Féktárcsa, -pofa (-betét) cseréhez találtam a Youtube-on Autodoc-videót (bár itt erre nem kíváncsi senki). Egyben lecseréltem a fékfolyadékot is (2017-es első Leaf, lassan két éve az enyém - meg a banké), mert ugye illik kétévente cserélni.
(Előző, OFF-autóban öt év után cseréltem - előttem meg ki tudja ki és mikor - igen-igen randa volt a folyadék, ami kijött a légtelenítő csonkon - vagy minek is hívják végülis.)
Itt, a hétéves Leafen az egyik légtelenítő csavart alig tudtam kicsavarni, és a maradék három tekeréséhez is kellett egy kis erő, tehát a csavar cseréje szerintem nem butaság. (Mert ha beleszakad a csavar, akkor lehet fejet vakarni. Volt már, nem kívánom senkinek.) A folyadékon nem látszott különösebb használat, de érezhetően javult a fék, kevésbé lett "rugalmas a pedál".
Nem írom le, mert előttem ketten is megtették. A lényeg, hogy nem lesz levegő a rendszerben, csak a folyadék megy át rajta. Az autodoc leírás is hülyén írja le, mert légtelenítést ír, a folyadék engedése helyett és ez félreérthető.
Hozzánemértés okán te úgy képzeled ezt, mint egy motorolajcserét. Nagyon nem így működik.
Légtelenítő csavar a fékfolyadék cserekor a régi folyadék ürítésére szolgál. Minden keréknél van egy, az a kört ágat engedi ki.
Féktartály felől tápláljuk a rendszert friss folyadékkal és minden keréknél a csőrendszerben lévő régit ezzel hajtjuk ki. A táplálás lehet spéci szerszámmal, vagy a fékpedál nyomogatásával. Ha nem hagyjuk lefogyni a féktartályt akkor nem kerül bele levegő.
Légtelenítő csavar a fékrendszer JAVÍTÁSAkor az esetlegesen bekerülő levegő kiengedésére szolgál. Közben sok fékfolyadék is távozhat.
Egyes típusoknál ahol olyan rendszerű az ABS vagy megfelelője ott szoftverből is kell elektromechanikus szelepeket nyitni, hogy minden zegzugból kihajtsuk a régi folyadékot. Nem elengedhetetlen, de célszerű.
Alapnak ennyi is elég, így már megérthető, hogy nem a mérnök volt a hülye.
Aki hajlandó volna az elektromos autók elfogadási hajlandóságát és a vásárlási szándékot vizsgáló kérdőívet kitölteni egy tudományos kutatáshoz, Ő jelezné kérem, hogy elküldhessem számára a 10-15 percet igénybe vevő kérdőívet?
Nem kell ha géppel cseréled. Csak akkor ha hagyományosan pumpálós módszerrel. A fékolaj tartályra rácsatlakoztatják a gépet, a keréknél meg a légtelenítőre és át tolják rajta az "olajat", aztán a következő keréknél ugyanez, amíg mind a négy keréknél át nem engedtél annyit hogy már bőven az új folyadék jön a csövön. Biztos módszer és gyors, kb 15perc az egész csere és nem lesz levegős, mivel nem jut be a rendszerbe sehol levegő. Jó cucc, nem érdemes hagyományos módszerrel cserélni.
Akkor a légtelenítő csak azért van, mert túl sokat rendeltek a gyárak, oszt valahova be kellett szerelni. Más ötletem nincs.
De mondom, én elengedem a témát. 2 évente megfejnek 5 doboz cigi árára, túlélem. Van aki 5 év után cserél, van aki 10, meg van a szomszéd, aki soha. Ő is _tudja_, hogy jó az, jobban ért hozzá bárkinél.
A kiánál annyi szívatás van hogy valamiért km-hez is kötik. Nem tudom így van-e még, de reptéri transzferes srác mesélte hogy félêvente cserélgetik neki mert letelik a km, pedig még nem öregedett meg a folyadék. Főleg hogy alig fékez a rekuperáció miatt.
Bár most rákerestem, van légtelenítő szelep, nem mondanám, hogy nincs ott levegő, pláne cserekor.
De nem erre gondoltam, vw-nél rémlik valami "program", amin végig kell menni. De rémlik szint.
A mérésre visszatérve, de utoljára, aki méri a folyadékot, hol teszi? Mert ahogy Kígyó is írta, nem a tartályban lesz a gáz vele. Életszerű, hogy valaki a féknél, abs-kockánál vesz mintát, x időt elszórakozva, ahelyett, hogy a nem túl drága cserét megejtené? Ennél nagyobb átbaszások vannak (ha ez az), én ezt elengedem. A levegőszűrő-csere pl. anyagilag is nagyobb.
Lehet, de ha előírják, akkor ez van. Mondhatom úgy is, ha telik majomra, telljen banánra is. Ha új autót akarok, garanciával, akkor bele kell kalkulálni a költségét. Ami mondjuk annyiból gáz, hogy ha jól emlékszem, sok helyen már nem olyan egyszerű a légtelenítés >§nem olcsó. Bár éppen én írtam, Kiánál 15 e-be belefért az is a szomszédnak.
Hibátlan volt a fék és a folyadék is ami lejött belőle, híg folyós, csak a színe volt sötétebb. Teljesen újszerű még minden a féknél is meg az egész autón mindenhol. 18e km és végig tető alatt állt, esőben hóban kb sosem használva.
Azért szar amikor be esik a pedál nagy fékezésnél.
GT-R-nél volt ilyen nekem egyszer, Hring-en. Célegyenes végén 240-250-ről kellett fékezni, a pedál eltűnt, de ott alul azért fogott egy kicsit a fék. Meg váltogattam vissza és jött a 180fokos kanyar amit normál esetben 70-nel kezdesz kb, abba 130 körül rántottam rá a kormányt, némileg csúszott de elfordult, különben jött volna a gumifal az egyenes végén. 1-2 éves Motul RBF660 volt benne max 3-4e km-rel. Utána megint csere, új fékbetétet is kapott mert a vadi új hawk DTC70 kb elégett, Cabotech XP12 jött megint az volt a legjobb neki, vízpára befecskendezős hűtéssel, onnantól nem volt baj a fékkel.
Mindenesetre azért utcai körülmények között nagyon szarnak kell lennie a fékfolyadéknak hogy be tudjon esni a pedál felforrás miatt.
Igen a 80e km nevetséges, szerencsére nincs sok baj velük.
+1
És igen, azzal is egyetértek, hogy ez a kötelező szervíz körüli parasztvakítás egy ev-nél csak a pénzlehúzásról szól. Szerencsére a Tesla modellje ebben jó. Nem szab feltételt a garanciának ebből a szempontból. A lúzer manuálban, és az appban is le vannak írva az ajánlások, hogy mit mikor javasol ellenőrizni, cserélni. Pl pollen szűrőt 30k km után cseréltem. Megvettem, és saját magam kicseréltem. Tudom hogy valóban ki lett cserélve, és ki lett takarítva, és nem fizettem ki az autóalkatrész cserélő jómunkás ember vagy 40-50 ezres óradíját. Ha meg valami valós problémád van, az appból kérsz szervíz időpontot, oszt jónapot.