Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
A Facebook Képek a múltból oldalon e néven szerepelt. Tudod, volt egyszer egy fotós, aki megörökítette, aztán egy gyűjtő, aki megőrizte, és valaki, aki feltöltötte, posztolta. Így tartozhat egy fotóhoz akár több név is.
Nálunk Ferihegyen (LRI, aztán BA) is volt (van) többféle Unimog, többféle adapterrel használatban. (A 406-okhoz volt egyebek mellett pl.homlokrakodó, villástargonca emelőtorony, kábel-árok ásó is.)
Egy kivételével a Jármű osztály állományát gyarapították. Ezek közül egy, később kettő darab (egy 406 és egy 1600) állandóan bagger-földgyalu felépítmény kombinációt hordott. A többi legtöbbször a hóeltakarításban vett részt.
Több darabot használtunk az 1650-es típusból SCHMIDT adapterekkel. Ezek hókotró tolólap-középső hengerseprő(hasa alatt keresztben)-szóró felépítmény összeállítás együttesben dolgoztak (dolgoznak). De volt hozzájuk hómarófej is.
A kivételként említett egy darab a 400-as szériából még benzines volt, a Műszaki Mentők állományában, egyedi felépítménnyel.
Ez egy közülük:
De ez volt a legbrutálisabb: UNIMOG-1800/SCHMIDT TS-5 hómaró-fej
Ez a V12-es hátsó motor, amelyik a marófejet hajtotta.
És egy kis aranyos az újabbak közül:
Mindegyikhez személyesen volt szerencsém, javítani (mint Jármű osztályos autószerelő) és dolgozni vele. A hóeltakarításban dolgozó gépkezelők akkoriban a Járműosztály dolgozói voltak.
Sajnos nem vagyok egy fényképezgetős alkatat, az a pár kép amiket készítettem még papírképek. Ezért a net-en keresgéltem róluk képeket.
A fényképek a 2008-as, Hunyadi úti Unimog találkozón készültek és ebből a cikkből származnak:
ahol kép ugyan nincs, de bizonyára ezekről a 402-esekről van szó, amit a Fortepan 87100 sz. képen láttam.
De hogy a köreidnél maradjunk, szerepeltek itt a topikban korai, honvédséginek látszó Unimogok is, ha jól emlékszem, valami árvízi mentésnél talán? Anno írtál is róluk.
Az UNIMOG-k tömeges megjelenése (kb. 1969 körül) KISS Dezső miniszterhelyettesnek köszönhető.
Ő adta a politikai támogatást.
Dr.Csanádi teljesen megbízott benne.
Ő volt akkor a Közlekedés és Postaügyi miniszter közúti közlekedésért helyettese.
Személyesen neki köszönhető a :
- Hungarocamion megalapítása,
- A Közúti Igazgatóság új rendszere és felépítésük,
- A Volán Tröszt megszervezése,
- mellesleg az UNIMOG-k beszerzése, illetve a beszerzéshez szükséges valuta megszerzése,
- Az AUTÓKLUB első 40 db (?) Steyer Puch sárga anygyalának beszerzése.
Jó szeme volt személyi ügyekben is :
- Volán Tröszt két felső vezetőjének kiválasztása,
- AFIT Tröszt vezetőnek kiválasztása,
- AUTOKER vezetés létrehozása,
- stb.
Slusszpoénként a végére írom, hogy az égvilágon semmi köze nem volt a szakmához.
Izzig-vérig kommunista politikus volt s ezt egy pillanatig se titkolta.
Ezek után a második meglepetés az lehet, hogy kb. 5-7 éves ismeretségünk (Ő min.helyettes volt én diák) alatt egyetlen politikai tartalmú mondat nem hagyta el a száját a se a minisztériumban, se a civil életben.
Mercedesek a BNV-n valamikor a hetvenes években . Forgószínpadon a gyár aktuális sport modellje , az 1971 és 1989 között gyártott R107 a levehető téli keménytetővel :
Köszönöm, érdekes volt, még ha kicsit bulváros is a cikk. Nehezen hinném, hogy Stuttgartban ne tudták volna, hogy a magyar kormányzati autókhoz vásárol alkatrészt valamelyik külker cégünk.
Az Unimogon már többször meglepődtem, amikor igen korai típusokról kerülnek elő időről időre magyar rendszámos fotók és teherautókból, speciális felépítménnyel is volt itthon jópár érdekesség.
Egyedül az autóbusz üzletáguk nem tudott itthon teret nyerni, érthető módon az Ikarus miatt, egészen a legutóbbi időkig ugye.
"A negatív felhangok dacára 1957-re a hazai Mercedes állomány többszáz darabosra duzzadt. Ennek kiszolgálására gyári támogatással (!) létesült szerviz. Angyalföldön, a Révész utcában az 1940-es évek elején épült egykori Opel szerviz, amely az 1949-es államosítást követően II. számú Autójavító Nemzeti Vállalatként folytatta működését célszerszámokat kapott, s a gyártól egy mérnököt is küldtek a szerelők kiképzésére.
Míg 1960-ban 610 db, öt évvel később már 976 db Mercedes személyautó közlekedett Magyarországon."
"Eközben az átlagember leginkább az évente megrendezett Budapesti Nemzetközi Vásáron kerülhetett egy-egy Mercedes közelébe. 1967-ben így írt a Népszabadság: „a Mercedes— Bens-cég képviselői ...elmondták, hogy mind szorosabb üzleti kapcsolat alakul ki vállalatuk és a magyar partnerek között. Tavaly például a Hungarocamion Vállalat 79 hűtőkocsit vásárolt tőlük, s jelenleg több mint 130 Unimog működik hazánkban. A BNV a Mercedesnek Is jó összehasonlítási alapot nyújt, s ezért szívesen vesznek részt a budapesti vásárokon”. "
"A hazai Mercedes állomány 1980-ben 2710, 1984-ben 3136 darabot tett ki."
Magyarországon az első Unimogok hómaróként az 1950-es évek közepétől kerültek forgalomba, majd 1958-ban az erdőgazdaság nyolcvan darabot vásárolt a 411-es típusból. A nagyobb mennyiségű szállítás 1969-ben indult meg a közútkezelők számára – a leállósávban dolgozó, sárga színű munkagépek hozzátartoztak és -tartoznak ma is az utak látványához, az autópályák környezetéhez. Az U4000-es Unimog pedig rendszeresített jármű a magyar honvédségnél."
Nem tudom, hogy a többi szocialista országban mi volt a helyzet, de a Mercedesnek piac volt Mo, ha nem is túl nagy.
Elvileg az lenne, ha egyáltalán látták a filmet, de akkoriban örült a Mercedes, ha évente eladott néhány nagy tehert, meg pár személyautót a vasfüggöny mögé.
Pláne hogy Cummins motoros volt. :) Mondjuk ki vitt volna a világból és még két nap....Mint a mesében,de erre a platóra 8-9 raklap volt rakható ami akkor genyó'ha raklapra fizetnek. Később egy lengyel 10 raklapos platót két zártszelvénnyel a hosszirányba megnövelve sikerült 13 raklaposra növelni. Persze ez így senkinek semmit sem mond. Viszont ha azt mondom a 13.raklap felrakásánál már a pótkocsis díjat kaptad,mondjuk azért már megérte. A ponyvát meg nem kellett átalakítani,mert egy barátom adta hogy vidd el(L 60-as Ifáé volt),szélesítés után passzolt a kocsira. Star 1142-es 1990 decemberi járgány,már az új rendszámot kapta. Nem írom ide.
A 43. számú út Nagylaktól nyugatra hasonló is. Baloldalt nem messze van a Maros medre, egy árvízkor nyilván kiönt a víz az országút töltéséig. Jobboldalon pedig ott a vasútvonal.
Miért is? A hetvenes árvíznél minden Volántól vezényeltek kocsikat az árvízi védekezéshez mindenfelé. Apámék Tatáról Szegedre voltak leküldve pótos Skodákkal.
Annak idején majdnem vettem egy ilyen CSEPEL,teherautót./A tapolcai bauxitbányáé volt/ Aztán mégsem,sajnos a tervezők nem a platóméretre hanem a szállítandó súlyra törekedtek. Így az IFA-ra több raklapos árut tudtunk rakni mint erre a leendőre,így IFA lett.
A zebegényi család nem igazán ide való. De ha belegondolok a másik sem. Az Égig érő fűben meg Bedford teherautó volt ha nem bénázok. Most nem fogom visszaguberálni a filmet.
"Gondolom ez csak a százezredik "új"rendszám volt,nem autó.Mert nyílván volt sok átrendszámozás is az 58 előtti autókról."
1951-57 között alig volt szgk. Mo-n, pár ezer darab, de tgk-ból, buszból sem volt dömping.
"A két világháború közti, majd utáni évtizedeket a gépjárműközlekedésben fejlődés jellemezte. Mindazonáltal a gépjárművek számának növekedése igen alacsony ütemű maradt, 1926-ban 6700, 1936-ban 14 ezer, 1943-ban pedig még mindig csak 17 ezer személyautó volt üzemben. A teherautók száma még ennél is lassabban nőtt 1943-ban még a nyolcezret sem érte el. A növekedés üteme egyedül a motorkerékpárok esetében volt gyorsabb. A gépjármű-állomány növekedési üteme a 2. világháború után jó ideig nem tudott felgyorsulni. A személyautók száma 1951-ben 8500, 1956-ban 11 ezer, 1960-ban pedig 31 ezer darab volt."
Pontosabban nem tudhatjuk, hogy valóban 100.000-ik volt e, de az újságok amolyan hurráoptimista kis színes hírként közölték ezt a hírt és az autó fényképét.
