Egyik képen sem látom sajnos. Te vagy az első, aki ilyet említ. Még, ha egyébként igaz is, nem flottszintű képességről van szó, Afganisztánban levő gépek lehet, hogy utólag kaphattak ilyet, de a VSz Európában használt egyetlen 21-én sem volt soha tudtommal.
Az első manőverező légiharcra alkalmas rakéta. A problémám az vele, hogy egyszerűen túl kicsi mérete. Nevetségesen kicsi harci része van és a HMZ-je meg szintén az a kategóira. Kis magasságon 0.9 táján gyakorilatilag 2 km vagy még annyi sem keményem manőverező cél ellen hátsó féllégtérből indítva.
Hagyjuk már ezt...nem dobtak ők atombombát senkire,...részt vettek egy képzésen és ennyi.
Én egy 'civil' vagyok, aki baráti beszélgetés során jutott az alábbi információkhoz, közel 40 éves történet, az érintettek szívesen beszélnek róla, amennyiben az érdeklődés szakmai és nem bulvár szenzációhajhász. Csupán annyit kértek ne pörögjön a nevük a net-en...
Amúgy biztos vagyok benne, hogy Hpasp 'kolléga' rendelkezik olyan kapcsolatrendszerrel, hogy néhány nap alatt nélkülem is eljusson az egyik illetőhöz. Ha még meg nem tette :)
Én csak véletlenül kerültem ebbe (a lérak jobban érdekel), viszont "hadsz" kutatja a magyar nuki témát.
"... a pápai és taszári MiG-21bisz-ek bizony rendelkeztek a szükséges vezetékezéssel. 1978-ban 4 pilóta és egy hajózó a repülőfőnökségtől Bjarozában (jelenleg Fehéroroszország területén) elvégezte a speciális képzést, gyakorolták az atombombák különféle célba juttatási módjait. 1984-ben kiadtak egy korlátozott, 11 példányban megjelent 17 oldalas szakutasítást a MiG-21bisz típushoz, benne a speciális fegyverekkel történő gyakorló illetve harci alkalmazás leírásával. Szintén erre az időszakra esik, hogy a megkaptuk a póttartály helyére függeszthető atombombák rögzítésére szolgáló tartósíneket. Ezeket a konzolokat - csakúgy, mint a pilótafülkében található kapcsoló paneleket - azonban soha nem szerelték fel a gépekre, hanem az isaszegi Repülőműszaki Anyagraktárban tárolták."
Hagyjuk már ezt...nem dobtak ők atombombát senkire,...részt vettek egy képzésen és ennyi.
Én egy 'civil' vagyok, aki baráti beszélgetés során jutott az alábbi információkhoz, közel 40 éves történet, az érintettek szívesen beszélnek róla, amennyiben az érdeklődés szakmai és nem bulvár szenzációhajhász. Csupán annyit kértek ne pörögjön a nevük a net-en...
Amúgy biztos vagyok benne, hogy Hpasp 'kolléga' rendelkezik olyan kapcsolatrendszerrel, hogy néhány nap alatt nélkülem is eljusson az egyik illetőhöz. Ha még meg nem tette :)
1978-ban volt kint a Szovjetunióban néhány MiG-21 pilótánk speciális képzésen(privátban szívesen átküldöm a neveket, elérhetőségeket). A 927.ezrednél repültek, dobtak is gyak. 'specbombát' a különféle eljárásokkal. De aztán itt megállt a sztori, jellemzően a géppárjuk sem tudta hol jártak és mit sináltak...
... az alább említett könyv (~200 oldal) elemzi a MiG-21Bisz - MiG-21MF - Mirage-IIIC - F-4 légiharc manővereit (egyes, géppár, raj, század szinten), melyik gép ellen mivel van esélye a Bisz pilótának, stb...
