Oldtimer autóknál is elfogadják a biztonsági öv, fejtámla, puha műszerfal stb. beépítését biztonsági okokból. Ha úgy vesszük, hogy van egy eredeti mozdony, ha annak új kazánt kéne építeni, mert az eredeti 100 éves, akkor is valószínűleg egy hegesztettet csináltak volna neki és ez sem ront az "eredetiségén." Tehát egy replika is tartalmazhat ráncfelvarrásokat, az eredetihez való hűség megtartása mellett.
Láttam máshol, hogy ezeknek a tengelyek felett volt a víztartálya. Tehát a két oldalon az csak szén tárolásra van és a víz pedig a kerekek között. Nem tudom, hogy ennek is így volt-e, de úgy fest.
Ezt már százszor végigragoztuk a Gőzmozdony fórumon. Ma nem kaphat engedélyt egy szegecselt kazán. A régi tervekben pedig mindben az van. Tehát az üzemeltetéshez új kazán kell. Amit meg kell tervezni és jóváhagyatni. De akkor az nem az eredeti tervek alapján készül. Emellett a tervezés és jóváhagyás miatt igen drága lesz. És ez még csak a kazán. Lehetnek hasonló problémák más alkatrészekkel is.
Vagy megépíteni az utolsó szegecsig az eredeti tervek alapján, de akkor nem lehet üzemeltetni. Ki fog megfinanszírozni egy ilyen projektet? És mi célból?
Jó, tudom, ez normál nyomtáv, és Anglia, de azért nem példanélküli, még ha részben el is tértek az eredeti tervektől (de pont, hogy az üzemeltethetőség miatt). És messziről, hunyorítva tényleg olyan, mint egy Peppercorn A1-es.
Pont ugyanaz a történet, mint amitől az OFFtopik műsorszolgáltatók(kábel-TV és társai) marketingesei verik a fejüket a falba, ha elsütöm: műszakilag lehetséges. Még jobbat is!
Mi változott azóta, ami alapján nem lehetne egy M1:1 kópiát csinálni mondjuk a Triglavról? Minden alkatrész rajza megvan! Még kazánbiztos is akad.
Attól tartok, hiába van meg egy régi gőzmozdony teljes tervdokumentációja (ha tényleg megvan), az alapján nem lehet ma replikát készíteni. Legalábbis üzemeltethetőt nem. A mai előírások nem engedik.
A csehek megcsinálták. Egy egykori mozdonyjavító műhely legyártott a prágai közlekedési múzeum számára egy O&K 600 mm-es, 40 lóerős 3-tengelyes replika gőzmozdonyt, majdnem nulláról. Megjáratták a cseh 600 mm-es vasutakon, kijavították a gyerekbetegségeit, és átadták a megrendelőnek.
Azért is hülyeség ez a minta utáni újragyártás, mert tudtommal elérhető a legtöbb mozdony tervdokumentációja a Közlekedési Múzeumban és a MÁV Archívumban.
Most se (lenne) lehetetlen nulláról egy új gőzmozdonyt legyártani, sőt a mai anyagokkal és gyártástechnológiákkal, CAD/CAM rendszerekkel sokkal jobbakat lehetne, mint 100+ éve, csak kicsit magas lenne az egydarabos felár.
Láttam olyat, hogy egy svájci fogaskerekű vasútra gyártottak (talán Stadler, de lehet, hogy hülyeséget mondok...) modernnek mondható gőzmozdonyokat, mert azt állapították meg, hogy azoknak nagyobb az utasvonzó ereje, mint annak, amit előtte használtak.
Ha jól emlékszem egy mások topicban láttam, hogy valalmikor még az Esztergom-Füzitői H.É.V. tervezett talán fogaskerekű normál nyomtávú szárnyvonalat a süttői állomástól a tardosi bányákba. Egy nyomvonal tervezet is volt talán. Ez megvan valakinek esetleg?
Két éve jártunk arra Villány felöl. Ne tudd meg : - az út akóR V.max. 30-a volt, az esetleges futómű sérülések elkerülése érdekében..., bár szakaszosan foldozták éppen. A leendő fth. környékén semmi mozgás nem volt. / 2022. Május /
A gőzös pedig a pálházi Bimbó maradványa, kölcsönben. Mert teljesen komolyan gondolja az úriember, hogy lemásol és megépít egy gőzmozdonyt, "reverse engineering" alapon!
A KBK adatai szerint van egy 106. szerkezetszámú MÁVAG mozdony Palkonyán, de erről sehol máshol nem találtam információt, vagy képet. Valaki meg tudja ezt erősíteni?