Keresés

Részletes keresés

molnibalage Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15882

Egyik képen sem látom sajnos. Te vagy az első, aki ilyet említ. Még, ha egyébként igaz is, nem flottszintű képességről van szó, Afganisztánban levő gépek lehet, hogy utólag kaphattak ilyet, de a VSz Európában használt egyetlen 21-én sem volt soha tudtommal.

Előzmény: photoarcheology (15861)
molnibalage Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15881

Az első  manőverező légiharcra alkalmas rakéta. A problémám az vele, hogy egyszerűen túl kicsi mérete. Nevetségesen kicsi harci része van és a HMZ-je meg szintén az a kategóira. Kis magasságon 0.9 táján gyakorilatilag 2 km vagy még annyi sem keményem manőverező cél ellen hátsó féllégtérből indítva.

Előzmény: gaunt (15859)
Hpasp Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15880

Hagyjuk már ezt...nem dobtak ők atombombát senkire,...részt vettek egy képzésen és ennyi.

 

Én egy 'civil' vagyok, aki baráti beszélgetés során jutott az alábbi információkhoz, közel 40 éves történet, az érintettek szívesen beszélnek róla, amennyiben az érdeklődés szakmai és nem bulvár szenzációhajhász. Csupán annyit kértek ne pörögjön a nevük a net-en...

Amúgy biztos vagyok benne, hogy Hpasp 'kolléga' rendelkezik olyan kapcsolatrendszerrel, hogy néhány nap alatt nélkülem is eljusson az egyik illetőhöz. Ha még meg nem tette :)

 

Én csak véletlenül kerültem ebbe (a lérak jobban érdekel), viszont "hadsz" kutatja a magyar nuki témát.

Bár itt a kör összeér.:)

Előzmény: photoarcheology (15874)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15879

log in most :)

Előzmény: Hpasp (15878)
Hpasp Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15878

Wow, emilt olvasol?

Előzmény: photoarcheology (15876)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15877

És a kapcsolók 'doboza' a kabinkereten(szintén tököli bis):

Előzmény: Hpasp (15875)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15876

Az a bizonyos spec-pilon az egyik tököli MiG-21bis-en:

 

Előzmény: Hpasp (15875)
Hpasp Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15875

Csak hogy klasszikust idézzek...

 

"... a pápai és taszári MiG-21bisz-ek bizony rendelkeztek a szükséges vezetékezéssel. 1978-ban 4 pilóta és egy hajózó a repülőfőnökségtől Bjarozában (jelenleg Fehéroroszország területén) elvégezte a speciális képzést, gyakorolták az atombombák különféle célba juttatási módjait. 1984-ben kiadtak egy korlátozott, 11 példányban megjelent 17 oldalas szakutasítást a MiG-21bisz típushoz, benne a speciális fegyverekkel történő gyakorló illetve harci alkalmazás leírásával. Szintén erre az időszakra esik, hogy a megkaptuk a póttartály helyére függeszthető atombombák rögzítésére szolgáló tartósíneket. Ezeket a konzolokat - csakúgy, mint a pilótafülkében található kapcsoló paneleket - azonban soha nem szerelték fel a gépekre, hanem az isaszegi Repülőműszaki Anyagraktárban tárolták."

Előzmény: photoarcheology (15872)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15874

Hagyjuk már ezt...nem dobtak ők atombombát senkire,...részt vettek egy képzésen és ennyi.

 

Én egy 'civil' vagyok, aki baráti beszélgetés során jutott az alábbi információkhoz, közel 40 éves történet, az érintettek szívesen beszélnek róla, amennyiben az érdeklődés szakmai és nem bulvár szenzációhajhász. Csupán annyit kértek ne pörögjön a nevük a net-en...

Amúgy biztos vagyok benne, hogy Hpasp 'kolléga' rendelkezik olyan kapcsolatrendszerrel, hogy néhány nap alatt nélkülem is eljusson az egyik illetőhöz. Ha még meg nem tette :)

Előzmény: alvin (ex JHE) (15873)
alvin (ex JHE) Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15873

Nem túl szerencsés még privátban sem küldözgetni neveket elérhetőségekkel... Gondolod az illetők hozzájárulnak?! 

 

Üdv.!