Legelső MiG-21bis átképzés a Szovjetunióban. A '21bis harci alkalmazásához létezik egy manual, taktikai ajánlások, manőverezés a hajtómű CsR üzemmódján, részletesen taglalja a lehetőségeket pl. vs slatted F-4E, paraméterekkel, manőverek rajzaival stb. Ez a manual járt a pilótáink kezében odakint.
Az itthoni képzési rendszerbe ez nem(sem) került bele...
Nyilván nem kérdezgettem végig három ezred veteránjait, mondhatod, hogy durván általánosítok.
Konkrétan az alábbi orosz gyakorlat leírását küldtem át három éve néhány pilótánknak, közülük ketten az első szovjet átképzéstől '89-ig repülték a bis-t. Válaszaikban ott a lényeg:
" Nem használtunk ilyen lőszert "
" Még csak hasonló feladatokat sem repültünk..."
'79-től rendszerben állt a MiG-23MF Pápán. Elvileg meg volt a lehetőség a 21-esen repülő állománynak, hogy BVR képességű 'ellenfél' ellen gyakoroljanak. Sosem valósult meg hasonló, még csak alapvető DACT, 1 v 1('21 v '23) feladat sem került bele a képzési rendszerbe...
" PRL-AM-GS-23 Rádiólokátor Elleni Gépágyú Lövedéket elvileg kellett hogy ismerjék a MiG-23MF pilótáink. "
Adódik a kérdés:
Tudsz olyan realisztikus gyakorlatról Magyarországon, amikor ezt a lőszert -23MF alkalmazta pé- a 'lérak' ellen?
" The MiG's slow speed capability was incredible, but not as good as that of the F/A-18...."
" Phelan explained what "treeing" someone meant:
You treed someone by getting them to run out of airspeed so that they could no longer pull a loop. If they tried to, you knew they would fall off to either side, or they would bob their noses up and down. The Soviets had a terrific airplane in the MiG-21. Hands down, I could kill anyone other than an F-16 or an F/A-18 in that airplane. The F-16 could fly over the top of me and get in behind and the F/A-18 had even better low-speed handling. As for the others, I would do the tree. Taking the F-14 as an example, I would try and get them to go vertical a couple of times and then park right behind them. "
page 295.:
" I had just treed this F-15 and am pulling up right behind this guy with less than 100 knots of airspeed. All of a sudden, this huge F-15 just starts falling back down towards me, out of control. He had completely run out of airspeed. " " back on the ground the Eagle pilot told to Phelan: I got lost in myself. For a minute I thought I was fighting a real MiG."
page 288.:
" As part of PEACE PHARAOH(1979), Egyptian pilots had been trained to fly the Phantom in the United States, and Larsen was one of the IPs:"
" One day we went out and as part of some F-4 advanced handling sorties, I showed him slow loops, entered from only 350 knots when the usual minimal entry speed was 500 knots. The F-4 would flop about at the top, and the maneuver was kind of prohibited. I asked him what he thought. He told me he could do the same maneuver in the MiG-21 with only 275 knots of entry speed. "
Nálunk egyszerűen tilos volt ezen sebességtartományoknak még csak a közelébe is 'lemerészkedni'...
" A volt PG-s Dózsa György berepülő pilóta szerint a 21-est el lehetett vinni fegyverzet nélkül 31-32 fokig is, de afellett bármiféle külső függesztéssel az igen rövid élet és az árnyékvilág gyors meglátogatását vonja maga után. A 31-32 fokkal is repülni az a kategória, ami nem a mezei pilótára jellemző dolog... "
Román Lancer, aerodinamikailag azonos a mi MF-einkkel.
" A helyzet nem ennyire egyszerű, mert az F-104 gépeken lehetséges, hogy volt infracsapda míg a MiG-21 egyetlenegy változatán sem volt. "
Már hogyne lett volna - 'АСО-2И' típusnéven
Még az afgán MF-ek és bis-ek is ezzel repkedtek, a szovjet ezredeknél pedig a háborús készleten volt.
