne, ha egyszer megvalósulna.
Én a következőkkel kezdeném: Természetvédelmi terület/Tájvédelmi közrzet kialakítása a szurdokban és környékén(ahol most a kemping van), az egész végállomás minden korabeli műtárggyal legyen műemlék. Ezekre hivatkozva az önkormányzat kisajátítja a kemping területét. Első lépésnek a terület kitakarítása a gaztól, akár társadalmi munkában. Turistautak a szurdok közelébe festése (ezt az ezzel foglalkozó egyesületek elintézik). A busz feljáratása a szurdokba ha meg tud ott fordulni, vagy továbbmenni, ha nem akkor a szurdokhoz legközelebb álljon meg. Emléktábla kihelyezése a vonalról, esetleg sínek kihelyezése a szurdokba mutatónak (természetesen úgy ahogyan régen volt) ezek lehetnek akár selejtezett sínek is. Korabeli útburkolat visszépítése. Korabeli felsővezetéktartó oszlopok visszépítése, ezek lámpaoszlopként funkcionálhatnának.
Több évtizedes távlatban elképzelhető a villamos visszépítése. Én a bkv-n kívüli üzemet preferálnám, működtesse a kerület, vagy egy vállalkozó. Kezdetben egyvágányú kitérős pályát építtetnék,(a szurdokban 3 vágány lenne ahogy eredetileg volt, a korhűség miatt), és benzin/dízel/gáz üzemű villamos lenne, így lenne a legolcsóbb újraépíteni, aztán ha beindult a forgalom akkor lehet kétvágányúsítani villamosítani. Kocsik korabelik lennének, robbanómotorosra átépítve.
A Nagyrét volt a népes tömegrendezvények helye céllövöldével, kis vidámparkkal, lacikonyhákkal. További attrakció volt a mozgólépcső amely az út szintjétől vitt föl az Úttörővasútig. A háza, az alagút ma is látható.
A tömeghez lényeges adalék:
Párthatározat rendelte el hogy május vagy június egy vasárnapján itt kell tartani az építők majálisát. Erre az érintetteknek "célszerű" volt elmenni. Iskolákat, üzemeket rendeltek ki kompletten. Feltételezem hogy "ők" állnak sorba.
Ennyi mindennel az 58-as villamos nem tudott versenyezni az 1958-60-as évek táján. Oda a párt keze nemigen tette be a lábát :-)
Azért tök jól néz ki, hogy sorba álltak a villamosért. Ma? Mindenkit fellökve elsőnek akar felszállni és rögtön az ajtónál állni. Aki lemarad, szídná, hogy miért nem jön a következő, miért ilyen ritka a járat... :S
Az alsó kép dettó nincs meg. :-P :-D (Azt hittem 87' körül még elég nagy kupi volt arrafelé, de ezek szerint akkor már full gázzal kemping volt.) Tök jó képek!
Ezeket a képeket NAGYON kérem küld el légyszi! :) (Mail címem publikus...) Pár éve foglalkozom már az 58 -as témával, minden izgi, ami idevág... :-) http://www.esnet.hu/~enterprise/ (Természetesen nem akarom kitenni, csak a magán gyűjteménybe kellenének... ;-) ) Köszi előre is!
Az indulásnál még minden rendben volt... ...de sajnos pár méterre a Szép Ilona kocsiszín után "pálya-elzáródás" miatt nem tudtunk továbbmenni... ...így aztán kénytelenek voltunk visszamenni :)))
Komolyan, ha áttolják Széchenyi-hegyen a gyermekvasútra, ott átállítják a tengelytávját és oda-vissza megjárják a János-hegyi állomást is..., egész megéri :-)))
A kínálat elég szerény, de végülis az árak nem is annyira borzasztóak. Főleg egy MÁV-os különvonat árához viszonyítva:) Egyébként a Fogas mióta megy a János-hegyre?:D