Egész illogikusan működött. Minnél gyorsabban mentél annál lassabban törölt. Nagy gáz kis vákuum. lassan mész begyorsul , Az Opeloknál is " nem meglepő módon " hasonló volt. A Zil is így működött , de ott a légnyomás dolgozott ami viszonylag állandó volt.
Akkor lehet, hogy a GAZ-51-el keveredik az emlékezetemben. Csak annyi biztos, hogy a kétféle típuson pont ellentétes volt a takitika az ablaktörlő sebességszabályozására.
A Moszkvics 407 ablaktörlője nem villanymotoros volt. A motor szívócsövében keletkező vákum hajtotta. Így az ablaktörlő sebessége közvetve a gázpedál állásától függött. Már nem emlékszem pontosan a hogyanra. Valami olyan rémlik, hogy kis gázadás esetén kalimpált gyorsabban.
A 401,és a 407-es Moszkvicsoknak a vezérműtengelyről volt meghajtva az ablaktörlője. A törlés sebessége függött a motor fordulatszámától. Valószínűleg ezért raktak fel, elektromos törlőt is.
Ami az érdekesség : az eredeti ablaktörlők hiányoznak , viszont a vezető oldalán felül van valami , ami .....
Mondanám , hogy plusz ablaktörlő , de nem igazán hasonlít arra .
Az ily módon utólag beépített plusz ablaktörlő nem ördögtől való dolog , az ötvenes évek végén , a hatvanas évek elején a cseh versenyzők használtak .
A Spartakok és Octáviák egy fokozatú ablaktörlője elég szerény volt , és nagy sebességnél pont nem láttak már semmit . Ezért egy (gondolom gyorsabb sebességű ) ablaktörlőt is beépítettek felülről .
Ezen a '60 -as Békéért Barátságért rallye-n készült felvételen jól lehet látni közelről a 46.-47. másodpercnél :
Sajnos egy rossz emlék is kötödik az ilyen iparitanuló rallizik a gyárudvaron az elektromos szállító targoncával című történetekhez.
A technikumba kötelező volt az egy hónapos nyári gyakorlat.
Ezt 95%-ban teherautó vagy buszjavító üzemekben töltöttük.
Nem osztály- hanem évfolyam társunk a 4.számú teherautó javító üzembe került, ami Budapesten, Mátyásföldön (XVI.ker) volt az Újszász utcában.
Egyik oldalon a Néphadsereg központi Gépjármű elosztója, a másik oldalon az Ikarus repasz üzeme.
A 4.számú teherautó javító üzemnek is volt vagy 200x200 méteres telephelye.
Ez a kamaszoknak ideális helyszín, hogy hátul a műhelyek, raktárak között, mögött rallizzanak a javításban lévő teherautókkal, targoncákkal.
Természetesen ez tilos volt amire minden üzemben az első napon tartott balesetvédelmi oktatáson külön felhívták a figyelmet, hisz az előttünk lévő évfolyamok is produkáltak már ez ügyben csodákat.
Évfolyam társunk aznapi partizán akciójához nem teherautó hanem egy ilyen szállító targonca jutott.
S elkezdtek fogócskázni.
Nem gyalog.
A sok magas rakatt mögül hirtelen kicsaptak, gyengéden koccantak és onnantól a másik lett a fogó.
Ő is kicsapott egy éles jobb kanyarral egy magasra (kb. 4 méter) rakatt valami mögül a targoncával, de nem társa volt ott egy teherautóval, hanem a tolató mozdony, ami felé jött kb. 5-10 km/h-ás sebességgel.
A targoncája sebessége se lehetett sokkal több max. 10-15 km/h.
Így viszont az ütközési sebesség 20-25 km/h-ra adódott.................................:-(((
Sajnos nem ugrott le.
Nagyon súlyosan megsérült.
A targonca Őreá esett.
Egyik lábát amputálni kellett.
16 éves volt.
A városban vagy 20 helyen voltunk termelési gyakorlaton.
Elindult a pletyka.
Mindenki mást mondott.
Vadabbnál vadabb dolgokat terjesztettek.
Ezért a követő szeptember elsején a tanévnyitó után, az udvaron nem volt oszolj, hanem az Ig.helyettes igen részletesen felolvasta a jegyzőkönyveket.
Ott a mikrofonba.
A fiú még velünk járta a III.évfolyamot de IV-re átment egy gimnáziumba és nem Autóközlekedési Technikus lett hanem zenész.
A régebbire is emlékszik valaki? Amelyiken nem ült a vezető, hanem a "paravánfal" előtt állt egy jobbra-balra billenő felületen, és azzal, illetve lábbal kormányzott. Közben erősen kapaszkodott oldalt a fogantyúkban, meg kezelte a menet-fék görgőt...
Ki akarták vele váltani a Multicart vagy a Balkancar szállító targoncát ?
---------------------
más
Tényleg.
Emlékeztek a Balkancar targoncákra.
Különösen a szállító targoncára.
1970-1990 között talán nem is volt olyan gyárudvar vagy raktár bázis, vasútállomás ahol ne dolgozott volna 3-10 db szállító targonca.
Nem emelő villás targonca hanem szállító targonca.
Minden cégnél állandó balhé volt belőle, hogy elméletileg csak a kiképzett személyzet vezethette, gyakorlatilag bárki elvitte egy körre.
Az ipari tanulók között talán nem is volt olyan aki nem bukott le legalább egyszer azon, hogy jogosulatlanul furikázott - szórakozásból - a gyár udvaron egy Balkancar szállító targoncával...............:-)))
Peti barátom , ki passzív olvasója a fórumnak , viszont profi németből , azt mondta , hogy a matrica felirata szerint ez egy NDK kisszövetkezet átalakítása , tehát nem gyári .
Ilyen utólagos átalakításokat nálunk is csinálnak (tak ) .
A mosó halványan rémlik, de a Tatrák nincsenek meg, úgy tűnik, akkoriban nem hoztak lázba, pedig 72-től 81-ig napi szinten jártam arra. :-(
A másik képeden látható privát Mercedesről jutott eszembe, hogy a hosszú, Nagytétényi út 234 házsor belváros felé eső végén lakott egy zenész, akinek a hetvenes években egy világosbarna IS rendszámú állólámpása állt ott, nem kevesen irigyelték érte akkor, amikor még a Trabant is szinte menő volt.
Bár én meg akkor a nyugat ópiumával álmodtam (színes TV, videó, turbó-dízel stb.), miután 1986-ban 10 évesen 1 hetet Ausztriában nyaraltam a családommal, Dacia 1310-essel még Mariazellbe is elkocogva, Puchbergből a fogaskerekűvel a Schnébergre felutazva. Szóval minden relatív. A bécsi Práterben a pornómozi akkor még nem nagyon érdekelt. :o)
Annál is van régebbi: a "köpenyes bácsi locsolókannával autót mos" (CG-70-67) Itt egy CG-66-51
Az MTI-gyűjteményben lévő, 1964. aug. 28-i Merkúros fotó (CG-61-52) nem ér, mert ott csak a fotóhoz odatették a táblát, amit azután egy Moszkvics 407-es kapott meg.
Ritka madár volt ez igaz , de neked , mint tétényi , emlékezned kellene az autó mosós két(!) egymás mellett álló 613-as Tátrájára . Ott álltak a a Nagytétényi út és a Pohár utca sarkánál , az akkor még közlekedő villamos sín mellett .
Először két 603 -a volt , emlékszem gyerekként rendesen féltem a hangjától , egyszerre félelmetes és ugyanakkor izgalmas volt amikor elment mellettem .
Később cserélte le 613-ra , azok szerintem a nyolcvanas évek közepéig , végéig meg voltak neki .
Nem , ennél régebbi CG- s Trabant 601 - t már én is tettem be , de emlékeim szerint a fórumban nem rég szerepelt kék - melyet egy hölgy mos éppen - a legrégebbi ismert .
A második kép izgalmasabb. Az egy dolog, hogy az öreg VHS-en sárga lett a Volga ezüst dísztarija, de mögötte bujkál egy ritkaság, a Tatra 613 nálunk nagyon ritka madár volt.
Amelyik elvtárs jogosult lett volna rá, az inkább Volgát , vagy ha tehette, Mercedest kért. Kár, hogy nem látszik a rendszáma, én még nem találkoztam magyar rendszámos ilyen fajta Tatra fotójával.
Így volt, ahogy mondod. Jászapátiban állandóan láttam egy ház előtt a vajszínű csuklóst 620-ast ácsorogni ( onnan nem túl messze meg a falu szövtaxis Moszkvics 407-ese pihengetett, ha nem éppen a főtéren állt).
Manapság azon lamentáltam, hogy amikor a metrópótlás a KöKi és a Nagyvárad tér között pörgött, ott milyen izgalmas lehetett egész nap az Üllői úton fel-alá mászkálni azon a pár kilométeren.
Engem 1 napra tettek ki - büntetésből - az akkori Százhalombattai 1-es számú helyi járatra.
A büntetés amúgy jogos volt.
Akkor az1-es számú helyi járat nem volt túl bonyolult.
Vasútállomás vá. - egy megálló aminek a nevét már nem tudom - Tanácsház végállomás.
Valamikor 3 óra valahánykor kezdtem és kb. éjfél körül végeztem.
Egy Ik-266.20-as váltós kocsival.
Kb. 20 óra szolgálat.
Leültem, végig csináltam, egy szó nem érhette a ház elejét.
De amikor visszamentem az Andorba mondtam a nagyfőnöknek, hogy inkább elviszem legközelebb a Świnoujście-i szerződéses cserélőt a garázs legrosszabb buszával ha büntetést kapok megint, de még egyszer nem akarok Battán helyi járatozni.
Ma már kevesen tudnak a SZOT üdülő váltási buszokról.
Pedig kb. 1960-1985 között ez minden napos fogalom volt.