Előzmény: photoarcheology (15872)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15872

1978-ban volt kint a Szovjetunióban néhány MiG-21 pilótánk speciális képzésen(privátban szívesen átküldöm a neveket, elérhetőségeket). A 927.ezrednél repültek, dobtak is gyak. 'specbombát' a különféle eljárásokkal. De aztán itt megállt a sztori, jellemzően a géppárjuk sem tudta hol jártak és mit sináltak...

Előzmény: Hpasp (15871)
Hpasp Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15871

és akkor a MiG-21Bisz nukleáris csapásmérő képességről még nem is beszéltünk...

:)

Előzmény: Hpasp (15870)
Hpasp Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15870

Hmmm...

... az alább említett könyv (~200 oldal) elemzi a MiG-21Bisz - MiG-21MF - Mirage-IIIC - F-4 légiharc manővereit (egyes, géppár, raj, század szinten), melyik gép ellen mivel van esélye a Bisz pilótának, stb...

...pl:

 

Előzmény: photoarcheology (15869)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15869

" manuálok... "

 

Csak egy jellemző részlet:

Legelső MiG-21bis átképzés a Szovjetunióban. A '21bis harci alkalmazásához létezik egy manual, taktikai ajánlások, manőverezés a hajtómű CsR üzemmódján, részletesen taglalja a lehetőségeket pl. vs slatted F-4E, paraméterekkel, manőverek rajzaival stb. Ez a manual járt a pilótáink kezében odakint.

 

Az itthoni képzési rendszerbe ez nem(sem) került bele...

 

 

Előzmény: Hpasp (15867)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15868

Nyilván nem kérdezgettem végig három ezred veteránjait, mondhatod, hogy durván általánosítok.

 

Konkrétan az alábbi orosz gyakorlat leírását küldtem át három éve néhány pilótánknak, közülük ketten az első szovjet átképzéstől '89-ig repülték a bis-t. Válaszaikban ott a lényeg:

 

" Nem használtunk ilyen lőszert "

" Még csak hasonló feladatokat sem repültünk..."

 

'79-től rendszerben állt a MiG-23MF Pápán. Elvileg meg volt a lehetőség a 21-esen repülő állománynak, hogy BVR képességű 'ellenfél' ellen gyakoroljanak. Sosem valósult meg hasonló, még csak alapvető DACT, 1 v 1('21 v '23) feladat sem került bele a képzési rendszerbe...

 

" PRL-AM-GS-23 Rádiólokátor Elleni Gépágyú Lövedéket elvileg kellett hogy ismerjék a MiG-23MF pilótáink. "

Adódik a kérdés:

Tudsz olyan realisztikus gyakorlatról Magyarországon, amikor ezt a lőszert -23MF alkalmazta pé- a 'lérak' ellen?

Előzmény: Hpasp (15867)
Hpasp Creative Commons License 2014.07.13 0 0 15867

Három évvel ezelőtt hallottak róla először :)

 

Pedig csak el kellett volna olvasni a magyar nyelvű manuálokat...

"MiG-21Bisz Módszertani segédlet a harci alkalmazásához"

... ez pl 1982-es kiadású.

 

Szóval nem hiszek neked :)

Előzmény: photoarcheology (15864)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15866

" MiG-21bisz vs tetszőleges NATO gép (F-15, F-16, etc) a '90-es évek végén beszélgetéshez csak egy adalék. "

Némi további adalék, amerikai tesztpilóták véleménye:

 

Steve Davies - RED EAGLES
http://www.google.com/books?id=6yJ8g...page&q&f=false

page 289. >

" The MiG's slow speed capability was incredible, but not as good as that of the F/A-18...."

" Phelan explained what "treeing" someone meant:

You treed someone by getting them to run out of airspeed so that they could no longer pull a loop. If they tried to, you knew they would fall off to either side, or they would bob their noses up and down. The Soviets had a terrific airplane in the MiG-21. Hands down, I could kill anyone other than an F-16 or an F/A-18 in that airplane. The F-16 could fly over the top of me and get in behind and the F/A-18 had even better low-speed handling. As for the others, I would do the tree. Taking the F-14 as an example, I would try and get them to go vertical a couple of times and then park right behind them. "

page 295.:

" I had just treed this F-15 and am pulling up right behind this guy with less than 100 knots of airspeed. All of a sudden, this huge F-15 just starts falling back down towards me, out of control. He had completely run out of airspeed. "
" back on the ground the Eagle pilot told to Phelan: I got lost in myself. For a minute I thought I was fighting a real MiG."

page 288.:

" As part of PEACE PHARAOH(1979), Egyptian pilots had been trained to fly the Phantom in the United States, and Larsen was one of the IPs:"

" One day we went out and as part of some F-4 advanced handling sorties, I showed him slow loops, entered from only 350 knots when the usual minimal entry speed was 500 knots. The F-4 would flop about at the top, and the maneuver was kind of prohibited. I asked him what he thought. He told me he could do the same maneuver in the MiG-21 with only 275 knots of entry speed. "

 

Nálunk egyszerűen tilos volt ezen sebességtartományoknak még csak a közelébe is 'lemerészkedni'...

Előzmény: Hpasp (15843)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15865

" A volt PG-s Dózsa György  berepülő pilóta szerint a 21-est el lehetett vinni fegyverzet nélkül 31-32 fokig is, de afellett bármiféle külső függesztéssel az igen rövid élet és az árnyékvilág gyors meglátogatását vonja maga után. A 31-32 fokkal is repülni az a kategória, ami nem a mezei pilótára jellemző dolog... "

 

 

Román Lancer, aerodinamikailag azonos a mi MF-einkkel.

Előzmény: molnibalage (15842)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15864

Három évvel ezelőtt hallottak róla először :)

Előzmény: Hpasp (15863)
Hpasp Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15863

 Jó példa erre pl. a dipól-lőszer a 21-eshez. A mi pilótáink sosem hallottak róla

 

Dehogynem :)

Előzmény: photoarcheology (15860)
Hpasp Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15862

PRL-AM-GS-23 Rádiólokátor Elleni Gépágyú Lövedéket elvileg kellett hogy ismerjék a MiG-23MF pilótáink.

Előzmény: photoarcheology (15860)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15861

Ezen a képen jobban látszik:

Előzmény: photoarcheology (15860)
photoarcheology Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15860

" A helyzet nem ennyire egyszerű, mert az F-104 gépeken lehetséges, hogy volt infracsapda míg a MiG-21 egyetlenegy változatán sem volt. "

 

Már hogyne lett volna - 'АСО-2И' típusnéven

Még az afgán MF-ek és bis-ek is ezzel repkedtek, a szovjet ezredeknél pedig a háborús készleten volt.

Végtelenül egyszerűen adaptálható volt, a startrakéta függesztési pontjaira klikk-klakk, és ennek vezetékrendszerét, kabin-kapcsolóit használta a működtetéshez. A képen egy afgán 21-esen látszik:

http://s2.postimg.org/68g73nn4o/image.jpg

 

Ivánnál több 'dolog' nem repkedett békeidőben, amit a III.VH-ban elővettek volna.

A mai napig jönnek elő eddig ismeretlen adatok. Jó példa erre pl. a dipól-lőszer a 21-eshez. A mi pilótáink sosem hallottak róla, míg a szovjetek gyakorló légiharcban is alkalmazták. Pl. Mari(Sovit 'Top-Gun') 1985, a berezai ezred MiG-21bis-ei a helyi MiG-23-aok ellen:

 

Конец мая-начало июня 1985г.Мары-1.Проверка 927иап.
Свободный воздушный бой звена.Ведущая пара:командир полка-замполит.Ведомая пара:зам.командира-ст.штурман."Противник"-пара МиГ-23 местной авиагруппы.
План боя был разработан в трёх вариантах,в зависимости от построения боевого порядка "противника".
Сходились на встречных курсах.Пара "противника"разомкнулась по фронту с интервалом 2-3км.Командир определил :"Вариант №2".
На дальности до "противника" 30-35км командую :"Маневр".
Ведущие пар из пушки ГШ-23 отстреливают снаряды с диполями.После отстрела - разворот на 180*,ведущая пара вправо,ведомая-влево.Высота 1500-1800м."Противник" идёт выше.
Наблюдаю за сближением.На дальности 15-20км - "Маневр".Отстрел ИК-ловушек АСО-2И и переворот.На выходе в горизонт ведущей паре:"Цель слева под 45,дальность 3" - "Наблюдаю,атакую". Ведомой паре:"Цель справа под 45,дальность 3" - "Наблюдаю,атакую"

Előzmény: molnibalage (15858)
gaunt Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15859

Ez mondjuk igaz...