Végtelenül egyszerűen adaptálható volt, a startrakéta függesztési pontjaira klikk-klakk, és ennek vezetékrendszerét, kabin-kapcsolóit használta a működtetéshez. A képen egy afgán 21-esen látszik:
Ivánnál több 'dolog' nem repkedett békeidőben, amit a III.VH-ban elővettek volna.
A mai napig jönnek elő eddig ismeretlen adatok. Jó példa erre pl. a dipól-lőszer a 21-eshez. A mi pilótáink sosem hallottak róla, míg a szovjetek gyakorló légiharcban is alkalmazták. Pl. Mari(Sovit 'Top-Gun') 1985, a berezai ezred MiG-21bis-ei a helyi MiG-23-aok ellen:
Конец мая-начало июня 1985г.Мары-1.Проверка 927иап. Свободный воздушный бой звена.Ведущая пара:командир полка-замполит.Ведомая пара:зам.командира-ст.штурман."Противник"-пара МиГ-23 местной авиагруппы. План боя был разработан в трёх вариантах,в зависимости от построения боевого порядка "противника". Сходились на встречных курсах.Пара "противника"разомкнулась по фронту с интервалом 2-3км.Командир определил :"Вариант №2". На дальности до "противника" 30-35км командую :"Маневр". Ведущие пар из пушки ГШ-23 отстреливают снаряды с диполями.После отстрела - разворот на 180*,ведущая пара вправо,ведомая-влево.Высота 1500-1800м."Противник" идёт выше. Наблюдаю за сближением.На дальности 15-20км - "Маневр".Отстрел ИК-ловушек АСО-2И и переворот.На выходе в горизонт ведущей паре:"Цель слева под 45,дальность 3" - "Наблюдаю,атакую". Ведомой паре:"Цель справа под 45,дальность 3" - "Наблюдаю,атакую"
Egyébként szerinted az R-60 mennyire lett volna hatásos? Én azt szűrtem le, hogy bár nem ér fel a nyugati rakétákkal, de azon kevés szovjet repülőgépfedélzeti rakéták egyike amelyik már egész használható volt.
A helyzet nem ennyire egyszerű, mert az F-104 gépeken lehetséges, hogy volt infracsapda míg a MiG-21 egyetlenegy változatán sem volt. 1982-ben láthattuk, hogy az Lima AIM-9-es mennyire jól indítható szemből. A megközelítési fázisban iszonyatos mészárlást tudtak volna rendezni azok a gépek, amiken volt AIM-9L vagy AIM-9S. Az AIM-9S az M butított változata volt IRCCM nélkül, de olyan gépek ellen, ahol nincs infracsapda oda IRCCM sem kell...
Nem véletlenül terjedt el viharos sebességgel az AIM-9L/M szinte minden NATO/US gépen mikor a 4. gen orosz vadászok felbukkantak.
A "konyhai mosogató taktika". Egyszerűen szükség volt midenre, amit képes lett volna bombázni. Nem véletlen, hogy a Hidegháború vége után ezeket szórták ki először.
Akkor ezek szerint az NSzK-s gépek ellen komoly esélyük lett volna a MiG-21-eseknek. Sőt, WVR esetén még az olaszok ellen is.
Arra mondjuk kíváncsi lennék, hogy mire mentek volna a MiG-23-asok, BVR képességük ugye inkább csak elméleti volt, közelharcban meg határozott hátrányban voltak szinte mindennel szemben, talán kivéve a Starfightert.
Már a '80-as évek közepén felkészült a Block 40/42 széria az AIM-120 fogadására, de talán már a 30/32 is. Az 1990-es évek elején viharos gyorsasággal terjedt el az AIM-120 a jenki gépeken a hidegháború egyik utolsó nagy lecsapódásaként. 1992 végén már iraki reptilalmi zónát megszegő gépet szedtek le vele F-16-ról és 1994 tavaszán meg szerb gépeket.
F-4F soha nem votl Sparrow platfrom az F-4ICE egyből AMRAAM-ra váltott. Addig nem volt BVR képessége.