A SZOT-nak n+1 üdülője, szanatóriuma volt szerte az országban.
Ezekbe kettő hetes beutalót lehetett kapni a mindenkori átlagfizetés kb. 10%-ért.
Ide bizony az utazók 40-50 bőrönddel jöttek a faros korszakban is.
De egyre kevesebb faroson volt tető csomagtartó.
Ezt úgy oldották meg, hogy a hátsó sor ülést nem adták el.
.
Oda is bőröndöket raktak.
Ott is elfért 15-20 bőrönd.
Ezek a járatok 90%-ban vagy szerdán vagy csütörtökön közlekedtek.
Budapest és a célállomás között - általában - nem álltak meg.
Azonos időpontba indultak az eredeti vonali járattal.
Példa :
minden reggel 6,30-kor indult egy Járat Budapest-Bfüred- Badasony-Keszthely útirányon át Hévízre.
Ok.
Szerdán, üdülőváltás napján nem egy busz indult hanem 2-3.
Az alapjárat ugyanúgy ment mint minden nap.
A második és harmadik kocsi az Engels téren dugig pakolt, majd begombolt és Hévízig nem állt meg.
Ez a két busz ugyanúgy leért kb. 10.30-ra de Hévíz autóbusz állomás után még tovább ment Hévízen vagy 4-5 SZOT üdülőhöz.
Magyarul kapuig vitte a beutaltakat.
Délután viszont nem várta meg az alapjára 14.25-ös visszaindulását, hanem 12.00-kor összeszedte 4-5 SZOT üdülőből az utasait, begombolt és meg sem állt Budapestig.***
Ilyen "csak üdülőváltási napokon közlekedik" című járatokból volt vagy 15-20.
Köszönöm! Ha jól sejtem, csak szükség esetén pakoltak a busz tetejére, legalábbi a lementett képeim közül, a láthatóan úton lévők közül is csak nagyon kevésen látok ott is csomagokat. Később ki is vezethették ezt a formátumot, mert a kései farosokon már nincs fent a tetőrács.
Igen, volt tetőremászkálás. Persze értelmesebb személyzet racionalizálta a dolgot. Vagyis a nagyobb forgalmú megállásoknál levette a következő néhány kisforgalmú megállóhelyen leszálló utas csomagját. És at ott felszálló 1-2 utas csomagja is az utastérben utazott addig a megállásig, ahol felmásztak a tetőre.
A képen ZIS-151 teherautók vannak. A 157-es típusszám az már ZIL volt. A ZIS-151 a ZIL-157 elődje volt.
A ZIS-151 "B" és "C" tengelye ikerkerekes volt és nem voltak a kerekei menet közben változtatható guminyomásúak. Természetesen volt más különbség is (pl. plató kialakítás, pótkerék db.-szám és azok elhelyezés, stb.), de talán ez volt a leglátványosabb.
Erre nem fogok tudni válaszolni,de Győrben,Zalaegerszegen,Szombathelyen,Székesfehérváron,Tatabányán biztosan nem volt legalábbis a hatvanas évek végén. A többi megyeszékhelyről remélem írnak a fórumtársak. /tudom korábbi a fotó./
Akkoriban hogyan zajlott a tetőcsomagtartózás? Volt más nagyobb városban is ilyen rakodó erkély, vagy kivétel nélkül, akár minden megállásnál lehetett mászni a busz tetejére?
Érdekes, hogy még évtizedek kellettek ahhoz, hogy megvalósítsák a félablaknyival megemelt padlószintet, alatta a megfelelő méretű csomagtérrel.
A háztömbből a Deák tér felé eső szélső Két Török házat, miután megsérült a háborúban, utána lebontották, de a háztömb többi házát tudomásom szerint csak 1961 és 1964 között bontották le. Mivel a buszpályaudvar 49-ben lett kész, ezért utána még jó tíz évig egy viszonylag hagyományos utcába álltak be a buszok.
Arra még emlékszem gyerekkoromból, hogy az 1-es busz az Andrássy út (akkor másképp hívták) végén balra kanyarodott a Bajcsyra és kb 20 m után élesen jobbra a József A. u.-ba. (Hogy a József A. másik oldalán akkor mi volt, arra már nem emlékszem.)
Majd amikor legközelebb arra mentem, az Andrássy úttal szemközti házat már lebontották, és készült a J.A.u. bekanyarítása az Andr. út vonalába.
Eltartott az az időszak egy darabig. Aztán azt a háztömböt is lassacskán, több részletben bontották le. Itt pl. már van Ik 30 és a házsor egy része is megvan még.
Itt már van Ik 55 és a József Attila u-ban még állnak a később lebontásra kerülő házak.
No, tudtam, hogy a cikk megjelenése után megtaláltam a pontos dátumot is a nyerges busz elkészültéről. Itt olvasható a Tolna Megyei Népújság 1966.11.09-i számában:
Csak azért, hogy időben is "belőjük" ezt a nyerges buszt, a cikkhez a képeket és néhány infót az 1967. februári Volán-újságban találtam. Vagyis a MÁVAUT-csuklósok gyártásának 1966-os beindulásával nagyjából egy időben készült ez a kísérleti jármű is.
Renault BFK-4-et egy alkalommal vezettem kb. a Nyugati tértől a Lehel térig. (kb. 800 m)
Egy barátom vett egy ilyent úgy 1968 körül. (az akkori forgalmi engedélyből kiderült, hogy az első tulajdonosa a MÁV Autófuvarozás Főnökség volt) Az akkor még megvolt a Nyugati pu érkezési oldalánál a Westend-ház. A két épület által körülzárt téren barkácsolgattuk. A hátsó keréknél a tengelyvég volt menetes, koronásanya rögzítette rajta a fékdobot és azon voltak kerék tőcsavarjai. Persze már alaposan megkopott a tengelyvégen levő menet. De reménykedtünk. Végül a fent leírt útszakasz elég volt ahhoz, hogy leszakadjon az egész és az elszabadult kerékre ráesett a sárhányó. Így baj nélkül sikerült megállni.
100%, hogy Renault BFK-4. Az eredeti kivitelen karos index volt. Így mindenképp egyéni döntás volt az első villogók típusa és elhelyezése. Ez egy eléggé ronda megoldás volt, de nem egyedi.A cukorhegyi népe késztetést érez arra, hogy mindenbe beleugasson valami orbitális ostobaságot, függetlenül attól, hogy az adott tárgykörben semmi tudás sincs. (most épp a Moszkvics 407 ötlet)
Láttam a kérdést, bocsánat, kicsit elcsúsztam a válasszal. Szóval az a helyzet, hogy januárig az összes papírom dobozban, mert költözünk. Az 1960-as állománystatisztikában sajnos nem voltak autóbuszok. Ezen túl arról az időszakról csak márka szerinti kimutatásom van. Januárban megnézem hátha előkerül még valami.
" Üdv, Segítséget szeretnék kérni üknagyapám kocsijának beazonosításában.Üknagyapám 1968-ban halt meg, tippem szerint a fotó az 50s évek végén készülhetett. Volt nekem már tippem 1937 Opel Kadettre, Moskvics 407-re, a google szerint egy Renault Juva 4, de ott meg az indexek nem stimmelnek... Az is lehet hogy azok házi barkácsok...Megköszönöm, ha segítenek beazonosítani "
Amúgy szerintem ez régen nem teli sárga , és nem is sárga-fekete volt , ahogy , ha jól értelmezem az előző írásokban , hanem sárga kék . a fotón ami feketének látszik , az koszos , amúgy kék a betűk szine , amiről még nem kopott le .
Nem , nem nekem telefonált . Egy barátom hívott reggel 7 kor , akkor még ott volt mind a hat darab , meg egy kék 58 utáni DT . A kéket megvetettem vele , a sárgákon gondolkodtam , mert nem tudtam mi lehet . Egy órán belül vissza ment , addigra megvették egyben , gondolom akit láttál , vagyis akitől én vettem . Nála két pár , és két hátsó volt . Reggel még 12 volt darabja , az inkább nem írom le , mennyiért kaptam meg egy darabot ...
Én akkor értem oda , mikor valaki már elvitt egy párt (?), de amúgy még ott állt , és telefonált . Esetleg Neked ?
A kezemben volt a teli sárga pár , már elkezdtem rá alkudni ( pontosabban az árus ment lefele az árral ) , és már elvittem volna , mikor a velem lévő gyermekem megkérdezte , hogy Apa minek ez nekünk . .
Szóval végül otthagytam - én bolond - s mire meggondoltam magam , és vissza mentem , már nem volt meg egyik sem .
Nem, én az adatlapomon, a hozzászólásainál jutok el idáig. Látom az összes fórumot, ahol eddig rontottam a levegőt és jobb szélen, a számra kattintva kilistázza a sajátjaimat az adott topicból.
A nicknév melletti ikon folyamatosan változik ahogy múlik az idő és a nick összes hozzászólásánál ez az ikon szerepel, függetlenül attól, hogy mikor írta. A 2000-ben írt hozzászólások nicknevei is veteránkorúak már, pedig akkor még éppen csak 1 éves volt a fórum.
Szóval , az lenne az egyszerűbb keresés a korábbi hozzászólásaid közt , ha rákattintva a nevedre , feldobja , hogy melyik topikba írtál , és ott rákattintva a hozzászolásaidra , sorrendben csak a Te hozzászólásaid jelennek meg . Na így keresve csak 2019 júliusig tudtam visszamenni :(
Ha ebben a topikban mész vissza időben , úgy valóban meglesznek a régebbi hozzászólások is , csak sokkal hosszabb ideig tart keresni .
(Azt tudtátok , hogy nem látod már utólag az összes hozzászólásod ? Vagy idő vagy mennyiségi korlát lehet , de én csak 2019 júliusig tudtam visszamenni ... )
Szé találat ez a sárga tábla. Ilyet én még színesben nem láttam.