 

Egyébként szerinted az R-60 mennyire lett volna hatásos? Én azt szűrtem le, hogy bár nem ér fel a nyugati rakétákkal, de azon kevés szovjet repülőgépfedélzeti rakéták egyike amelyik már egész használható volt.

 

 

 

Előzmény: molnibalage (15858)
molnibalage Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15858

A helyzet nem ennyire egyszerű, mert az F-104 gépeken lehetséges, hogy volt infracsapda míg a MiG-21 egyetlenegy változatán sem volt. 1982-ben láthattuk, hogy az Lima AIM-9-es mennyire jól indítható szemből. A megközelítési fázisban iszonyatos mészárlást tudtak volna rendezni azok a gépek, amiken volt AIM-9L vagy AIM-9S. Az AIM-9S az M butított változata volt IRCCM nélkül, de olyan gépek ellen, ahol nincs infracsapda oda IRCCM sem kell...

 

Nem véletlenül terjedt el viharos sebességgel az AIM-9L/M szinte minden NATO/US gépen mikor a 4. gen orosz vadászok felbukkantak.

Előzmény: gaunt (15856)
molnibalage Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15857

A "konyhai mosogató taktika". Egyszerűen szükség volt midenre, amit képes lett volna bombázni. Nem véletlen, hogy a Hidegháború vége után ezeket szórták ki először.

Előzmény: Hpasp (15855)
gaunt Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15856

Ez érdekes

 

Akkor ezek szerint az NSzK-s gépek ellen komoly esélyük lett volna a MiG-21-eseknek. Sőt, WVR esetén még az olaszok ellen is.

 

Arra mondjuk kíváncsi lennék, hogy mire mentek volna a MiG-23-asok, BVR képességük ugye inkább csak elméleti volt, közelharcban meg határozott hátrányban voltak szinte mindennel szemben, talán kivéve a Starfightert.

Előzmény: molnibalage (15852)
Hpasp Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15855

Köszönöm.

 

Másik kérdésem...

...'89-ben a NATO ellenünk szánt pár szubszónikus géppel szerelt bombázó alakulatot.

 

Luftwaffe, 1. Luftwaffendivision

- Jagdbombergeschwader 44, Leipheim

 - 1. fliegende Staffel

   21 Alpha Jet

 - 2. fliegende Staffel

   21 Alpha Jet

 

- Jagdbombergeschwader 49, Fürstenfeldbruck

 - 1. fliegende Staffel

   21 Alpha Jet

 - 2. fliegende Staffel

   21 Alpha Jet

 

Esercito Italiano, Prima Regione Aerea

- 2º Stormo "Mario D'Agostini",Treviso

 - 14º Gruppo Caccia Bombardieri Ricognitori

 - 18 G-91R

 

- 8º Stormo "Gino Priolo", Cervia

 - 101º Gruppo Caccia Bombardieri Ricognitori

 - 18 G-91Y

 

- 51º Stormo "Ferruccio Serafini", Istrana

 - 103º Gruppo Caccia Bombardieri Ricognitori

 - 18 G-91R

 

Ezeknek reálisan mi céljuk lehetett WW3 esetén?

 

Előzmény: molnibalage (15854)
molnibalage Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15854

Már a '80-as évek közepén felkészült a Block 40/42 széria az AIM-120 fogadására, de talán már a 30/32 is. Az 1990-es évek elején viharos gyorsasággal terjedt el az AIM-120 a jenki gépeken a hidegháború egyik utolsó nagy lecsapódásaként. 1992 végén már iraki reptilalmi zónát megszegő gépet szedtek le vele F-16-ról és 1994 tavaszán meg szerb gépeket.

 

F-4F soha nem votl Sparrow platfrom az F-4ICE egyből AMRAAM-ra váltott. Addig nem volt BVR képessége.

Előzmény: Hpasp (15853)
Hpasp Creative Commons License 2014.07.12 0 0 15853

Jééé...

... sem az F-4F, sem az F-16C nem hordozott legalább pár Sparrow-t '89-ben???

 

AMRAAM mikor került rendszerbe?

Előzmény: molnibalage (15852)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!