(visszanéztem a feladásig, és - ha jól láttam - nem olvastam a következőkben leírt megoldási módot)
Az mindenki számára világos, hogy az egyre csökkenő (és forgó) négyzet középpontjában találkoznak. Egy bogár sebességét két komponensere bonthatjuk. Az egyik a középpont felé tartó sugárirányú, a másik az erre merőleges érintőleges. Bár mindkét sebesség irány folyton változik, az abszolút értékük mindkettőnek állandó. Fölfoghatjuk úgy is egy viszonyítási rendszerben, mintha a középpont körül a talaj forogna egyre nagyobb szögsebességgel, közben a bogarak egy látszólag álló, de egyre kisebb négyzet csúcsaiban lennének, és egyenletes sebességgel haladnának a középpont felé. Ez a viszonyítási rendszer a fentebbi sebességkomponensek irányának változását igyekszik eliminálni.
A feladat tehát leredukálódott egy olyanra, amikor 4 bogár állandó sebességgel halad a középpont felé. Az eltelt idő ekkor a középponttól való távolság és a sugárirányú sebesség hányadosa: (a - négyzet oldalhossz, v - sebesség egymás felé)
A középponttól való távolság: r=sqrt(1/2)*a A sugárirányú sebesség: vr=sqrt(1/2)*v Az eltelt időre t=a/v jön ki.
Ha ezt megszorozzuk a bogarak eredeti sebességével (visszatérve az eredeti inerciarendszerbe), akkor a megtett útra: s=a jön ki.
Én azt látom, hogy a megoldásokban ezt a fenti nézőpontot mindenki csak kerülgeti, mint a macska a forró kását, és aztán belebonyolódik a spirálokba, differenciákba, stb.
Mentségükre legyen mondva: én a feladatot már nagyon régről ismerem (csak éppen nem négy hanem három, és nem bogár hanem kutya), és bárkinek is adtam fel, nem jött rá erre a szerintem egyszerű, és spirálisokat nélkülöző megoldásra, noha én kb. 20 évesen akkor elsőre így oldottam meg.
Jó nehéznek tűnik. Ha csak egyenes szakaszon futna a pulikutya, akkor a sebessége
gyök(2) + 1
szerese lenne a nyájénak, ezt egy egyszerű kétismeretlenes egyenletrendszerrel kihoztam.
Viszont a körös feladatra nem lenne jobb ötletem, minthogy számítógéppel, fokozatos közelítéssel oldjam meg a problémát:
Felezéses kereséssel megkeresem, hogy milyen sebességgel ér vissza az adott pillanatban pont a megfelelő helyre: Ehhez kell az adott sebességgel 'körbemenés' algoritmusa, amit kis lépésekre bontva, az egyes lépéseknél megintcsak felezéses kereséssel keresném meg, hogy milyen szögváltozás felel meg a megfelelő szakasz megtételének.
Ha jól számolom így kb. valami
log2(n)*log2(n)*n
szerűség idő alatt lefutna a közelítőalgoritmus, ahol n = 1 / pontosság
"Ha jól vizualizáltam a feladatot, akkor körbe-körbe jár egy katonai egység."
Sajnos nem erről van szó. Te egy másik feladattal foglalkoztál.
Akkor átfogalmazom:
Egy felvonuláson egy 10 méter átmérőjű 2 méter magas hengert szereltek kis kerekekre és egyenletes sebességgel mozgatják egyenes vonalban előre. (A henger tengelye merőleges a vízszintes talajra.)
Valaki szintén egyenletes sebességgel (nem egyenletes szögsebességgel!) körbeszaladja a hengert azalatt, amíg a henger a saját átmérőjének megfelelő utat megteszi. (Azaz a "leghátsó" pontja eléri az induláskori "legelső" pontját.)
Mekkora a sebességek aránya?
Ha a mozgó test keresztmetszete nem kör, hanem más alakzat (pl. négyzet, vagy akár csak egy szakasz), akkor egyszerűbb feladatokat kapunk.
Egy kör alakú katonai egység halad egyenes vonalú mozgással úgy, hogy egység idő alatt éppen a kör átmérőjét teszik meg egyenletes sebességgel. Egy küldöncöt körbeszalajtatnak a katonai egység körül egység idő alatt egyenletes sebességgel.
A katonai egység sebességének hányszorosa a küldönc sebessége?
Ha a katonai egység alakja egy egység hosszúságú szakasz, vagy egy egység oldalú négyzet - esetleg a haladási irányhoz képest egy adott szöggel elforgatva - akkor a feladat könnyen megoldható, ellentétben a kör alakú esettel.
Van-e esetleg olyan görbe vonalú alakzat, amelyet fentiek szerint megkerülve a megoldás egyszerű(bb) lenne?
(Hozzáteszem, hogy nekem nincs erre megoldásom, csak szeretnék másokat is felpiszkálni, hogy foglalkozzanak a feladattal...)
Gondold meg, egy kész, megrajzolt logaritmikus spirálra tehetsz egy futópontot, ami egyenletes sebességgel halad.
És persze bármilyen sebességgel is bejárhatod. Néha begyorsíthatsz, aztán lassíthatsz egy jót stb. Ezt regisztrálja a c(t) faktor nálam (nevezetesen a bogarak hormonszintjét a t pillanatban): a pályát magát nem befolyásolja, csak a bejárás módját.