Ímhol egy kép, Opel Rekord P1 sárga-fekete diplomata táblával. Ezt a modellt 1957-től gyártották, tehát ekkor még léteztek a sárga-fekete táblák. Mindazonáltal 57-58-ból én is sok képet lárram már az új kék-fehér 2+3-as diplomata táblákról.
Én úgy emlékszem, hogy 1958-tól. Vagyis a két betű - négy szám formátumtól. Nagy szerzemény ez a sárga tábla. Kisgyerekkoromból emlékeztem halványan rá, de. azóta sem láttam képen sem. Persze abból az időből elég kevés szines kép van és azok sem a diplomata autók rendszámtáblájáról készültek.
Nem volt sorozatfelvétel, de nekem (is?) küldték ki a fényképet. Ez még abban a korszakban történt, amikor a hatóságoknak mindig igaza volt.
Inkább ki lett fizetve a büntetés, mert ha tovább lett volna víve az ügy, úgyis a tanúskodásra beidézett rendőrnek (rendőröknek?) adtak volna igazat, én meg nem bírtam volna bizonyítani az ellenkezőjét. És még többe került volna a dolog. Egy magánszemélyt meg különben is egyszerűbben meg lehetett bírságolni.
Köszönöm a dicséretet, de messze nem vagyok profi.
Ha akkoriban nem tűnik fel ez a kocsi (pont azért, mert nálunk nem volt ilyen), akkor nem nézek utána. (Bár a ZIL-130 a kedvenceim közé tartozik, javítottam és vezettem is ilyent.)
Abban viszont igazad lehet, hogy miért ezt a változatot használták. Én is megkérdeztem a "csencselő" ("boldog békeidők") katonáktól és nekem is katonai célokat emlegettek. Érdekes továbbá, hogy a kocsik közül többüknek civil színük volt, nem mind volt katonai zöldre festve.
Abból a szempontból jó, hogy itt állomásoztak a katonák, mert eladtak amit tudtak. Pl. fúrógépeket, faipari barkácsgépeket (ismerek olyant, aki a mai napig használja) stb., de még katonai felszereléseket is, csak a rohamkésüket nem akarták soha. De ők is szívesen vásároltak (farmer, rágógumi, szappan, stb.). És a benzin biznisz is dübörgött. Csencseltek, amivel tudtak.
És a témával ehhez a topikhoz kapcsolódva: Az OD-12-72 rendszámú csepp-tankos JAWA-350 motoromat két fiatal szovjet tiszt közösen vette meg és úgy tudom, hogy Mo.-i szolgálatuk lejártával magukkal is vitték.
Úton az M7 autópálya felé, a Budaörsi úton.
Korábban készült, saját tulajdonú, de a BM által készített, "némi" pénzbe került fénykép :(
Akkor úgy pontosítanék, hogy a pontos típust nem tudom de amíg mi gömbölyű, kád formájú ZIL billenccsel dolgoztunk (a FŐSPED-nek csak az volt) ők olyan billenős platós kocsival jöttek ami a képeden van.
A típusszámát nem tudom, de azonnal elfogadom, hogy ezek szerint akkor tévesen gondoltam 554-nek.
Nem akarok beleszólni az emlékeitekbe, de véletlenül anno nem inkább ilyen ZIL-MMZ-4502-t láttatok a szovjet hadsereg kötelékéből?
Ez is ZIL-130D1 alvázra készült, mint amire az MMZ-555 is.
A 60-as években kezdődött a vizuálisan nagyon hasonló ZIL-MMZ-554 sorozatgyártása is, de ZIL-130B2 alvázra, ami egy háromutas billenő, és kifejezetten mezőgazdasági célokra gyártott billencs.
Nálunk itt a mátyásföldi szovjet parancsnokságnál / laktanyánál (ami állítólag európai főparancsnokság volt) biztos, hogy MMZ-4502 billencsek voltak.
Azért állítom biztosra, mert több esetben (pl. közös kerületi útépítésben is) láttam a Volán MMZ-555-öseivel együtt dolgozni és egymás mellett.
De mivel a közelben volt a laktanya, külön is sokszor láttam őket (MMZ-4502).
Itt felénk egyéb más, nálunk nem igazán elterjedt szovjet típust is lehetett látni (pl. a GAZ-53 különböző változatait), amit a szovjet hadsereg üzemeltetett.
Kérdezgettük mi is a szovjet kiskatonákat kísérő 1 fő tisztet(aki egész nap feküdt a homokban), hogy miért van nekik MMZ-554 mikor Mo.-n csak MMZ-555 van?
Azt válaszolta azért mert a mi billencseinkbe nehéz lőszert rakodni hisz kád alakúak voltak, míg az Ő szögletes autóikba könnyű rakodni.
Közülünk sokan akik a főiskola gépész szakára jelentkeztek (évente kb. 2x25 fő) már rendelkeztek B,C hivatásos jogival mire felvették őket a főiskolára.
Ennek magyarázata - részben - az volt, hogy az Autóközlekedési Főiskola autógépész szakra szinte egyenes út vezetett az akkor az ország egyetlen Autóközlekedési Technikumából, mely szintén autógépész szakirányú volt.
Ott pedig III.osztály után kötelező volt a B+C hivatásos jogosítvány megszerzése.
A két iskola tanrendje közel azonos volt a tanári kar pedig kb. 40%-ban fedte egymást.
Ez egy érdekes sztori volt, ami a furcsa, hogy az oroszok MMZ-554-eseket hoztak ilyen munkára. A ZiL-130B alvázra épített MMZ-554 eredeti gyári típusmegnevezés szerint "сельскохозяственных самосвал", azaz mezőgazdasági önürítő tgk. volt (ezért is tettem be lejjebb az IFApótló ZILre válaszul). Az ehhez járó pótkocsi is billenőplatós volt. A rövid tengelytávolságú ZiL-130D alvázra épített MMZ-555 volt a "строительный самосвал" az építőipari önürítő tgk.
_______________________________
A "mi időnkben" az első év végéig minden autógépész és közlekedéstechnika szakosnak meg kellett a C-t szereznie (aki alkalmas volt rá egészségügyileg), a többi közlekedésgépész szakon meg legalább B-t. A 180 fős első évfolyamból induláskor négyünknek volt csak C-je, a gyakorlatról meg ne beszéljünk. Mindazonáltal a BKV szervezett kihelyezett D-s tanfolyamot (akiknek már volt C-je), ha az ember vállalt két év másodállású sofőrködést (meghatározott minimális havi óraszámmal). Erre viszont akkora túljelentkezés volt, hogy én már nem is fértem bele a keretbe, pedig szerettem volna.
A 60-as évek végén, új szerelő kolléga jött hozzánk, aki még a gépállomáson kezdte a szakmát. Az volt nálunk a rend a műhelyben, hogy a kocsi munkalapjára kellett felírni az alkatrész igényt, a műhelyvezető szignálta, és úgy mehettünk a raktárba. Az új ember az első napján, benzines kocsit javított, és igényként 4 db.gyertyagyújtót írt fel. Kérdezi a műhelyfőnök, hogy nem gyújtógyertyát akart írni? Miért, az nem mindegy, - kérdezett vissza.
Az unokabátyám kapott egy gyönyörű új TATRA 148-as S 3-as billenőst YE-48-08 -as rendszámmal. Amikor nyári szünetben Apám helyett mellette lógtam volt olyan hely ahova be kellett menni a főútról 5-600 méterre,akkor mindig megállt a földút elején,és átrendezte az ülés állítást a méretemhez. Ha tíz kanyar volt akkor tízszer. És tanított a dupla kuplungozásra,és a felező használatára. Voltam vagy 12-13 éves,sajnos már régen elment.
- Mai archív fotónkon a Margitsziget látható a 26-os busszal, 1973 őszén, a forgalomkorlátozás bevezetése után. A Margitsziget volt a főváros első forgalomtól védett területe, a döntést a személygépjármű forgalom gyors növekedése miatt hozták meg ekkor. - (Közlekedési Múzeum fotótár)
Érdekes történet-köszönjük.. és tanulságos is..a leendő közlekedési közép és felső vezetőnek szánt réteg már akkor is kezdett elszakadni a hétköznapi munka valós világától..ott illett volna tolakodniuk,hogy Zilezhessenek legalább egy napot..csak a tapasztalat gyűjtés okán is-már hogy mi hogyan megy a valóságban..nem a könyvben..
Én csak szakmunkást végeztem,de bármikor örömmel beugranák még ma is egy T-148 gépbe-még a közuton is,nemhogy a gyári pályán...egy billencs Zil meg-hát,még én fizetnék,hogy mehessek vele...
Még ifju versenyző koromban egy győri felső iskolát végzett autógépész koma csúnyán belémveszett,mert kiirtam 8 gyertyát egy Zil-131 re-és minek egy dieselbe gyertya...
Micsoda komoly szint lehet,ha egy akkor még "classic"nak mondható tipusról egy szakos mérnökember nem tudja,hogy milyen..akkor mit tanult ott a nagy suliban..biztosan valami fontosabbat..ilyen aprósággal ott nem foglalkoztak...
- 3x kb. 40 fő = kb. 120 fő Forgalmi és Kereskedelmi szakos hallgatója. Közülük kb. 70-75 lány.
- 3x50 fő autógépész hallgatója, 99%-k fiú,
- 15 fő tengerésztiszt hallgatója, mind fiú.
mindösszesen kb. 270-280 főiskolai hallgató.
1972 tavasza.
Valaki kitalálta, hogy a ha már elkészül az Újhegyi úti - Harmat utcai lakótelep, akkor a főiskolától kb. 50-100 méterre nyugatra lévő kb. 36.000 - 40.000 négyzetméteres elhagyatott helyet tegyék rendbe, ott alakítsanak ki parkot, játszóteret. ligetet, pihenő helyet.
