Budapesten 50db (papíron, gyakorlatilag 45db) Van Hool New A330 CNG is forgalomban van még, amiből 33db megy ki forgalomba munkanapokon. Hétvégén 7-8db.
A pesti Volános CNG-k szólók és nem csuklósok, Zalaegerszegen az AA-GL-eken felül még vannak NCE rendszámmal CNG kocsik (még ÉNYKK beszerzés, előző generációs Lion's City, 6 darab), illetve a BKV-nál még mindig járnak CNG kocsik (itt darabszámot hirtelen nem tudok).
Megpróbáltam összeszedni, hogy ma hány alternatív hajtású autóbusz fut közforgalomban itthon.
Feltételezve, hogy
- a mintegy 8 500 tagú hazai regisztrált autóbusz állományból csak a városi-elővárosi forgalomban résztvevő ~3.000 kocsi közt található nem-dízel hajtású, továbbá hogy
- ezen a 3. 000 tagú flottán belül a 140-re becsült kisvállalkozói üzemeltetésű állományban nincs alternatív hajtású busz utasforgalomban
- hagyományos hibrid hajtású Kecskemét 25 db Mercedese és Budapest kivonta a Van Hoolokat. míg a sűrített földgáz üzem 3 városi közlekedési társaságnál, illetve a Volánbusznál 4 körzetben működik
Következzék a Ver 1.0.
Üzemmód Helyszín Midi Szóló Csuklós Összesen
Hibrid üzem Kecskemét - - 25 db 25 db
CNG üzem Miskolc 6 db 40 db 35 db 81 db
Nyíregyháza 36 db 5 db 41 db
Kaposvár 25 db 15 db 40 db
Volánbusz Szeged- 10 db - 10 db
Zalaegerszeg 39 db - 39 db
Szolnok 40 db - 40 db
Budapest - 75 db 75 db
LNG üzem -
HÜC üzem - Összes nem elektromos: 8 helyszín 6 midi + 190 szóló + 155 csuklós= 351 db
Összes elektromos: 10 helyszín 26(?) midi + 158 szóló + 0 csuklós= 184 db
a BKK szervezésében a . a BKV kb. 1049 autóbuszt üzemeltet, - az ARRIVA kb. 449 autóbuszt futtat a fővárosban.
Vidéki városaink közül : - Miskolc kb. 148 db, - Debrecen kb.168 db, - Kecskemét kb. 75 db, - Pécs kb. 193 db, - Kaposvár kb. 43 db, - Veszprém kb. 51 db, - Szombathely kb. 34 db, - Tatabánya kb. 42 db
Hát az ilyen kis cégek pont ideális terepet jelentenek a használt buszok üzemeltetésére: nem kell nagy (egységes) flotta, alacsony futásteljesítmény, fix személyzet, stb és egy 10-15 éves busz jóval olcsóbb, mint egy zsír új (még ha magyar is).
Most például az Isaszegen nemrég forgalomba állított használt midi Van Hool testvérét kb két millió forintért hirdetik, míg egy új, kisebb befogadóképességű elektromos Ikarus szerintem alsó hangon 80 milla lenne - a negyvenszeres(!!!) vételár különbség megérné?
Egyszer már városi bontásban szóló / csuklós leosztást is csináltunk...
Az "Egyebek" klubnak nem tagja az ITK? Csak üzemeltetik Debrecen és Kecskemét önkormányzati tulajdonú buszait? Nekik csak úszásoktatás transzfert és Fehérvárt szolgáló saját buszaik vannak?
Például folyamatos a selejtezés ami egy természetes folyamat.
Nem ennyire folyamatos az új járművek beszerzése a helyi, városi flottákba.
Vannak nagy dömpingek a városi beszerzéseknél is, elsősorban a nagy cégeknél.
A legrosszabb helyzetben a kicsik vannak.
Náluk ugye alig van 10 év alatti autóbusz.
Majdnem minden kocsijuknál ők még csak nem is a második tulajdonosok/használók hanem a sokadikok.
A mindenkori kormányzat jó 30 éve hirdeti (mindegyik), hogy célja a kis és közepes hazai vállalkozások támogatása.
Az elmúlt 30 évben egyetlen pályázatot se írtak ki, kicsi (max. 9 busz alatti) cégek, helyi járatú autóbusz beszerzésének állami támogatására.
Pedig itt, ebben a szegmensben labdába rúghatnának a hazai autóbusz gyártók is.
Még a kicsi buszgyártók is.
Még talán azt se kell megkövetelni,, hogy végig alacsonypadlós legyen az a szóló busz, vagy városi midi busz, amiből 100-120 db-t - állami támogatással - sec.perc alatt felszívna a hazai piac.
** = az egyebek = Miskolc, Debrecen, Kecskemét, Pécs, Kaposvár, Veszprém, Szombathely, és Tatabánya. Már ha nem hagytam ki valakit ?
**** = Kicsik = van kb. 40-60 település, hol város, hol falu ahol sok-sok magánvállalkozó, jellemzően 2-8 db autóbusszal helyi járatot üzemeltet a városi önkormányzat részére.