De ez nem igaz. Mindegyik c(t) ugyanazt a spirált adja, csak más paraméterezésben. Konkrétan az f'(t)=c(t).(i-1).f(t) differenciálegyenlet megoldásai f(t)=e(i-1).C(t), ahol C(t) a c(t) egy tetszőleges primitív függvénye. Egy f(t)=e(i-1).C(t) görbe pályája mindig ugyanaz a logaritmikus spirál, hiszen ha C tetszőleges valós szám, akkor az e(i-1).C komplex szám (r,fi) polárkoordinátái kielégítik az r=e-fi egyenletet (nevezetesen fi=C, r=e-C).
Miből következik szerinted, hogy archimedesi spirálra vezet? Teljesen nyilvánvaló hogy nem arra vezet, és el se tudom képzelni, miből gondolod mégis.
Gondold meg, egy kész, megrajzolt logaritmikus spirálra tehetsz egy futópontot, ami egyenletes sebességgel halad. Ennek a radiális sebessége is egyenletes lesz, hiszen a görbe bármely pontján az érintőnek a sugárral bezárt szöge állandó. Csak a szögsebesség lesz egyre nagyobb.
Az általad megadott definíciókban megadtak egy egyszerű konstruktív módszert arra, hogyan lehet logaritmikus meg archimedesi spirált rajzolni. De ez nem jelenti azt, hogy csak és kizárólag olyan sebességű futóponttal lehet megcsinálni... :-)
Nem volt kikötés, hogy a bogarak szögsebessége állandó. Szerintem logaritmikus spirálison mozognak, csak éppen a sebességük állandó, miáltal egyre nagyobb szögsebességük.
szerintem ez nem megoldható, mivel ha szuper pechesek vagyunk, lehetséges, hogy az igazi PF edényből mindig F-et húzunk, és így nem tudjuk megkülönböztetni az FF edénytől.
A megoldásombeli hallgatólagos feltételezésre nincs szükség, ezért újraírom.
Helyezzük el a 4 bogarat a komplex számsík 4. egységgyökeibe és nevezzük át őket a megfelelő számokra. Egész pontosan úgy rendezzük el a bogarakat, hogy az i vonzza az 1-et, a -1 vonzza az i-t, a -i vonzza a (-1)-et, végül az 1 vonzza a (-i)-t. Ha f(t) jelöli az 1 bogár t pillanatbeli helyzetét, akkor a forgásszimmetria miatt i.f(t) adja meg az i bogár helyzetét ugyanebben a pillanatban. Az 1 bogár az i bogár felé igyekszik, ezért a sebessége egyirányú az i.f(t)-f(t) vektorral. Tehát f'(t)=c(t).(i-1).f(t), ahol c(t)>0. Másként szólva (log f(t))' = (i-1).c(t), vagyis f(t)=e(i-1).C(t), ahol C(t) a c(t) egy alkalmas primitív függvénye. Mivel f(0)=1, ezért C(0)=0. A bogarak akkor találkoznak, ha van olyan T pillanat, amikor C(T)=végtelen (itt megengedjük a T=végtelen lehetőséget is). Ez azt jelenti, hogy a bogarak valóban logaritmikus spirálon mozognak, aminek ívhossza (itt használjuk, hogy C'(t)>0)
A és B a két végállomás, V a villamos és M a megfigyelők helye. Triviális, hogy a villamos akkor fog balról érkezni a köhintés után, ha akkor éppen az AM szakaszon tartózkodott és akkor fog jobbról jönni, ha az MB szakaszon tartózkodik. Ez nyilván független attól, hogy merrefelé halad, mert ha elfelé megy M-től, akkor majd visszafordul.
A kérdés az, hogy a köhintés pillanatában mekkora valószínűséggel van az AM és mekkora valószínűséggel az MB szakaszon. Nyilván ez attól függ, hogy mekkora időt tölt az egyes szakaszokon. Tegyük fel, hogy rögtön visszafordul a végállomásról és azt is, hogy egyenletes sebességgel halad végig. Ekkor az eltöltött idő a megtett úttal párhuzamos, azaz a balról érkezés valószínűsége: 2*AM / (2*AB) = AM/AB, míg a jobbról érkezés valószínűsége MB/AB.
Igen, de hát ezt számoltam ki az 1017-ben is. Fontos megjegyezni, hogy nem minden logaritmikus spirálra igaz ez, csak a feladatbelire. De abban teljesen igazad van, hogy minden logaritmikus spirál ívhossza kiszámolható a feladat frappáns adaptálásával.
Szerintem a te megoldásod analógnak tekinthető a röpködős feladat frappáns megoldásával. Ugyanis ha a bogarak sebessége konstans, akkor a te megoldásod pontosan a teljes mozgás idejét adja meg mindenféle végtelen összegzés (integrálás) nélkül és abból következtet a teljes megtett távolságra.
Köszönöm a megerősítést, az én általam javasolt megoldásban az van implicite, hogy a bogár távolsága a középponttól t idő elteltével r (t)=R - t * v / gyökkettő, amiből következik gligeti állítása.