Az új park neve pedig legyen Szovjet-Magyar barátság park.
Addig ott 2 db bányató volt + szemét + sitt dombok , stb.
Nekibuzdulás az volt, de ebből valahogy kimaradt a főiskola.
Az Autóközlekedési Főiskolán ugyan volt KISZ szervezet, de a három év alatt egyetlen akciójára, szervezésére sem emléxem.
Lett lebaszarintás.
Etásak ez így nem lehet, ez így nem mehet.
A gyömrői úti üzemek munkásai X tízezer óra társadalmi munkát vállaltak be maguk meg semmit !
Valaki kitalálta, hogy a sok földmunkához kell sok billencs, tehát mi adjunk gépkocsivezetőket.
10 főt mi állítunk ki, 10 főt a szovjet hadsereg.
Mi kaptunk a közeli FŐSPED telepen 10 db ZIL-MMZ-555-ös billencset.
A szovjet kiskatonák jöttek 10 db ZIL-MMZ-554-es (!) billenccsel, Piliscsabáról.
Én akkor láttam először 554-es ZIL billencset.
A mi munkánk - hát hogy is mondjam - még kezdeti volt.
Hozzá nem értés, szervezetlenség, slendriánság, trehányság, sunnyogás.
A barátiak meg pörögtek mint az Isten nyila.
Velük volt munkahelyi irányító is, velünk senki.
Ők minden nap megjelentek 10 plusz egy tartalék autóval, mi általában heten-nyolcan.
Szombaton mi is voltunk kilencen is, egyszer mind a tizen.
a két csoport teljesítményét nem kell összehasonlítani.
Az eredmény vagy inkább annak hiánya nem lepett meg.
Az viszont nagyon meglepett, hogy a kb. 270 autóközlekedési főiskolás hallgatóból (most a tengerésztiszt jelölteket ne számoljuk ide) alig tudtak összeszedni 20 főt, = kb 7-8%-t, aki valóban tudott vezetni egy szóló, rövid platós teherautót.
Pedig C kategóriás jogosítványa a hallgatók több mint felének meg volt.
De inkább a szájuk volt nagy a lányok előtt ha a jogsival kellett kérkedni, nem pedig a tudásuk.
Amikor gyárlátogatásokra vittek bennünket (ilyen soxor volt) a végén mindíg felajánlották, hogy próbapályán nyugodtan menjünk az adott gyár termékével 3-4-8 kört.
Emléxem hogy Koprovnicében a gyári próbapályán a jelenlévő kb. 40 fő hallgatóból én mertem egyedül végigmenni + 2 tanár +egy lány a gépészektől.***
Még egy fiú beült, de nem mert végig menni.
A csehszlovákok igen lebiggyesztették a szájuk szélét, hogy ők kedveskedni akarnak, erre a magyar küldöttség 95%-a nem mer beülni egy TATRA 148-ba egy zárt, gyári próbapályán.
Ciki volt.
Égő volt.
Nem cukrásztanulók nem mertek beülni hanem a magyar autóközlekedési főiskola (csak egy ilyen volt az országban) hallgatói nem mertek beülni, vezetni, menni vele...........................:-(((
A park építésénél is így jártunk.
Volt olyan hallgató társunk aki vállalta.
Eljött.
Fel és átvette a Főspedes ZIL-t.
Ment is három vagy 4 kört.
( kb. 4-5 km-re kellett vinni a kitermelt földet)
Az ötödik körnél azt mondta, hogy Őneki ez fárasztó, Ő inkább haza megy.
Letette az autót és haza ment.
Még a közeli Fősped telephelyre se vitte vissza.
Nagy bukta lett a segítségünkből.
Talán egy hónapig jártunk oda, a kért 4 hónap helyett.
A főiskola elismerte nyári gyakorlatnak ha 22 napot dolgoztál ott teherautón.
A kb. 270 főből ketten kaptunk elismerést.
A gépész lány és én.
Senki más nem dolgozott ott se 22 napot se 15 napot.....................:-(((
Ha nem tévedek nagyot, akkor ez bizony egy Renault AGK teherautó. Jómagam a Renault 215 D típusú autóbuszok magyarországi történetének megírásakor találkoztam ezzel a típussal, a busz egyik "őseként".
Érdekes lenne tudni, hogy ebből vajon mennyi és milyen körülmények között került Magyarországra. Talán valamilyen fuvarozási vállalkozó vehette újonnan, vagy esetleg a Wehrmacht "felejtette" itt a nagy "Zurück" közepette egykori hadizsákmányát?
az Lo1800-ból nem tudom volt e idehaza busz, vagy mindjárt Lo-2000 vagy Lo-2200-as busszal kezdtünk ?
Azt tudom, hogy a MgTSz-k amikor már új buszt vehettek akkor ráugrottak a Robur buszokra mint macska az egérre.
De az már 1968 után volt.
Azért kerestem/keresem a nálam jobban emlékezőket (nem nagy kunszt nálam jobban emlékezni), hogy hogyan álltunk a Robur buszok importjával 1958-1968 között ?
Szerintem egy idétlen kísérlet nálunk. Volt a W 50-es Ifa amit pótkocsival szállított az NDK. Aztán kitalálta valaki hogy a hátrabillenős ZIL MMZ 555-ből is lehet ilyen szerelvényt gyártani. Nem kis furfanggal,de legalább rohadt drágán. És megszületett a "tuti" szerelvény a 3-as,és a 4-es VOLÁN vállalatnál. -YD-67-37-
Úgy gondolom egy darab sem érkezett hozzánk GARANT autóbuszból mert akkor már biztosan szerepelt volna itt a fórumon is/és vagy láttunk volna fotót akár a Fortepan képgyűjteményben is.
Helyszínelő bakfis koromban a rendőrségi pihenőben (Francia út) heherésztek a rendőrök két helyszínelés között azon, hogy volt két cég, a Volánbusz Érdi üzemegysége és az ÉPFU Váci üzemegysége, ahol rekord magas volt a gyorshajtáson kapott gkv-k száma.
Érden volt kb. 40-50 db Skoda busz, Vácon volt kb. 40-50 db MAZ nyerges ami cementszállító félpótkocsit vontatott.
Az érdi Skoda buszt vezető buszvezetők összeszedtek kb. 70-100 traffipax fotót jelentős gyorshajtásért.
A váci MAZ sofőrök (lakott területen) összeszedtek kb. 70-100 db traffipax fotót jelentős gyorshajtásért.
Mindkét csoport fizetett.
Mérsékelten fizetett.
Jogsit elvenni nem volt szabad mert a hatalmas munkaerőhiány miatt akkor másnaptól ki vezeti az Érd-Budapest buszokat, vagy ki vezeti Vácról a DCM-ből Budapestre a MAZ-kat ?
Ok, pontosítsunk: jön majd egyfajta FE-Schrift. Mert attól ez még az lesz, ha nem is maga "a" hivatalos FE-Schrift.
Szerintem szebb, legalábbis én csinosabbnak tartom a groteszk-betűtípusokat. Másrészt logikus a változtatás (a jogdíjfizetés elkerülésétől eltekintve), mert ha nem akarják a táblagyártást decentralizálni, akkor saját betűtípus kell, mert az FE-Schrift présformái szabadon vásárolhatóak, géppel együtt. Pl. az Árkádban szabályos német rendszámtáblát tudnak gyártani (nopersze az érvényesítő plakett nélkül).
Nem csúnyák a magyar felirati szabványbetűk. Az MSZ 12013:1979 klassz, a régi BKV arculati betűtípus meg kifejezetten elegáns volt.
Az emlékek, hmm! 1977. decemberében felborult egy Skoda MT4-es kocsink. Levontatva, helyreállítva, Szombathelyen. 1978. decembere, ugyanazzal a gépkocsivezetővel ismét felborult a kocsi. Levontatva, helyreállítva. 1980. tavasza, a Skoda motorja beállt, vontatás Szombathelyre. Útközben a 8-as úton, a litéri elágazásnál, nem adtak elsőbbséget a vontatónak, (Stop táblánál megállás nélkül felhajtott elé egy ZIL.), az ütközés elkerülésére a Rába vezetője satuféket nyomott. A vonórúd kifordult, és a Skoda a Rába sarkába csapódott, a bal eleje, szélvédője is kitörött. Helyszínelés után, késve ért az AFIT-hoz. Kijött az átvevő, meglátta a kocsit, és azt kérdezte: mondják maguk, egyszersem tudják egyben, idehozni ezt a Skodát?
Igen. Nem kaptam választ. Ez a két szám eléggé közeli egymáshoz, meg külalakra is nagyon egyformák. Valahol biztosan van rendszám-táblázat az 1945 előtt katonai járművekről. Hátha beleakadok valakibe, aki hozzáfér.
Szerintem nem jön. Inkább az osztrák rendszámok betűtípusára fog hasonlítani a magyar rendszám. Ez is valamilyen egyedileg kendácsolt betűtípus lesz, mint a magyar jelzőtáblák betűi.
Szombathely XII sz. AFIT ahol a SKODA 706 sorozat felújításai voltak. Valamikor a hetvenes évek elején talán 1972-ben cibáltak le apámék szombaton billencseket Szombathelyre. Gondolom megvolt a fix komplett felújítás ára,mert a Skodák abszolút kopaszon lettek levontatva. pl: Szélvédők nélkül,minden ami érték leszerelve,gyakorlatilag az alváz,a fődarabok,a fülke és a plató ment az AFIT-hoz. Ez most ennek a fotónak a láttán jutott eszembe. /Bár a képeken levő SKODA-k nincsenek így lerabolva./ Fortepan fotó lehet?
Érdekes, hogy a legtávolabb álló - tippem szerint Csepel B 130 -rendszáma olvasható a legjobban. (UC 550) A másik kettőben bizonytalan vagyok. SC 243? és HG 370?
Akkor, 1987 telén egyik feladatunk a sok közül az volt, hogy küldjek ki 10-12 sorkatonát, 10-12 seprűvel meg egy bikával a Markó utcába egy összkerékhajtásos teherautóval.
Volt ugyan kb. 140 Csepel-344-es de azokon már évek óta nem kapcsolt senki összkerékhajtást.
Ezért egy ZIK-131-t küldtem ki.
A 10-12 sorkatona ezeket a képen lévő mentőautókat söpörte le, ásta ki, és 2 mentős gépkocsivezetővel együtt, egyenként mindet beindította és járatta egy órán át.
Párszor láttam ilyet. Ma is jött szembe egy Veszprémnél a 82-esen, feltűnt, de a kocsit nem jegyeztem meg, valami kisebb, sötét színű, talán Toyota Yaris volt. Az biztos, hogy OOO- kezdetű, 2004 június utáni motorkerékpár formátumú rendszám volt rajta elöl.
Hát nem. Tessék végigolvasni a 326/2011. (XII. 23.) Korm. r.-et. Ha már valaki ebben a témában nyilatkozik (mint a Totalcaros fickó) akkor meg kellene tudni különböztetni a sorozatban előállított (általános) állandó rendszámtáblákat (R. 53. § (5)) és az ideiglenes rendszámtáblákat (63. § és 14. melléklet). Az 53. § (5) szerinti rendszámtáblák V és Z sorozata még nem került kiadásra.
Idézet a cikkből: "a Z az exportra kerülő járművek számára van fenntartva "
Tehát már csak 1 sorozat maradna.
Ugyan nem írja a cikk de a "V" meg a vámeljárás alatt tálló járművekre van fenntartva.
"„V” betűjelű ideiglenes rendszámtábla
A közlekedési igazgatási hatóság az ideiglenes behozatali vámeljárás alá vont járműre adja ki, a Magyarországon ideiglenesen tartózkodó, külföldi tulajdonú vámelőjegyzésbe vett járműre annak forgalomba helyezésekor."
A Fiat a filmben Kardos nyomozó autója volt. Érdekes, hogy ebben a filmben mindenkinek nyugati autója volt (kivéve a rendőrségi helyszínelő M21-est). A Plymouth-ok feltűnnek más filmekben is, egy fehér példány szerepel "Az oroszlán ugrani készül" c. blődliben, bár fantáziarendszámmal. Mondjuk ebben a filmben Révész még a rendszámokból is viccet csinál, a titkosszolgálat egyik autója a HŰ-HA 0777 (Pug 404), a másik a HEJ-HÓ 01777 (Fiat/Zastava 1300) rendszámot visel.
Így van, nem kell kötelezően rendszámot cserélni. Maradhatnak a jelenlegi "uniós-csillagos" és az aszt megelőző "magyar zászlós" jelzésű rendszámok is:
És itt a hivatalos jogszabály. Az érvényes rendszámformátumokról a 4270. oldal, 5.§.-ban lehet olvasni, valamint az új formátumú rendszámtáblák részletes leírása is megtalálható benne:
Hm. Valahogy úgy gondolná az ember, hogy egy internetes "autós" "szak" "újság" (Totalcar) ügyvezetőjének a magyar nyelv összes betűjét ismernie kell és el is kellene tudni helyezni az ábécé rendjében. Hát ez nem sikerült. Segítek:
U -> motorbiciglik,
V -> üres sorozat
W -> utánfutók és pótkocsik
X- > utánfutók és pótkocsik
Y -> lassú járművek
Z -> üres sorozat
Szóval, a T-t követően még 2× 574425 kiadható rendszám lenne.
Nem. A világtörténelem során másodszor vezetnek be olyan rendszám-rendet Magyarországon, amikoris a régi táblák maradhatnak. Ez igazán figyelemreméltó a százhúsz év alatt bevezetett kilencféle rendszer tükrében.
Érdekes,hogy a hátsó sorban még Gaz 69-esek is állnak,a ponyvából ítélve van raj,meg parancsnoki kivitel is közöttük.Pl azt se tudtam,hogy a Merkurnál ezeket is lehetett kapni.A féltető alatt mintha egy Fiat 850 Coupé eleje sejlene,az is kapható volt,persze az se mindenkinek. A rövidnadrágos viseletből gondolom,hogy nyáron készültek a képek és akkor még az is előfordulhat,hogy az első új autónk is rajta van ,mert apámék 1969 júliusában vették át az 1300-as Polski Fiatunkat ,piros belsővel,kékesszürke színben.CZ 78-05 volt a rendszáma,hogy kevésbé off is legyek. Én nem emlékszem a jeles eseményre,mert egy éves voltam akkortájt. :-)
Emlékeim szerin ha nyugati márkára fizettél be a MERKUR-nál, akkor az általában fél éven belül megjött.
Papíron valóban voltak szakmák számára dedikáltan behozott autók:
- orvosoknak,
- állat orvosoknak,
- színészeknek,
- stb.
de a valóságban az ilyen kontingensekben - hogy-hogy nem? - mindíg csurrant-cseppent az adott szakmán kívülieknek is.
Ahol gyerekként laktam (Bp.XII.ker) ott például a helyi/kerületi gyermek fogorvos asszony (akkor még volt iskola fogászat) szerzett egy db BMW-2002-es típusú autót, amit színészeknek hoztak be.
Egy kis érdekesség 1969-ből - még rendszám nélkül.
Három, jól kinagyítható kép az MTI Fotótárból, amik a csepeli Merkur telepen készültek és szinte a teljes korabeli autó kínálat szerepel rajtuk.
A szokásos Trabant, Wartburg, Skoda, Polski, GAZ, Volga, Moszkvics és Warszawa márkákon kívül áll ott Fiat 500 és 850, Renault R4,R10 és R16,VW Bogár, de van egy Volvo, meg egy kutyacsont Escort is.
Látható néhány komolyabban horpadt szállítási sérült gép, a néhány ponyvázás talán üvegkárt takar és feltűnő, hogy a nyugati márkák különösen mocskosak, ami nagyon hosszú tárolási időt sejtet, pedig ahogy mondani szokták: igény lett vóna rájuk.
Valaki tudja, ezekhez még nehezebb volt még akkoriban is kiutalást szerezni, vagy a magasabb áruk miatt keltek el ilyen sokára? Nekem úgy rémlik, hogy a Bogarakat körzeti orvosok vásárolhatták meg és az tény, hogy a nagyszülői faluban, Jászapátiban a hetvenes években ilyen állt a doki háza előtt.
Ez pl a Veszprém megyei ÁFÉSZ-é volt. 5 éves korában vette meg nekem az adonyi Március 21 MGTSZ gebines üzemeltetésre 1987-ben. Jól le volt már élve akkor. Ez a fotó már a családi barát fényező munkája után készült,akkor is utáltam az igénytelenül kinéző autókat.Ez mondjuk ma sem változott. A 22-es ÁÉV-nél még a 10-12 fős brigádok szállítása ilyen bodegával történt mint ami a platón látható.
Én is úgy látom, ahogy írtad: nem fajtatiszta. Ahogy olvasom az ikerdugattyúsok nagyon nem váltak be, messze nem hozták a másolt Puch-ok előnyeit. Sajnos az alapanyagok és a gyártási tűrések nem ugyanolyanok voltak Grazban mint Csepelen. Nem véletlenül zárult le a gyártás olyan hamar. A megbízhatatlan, szorulós ikerdugattyúsokat gyorsan elkezdték kidobálni és az üzembiztosabb egy hengeresre cserélni a vázakban. Talán egy ilyen "fejlesztett" motor látható a képen.
A '70-es évek végén Sztrakay Jack vette meg Majláth Mihály hagyatékából a háború előtti Harley képviselő balos oldalkocsis motorját. Az is valami NA 00 ?? rendszámmal futott. Próbálok képet keresni!
Erre a tippem Csepel 250. De szerintem nem fajtiszta.
A motort felismerem. A gugliban talált képek alapján viszont az első sárhányó az ikerdugattyúshoz illőnek látszik. Aminek másutt jött ki a kipuffogója a hengerből.
Ez ... hát, a balos oldalkocsiból, meg a külső kuplung karból következtetve mindenképp valami háború előtti.
Az oldalkocsiból ami látszik, a vissza hajtott eliptikus laprugó az amerikai gyártóra utal (Harley, Indan ?) A motor takarásban, de ekkora oldalkocsihoz népszerű boxerek BMW, Züdapp kizárható. A könyökcső is mintha valami nagy V motorhoz tartozna, amerikai gyártóra tippelek.
Hát azért volt annak bukéja mikor nyár estén kiállt a Várfok utcai busz indító bódé elé és középkori egyházi madrigál dalok egyik szólamát énekelte - igen hangosan - az utca népének BKV egyenruhában......................:-)))
Apám kapott egy zsír új AVIA A 31-es tehertaxit 1985-ben a tatai Volánnál,YA-10-55 volt a rendszáma. Aztán mikor abbahagyta a taxizást,visszakerült darabárú szállításhoz a kocsi és kapott egy két tonna teherbírású pótkocsit kísérleti jelleggel. Aztán persze kiderült hogy ugyanazt feladatot meglehet oldani sima hosszúplatós IFA-val. Mikor felszámolták a Volán teherfuvarozó részét akkor egy Autósiskola vette meg a kispótkocsit szintén AVIA után kötötték. Én azon szereztem meg az E kategóriát,mert elkezdett zavarni hogy már két éve van pótkocsim,dolgozom is vele de csak c kategóriám volt hozzá.
Kicsit OFF de mulatságosnak tartottuk, hogy buszvezető volt a 16-n, közben papnak tanult de a Munkásőrség férfi karában énekel......................:-))
ON"
Vannak valódi polihisztorok :)
"A sors (meg a rossz szabályozás) fintora, hogy 5 személyes vegyes használatút valóban nem, teherszállító (VAN) változatot szintén nem, de a 8 személyes személyszállítót igen."
A sors (meg a rossz szabályozás) fintora, hogy 5 személyes vegyes használatút valóban nem, teherszállító (VAN) változatot szintén nem, de a 8 személyes személyszállítót igen.
Nem sokan tartottak ilyet, de pár tucatnyian vettek SKODA 1203-as személyautót maguknak.
1985-1988 között, akkori egyetemi társainkkal többször kölcsönkértük Rumszájttól (mert úgy nézett ki a kb. 35 éves fiatal) egy ilyen kocsit.
OFF
Kicsit OFF de mulatságosnak tartottuk, hogy buszvezető volt a 16-n, közben papnak tanult de a Munkásőrség férfi karában énekel......................:-))
ON
A rendszámát nem tudom.
Most volt a 33 éves osztálytalálkozónk.
Öt év múlva lesz a következő.
Van több fotónk a SKODA-ról mert az egész osztály (14 fő) elment BRNO-ba az őszi műszaki vásárba és kölcsönkértük akkor is.
Az rendben van, de milyen? Úgy vélem, a nagy liberalizáció előtt magánszemély a többi kisfurgonhoz hasonlóan ilyet sem tarthatott üzemben, tehát I, U, Z vagy P nem lehetett.
Állami, vagy társadalmi szervezeteknél nem volt népszerű, A vagy B rendszámmal sem rémlenek, ahogy honvédségi, vagy belügyes sem volt belőlük.
Lemezelt oldalú kisteherautóból néhány szerepel Fortepan képeken, vagy a kamionos képen egy netes cikkben.
Egy képet találtam, ahol tényleg a körablakos szerepel, de a sors, meg a parkoló autó takarja a rendszámát.
Jó találatok ezek, köszönöm, csak az a baj, hogy ezek kivételek, ahol bár a nyolcüléses körablakos a bázis, de nyilvánvalóan teherautóként volt forgalomba helyezve.
Modellre keresek korrekt rendszámot, de nem szeretnék pompakocsit a vitrinembe. :-P
Urak, egy kérdés: tudja valaki, a maga idejében egy ilyen körablakos Skodán milyen rendszám lehetett? Zárt furgonokról találtam képeket FI, meg SI rendszámokkal, de ilyenről nem.
A helyből, meg a sok összevissza álló autóból inkább a blokádra tippelnék, az általad említett "úriemberekkel" általában a Megyeri úton tartották a teadélutánokat.
Nem fogsz egyenes választ kapni mert 1957-1989 között több rendszer is volt.
Én egy kb. 1965-1985 közötti állapotot mondok/írok most le neked mely nem felel meg az 1957-1965 közötti állapotnak se, sem pedig az 1985-1990 közöttinek.
Tehát kb. 1968-tól (Új Gazdasági Mechanizmus) kb. 1985-ig az alábbi módon működött.
Állami szervek, társadalmi szervezetek, szövetkezetek, egyesületek, stb. nem a MERKUR-on keresztül hanem az AUTOKER-n keresztül rendelték meg személyautóikat.
A fegyveres szervezetek (Néphadsereg, Rendőrség, Határőrség, Büntetésvégrehajtás, Vámőrség, stb.) a saját minisztériumoktól kapták autóikat.
A taxi-k, szintén az AUTOKER-től rendeltek. De ez nem zárta ki azt, hogy az AUTOKER-től megrendelt taxi autót ne a MERKUR-tól vegyék át.
Kezdjük akkor sorban:
1./ Állami szervek, társadalmi szervezetek, szövetkezetek, egyesületek, stb ha nem voltak minisztériumi alárendeltségben, akkor közvetlenül az AUTOKER-től rendeltek.
- Volgát, IZs-t, P.FIAT-125-t, stb.
- ZUK-t, NYSA-t, BARKAS-t, stb.
Ha minisztériumi alárendeltségben voltak, akkor annyival bonyolódott a rendszer, hogy nem közvetlenül az AUTOKER-től rendeltek hanem igényeiket beküldték a minisztériumba. Ott összeadták és ők rendelték meg az AUTOKER-től.
2./ Fegyveresek.
Ők a saját minisztériumuk költségvetéséből kapták személyautóikat.
A saját minisztérium ( HM, BM, PM,) vette meg a személyautókat, és Ő osztotta szét az alárendeltjeinek.
3./ Taxik.
Itt két versenyző volt. Volán és Főtaxi.
A Volán taxikat szintén a VOLÁN Tröszt vette egyben és Ők osztották szét a megyéknek.
A FŐTAXI fővárosi tulajdonban volt.
Mivel a Fővárosi Tanács elnöke hivatalból a Minisztertanács tagja volt, a Főváros pedig egy kvázi minisztérium ezért itt ugyanaz érvényesült mint bármelyik más minisztériumnál.
Sziasztok! Következő kérdéssel fordulnék hozzátok: Az állami cégekhez (rendőrség, taxi, TSZ-ek, stb) miképpen kerültek a járművek? Merkur-on keresztül, vagy ott másként mentek a dolgok? A következő miatt vagyok erre kíváncsi: Csinálunk a rendszámos weboldalunkra egy listát, amivel azt akarjuk elérni, hogy átlássuk, hogy melyik napon körülbelül melyik rendszámot adták ki. Ebben segítségünkre lesznek más emberek visszaemlékezései, jótállási füzetek, régi szürke forgalmik, stb. A dátum mellett a rendszámot, a típust, és az átvételi pontot, vagy az első forgalomba helyezés helyét (lényegében az adott okmányirodát) is keressük. Itt jön képbe a kérdés: van egy JA-s rendszámú Lada taxi, ami később civil rendszámos lett. Az első tulajdonosa (jelen esetben Főtaxi) miképpen, kiken keresztül adhatta le a megrendelést, hová futottak be az első autók, miképp kerültek a céghez.. stb. Minden ilyen jellegű válasz érdekel. :)
Az Ipari Minisztérium garázsában kezdőként Volgákat szereltem,volt közöttük mindenféle 24-es,meg 3102-es is,arra emlékszem,hogy a 3102-es hengerenként 3 szelepes volt,de az nem rémlik,hogy meg lett volna döntve a motorja.Persze ennyi év után már nem emlékszik az ember minden apróságra.
Passzolhat, igen. A következő Volga itt is AJ rendszámmal, süllyesztett kilinccsel és fekete hűtőráccsal érkezett. Apám 86-ig vagy 87-ig dolgozott itt.
Az én ismerettségi körömben szuperlatívuszokban beszéltek mind a VW, mind a MB, motorral szerelt uazokról. Főleg a dupla hatótáv(így mondták) volt nagyon pozitív. Persze egy taxiban mások a prioritások. Volt a páromnak 200D W 124 Mercedese, az már 20 lóval több volt mint a 123-mas 55 lóereje de elég türelmesen lehetett(kellett) vele gurulni.
Visszaszámoltam az éveket-ez a Volga ugy 84 körűl már az "öreg"Volga volt..azért emlékszem rá,mert gyűrűtörés miatt kivettük a motorját,meg a szelepeit is beégés miatt javitani kellett.. ilyen munkára ideális volt a tanüzem-gyakoroljanak a tanulók..
A cégnél,ahol dolgoztam,volt egy fekete szinű,krómos elejű huszonnégyes,rendszáma volt AI 65-72,volt egy fiatalabb társa,az fehér volt,fekete műanyag? hűtőráccsal,süllyesztett kilincsekkel,AJ rendszámmal.Az utolsó Volga az már az uj kasznis széria volt talán 3102?rendszámra nem emlékszem,de arra igen,hogy döntött motorja volt,nem a régebbi álló-ebben a gépben ez a döntött motor cserélve lett egy dobozos újra,a régi motor meg sokáig ott volt a tanműhelyben...aztán jött a rendszerváltás...
Elfogadom , hogy a hetvenes évekre már elavult volt a formavilága és a technika is a lemezek alatt , de nekem akkoriban is tetszett , és most veteránként is bejön .
Na igen. Mi rohantunk nyugati kocsikért a románok meg hazavitték a dákókat.
A FÁK.-be meg mentek vissza a szovjet autóipar remekei.
Talán'92-ben én is hoztam egy 2.8-as Granada kombit Hollandiából és Miskolcon vagy Debrecenben vette meg egy Volga kombiból "kiszállított" zöldséges bácsi. Miután mentünk egy próbakört az irdatlan utánfutójával, nem is alkudozott a bácsi. Hamar ráérzett az Ghia finomságára.
A hivatalos dízel volgákat (tudomásom szerint) a nyugat-európai importőr építette át. (az autó-motor be is mutatott egy magyar rendszámos autót egy rövid cikkben) Illetve a rendszerváltás környékén itthon egy rövid ideig egyedileg cseréltek motort bennük. 1990 után az itthoni volgákat nagyrészt reexportálták a volt szovjet tagköztársaságokba.
Akkor tiszta, hogy miért nem láttam taxiként őket. 1970 végén születtem. A mi családunkban a Dacia TLX rendszáma DL-26-58 volt, szintén 1988-ból. Ezt lopták el '91-ben. Az első sokk után apám hamar megbékélt a HB. által fizetett kártérítéssel és meglett az első nyugati kocsi egy 1986-os Ford Escort XR3 képében. CUP-988. Hallottam GAZ-24 dízelről de sosem láttam olyat. Talán még a 21-est exportálták nyugatra Perkins motorral!? A környezetemben UAZ terepjárók motorját cserélte egy élelmes, ügyes szerelő W123 Mercedes illetve Volvo 240 dízelmotorokra. A te Volgádban milyen volt a dízelmotor?
1978-ban a KPM-es főnököm megvette az Ácsi Cukorgyár Volga M21-t.
A kocsi akkor már kb. 6-8 éves volt.
Világoskék.
Semmi feltűnést nem keltett.
Ahogy nyomtalanul, legalább is az autóstársadalomban nyomtalanul múltak később azok az emlékek is, melyek azokról szóltak akiknek magán GAZ-24-es Volgájuk volt.
Egy Volgával nem lehetett felvágni már 1970-től se.
Amennyire én vissza tudok emlékezni, az M21-nek már nemigen volt akkor presztízse. Szubjektív benyomásaim alapján az akkori időkben legkényelmesebbnek M. Jóska bácsi R16-osát találtam, amit egyébként a Merkúrtól vett, forintért. Volt összehasonlítási alapom, mert apám viszont M21-gyel járt akkoriban. Nem sofőr, volt, nem is vállalatigazgató, egyszerű beruházási műszaki ellenőr, akit a "tröszt" leküldött Pestről mindenféle világvégi telephelyekre ellenőrizni. A műellenőr csoportnak volt egy Varsó 223-asa, de kevés volt és igényeltek még egy új autót. Kaptak is (volna) egy mogyoróbarna 125p-t. A vezighelyettesnek volt egy csúnya zöld-fehér M21-ese, amit rettenetesen utált, mert ódivatúnak tartotta, de nem tudott másikat/újabbat/jobbat szerezni. Egyszer behívatta a diri a csoportvezetőt és mondta neki: "Tudom, hogy maguknak kevés az az egy autó, mást nem tudok javasolni, használják az enyémet is nyugodtan." Volt nagy csodálkozás, mekkora nagyvonalú ember ez a főnök. Egészen a következő hétig, amikor megjött a nagypolszki, a diri meg rögtön beleült. Aztán rajta is ragadt a műszaki ellenőrökön a Volga, az kapott később fekete AT rendszámot is.
Persze a háttértörténetet azt nem tudtam, apám vagy tizenöt évvel később mesélte el, amikor anyám szolgálati Volgája lett a családi nevetség tárgya.
Milyen nagyobb, kényelmes kocsit tudtál akkor venni ?
Semmilyet.
Amiket behoztak nyugatról és a Merkuron keresztül is árultak forintért, az az egy FIAT-2300-as pár darabján kívül mind közép kategóriás autó volt.
- Simcak,
- Renaultok,
- stb.
Tehát a nyugalom és a kényelem volt a motiváló indíték.
Amúgy ne gondolj nagy dologra.
Az M-21 Volga a '70-es évek elején már nem volt feltűnő autó.
aki magának ilyet akart az inkább beleszürkülni akart, hiába volt sok pénze fenntartani.
Akkori ismeretségi körömben (autómániás kamasz voltam) egy színész vett Volga M-21-t, egy állatorvos pedig akart de Ő nem kapott.
Neki végül kormányváltós P.Fiat 125-t ajánlottak fel Volga helyett.
Elfogadta.
Amikor a Mo.-n népszerű márkák (Trabantok, Skodák, stb.) előjegyzési sorszáma sok tízezernél tartott akkor a Volgára áhítozók sorszáma valahol hetesszázvalahánynál megállt.
Akartam írni én is a fórumtársnak mert gyermekkoromban volt két szomszédnak is M24 és mi(szüleim, rokonok) sem értettük úgy családilag, hogy minek két 4 tagú családnak ilyen benzinzabáló hodály. Na az nem jutott senkinek eszébe amit most te vizionáltál. Az egyik BKV-s buszsöfőr a másik lakatos volt a kistextben. A lakatosé UK-s, a buszosé PX-es rendszámú volt. Hétvégén sokszor bőgették apám szerint oktalanul a volgák motorját valamiért(főleg a buszos). Az öregem 2 üteműit sosem "javította" ilyen módon. A volgák sokszor durrogtak bőgetéskor, gázelvétel után. Ez nagyon megmaradt gyerekkoromból. '82-ben Moszkvában ültem volga taxiban, kényelmes volt az biztos de semmi egyéb. Úgy rémlik kelet Berlinben is sok volga volt taxi! Itthon nem emlékszem rá, hogy láttam volna taxiként, persze amikor én néztem ezeket a dolgokat már kardinális kérdés és költség volt a benzin ára.
Erről jut eszembe egy ellenpélda. A Budapest XIII., Jász utcában volt egy autóalkatrész üzlet. (Gyursánszki?) A kínálata messze felülmúlta az akkori AUTÓKER-ekét. Ott dolgozott a tulaj két igen csinos lánya. Égett a kezük alatt a munka. Elképesztő áruismerettel rendelkeztek. Előttem levő vevőkkel zajlott párbeszédek:
- XYZ autóhoz szeretnék KLM alkatrészt!
- 197x szeptember előtti, vagy utánihoz kell?
- Hát, nem tudom pontosan.
- Itt van az egyik, és itt a másik. Felismeri-e, hogy melyik kell?
- FGH autóhoz keresek LMN alkatrészt.
- Nincs, de itt van egy cím, ahol megjavítják a régit.
Mindez abban a korban, amikor normális dolog volt az, hogy a vevő által keresett árucikkre vonatkozóan azt mondta az eladó: "Nincs, hálistennek."
A világban gyakori az, hogy az első generáció alacsony sorból nagy igyekezettel meggazdagszik, aztán a gyerekeik – akik már beleszülettek a jóba – már csak urizálni akarnak.
"nem jött meg az autód, és helyette felajánlottak más típust"
No ennek a következménye volt, hogy a kevésbé kurrens típusoknál is tervezhetetlen volt a várakozási idő. Anyám '80 májusában Zsigulit akart befizetni. A Merkúros fickó mondta, hogy az csak legkorábban '86-ra jön meg, inkább válasszon mást. 125p-t nem akart "sokat fogyaszt", pedig az lett volna a jó megoldás. Az eladó javasolta, vegyen Daciát "Asszonyom, most 3124 a sorszám, Daciára olyan sorszámot tudok, hogyha megindul a sorszám, egy hónapon belül jöhet az autóért". Befizette. Akkor minden átvételre váró Zsigulisnak Daciát ajánlottak azonnali átvételre, így a Dacia-sorszám '81 novemberében indult meg. Mondjuk december 1-jén már át is lehetett venni az autót.
2./ Felajánlották nekik hogy vagy várnak vagy visszakapják a pénzt; vagy mintha mi sem történt volna, menetrend szerint átvették az autót 93-ban?
2./ Volt egy átvételi idő.
Előre megmondva. Ha befizetted - mondjuk - 1990-ben és 1993-ra ígérték, akkor már valószínűleg előbb megkaptad, mert ez egy rossz példa, lévén közbe jött a gengszter váltás és lett autó bőség.
De ha befizetted 1985-ben azzal, hogy majd csak 1988-ban kapod meg, akkor 1988-ban odahívtak és három választásod volt :
- megjött az autód és átvetted,
- nem jött meg az autód, és helyette felajánlottak más típust,
Az említett "iszonyatos áremelés" érdekes és soha nem látott hasznot hozott a családunknak. A '88-as Dacia TLX 155000 forintba került. Apám mindig kötött cascót. Valami+dologra(új érték térítés 5 éves korig) hagyta magát rábeszélni apám a biztosítási ügynöknek. Kicsit többe került a havidíj de apám akárcsak én szép, szóval sokmindenre rábeszélhető volt. Élete legjobb üzlete volt az öregemnek ez a + mert
'91 telén ellopták a dákót! Talán 360 ezret fizetett a HB.!? Valami ilyesmit.
Aztán jött egy iszonyatos áremelés meg ugye már a Favorit.
Emlékszem a 308 ezer ft ára miatt vissza lett mondva és sok évig még elmegyegetett az 1983 as 120L skodri.....aztán sok év mulva Ignis lett belőle...de nem új...
Mi volt a helyzet azokkal, akik befizettek 88-ban egy Ladára hogy majd 93-ban átvehetik, de közben kitört a kapitalizmus? Felajánlották nekik hogy vagy várnak vagy visszakapják a pénzt; vagy mintha mi sem történt volna, menetrend szerint átvették az autót 93-ban?
"A kocsiknak körülbelül 20%-a érkezik a Szovjetunióból; 10 ezer Lada Szamara, 6500 Lada 1300S, 6000 Lada 1500L, 2000 Niva, továbbá 500 Moszkvics és 1000 Volga."
"1972-ben megszületett az úgynevezett alapegyezmény (Grundlagenvertrag)(wd) az NSZK és az NDK között. Ez az egyezmény normalizálta a két német állam közötti kapcsolatokat, de anélkül, hogy az NSZK nemzetközi jogilag formálisan elismerte volna az NDK államiságát. Az NSZK ugyanis ragaszkodott a később német újraegyesítés lehetőségének nyitva tartásához, az NDK pedig az önálló államiságának hangsúlyozásához, ezért született ez a különleges megoldás. A két állam diplomáciai képviseleteket nyitott egymás fővárosaiban, de azokat nem nagykövetségnek, hanem „állandó képviseletnek” nevezték. Mindenesetre megnyílt az út a két német állam felvétele előtt az ENSZ-be."
Politizéljünk egy kicsit, bár ez az én nézetem szerint történelem.
A II. vh. után létrejött mindkét német állam saját magát tartotta a régi Németország egyedüli folytatásának és a másikat pedig csak egy kreálmánynak. Aztán idővel (1973) az NDK vezetői - a jövőbe (1990) látván* - megvilágosulhattak, vagy inkább belátták az erőviszonyokat.